Kadonneet reitit

Vs: Kaisaniemi

Resiina sanoi:
Ainakin lähilinjojen varikolle tuli sellainen ukaasi ettei läntiselle teatterikujalle saa enään pysäköidä tai pysähtyä jättääkseen asiakkaat.

Menee jo ohi viestiketjun aiheesta, mutta kuitenkin: liikennemerkit on Läntiselle Teatterikujalle asennettu siten, että pysäköinti on kielletty kaikilta ja busseilta on kielletty jopa pysähtyminen. Läheskään kaikki eivät niitä noudata edelleenkään..
 
Vs: Kaisaniemi

karihoo sanoi:
Menee jo ohi viestiketjun aiheesta, mutta kuitenkin: liikennemerkit on Läntiselle Teatterikujalle asennettu siten, että pysäköinti on kielletty kaikilta ja busseilta on kielletty jopa pysähtyminen. Läheskään kaikki eivät niitä noudata edelleenkään..

Voisivathan ne bussit ajaa Kaisaniemenrannan kautta ja jatkaa matkaansa normaaleille jättölaitureille ajan säästämiseksi? En minä näe mitään ongelmaa siinäkään, että ne pysäköisivät teatterin viereen.
 
Safka sanoi:
Kaisaniemenrantakaan ei ole kai mikään virallinen bussireitti mutta kyllähän sitä kautta jotkin koukkaavat.
Muistelen myös, että Kaisaniemenranta oli myös suosittua bussien pysäköintialuetta. Ainakin erään liikennöitsijän punakeltaisia busseja siellä näki melko lailla vielä 1980 -luvulla. Olisiko ollut niin, että aamuruuhkan jälkeen kaikkia autoja ei ajettukaan hallille muutamaksi tunniksi vaan jätettiin Kaisaniemenrantaan odottamaan iltaruuhkan alkua?
 
Vs: Kaisaniemi

kemkim sanoi:
Voisivathan ne bussit ajaa Kaisaniemenrannan kautta ja jatkaa matkaansa normaaleille jättölaitureille ajan säästämiseksi? En minä näe mitään ongelmaa siinäkään, että ne pysäköisivät teatterin viereen.

Laitoin tästä uuden ketjun alueelle YTV-alueen paikallisliikenne otsikolla "Rautatientorin erityisongelmat" kun aihekin vaihtui alkuperäisestä.
 
Palataas aiheeseen ja pannaan muutama muistamani kadonnut reittiosuus, ei siis välttämättä kadonnut linja:

Puotilantietä kulki linja 93; päättäri oli kai Rantakartanontien risteyksessä.
Soraharjuntietä-Humikkalantietä kulki linja 95B.
Naapurintiellä oli jonkin 94*:n päättäri, olisko ollut 94V. Nämä kolme reittiä olivat siis ennen metroa.

Metron alkuaikoina 16 koukkaili Kulosaaressa aikoinaan Svinhufvudin-Kyösti Kallion teiden kautta II-suunnassa. Ennen metroa oli ruuhkalinja 16A, Munkkisaari-Suvilahti, jonka päättäri taisi olla Pääskylänkadun ja -rinteen silmukassa.

Stenbäckinkatua kulki viimeksi linja 29 (Erottaja-Meilahden klinikat)
Mäkelänkatu-Kumpulantie-Pasila sekä Hakamäentie-Veturitie---Maunula oli linjan 68 (RT-Torpparinmäki) reitti muinoin.
67 päättäri Paloheinässä oli Tuohimäentien-Rakovalkeantien silmukassa.
Ruuhkalinja 63V kulki Hämeenlinnanväylältä Metsäläntien kautta Maunulaan.
Linja 50 ajoi Aleksis Kiven-, Karjalan- ja Nordenskiöldinkatuja pitkin Mannerheimintielle ->Pajamäkeen.

Linjan 34/34A (Merihaka-Munkkiniemi-Lehtisaari) päättäri Lehtisaarentiellä Pyhän Laurin tien risteyksessä.
Ruuhkalinjan 71T (RT-Pihlajisto) päättäri Hattelmalantie-Tiirismaantie.
Linjan 14B II-suunnan reitti oli jonkin aikaa Eiran sairaala-Tehtaankatu-Munkkisaari-Merisatamanranta-Eira. I-suunnalle lähdettiin suoraan Laivurinkatua.
 
Espoossa Mäkkylän puistotiellä Ruutikadun ja Turuntien välisellä osuudella ei kulje tietääkseni enää mikään linja. Aikanaan siellä pörräsi ainakin jokin linja, en muista mikä, saattoi olla jokin poistuneista Lintuvaaran linjoista (228, 230).

231:n linjalla oli jollain kirjaimella varustettu versio, joka Helsingin puolella kävi Pitäjänmäessä Strömbergin alueella (Pitäjänmäentieltä Takkatien kohdalla Strömbergintielle ja takaisin Pitäjänmäentielle Takomotien kohdalla). Ei taida sielläkään kulkea enää mikään linja. Minulla on myös sellainen muistikuva, että jollain linjalla olisi ollut päätepysäkki Takkatiellä.
 
Fiss sanoi:
Minulla on myös sellainen muistikuva, että jollain linjalla olisi ollut päätepysäkki Takkatiellä.

Kyseessähän oli Helsingin linja 79A, joka taisi loppua kun linjan 550 liikennöinti alkoi. Muistini on tältä osin hatara...
 
Lauri Räty sanoi:
Kyseessähän oli Helsingin linja 79A, joka taisi loppua kun linjan 550 liikennöinti alkoi. Muistini on tältä osin hatara...
Hatara muisti ei pettänyt paljoa, Takkatielle mennyt 79:n versio oli 79V.
 
