Kadonneet reitit



Ja Helsingin linjaa 63 muistelen ajelleeni Postitalolle, siinä ei muiden linjojen päätepysäkkiä ollut...

Itse asiassa päätepysäkki oli Arkadiankadulla nykyisen Pikkuparlamentin kohdalla. Eli Paloheinästä tullessaan linja kääntyi Manerheimintieltä Arkadiankadulle ja siitä lähtiessään P. Rautatiekadun kautta Manskulle. Päätepysäkin nimi taisi virallisesti olla Paasikivenaukio ja linjan päättäri muistaakseni siirtyi muiden vanhalle Linja-autoasemalle liikennöivien linjojen mukana Elielinaukiolle 2002 kesäliikenteen alussa. Vai oliko niin, että ennen Elielille siirtymistä ajettiin hetken aikaa Linja-autoasemalle?
 
Itse asiassa päätepysäkki oli Arkadiankadulla nykyisen Pikkuparlamentin kohdalla. Eli Paloheinästä tullessaan linja kääntyi Manerheimintieltä Arkadiankadulle ja siitä lähtiessään P. Rautatiekadun kautta Manskulle. Päätepysäkin nimi taisi virallisesti olla Paasikivenaukio ja linjan päättäri muistaakseni siirtyi muiden vanhalle Linja-autoasemalle liikennöivien linjojen mukana Elielinaukiolle 2002 kesäliikenteen alussa. Vai oliko niin, että ennen Elielille siirtymistä ajettiin hetken aikaa Linja-autoasemalle?

Linjan 63 päätepysäkki siirrettiin vuoden -96 syksyllä Arkadiankadulle pikkuparlamentin kohdalle ja tätä ennen päätepysäkki oli todellakin postitalon ja nykyisen kiasman pääoven edessä, Aiemmin postitalon päätepysäkkiä käytti myös ruuhkalinja 63V joka ajoi väliä Postitalo-Maunula-Suursuo. Itse en ainakaan muista että 63 olisi missään vaiheessa ajanut linja-autoasemalle.
 
Ja Helsingin linjaa 63 muistelen ajelleeni Postitalolle, siinä ei muiden linjojen päätepysäkkiä ollut...
Itse asiassa päätepysäkki oli Arkadiankadulla nykyisen Pikkuparlamentin kohdalla. Eli Paloheinästä tullessaan linja kääntyi Manerheimintieltä Arkadiankadulle ja siitä lähtiessään P. Rautatiekadun kautta Manskulle. Päätepysäkin nimi taisi virallisesti olla Paasikivenaukio ja linjan päättäri muistaakseni siirtyi muiden vanhalle Linja-autoasemalle liikennöivien linjojen mukana Elielinaukiolle 2002 kesäliikenteen alussa. Vai oliko niin, että ennen Elielille siirtymistä ajettiin hetken aikaa Linja-autoasemalle?
Itseasiassa linjan päätepysäkki oli nimenomaan Postitalon edessä 30.05.1976-1996(Viimeinen aikataulu missä kyseisen linjan päätepysäkiksi on mainittu Postitalo Syksy 1995-Kevät 1996). Postialon laituri oli nykyisen Mannerheimintien puoleisen pysäkin ja postitalon välisellä alueella
Linja 63 siirtyi ilmeisesti suoraan paasikiven aukiolta Elielin aukiolle sillä kesäaikataulussa 2001 päätepysäkki oli Paasikiven aukio mutta talviaikataulussa 2001-2002 päätepysäkki on Elielin aukio

Lähteet:
Vanhat aikataulut
Vanhat HKL:n linjakartat
HKL:n vuosikertomukset
 
Toinen katu jolla ei enään bussit kulje löytyy Suvelasta, sokinsuontie, liikenne loppui kun sunantie rakennettiin läpi ja päästiin pienestä mäestä eroon.
Asuin Sokinsuontien varrella -79-83 ja sinä aikana ei ainakaan minun muistini mukaan siinä bussit kulkeneet. Tarkoitat varmaan Kirstinmäki nimistä tietä joka tuli nykyiseltä Siltakadulta jyrkkää mäkeä ylös Kirstintielle? Siitä kulki ainakin 270... Nykyisin siinä vain kevyen liikenteen väylä.
Sitten yksi poistunut päätepysäkki vanhan linja-autoaseman lisäksi on Simonkenttä. Sieltä lähti nykyiset Kampin linjat eli 39,41,45 ja 47... Eli nykyisen Hotelli Simonkentän paikalta... Sieltä aloitin urani bussikuskina 39:ä nivelellä :D
 
Sitten yksi poistunut päätepysäkki vanhan linja-autoaseman lisäksi on Simonkenttä. Sieltä lähti nykyiset Kampin linjat eli 39,41,45 ja 47... Eli nykyisen Hotelli Simonkentän paikalta...
Simonkentän aikana nykyisen 41:n vastine oli 32 (Etelä-Haagaan). Oli toki tuolloinkin linja 41 olemassa Kannelmäkeen, mutta sen lähtöpaikka oli linja-autoasema ja reitti kulki Mannerheimintietä jo ihan keskustan tuntumasta saakka.
 
