Kadonneet reitit

Vs: 01.05.1974

Fiss sanoi:
Olisi mielenkiintoista nähdä vanhoja linjakarttoja. Onko niitä jo jossain päin nettiä tai olisiko mahdollista skannata ja pistää jonnekin saataville? (Vai tulisiko siinä rikottua jotain lakia?)

Olkaas hyvät: Espoon linjakartta vuodelta 1973 skannattuna (hieman "raakavedos" tosin, sorry...) sekä suurella tarkkuudella, että ruudulle sopivana: http://nakkiputka.pp.fi/Espoo73/
 
TEP70 sanoi:
Onkos Vartioharjussa Riskutien ja Linnanherrantien risteyksessä ollut jonkun metroa edeltävän linjan kääntöpaikka vai onko sitä käyttänyt joku linja metron aikaan?
b10m55 sanoi:
Linjan 95 päättäri oli siinä 1.6.78 asti, sitten 95 yhdistettiin Vesalan linjan 90 kanssa ja jatkettiin. Tämän jälkeen lenkkiä alkoi käyttää linja 95S Kasarmitori-Vartioharju ja lopullisesti päättäri jäi pois bussikäytöstä 1.9.82 linjan 95S lopettaessa.
Kirjastobussi käy kyllä silmukassa perjantaisin. :)
 
Vs: 01.05.1974

Nakkiputka sanoi:
Olkaas hyvät: Espoon linjakartta vuodelta 1973 skannattuna (hieman "raakavedos" tosin, sorry...) sekä suurella tarkkuudella, että ruudulle sopivana: http://nakkiputka.pp.fi/Espoo73/

Hieno juttu, kiitokset Nakkiputkalle!

Åbergin Linja liikennöi perinteisen Helsinki-Solvalla-Koivula-linjan (285) lisäksi myös Nuuksion Pitkäjärven länsirannalle mennyttä Helsinki-Hankalahti-linjaa ainakin vielä vuonna 1968, Nakkiputkan kartan julkaisemiseen mennessä se on jo loppunut.
Mahdettiinko Hankalahden linjaa ehtiä ajaa numerolla 286 vai loppuiko se jo ennen numeroinnin käyttöönottoa?
 
Vanhat linjakartat

Kiitoksia kaikille mielenkiintoisista kartoista! :)

Nimimerkiltä Safka sain sähköpostilla vuoden 1975 Helsingin linjakartan, kiitoksia hänelle. Oli puhe, että myös se voidaan laittaa jakeluun, joten tässäpä siis kaikkien iloksi:
Kansi
Kartta 1
Kartta 2
Kartta 3
 
Viimeksi muokattu:
Vuosi 1975 on erityisen mielenkiintoinen, sillä se on viimeinen vuosi, kun kaksiakselisia ratikoita oli vielä liikenteessä. Samalla se on vuosi, jolloin koko ensimmäinen nivelvaunusarja saatiin liikenteeseen. Vuosi 1975 on myös "vanhan reitistön" viimeinen vuosi; vuonna 1976 avattiin Itä-Pasilan rata, joka oli ensimmäinen ratalaajennus vuosikymmeniin ja seurausta valtuuston päätöksestä säilyttää raitioliikenne, ja jota oli seuraava useita pieniä ratapidennyksiä 80- ja 90-luvuilla.

Kiitos kartasta!
 
Kiitokset Resiinalle v.1938 linjakartasta.
Skurubisin:
Omien tietoläteideni mukaan linja 20 meni Lauttasaaressa nykyisen Tallbergin puistoten kautta nykyisen sankarihauta-alueen luokse. Isonkaaren alkupuoen kerrostalot ovat rakennettu -30-luvun lopulla.
Ja lina 21 on mennyt Turuntieltä ( nyk. Mannerheimintie) Eino Leinonkadun ja Mecelininkadun kautta Seurasaarentietä Munkkiniemeen, nykyiselle Huopalahdentielle.
Lisäksi HRO ehti aloittaa ennen Talvisotaa kantakaupungissa bussilinjat 13 (Ruoholahti (Nykyisen oikeustalon luona)- Brahenkatu ja 18 (Kolmikulma- Naistenklinikka)
Tietoni perustuvat vuoden 1940 olympialaisia varten painettuun Heisinki-opaskirjaan.
 
Aikatauluja

Löysin laatikon pohjalta kaksi pikkasen vanhempaa aikataulua,
Helsinki-Viherlaakso-Lähderannan ostoskeskus-Laaksolahti-jupper
01.06.1969


Helsinki-Pitäjänmäki-Uusmäki-Rajatorppa-Frihers
01.06.1977
 
Helsingin kulkuneuvot 31.08.1953

Fiss sanoi:
Olisi mielenkiintoista nähdä vanhoja linjakarttoja. Onko niitä jo jossain päin nettiä tai olisiko mahdollista skannata ja pistää jonnekin saataville? (Vai tulisiko siinä rikottua jotain lakia?)

Helsingin kulkuneuvot 31.08.1953
Keskustan kartta


Muu Helsinki


Ps onko mahdollista tehdä luetteloa josta näkisi että mitä bussilinjoja on pääkaupukiseudulla liikkunut HRO/HKL/HELB:n linjat löytyy parhaiten mutta entä yksityiset firmat.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: 1953 linjakartat

Kiitokset Resiinalle, oli hieno pala historiaa.

Miettikääpä näiden karttojen valossa, että 1955 valtuustossa tehtiin aloiteet maanalaisen rakentamisesta Helsinkiin ja suunniteltiin pikaratikkaverkkoa. Itä-Helsinki oli tuolloin pelkkää metsää, jossa oli pari lämpärettä: Herttoniemi, Marjaniemi ja Vartiokylä. Silti Jollakseenkin pääsi bussilla, mutta ketähän palveli Pohjois-Herttoniemen linja 34? Ehkä siellä oli muutama haja-asutustalo? Tuollahan on rintamamiestaloja edelleen Roihupellon pohjoispuolella 34:n päättäriltä kartassa itään päin lähtevän tien varressa.

Tammisaloon ei linjaa ole, mutta siellähän oli oma Tammelundin liikenne Oy.

Antero
 
Vs: 1953 linjakartat

Antero Alku sanoi:
Miettikääpä näiden karttojen valossa, että 1955 valtuustossa tehtiin aloiteet maanalaisen rakentamisesta Helsinkiin ja suunniteltiin pikaratikkaverkkoa. Itä-Helsinki oli tuolloin pelkkää metsää, jossa oli pari lämpärettä: Herttoniemi, Marjaniemi ja Vartiokylä.

Ennen sotia Vartiokylään ja Vuosaaren huviloille pääsi laivoilla. Puotilan ja Rastilan kartanoilla oli laiturit säännöllistä liikennettä varten, mutta myös huviloiden laiturit olivat kovassa käytössä. Nämä laivat joutuivat sotakorvauksiksi ja liikenne vaihtui busseihin aika pian. Ilman sotia olisi varmaan pikartikka Puotilaan toteutunut ja puhuisimme luultavasti siitä metrona.

Kävelin pari päivää sitten Vuosaaren ympäri ja totta tosiaan: Huvila-alueella on lukuisia vanhoja betonilaitureita, jotka luultavasti poistuvat uusien asuinalueiden myötä.
 
Vuoden -38 kartan linjaluettelo mainitsee HRO'n linjan numero 34 menneen Tammisaloon. Mikään muu lähde (opaskartta ja HKL'n historiikki ) ei tunne moista linjaa. -50- luvulla tällä numerolla ajettiin Länsi-Herttoniemeen.
 
Takaisin
Ylös