Kadonneet reitit

Vs: Taas katosi

Tänään on sitten tämä jo historiaa. HELB ei enää aja 550:ä, eikä 550 enää aja Keilaniemen kautta. Onkohan nyt sitten yleisö sitä mieltä, että HKL on huono bussifirma, kun sillä oli huonot pysäkit 550:llä. Nyt kun tulee uusi Concordia on katokselliset pysäkitkin. Aika monta asiaa väärin, mutta näinhän ne mielipiteet muodostuu.

Toivottavasti HKL ajaa seuraavan kerran 550:ä raitiovaunuilla 7 vuoden päästä.

Antero

P8111190_500.jpg

Kuvassa 550:n lähtö 11.8.2006 klo 20:15 ja paikka Roihupellon pysäkki. Kuva omani.

PS: Kiitos Resiinalle mukavista kartoista. Tulee niin nostalginen olo kun katselee lapsuuden ajan karttoja ja linjoja.
 
Muutama kadonnut reitti lisää:

-59 kulki aikoinaan Teollisuuskatua suoraan Ratapihantielle, nykyäänhän tuota Teollisuuskadun länsipäätä ei aja mikään linja.

-361(?) kulki aikoinaan suoraan Vapaalantietä välin Nuijatie-Vanha Hämeenkyläntie, kun muut linjat (360, 362) puolestaan kiersivät Vapaalan pientaloalueen lenkin kuten nykyäänkin. Nythän 361 kulkee suoraan Vihdintietä aina Martinkyläntien risteykseen saakka. Tuolla pois jääneellä osuudella ovat pysäkkisyvennyksetkin vielä jäljellä.
 
h32:n eli Etelä-Haagan linjan edeltäjä 22 meni useassa kohtaa "ihan outoja" reittejä verrattuna seuraajiinsa.
- Ruskeasuolla mentiin Koroistentietä Mannerh.t:n asemesta (ainakin 1950-luvun alkupuolella)
- Etelä-Haagaan tulo tapahtui kapeaa, mutkittelevaa tietä pienen sillan ylitse, ylittämällä Mätäpuro (pikkutie lienee kevyen liikenteen käytössä yhä)
- Haagan Urheilutieltä linja jatkuikin Kylätietä Huopalahden asemapihan etelälaidalle, josta matka jatkui Seljatietä Angervotien risteykselle. Paikalla on yhä outo rakentamaton nurmialue, jossa on tosin muuntajakoppi.
Keskustassa h22 on yhteen aikaan kääntynyt Vanhassa Kirkkopuistossa.
Linjan ajoreitillä on useita osuuksia, joissa nykyään ei kulje edes palvelulinjoja.
 
Vs: Linjakarttoja

Tuomas Kyheröinen sanoi:
Tässä vuosien '97 ja '98 kartat aikataulukirjojen takaa, eivät ole hirveän vanhoja (minun vanhimpani). '97 ei vielä ole Vuosaaren metroa, joten kannattaa vertailla.

Samoina ovat linjat pysyneet jo vuosikymmeniä Helsingissä, toisin kuin Espoossa ja Vantaalla. Tämäkö sitten syy siihen, että joukkoliikennettä käytetään paljon, kun linjoja ei jatkuvasti laiteta sekaisin. Aikana ennen Internetiä tämä oli erityisen tärkeää, kun ei ollut reittioppaita neuvomassa. Joko Helsingin linjat ovat niin hyvin suunniteltuja, ettei niitä ole tarvinnut muuttaa, tai niihin ei ole muista syistä koskettu.
 
Vs: Linjakarttoja

kemkim sanoi:
Samoina ovat linjat pysyneet jo vuosikymmeniä Helsingissä, toisin kuin Espoossa ja Vantaalla. Tämäkö sitten syy siihen, että joukkoliikennettä käytetään paljon, kun linjoja ei jatkuvasti laiteta sekaisin. Aikana ennen Internetiä tämä oli erityisen tärkeää, kun ei ollut reittioppaita neuvomassa. Joko Helsingin linjat ovat niin hyvin suunniteltuja, ettei niitä ole tarvinnut muuttaa, tai niihin ei ole muista syistä koskettu.
Tai sitten Helsinki vain on valmiimpi kaupunki kuin Espoo tai Vantaa. Harvassa ovat ne Vantaan sisäiset linjat, joiden reitin varrelle ei olisi tullut mitään uusia asuinalueita tai kauppakeskittymiä kymmenenkin viime vuoden aikana. No eipä Helsingissä ole enää kohta tilaakaan rakentaa mitään maisemaa mullistavia uusia kaupunginosia kuten vaikka Pakkalan-Vantaanportin alue Vantaalla. Valitettavasti tuo alue onkin esimerkki siitä, miten palvelut ja infrastruktuuri laahaa alueelle muuttaneiden asukkaiden perässä.

