Alunperin kirjoittanut TEP70
Kirjastobussi käy kyllä silmukassa perjantaisin.Alunperin kirjoittanut b10m55
![]()
Olkaas hyvät: Espoon linjakartta vuodelta 1973 skannattuna (hieman "raakavedos" tosin, sorry...) sekä suurella tarkkuudella, että ruudulle sopivana: http://nakkiputka.pp.fi/Espoo73/Alunperin kirjoittanut Fiss
Alunperin kirjoittanut TEP70
Kirjastobussi käy kyllä silmukassa perjantaisin.Alunperin kirjoittanut b10m55
![]()
Hieno juttu, kiitokset Nakkiputkalle!Alunperin kirjoittanut Nakkiputka
Åbergin Linja liikennöi perinteisen Helsinki-Solvalla-Koivula-linjan (285) lisäksi myös Nuuksion Pitkäjärven länsirannalle mennyttä Helsinki-Hankalahti-linjaa ainakin vielä vuonna 1968, Nakkiputkan kartan julkaisemiseen mennessä se on jo loppunut.
Mahdettiinko Hankalahden linjaa ehtiä ajaa numerolla 286 vai loppuiko se jo ennen numeroinnin käyttöönottoa?
Kiitoksia kaikille mielenkiintoisista kartoista!![]()
Nimimerkiltä Safka sain sähköpostilla vuoden 1975 Helsingin linjakartan, kiitoksia hänelle. Oli puhe, että myös se voidaan laittaa jakeluun, joten tässäpä siis kaikkien iloksi:
Kansi
Kartta 1
Kartta 2
Kartta 3
Viimeisin muokkaaja Fiss; 06.08.2006 kello 02:23.
Vuosi 1975 on erityisen mielenkiintoinen, sillä se on viimeinen vuosi, kun kaksiakselisia ratikoita oli vielä liikenteessä. Samalla se on vuosi, jolloin koko ensimmäinen nivelvaunusarja saatiin liikenteeseen. Vuosi 1975 on myös "vanhan reitistön" viimeinen vuosi; vuonna 1976 avattiin Itä-Pasilan rata, joka oli ensimmäinen ratalaajennus vuosikymmeniin ja seurausta valtuuston päätöksestä säilyttää raitioliikenne, ja jota oli seuraava useita pieniä ratapidennyksiä 80- ja 90-luvuilla.
Kiitos kartasta!
Upea kartta! Mitä parhaimmat kiitokseni.
Kiitokset Resiinalle v.1938 linjakartasta.
Skurubisin:
Omien tietoläteideni mukaan linja 20 meni Lauttasaaressa nykyisen Tallbergin puistoten kautta nykyisen sankarihauta-alueen luokse. Isonkaaren alkupuoen kerrostalot ovat rakennettu -30-luvun lopulla.
Ja lina 21 on mennyt Turuntieltä ( nyk. Mannerheimintie) Eino Leinonkadun ja Mecelininkadun kautta Seurasaarentietä Munkkiniemeen, nykyiselle Huopalahdentielle.
Lisäksi HRO ehti aloittaa ennen Talvisotaa kantakaupungissa bussilinjat 13 (Ruoholahti (Nykyisen oikeustalon luona)- Brahenkatu ja 18 (Kolmikulma- Naistenklinikka)
Tietoni perustuvat vuoden 1940 olympialaisia varten painettuun Heisinki-opaskirjaan.
Est modus in rebus.
Helsingin kulkuneuvot 31.08.1953Alunperin kirjoittanut Fiss
Keskustan kartta
Muu Helsinki
Ps onko mahdollista tehdä luetteloa josta näkisi että mitä bussilinjoja on pääkaupukiseudulla liikkunut HRO/HKL/HELB:n linjat löytyy parhaiten mutta entä yksityiset firmat.
Viimeisin muokkaaja Resiina; 08.08.2006 kello 19:13.
Kiitokset Resiinalle, oli hieno pala historiaa.
Miettikääpä näiden karttojen valossa, että 1955 valtuustossa tehtiin aloiteet maanalaisen rakentamisesta Helsinkiin ja suunniteltiin pikaratikkaverkkoa. Itä-Helsinki oli tuolloin pelkkää metsää, jossa oli pari lämpärettä: Herttoniemi, Marjaniemi ja Vartiokylä. Silti Jollakseenkin pääsi bussilla, mutta ketähän palveli Pohjois-Herttoniemen linja 34? Ehkä siellä oli muutama haja-asutustalo? Tuollahan on rintamamiestaloja edelleen Roihupellon pohjoispuolella 34:n päättäriltä kartassa itään päin lähtevän tien varressa.
Tammisaloon ei linjaa ole, mutta siellähän oli oma Tammelundin liikenne Oy.
Antero
Ennen sotia Vartiokylään ja Vuosaaren huviloille pääsi laivoilla. Puotilan ja Rastilan kartanoilla oli laiturit säännöllistä liikennettä varten, mutta myös huviloiden laiturit olivat kovassa käytössä. Nämä laivat joutuivat sotakorvauksiksi ja liikenne vaihtui busseihin aika pian. Ilman sotia olisi varmaan pikartikka Puotilaan toteutunut ja puhuisimme luultavasti siitä metrona.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Kävelin pari päivää sitten Vuosaaren ympäri ja totta tosiaan: Huvila-alueella on lukuisia vanhoja betonilaitureita, jotka luultavasti poistuvat uusien asuinalueiden myötä.
Vuoden -38 kartan linjaluettelo mainitsee HRO'n linjan numero 34 menneen Tammisaloon. Mikään muu lähde (opaskartta ja HKL'n historiikki ) ei tunne moista linjaa. -50- luvulla tällä numerolla ajettiin Länsi-Herttoniemeen.
Est modus in rebus.
Turusta eri linjojen reittejä vuodesta 1983 on luettavissa Leinon Riston sivuilta http://www.saunalahti.fi/~rvleino/linjat/index.htm
Tässä Helsingin kartta vuodelta 1962
Keskusta ja sen ympäristö
Lauttasaari
http://img151.imagevenue.com/img.php...2_K9_510lo.jpg
Munkkiniemi
http://img31.imagevenue.com/img.php?..._K10_593lo.jpg
Pitäjänmäki
http://img45.imagevenue.com/img.php?..._K11_471lo.jpg
Keskusta
http://img155.imagevenue.com/img.php...2_K5_508lo.jpg
Kallio
http://img144.imagevenue.com/img.php...2_K6_412lo.jpg
Käpylä
http://img157.imagevenue.com/img.php...2_K7_319lo.jpg
Santahamina
http://img11.imagevenue.com/img.php?...2_K1_343lo.jpg
Kulosaari
http://img127.imagevenue.com/img.php...2_K2_567lo.jpg
Herttoniemi
http://img18.imagevenue.com/img.php?...2_K4_578lo.jpg
Jatkuu...
Viimeisin muokkaaja Resiina; 10.08.2006 kello 21:06.
Tässä Helsingin kartta vuodelta 1962
(Punaiset viivat ova yksityisten linja-autofirmojen reittejä
Tapiola-Lauttasaari-Keskusta
http://img17.imagevenue.com/img.php?...2_Y9_437lo.jpg
Leppävaara-Pitäjänmäki-Haaga
http://img19.imagevenue.com/img.php?..._Y10_334lo.jpg
Kaarelan suunta
http://img17.imagevenue.com/img.php?..._Y11_539lo.jpg
Vantaankosken suunta
http://img124.imagevenue.com/img.php..._Y12_555lo.jpg
Keskusta-Kulosaari-Herttoniemi
http://img18.imagevenue.com/img.php?...2_Y5_457lo.jpg
Oulunkylä-Latokartano
http://img131.imagevenue.com/img.php...2_Y6_562lo.jpg
Tammisto-Tikkurila
http://img15.imagevenue.com/img.php?...2_Y7_489lo.jpg
Simonkylän suunta
http://img148.imagevenue.com/img.php...2_Y8_304lo.jpg
Villinki-Saaristoa
http://img130.imagevenue.com/img.php...2_Y1_491lo.jpg
Vuosaari
http://img41.imagevenue.com/img.php?...2_Y2_447lo.jpg
Hakunilan suunta
http://img157.imagevenue.com/img.php...2_Y4_348lo.jpg
Hakkilan suunta
http://img132.imagevenue.com/img.php...2_Y3_403lo.jpg
(Kartat suurennettu 1,5 kertaisiksi)
Viimeisin muokkaaja Resiina; 10.08.2006 kello 21:07.