Kadonneet reitit

kuukanko sanoi:
Hatara muisti ei pettänyt paljoa, Takkatielle mennyt 79:n versio oli 79V.

Eikä siitä ole niin kovinkaan kauaa (1993?), kun myös 59:n päättäri oli samassa paikassa.

Ja jossain vaiheessa 1970-luvulla 79:n päättäri oli nykyisen Eliel Saarisen tien ja Ilkantien risteyksesen eteläpuoleisella alueella hiekkatien alussa. Silloin 79:n itäinen päätepysäkki sijaitsi Herttoniemen liikenneympyrän toisella puolella, suunnilleen nykyisen kauppakeskus Megahertsin paikalla.
 
Aikoinaan (-1987?) 40V (aikaisemmin 40X) kulki Linja-autoasemalta Hämeenlinnanväylän ja Metsäläntien kautta Ilkantielle ja siitä edelleen Näyttelijäntietä Ida Albergintien päätepysäkille.

45:n päättäri Malminkartanossa oli ennen Malminkartanontien/Vanhan Nurmijärventien varrella vähän ennen nykyistä Ojamäentien liikenneympyrää. Kun osa 45:n liikenteesä korvattiin 39:n eri kirjainversioilla, ajoi öisin liikennöinyt 39N muistaakseni Kartanonkaarta pidemmän matkan kuin nykyiset linjat. Silloin kulki myös 39X (suoraan Vihdintietä Hankasuontielle), mutta tuolla reitillähän on liikennettä edelleenkin.

Jo aikaisemmin mainitun 63V:n päätepysäkki Postitalolla ei ollut täsmälleen samassa paikassa kuin linjojen 63 ja 63N. 63V lähti Mannerheimintieltä 42:n pysäkin edestä. 63N oli mielenkiintoinen linja, sen alkureitti oli sama kuin 63:n, mutta se kiersi muistaakseni ainoastaan Suursuon ympäri ja päätepysäkki oli Pirjontiellä (vanhan Elannon ja Pirjonkrouvin välissä?). Lähtöjä oli keskustasta kolme, jos muistan oikein ajat olivat 23.02, 23.17 ja 23.32. Ensimmäinen auto ajoi vielä Pirkkolasta keskustaan 23.22, muut vuorot päättyivät Pirkkolaan. Joskun muistan tuon Pirkkolasta lähteneen vuoron ehtineen Postitalolle samaan aikaan kun viimeinen vuoro lähti maalle päin. Ei ollut kovasti liikennettä 80-luvulla...

Ja 62:n (päivällä 62S) päättäri oli tietysti tuon vanhan Elannon luona eli noin kilometrin nykyisestä pohjoiseen.

Vanhalla viertotiellähän oli mainittujen 54:n ja 56:n jälkeen vielä pitkään Vantaan suunnan seutulinjojen päättäri, ainakin 541 oli yksi linjoista.

32:n päättäri Etelä-Haagan Riistavuoressa jäi ilman liikennettä vasta ihan muutama vuosi sitten.

46:n loppumisen myötä myös Kantelettarentie välillä Pelimannintie-Vanhaistentie jäi ilman liikennettä. Tosin yhtään pysäkkiä tuolla välillä ei ollut.

52 ja 53 olivat 80-luvulla hauskoja linjoja: niillä oli yhteiset päätepysäkit, mutta täysin oma reitti.

33:n loppumisen myötä moni pikkukatu Munkkiniemessä jäi ilman liikennettä (jos palvelulinjoja ei lasketa mukaan).

23:n vanha reitti Keskuspuiston läpi on sitten jo muinaishistoriaa.
 
TEP70 sanoi:
Linja 17:han kiersi aikoinaan Ympyrätalon Hakaniemessä, oliko keskustaan päin mennessä.

Näin oli. 1990-luvun alkuun asti 17 ajoi Pasilan suuntaan kolmikulmasta reittiä Erottajankatu-Eteläesplanadi-Mikonkatu-Kaisaniemenkatu. Pysäkit olivat ainakin yhteinen pysäkki 16:n kanssa Erottajan kohdalla Eteläesplanadilla, Mikonkadulla Aleksanterinkadun kulmilla ja Kaisaniemenkadun risteyksessä. Mikonkadun muututtua kävelykaduksi 17 siirrettiin nykyiselle reitilleen Mannerheimintie-Kaivokatu suunnassa Merikadulta Itä-Pasilaan. Välillä (1992-1994?) ajettiin Mannerheimintie-Postikatu-Kaivokatu ja pysäkki oli myös nykyisellä 21V:n jättöpysäkillä (silloin linjat 17, 21V, 65A, 66A).

Viimeisimpinä muutoksinahan tulivat pysäkki manskun ja Kaivokadun kulmaan ja reittimuutos etelään ajettaessa pois Keskuskadulta.
 