Onhan Vantaalla tietyt (seutu)linjat pysyneet vuosikausia suht' koht' muuttumattomina. Ainakin linjat 452 ja 453 tulevat näin äkkiseltään mieleen. Vantaan sisäisiä linjoja onkin sitten hienosäädetty oikein urakalla - linja 55 lienee ainoita linjoja, joka on säästynyt mainittavilta muutoksilta sitten linjastouudistuksen kesällä '92.
 
Oulunkylän torilla muistaakseni oli h64S:n päätepysäkki vielä noin kymmenen vuotta sitten. Nykyisin siellä kurvailee enää palvelulinja.
 
Torstaina 25.10.2007 jäi Helsingin Kansakoulukatu pois reittikatuluetteloista kun h08N, h18, h55/A, h65A ja h66A siirtyivät Urho Kekkosen kadulle.
 


Korjataan sen verran, että ainakin 1987 kulki vielä, mahdollisesti pari vuotta sen jälkeenkin.
 
Wanhoja linjoja...mukava aihealue vaikkei se nyt ihan ketjun alkuperäinen aihe ollutkaan.

Aikaisemmin mainittiin Mäkkylän Puistotie jota aikanaan, eli ainakin 80-luvun alussa ja allekirjoittaneen nuoruudessa liikennöi linjat 235 ja 236, mahdollisesti jopa rengaslinja 101:kin. Noista 235 ja 236 kiersivät perkkaan kautta ja 101:llä joku iltavuorokin sen taisi tehdä. Muistan hyvin nuo 235 ja 236 linjat, kosa joskus 81-82, aloitin koulunkäynnin Perkkaanpuiston ala-asteella jossa ei ollut teknisten töiden luokkaa, vaan sitä varten piti matkustaa bussilla mäkkylän kouluun joka oli siinä risteyksessä josta 235 ja 236 erosivat omille reiteilleen kehä I:ltä käännyttyään heti sen kallileikkauksen jälkeen. Nakkiputkan skannaamissa kartoissa ei vielä Kehä I:tä tainnut virallisesti ollatkaan. Muuten moni reitti näytti kovin tutulta 80-luvun espoossa. Muistan vielä tuolloin 80-luvun alussa matkustaneeni aamutuimaan Espoon Auton Wiima M68-korisella autolla joko 235- tai -6:lla tuonne mäkkylään, taisivat olla ko. autojen viimeisiä vuosia liikenteessä?

Mikähän linja 18 noissa vuoden 73 kartoissa oikein luikertelee ja milloinhan se lopetettiin? Itse muistan lähteneeni kouluun tapiolaan suvelasta uudistetun linja 18 ensimmäisillä vuoroilla mahdollisesti elokuussa 89.

Ja löydänpä kadun jolla linja-auto ei ole enään hetkeen aikaan kulkenut, eli Viherkalliontie. Viherkalliolla oli oma linjansa vielä joskus 80-luvulla, 245 joka oli käytännössä ruuhkalinja, taisipa vaihtaa hetkeksi aikaa vielä numeroa ja reittiäkin ennen lopettamistaan. 'Pääte'-pysäkki oli viherkallion kukkuran edessä.

Toinen katu jolla ei enään bussit kulje löytyy Suvelasta, sokinsuontie, liikenne loppui kun sunantie rakennettiin läpi ja päästiin pienestä mäestä eroon.
 
-59 kulki aikoinaan Teollisuuskatua suoraan Ratapihantielle, nykyäänhän tuota Teollisuuskadun länsipäätä ei aja mikään linja.

58 kulkee nykyään tuota reittiä ja on melko nopeakin, verrattuna Pasilan katujen kautta ajamiseen. Joitain vuoroja voisi jäädä tälle suoralle reitillekin kesän jälkeen. Ainoa hidaste tässä reitissä on liikennevaloista johtuvaa.
 
Mikähän linja 18 noissa vuoden 73 kartoissa oikein luikertelee ja milloinhan se lopetettiin? Itse muistan lähteneeni kouluun tapiolaan suvelasta uudistetun linja 18 ensimmäisillä vuoroilla mahdollisesti elokuussa 89.
Kyseinen linja perustettiin 05.04.1964 ja lakkautettiin 03.09.1984
Linja 18 kulki reittiä Tapiola-Niittykumpu-Pohj. Suomenoja-Espoon as-Bemböle-Leppävaara-Tapiola ja toisinpäin, linja kulki vain Arkisin
Ote 1974 espoon aikatalusta
Aikataulu 1974 sanoi:
Arkipäivinä
Tapiola-Suomenoja-Espoon keskus-Leppävaara-Tapiola
07.20 08.15 14.00 16.10 17.15 to
Tapiola-Leppävaara-Espoon keskus-Suomenoja-Tapiola
06.15 07.15
to = Torstaisin
Lauantaisin ja Pyhäpäivinä ei liikennettä
Åbergin Linja Oy Laurilan Linja Oy Åke Wickström

Itse muistan lähteneeni kouluun tapiolaan suvelasta uudistetun linja 18 ensimmäisillä vuoroilla mahdollisesti elokuussa 89.
Kyseinen päivä on ollut todennäköisesti 28.08.1989 jolloin kyseinen linja perustettiin/aloitti liikennöinnin ja liikennöitsijä oli silloin Espoon Auto Oy
Ja kyseisenä päivämääränä tapahtui muitakin muutosia espoon suunnalla
28,08,1989
17 ...-Espoon keskus Muutos Espoon Auto Oy
18 Tapiola-Mankkaa-Kauniainen-Suvela-Espoon keskus-Muurala-Mikkelä Uusi Espoon Auto Oy
27 Tapiola-Leppävaara-Hämevaara Uusi Espoon Auto Oy
42 ...-Iivisniemi Muutos Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
43 Kivenlahti-Soukka-Kuitinmäki-Kera Uusi Paikallislinjat Oy/Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
43A Kivenlahti-Soukka-Kuitinmäki-Kauniainen-Järvenperä Uusi Paikallislinjat Oy/Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
92B Espoon keskus-Kalajärvi Uusi Vanhakylän linja Oy/Keskuslinja Oy
139Z Helsinki-Suomenojan teollisuus alue Lakkautettiin P.Tyllilä Linja Oy
140Z Hanikka-Helsinki Lakkautettiin P.Tyllilä Linja Oy
141 Helsinki-Soukka Lakkautettiin P.Tyllilä Linja Oy
143A Helsinki-Soukanniemi Uusi P.Tyllilä Linja Oy
144N Helsinki-Soukanniemi-Suvisaaristo Uusi P.Tyllilä Linja Oy
145 ...-Soukanniemi-... Muutos P.Tyllilä Linja Oy
154A Helsinki-Suomenoja-Espoon keskus-Tuomarila-Kauniainen Lakkautettiin Laurilan Linja Oy/Åbergin Linja Oy
154T Helsinki-Suomenoja-Espoon keskus-Tuomarila-Kauniainen-Nihtisilta Lakkautettiin Laurilan Linja Oy/Åbergin Linja Oy
213 ...-Mikkelä Muutos Paikallislinjat Oy
270A Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Espoon keskus-Tuomarila-Kuurinniitty Uusi Paikallislinjat Oy
360 ...-Uusmäki-... Muutos Frihersin Auto Oy/Variston linja Oy
512B Tapiola-Kehä 1-Malmi Uusi Suomen Turistiauto Oy
 
Kyseinen päivä on ollut todennäköisesti 28.08.1989 jolloin kyseinen linja perustettiin/aloitti liikennöinnin ja liikennöitsijä oli silloin Espoon Auto Oy

Onpas koulut alkaneet myöhään tuolloin, mutta eiköhän tuo pitäne kuitenkin paikkansa. Muistan vielä autonkin jolla matkustin, EA 117, Volvo B58/Wiima M300-sarja, kuljettajansa 'vakio'-auto, joskin kuljettajan lempinimen kuulin joskus myöhemmin...'Turhapuro'.

Voisikohan tota vuotta 1989 pitää Uuden BussiAjan, aka UBA, alkamisena, eli ainakin Espoon sisäisiä linjoja alkoi tulemaa lisää ja seutulinjat alkoivat natisemaan liitoksissaan, vai tulikohan toi UBA jo aikaisemmin.