Asuin Sokinsuontien varrella -79-83 ja sinä aikana ei ainakaan minun muistini mukaan siinä bussit kulkeneet. Tarkoitat varmaan Kirstinmäki nimistä tietä joka tuli nykyiseltä Siltakadulta jyrkkää mäkeä ylös Kirstintielle? Siitä kulki ainakin 270... Nykyisin siinä vain kevyen liikenteen väylä.

Asuin itse sielläpäin koko 90-luvun. Sokinsuontien ja Hösmärintien kautta kulkivat vuonna 1990 bussi 156Z Hki-Suna ja E19 Tapiola-Espoon keskus. Myös Kirstinmäki kuului reittiin - muistelen, että busseilla oli Ulkoniityntien (Kirstinmäen silloinen jatke) jyrkässä mäessä talviliukkailla vaikeuksia.

Sunantien pohjoispää rakennettiin 90-luvun alussa kahdessa osassa, Kirstintiestä etelään ja pohjoiseen. Muistaakseni Sokinsuontien reitin poistanut eteläinen osa valmistui ensin.
 
Ainakin linja 19 kulki tuota reittiä Espoon keskus-Suvelantie-Kirstintie-Sokinsuontie-Hösmärintie-Finnoontie-... 03.09.1984-12.08.1991 välisen ajan
 
Vantaan 67/A on lopetettu jo monia vuosia sitten, mutta lentoaseman terminaali 2:n laiturilla 24 väitetään maaliskuussa 2011 näin... :D
 

Liitetiedostot

  • Helsinki 003.jpg
    Helsinki 003.jpg
    63.2 KB · Lukukerrat: 1,275
Luin Ove Enqvistin kirjasta Kruununjalokivet, Vallisaari ja Kuninkaansaari, että talvella 1929 puolustusvoimat liikennöi postilta lainatuilla busseilla reittiä: päävartiontori-Suomenlinna-Vallisaari ja 1930 talvena reitillä toimi Marjaniemen liikenne Oy jonka jälkeen liikenne loppui.
 
Ei ole kauaa aikaa kun linjalla 132 oli S-versio, joka ajoi reittiä Ruoholahti (M)-Friisilänaukio. Sekin lopetettiin vähin äänin.
 
Ei ole kauaa aikaa kun linjalla 132 oli S-versio, joka ajoi reittiä Ruoholahti (M)-Friisilänaukio. Sekin lopetettiin vähin äänin.

Itseltäni löytyy aikataulukirja 2003-2004 jolloin noita S-lähtöjä alettiin liikennöidä, niitä ajettiin muutama lähtö ruuhka-aikoina, Friisilänaukiolta 7.11, 7.41 ja 8.11, Ruoholahdesta 15.46, 16.19 ja 16.49, Arkistostani ei löydy uudempia Espoon aikataulukirjoja joten en pysty tarkistamaan milloin nuo S-vuorot lopetettiin, kovin pitkään niitä ei kuitenkaan ajettu.
 
Itseltäni löytyy aikataulukirja 2003-2004 jolloin noita S-lähtöjä alettiin liikennöidä, niitä ajettiin muutama lähtö ruuhka-aikoina, Friisilänaukiolta 7.11, 7.41 ja 8.11, Ruoholahdesta 15.46, 16.19 ja 16.49, Arkistostani ei löydy uudempia Espoon aikataulukirjoja joten en pysty tarkistamaan milloin nuo S-vuorot lopetettiin, kovin pitkään niitä ei kuitenkaan ajettu.
Missä tuon Ruoholahden päättäri sitten oli?
 
Muistaakseni vuorot saapuivat ja lähtivät siitä Metroaseman edustalta, taisi olla erillinen pysäkki eikä siis käyttänyt linjojen 8 ja 15 yhteistä pysäkkiä.

Kiitos. Olisiko ollut kenties se, missä nykyään on taksitolppa/parkkipaikkoja muutama?

Niitä ajettiin vain tuo talvikausi 2003-2004.

Miksi nuo sitten lopetettiin? Kannattamattomina?
 
Takaisin
Ylös