Kadonnut päätepysäkki löytyy myös Puistolan torilta Suuntimotien ja Sirkkalanmäen ristyksestä, jossa sijaitsi linjojen 74 (Rautatientori-Hermanni-Ala-Malmi-Puistola) ja 75X (Rt-tori-Lahdentie-Puistola) päätepysäkki. Viime viikkoihin saakka vanhat pysäkkitolpat olivat paikoillaan, nyt Suuntimotiellä tehtävien katutöiden vuoksi päätepysäkkialuekin muotoillaan uuteen uskoon.
 
80/90-lukejen taitteessa, tai ainakin niillä main oli olemassa linjat 230 ja 511, 230 muistaakseni kulki uusmäestä, kenties keskustaan saakka? 511 liikennöi muistikuvieni mukaan Tapiola-Lentoasema, kulkien Leppävaaran ja Lintuvaaran poikki. Linjoilla 511/510 taisi jossain vaiheessa päästä Kuitinmäkeen saakka, tosin omat muistot ovat niin hatarat että saatan hyvin olla väärässä.
 
TEP70 sanoi:
Onkos Vartioharjussa Riskutien ja Linnanherrantien risteyksessä ollut jonkun metroa edeltävän linjan kääntöpaikka vai onko sitä käyttänyt joku linja metron aikaan?

Linjan 95 päättäri oli siinä 1.6.78 asti, sitten 95 yhdistettiin Vesalan linjan 90 kanssa ja jatkettiin. Tämän jälkeen lenkkiä alkoi käyttää linja 95S Kasarmitori-Vartioharju ja lopullisesti päättäri jäi pois bussikäytöstä 1.9.82 linjan 95S lopettaessa.
 
Safka sanoi:
Muita kadonneita päättäreitä on mm. Visbynkatu Itäkeskuksessa (54,56,90S; n. 1995), mainittu Takkatie Pitskussa (59,79V)

Takkatielle ajoi myös linja 57 vuoteen 1991 saakka.
 
Hujis sanoi:
80/90-lukejen taitteessa, tai ainakin niillä main oli olemassa linjat 230 ja 511, 230 muistaakseni kulki uusmäestä, kenties keskustaan saakka? 511 liikennöi muistikuvieni mukaan Tapiola-Lentoasema, kulkien Leppävaaran ja Lintuvaaran poikki. Linjoilla 511/510 taisi jossain vaiheessa päästä Kuitinmäkeen saakka, tosin omat muistot ovat niin hatarat että saatan hyvin olla väärässä.

Vermon pysäkillä Helsinkiin suuntaan taitaa olla vieläkin linjaluettelon toisella puolella teksti 230-290 tai jotain vastaavaa.

Vanhasta kunnon '95 kesäaikataulusta löytää linjan 510 kohdalta aamun ensimmäisen lähdön ajettavan tunnuksella 510A Kuitinmäki 5.45 Leppävaara 6.06. Reitti varmaan meni Kuitinmäestä linjan 195 reittiä Tapiolaan, josta omaa reittiä edelleen eli ei käyty Westendinasemalla. Kovaa muuten sai ajaa jos halusi pysyä aikataulussa.
 
Hertsikassa Laivalahdenkatu-Mekaanikonkatu jäi ilman liikennettä 79V:n loputtua. Sahaajankadun alkupäässä ajoi linja 96S, olikohan se Vuosaaren metron avaamisen asti, eli 1998. Ennen koko metroa taisi oli linja 80S, joka ajoi Itäväylää ja Viikintietä pitkin Siilitielle. Siilitien-Kettutien-Kettukujan kolmiossa oli linjan 82 (tms.) päättäri, sekin kai metron tuloon asti.

Linjan 80 "Roihupellon sisääntulo" näyttää siirtyvän 13.8. alkaen Laippatieltä Tulppatielle. Samaan aikaan loppuu tietysti 80A:n päättäri Varhan portilla ja linjan aiempi päättäri Sahaajankadun ja Roihuvuorentien risteyksessä (noin) oli käytössä joskus 1995.
 
Jufo sanoi:
Onko Kehä I pitkin (Hagalundintie) välillä Tapiolantie - Kalevalantie liikennöinty joskus? Innopolin kohdalla Kehä I:llä on pysäkkipari, joten jotain linjaliikennettä on täytynyt olla.
Tuota pysäkkiparia käytti jokunen edesmenneen Lohjan Liikenne oy:n vuoro jotka ajoivat keskustasta Lauttasaaren ja Kehä I:n kautta Turunväylälle. 90-luvun alussa taisi olla enää vain yksi vuoro aamulla Lohjalta Hkiin ja neljän jälkeen takaisin.
 