80-luvun lopulla taisivat ainakin alkaa seuraavat sisäiset linjat jotka olivat entisiä seutulinjoja:
E44: Friisinmäki - Perkkaa - Leppävaaran asema (- Lintuvaara - Hämevaara - Uusimäki?) tai sitten (- Rastaala - Jupperi) jolloin korvattu 'seutu'-linja olisi ollut 242-4?
E67: Leppävaara - Högnäs (jonnekin sinnepäin), korvattu linja 267

Mitenköhän muistelen, että E43:sta ajeli Espoon Auto vai tapahtuikos se yhdistäminen (Espoon Auto/Paikallislinjat) samoihin aikoihin...anteeksi vain huono muistini.
E85: Leppävaara - Nuuksio (- Kattila), korvattu linja 285
E87: Espoon Keskus - Siikajärvi, korvattu linja 287
E88: Leppävaara - Siikajärvi/-ranta, korvattu linja 288
 
80-luvun lopulla taisivat ainakin alkaa seuraavat sisäiset linjat jotka olivat entisiä seutulinjoja:
E44: Friisinmäki - Perkkaa - Leppävaaran asema (- Lintuvaara - Hämevaara - Uusimäki?) tai sitten (- Rastaala - Jupperi) jolloin korvattu 'seutu'-linja olisi ollut 242-4?
Linja 44 alkoi liikennöinnin syysliikenteen alussa 1986 ja se korvasi linjat 235 ja 243
Linja 44 Friisinmäki-Leppävaara-Jupperi lakkautettiin 04.06.1990,
ja se korvattiin linjoilla 23 Uusmäki-Leppävaara-Friisinmäki ja 24 Leppävaara-Veini-Jupperi

E67: Leppävaara - Högnäs (jonnekin sinnepäin), korvattu linja 267
03,09,1984 aloitti linja 67 Viherlaakso-Bemböle-Kunnarla-Puotinen-Röylä-Kunnarla-Bemböle-Viherlaakso (Paikallislinjat Oy) ja se korvasi linjat 257 ja 267, 04.06.1990 linjan päätepiste siirtyi Leppävaaraan.

Mitenköhän muistelen, että E43:sta ajeli Espoon Auto vai tapahtuikos se yhdistäminen (Espoon Auto/Paikallislinjat) samoihin aikoihin...anteeksi vain huono muistini.
Tässä yhteydessä linjasta 43 ei voi kirjoittaa ellei kirjoita myös linjasta 42.
Linja 42 perustettiin 16.08.1976 ja silloin se kulki reittiä Bemböle-Espoon keskus-Latokaski-Kivenlahti-Soukka-Suomenoja-Kuitinmäki-Olari-Mankkaa-Kera. P.Tyllilä linja Oy ja Auto-Arvela Oy
Linja 43 muodostu kun linja 42 jaettiin kahtia 28.08.1989
42 ...-Iivisniemi Muutos Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
43 Kivenlahti-Soukka-Kuitinmäki-Kera Uusi Paikallislinjat Oy/Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
43A Kivenlahti-Soukka-Kuitinmäki-Kauniainen-Järvenperä Uusi Paikallislinjat Oy/Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy

E85: Leppävaara - Nuuksio (- Kattila), korvattu linja 285
02,09,1991
85 Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Nuuksio Uusi Åbergin linja Oy
285 Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Nuuksio Lakkautettiin Åbergin linja Oy

E87: Espoon Keskus - Siikajärvi, korvattu linja 287
Linjat E87 ja 287 ajoivat yhtä aikaa pitkään linja 87 Espoon keskus-Siikajärvi on perustettu joko 1981 tai 1982,
Linja
287 Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi
287A Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi-Siikaniemi
287B Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikaranta
Lakkautettiin 07,06,1993

E88: Leppävaara - Siikajärvi/-ranta, korvattu linja 288
07,06,1993
Uusi linja 88
88 Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi
88A Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi-Siikaniemi
88B Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Kolmperä-Bemböle-Leppävaara
88T Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Kolmperä-Siikajärven Kauppa-Siikaranta
Lakkautettu linja 288
288 Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Kolmperä-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi
288A Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Kolmperä-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi-Siikaniemi
288B Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Kolmperä-Siikajärven Kauppa-Siikaranta
 
No niin, sieltä tuli aimo annos historiaa, kiitokset Resiinalle siitä. Tuli oikein 'nuoruus' mieleen...muistelin tosiaan että osa noista linjoista alkoi jo 80-luvulla, mutta niin se aika vaan kuluu. Toi E67:kan päättäri Viherlaaksossa hieman pisti mietityttämään, olikohan se siellä Viherlaakson ostarilla vai turuntien pysäkillä? Itse asuin Viherkalliossa vuosien 1986 ja 1990 välillä, tarkkaan en nyt muista.
 
Takaisin
Ylös