Fiss sanoi:
Espoossa Mäkkylän puistotiellä Ruutikadun ja Turuntien välisellä osuudella ei kulje tietääkseni enää mikään linja. Aikanaan siellä pörräsi ainakin jokin linja, en muista mikä, saattoi olla jokin poistuneista Lintuvaaran linjoista (228, 230).
Eihän siitä ole edes kovin kauan, kun 110T:n pääte oli Mäkkylän puistotiellä lähellä Turuntien risteystä. Ja eikö jompikumpi vanhoista rengaslinjoista (101T, 110T) ajanut Mäkkylän puistotietä?
 
Onkos Vartioharjussa Riskutien ja Linnanherrantien risteyksessä ollut jonkun metroa edeltävän linjan kääntöpaikka vai onko sitä käyttänyt joku linja metron aikaan? Entä Marjaniemessä Marjaniementien ja Kissankellontien risteyksessä?

Linja 17:han kiersi aikoinaan Ympyrätalon Hakaniemessä, oliko keskustaan päin mennessä.
 
TEP70 sanoi:
Onkos Vartioharjussa Riskutien ja Linnanherrantien risteyksessä ollut jonkun metroa edeltävän linjan kääntöpaikka vai onko sitä käyttänyt joku linja metron aikaan?

95 ennen metroa, n. 1980 (90 ajoi tuolloin Vesalaan.)

TEP70 sanoi:
Entä Marjaniemessä Marjaniementien ja Kissankellontien risteyksessä?

93 muinoin, ehkä 1970-luvulla.

Ostostiellä oli ilta+viikonloppulinjan 78A päättäri (Vuosaari-Kontula). Tällöin ruuhkalinja 78 ajoi Vuosaari-Kontula-Viikki-Alppila, ja päättäri oli muistaakseni Porviksella 3B/T:n viiden minuutin pysäkillä.
Muita kadonneita päättäreitä on mm. Visbynkatu Itäkeskuksessa (54,56,90S; n. 1995), mainittu Takkatie Pitskussa (59,79V), Mellunmäentie/Itäväylä(viimeksi 97T, n. 1995), Prinssintie/Roihuvuorentie (82; ennen metroa), Kutomotie (51, n. 1980) sekä Vanha viertotie (54, 56)
Ennen Strömbergintien katkaisua sieltä ajoivat 50/50V, 54 ja 56 ainakin.

Sivuhuomiona: 13.8.06 aloittavan "uuden" linjan 54B reitti on sama kuin tuon 56:n reitti aikoinaan päättäreitä lukuunottamatta. Historia toistaa siinä itseään, paitsi että 56 oli arkilinja ja 54B taas nimenomaan ei ole.
 
13 kulki aikoinaan reittiä Kauppatori-Etu-Töölö ja ajoiko osa vuoroista Hietaniemeen asti? Mikähän reitti mahtoi olla, tietääkö joku?
 
Safka sanoi:
13 kulki aikoinaan reittiä Kauppatori-Etu-Töölö ja ajoiko osa vuoroista Hietaniemeen asti? Mikähän reitti mahtoi olla, tietääkö joku?
13S ajoi Hietaniemeen asti. Eräässä vaiheessa 13 ajoi Marian sairaala - Kauppatori - Etu-Töölö ja 13S Marian sairaala - K:tori - Etu-Töölö - Hietaniemi. Päästä päähän tuolla S:llä kesti kauemmin verrattuna kävelyyn, kunhan käveltäessä ymmärsi käyttää suorinta mahdollista reittiä... Olin tuossa vaiheessa iältäni 4v-luokkaa. Sen vain muistan, että 13 mutkitteli kovasti mm. Kaartinkaupungin alueella. Perusautomalli oli Volvo B635, josta koko bussiharrastukseni aikanaan sai alkukipinän.
 
Safka sanoi:
Muita kadonneita päättäreitä on mm. Visbynkatu Itäkeskuksessa (54,56,90S; n. 1995).
Ajoihan sinne myös seutulinja 519 ainakin vielä keväällä -98.
 
TEP70 sanoi:
Entä Marjaniemessä Marjaniementien ja Kissankellontien risteyksessä?
Marjaniemeen kulki bussilinja 33. Kaupungissa päättäri oli Kirkkopuistossa Yrjönkadulla. Päättärilenkki oli Pohjoisespa, Lönkka, Yrjönkatu, Bulevardi, Eteläespa.

Itään mennessä 33 kiersi Kulosaaren kautta. Porvoontieltä se kääntyi Marjaniemeen Marjaniementien risteyksessä, josta myöhemmin lähti toiseen suuntaan Turunlinnantie. Paikka ei enää ole, mutta kohdan voi päätellä siitä, että Marjaniementie kulki siirtolapuutarhan tontin reunan suuntaisesti. Tien ja puutarhan väliin mahtui Elanto ja nykyinen pätkä Marjaniementietä Marjaniemessä on alkuperäisellä paikallaan.

Kunnallisneuvoksentie oli tuolloin umpitie ja Kissankellontie taittui kohti nykyistä Kauppakartanonkatua siinä, missä on nyt kävelytie. Osa kävelytien asfaltista on vanhaa Kissankellontien asfalttia. 33 kääntyi Marjaniemen elannon edessä kuten TEP70 arveli.

Muistelen, että 33:lla oli usein ajossa erikoista kalustoa. Kuten sellaisia busseja, joihin mentiin sisään etuakselin etupuolelta. Se oli silloin ihmeellistä. Vuoroväli oli harva, joten siksi kai sinne pantiin erikoisia yksilöitä ajoon.

Antero
 
Takaisin
Ylös