01.05.1974

01.05.1974 linjakartasta katsottua:
  • linja 16 kulki väliä Punavuori - Kruununhaka. Kääntyminen Hakaniemen sillan alta ja A-vuorot lähtivät Munkkisaaresta, osa A-vuoroista Hernesaaresta (kartan mukaan)
  • linjan 17 kääntöpaikka oli Aleksis Kiven kadulla (nykyisen 518 päättärin paikkeilla) ja A-vuorot ... - Aleksis Kiven katu - Inkoonkatu - Porvoonkatu - Kotkankatu - Aleksis Kiven katu-... Ruuhka-aikana A-vuorot jatkoivat Itä-Pasilaan reittiä ... - Aleksis Kiven katu - Savonkatu - Kumpulantie - Ratamestarinkatu - Asemapäällikönkatu.
  • linja 23 Eläintarha - Pasila (Ilmalantorin luo). 23A Pasila (Ilmalantori) - Tenholantietä keskuspuiston läpi - Invalidisäätiö - Ruskeasuo. 23S Siltasaari - Pasila (Ilmalantori).
  • linja 24 ajoi Töölössä reittiä ... - Nervanderinkatu - Cygnaeuksenkatu - Töölönkatu - Töölöntori-...
  • linja 45 ajoi Malminkartanossa ... - Vihdintie - Ristipellontie - Malmikartanontie. Päätepysäkki Ojamäentien luona (siinä taitaa olla vieläkin entisen kääntöpaikan jäänteet näkyvillä).
  • linjan 50 A-vuorot ... - Takkatie - Arinatie (päätepysäkki Espoon rajalla)
  • linjan 51 päätepysäkki ... - Pitäjänmäentie - Purotie - Kutomotie (nyk. taksiaseman luona) - Pitäjänmäentie - ...
  • linjan 52 päätepysäkki oli Annalassa (Hämeentie/Vanhankaupungintie)
  • linjalla 67 oli K-vuorot jotka ajoivat Paloheinässä ... - Sysimiehentie - Kuusniementie - Saramäentie - Paloheinäntie - ...
  • linjat 73, 74 ja 74A kulki Puistolassa reittiä ... - Kuutie - Alankotie - Puistolanraitti - ...
  • linja 78 kulki Mellunmäessä Naulakalliontien kautta.
  • linjan 79 päätepysäkki oli Haagassa (Eliel Saarisen tie / Ilkantie risteys) ja 79V kiersi silloisen Strömbergintien.
  • linjojen 92 ja 92S päätepysäkki Myllypurossa oli Myllypadontie 9:n kohdilla.
  • linjojen 94N ja 94V päätepysäkki oli Naapurintiellä Kontulassa.
  • linja 99 ajoi reittiä Vuosaari (Kallvikintien/Mustalahdentien päättäri) - Puotila - "Kehä 1" - Malmi - Tapaninvainio - Siltamäki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 01.05.1974

Resiina sanoi:
01.05.1974 linjakartasta katsottua

Olisi mielenkiintoista nähdä vanhoja linjakarttoja. Onko niitä jo jossain päin nettiä tai olisiko mahdollista skannata ja pistää jonnekin saataville? (Vai tulisiko siinä rikottua jotain lakia?)
 
Vs: 01.05.1974

Fiss sanoi:
Olisi mielenkiintoista nähdä vanhoja linjakarttoja. Onko niitä jo jossain päin nettiä tai olisiko mahdollista skannata ja pistää jonnekin saataville? (Vai tulisiko siinä rikottua jotain lakia?)

Kelpaisiko tämä vuodelta 1938 oleva matkailijakartta tässä näkyy Helsingin keskustan raitiolinjat ja keskustan bussilinjat

ja tässä selostesivu linjoista
 
Vs: 01.05.1974

Resiina sanoi:
Kelpaisiko tämä vuodelta 1938 oleva matkailijakartta tässä näkyy Helsingin keskustan raitiolinjat ja keskustan bussilinjat

Tuo oli erittäin kiva kartta! Nyt heräsi lisää kysymyksiä:
Linja 20 ajoi Erottaja - Mannerheimintie - Unioninkatu - Hietalahdenranta - Itämerenkatu - Salmisaari, mutta miten linja jatkuu Lauttasaaren puolella?

Linja 21 menee kartan mukaan sama reittiä kuin linja 20, mutta kun katsoo linjaluetteloa niin siinä lukee Erottaja - Munkkiniemi. Herää kysymys että minkä takia Munkkiniemen bussi olisi ajannut 30-luvulla Lauttasaaren kautta. Eihän silloin viellä tainnut Vattuniemessä olla merkittävää teollisuutta. Ja jos se on ajannut Munkkiniemeen, niin onko reitti sitten ollut Lauttasaari - Katajaharju - Kaskisaari - Lehtisaari - Kuusisaari - Munkkiniemi? Tuohon linjaan minä en ainakaan usko millään lailla.

Linja 15: Mikä Käpylän pikal. (Kottby kuriren) se on ollut?

Vesa Nurminen sanoi:
No, tässä on yksi pala historiaa: Koillis-Helsingin bussilinjat vuonna 1966

Googlettamalla niitä ei varmaankaan kannata lähteä hakemaan... Tai mistäs sitä tietää
Onko tuo linja 70 mennyt Vantaan puolelle sinne McDonaldsille asti vai onko se kääntynyt siinä Kirkonkyläntien päässä ennen kivisiltaa, ABL-laattatehtaan alapuolella olevalla kääntöpaikalla?

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös