Kadonneet reitit

Nyt tietysti kun sairaalakin on ollut vuosia suljettuna ja reitti on monin verroin mutkikkaampi kuin alun perin, voisi ehkä arvioida tuotakin ratkaisua jälleen kriittisesti. Kätilöopistolta Mäkelänkadun pysäkeille on aika lyhyt matka, tuskin yli 400 metriä.

Olisko mahdollista, että kätilöopiston kierrosta pidetään käytössä Kumpulanlaaksossa olevan Limingantien varren asutuksen takia? N.500 metrin kävelymatka Sofiankadun kätilöopiston pysäkeiltä ja Intiankadun Kumpulan pysäkeiltä kattaa juuri tuon välin.
 
Olisko mahdollista, että kätilöopiston kierrosta pidetään käytössä Kumpulanlaaksossa olevan Limingantien varren asutuksen takia? N.500 metrin kävelymatka Sofiankadun kätilöopiston pysäkeiltä ja Intiankadun Kumpulan pysäkeiltä kattaa juuri tuon välin.
Sofianlehdonkadulla on runsaasti asutusta ja entisen sairaalan vieressä on myös senioritalo. Mun mielestä 65 pitää säilyttää nykyisellään koska se on ainoa linja joka palvelee Sofianlehtoa.
 
Sofianlehdonkadulla on runsaasti asutusta ja entisen sairaalan vieressä on myös senioritalo. Mun mielestä 65 pitää säilyttää nykyisellään koska se on ainoa linja joka palvelee Sofianlehtoa.

Asiaa voi myös miettiä siltä kannalta, että 65:n kierros lisää matka-aikaan noin 1-2 minuuttia (verrattuna 518:n matka-aikaan). Tuollaisesta nopeutuksesta tuskin tulisi kovinkaan paljon säästöä.
 
Mahtaakohan linjan h81 alkuperäinen reitti Herttoniemi-Herttoniemenranta olla pääkaupunkiseudun tai ainakin Helsingin lyhin bussilinja? Päätesilmukka oli muistaakseni Reginankujalla 2000-luvun alkupuolella/puolivälissä.
 
Tarkkoja linjapituuksia en tiedä, mutta lyhyenä linjana minun mieleeni tulee Helsingistä ainakin 96V Vuosaari(M)–Porslahdentie. Jossakin Vuosaaren linjastoversiossa taisi myös 90 kulkea Vuosaaren metroaseman ja Kallvikintien väliä.

Koko pääkaupunkiseudun laajuudessa kärkisijoille päässee 434:n ensimmäinen versio, yhden pysäkkivälin pituinen linja Kivistön asemalta Keimolanmäkeen.
 
Helsingin osalta lyhin taitaa olla 15.

Ja ennen kuin joku tulee sanomaan ettei lähibussilinjoja lasketa, 15 ei ole HSL:n mukaan lähibussilinja vaikka sitä ajetaankin pikkubusseilla. Ideana varmaan esimerkiksi se ettei 15 pysähdy muualla kuin merkityillä pysäkeillä.
 
Helsingin osalta lyhin taitaa olla 15.

Ja ennen kuin joku tulee sanomaan ettei lähibussilinjoja lasketa, 15 ei ole HSL:n mukaan lähibussilinja vaikka sitä ajetaankin pikkubusseilla. Ideana varmaan esimerkiksi se ettei 15 pysähdy muualla kuin merkityillä pysäkeillä.

Espoon lyhyin linja tällä hetkellä taitaa olla 3.9 kilometriä pitkä 166, jolla ajetaan myös Sprintereillä, vaikka teoriassa onkin "oikea" bussilinja. Lyhyin täysikokoisella bussilla ajettava linja lienee 4.6 kilometrin mittainen 203. Ennen länsimetroa kulki myös 166B, joka meni vain Kauklahden asemalta Lasilaaksoon. 166B taitaa olla Espoon historian lyhyin bussilinja.
 
Mahtaakohan linjan h81 alkuperäinen reitti Herttoniemi-Herttoniemenranta olla pääkaupunkiseudun tai ainakin Helsingin lyhin bussilinja? Päätesilmukka oli muistaakseni Reginankujalla 2000-luvun alkupuolella/puolivälissä.

Aikanaanhan oli myös 94(muistaakseni V) väillä Kontula (M) - Kontulankaari (Rapolantie) matkaa linjalla oli n. 1,7km eikä ajoaikakaan ollut yli viittä minuuttia.
 
Linja 7 oli myös aikanaan hyvin hieno. Nykyinen linja 7 on aivan eri suuntaan vievä. Se on lähinnä silloinen reitti 6. Oulu on suuresti laajentunut ja linjat siten muuttuvat, mikä sekin täysin ymmärrettävää.

Tosin Oulun kaupunki on saanut laajalti eli suuresti kritiitikkiä, juuri tästä aiheesta. Eli linjapalvelujen heikosta toimivuudesta ja yhteensopivuudesta sekä nsk. poikittaisen liikenteen puutteistaan. Tätä tällaista kehitystä estääkseni, olen ajellut nyt tässä useasti linjalla 21. Se on osittain poikittaista kaupunkiliikennettä, ainakin karttasuunnassa katsoen.
 
Linja 21 on muuttunut toistaiseksi. Sen aloitus- ja päätepiste on eriävä. Syy on OuKa:n tekemissä/teettämissä putkirempoissa, joissa mm. kaukolämmön putkituksia vaihdetaan ja uusitaan.

Pikkuvinkki: kaikille kaivinkoneiden bongaajille - kas tässä uusi hieno mesta! ;) :wink: Ylt.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen tässä, vielä erästä wanhaa linjaa nro 30. Se lähti Heinäpäästä, K-Market Iikan kulmilta. Silloin ajettiin vielä korkealattiaisia Wiiman busseja, joissa sisustan viilu-panelointi jäi pysyvästi mieleeni. Korjatkaa toki ihmeessä, jos tässä jokin wäärin män'j... :roll: :rolleyes: :???:

Henkilöarkistossani voisi olla joitain viitteitä tästä näistä ajamisista, mikäli silloin aikanaan - bussien paperisiin aikatauluihin tehdyt, kirjoitetut havainnoinnit ovat edelleen tallessa eli arkistointi-kelpoisiksi hyväksyttyjä...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös