Sivu 5 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/120

Viestiketju: Kadonneet reitit

  1. #61
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Taas katosi

    Tänään on sitten tämä jo historiaa. HELB ei enää aja 550:ä, eikä 550 enää aja Keilaniemen kautta. Onkohan nyt sitten yleisö sitä mieltä, että HKL on huono bussifirma, kun sillä oli huonot pysäkit 550:llä. Nyt kun tulee uusi Concordia on katokselliset pysäkitkin. Aika monta asiaa väärin, mutta näinhän ne mielipiteet muodostuu.

    Toivottavasti HKL ajaa seuraavan kerran 550:ä raitiovaunuilla 7 vuoden päästä.

    Antero


    Kuvassa 550:n lähtö 11.8.2006 klo 20:15 ja paikka Roihupellon pysäkki. Kuva omani.

    PS: Kiitos Resiinalle mukavista kartoista. Tulee niin nostalginen olo kun katselee lapsuuden ajan karttoja ja linjoja.

  2. #62

    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    44

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    Muutama kadonnut reitti lisää:

    -59 kulki aikoinaan Teollisuuskatua suoraan Ratapihantielle, nykyäänhän tuota Teollisuuskadun länsipäätä ei aja mikään linja.

    -361(?) kulki aikoinaan suoraan Vapaalantietä välin Nuijatie-Vanha Hämeenkyläntie, kun muut linjat (360, 362) puolestaan kiersivät Vapaalan pientaloalueen lenkin kuten nykyäänkin. Nythän 361 kulkee suoraan Vihdintietä aina Martinkyläntien risteykseen saakka. Tuolla pois jääneellä osuudella ovat pysäkkisyvennyksetkin vielä jäljellä.

  3. #63
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    h32:n eli Etelä-Haagan linjan edeltäjä 22 meni useassa kohtaa "ihan outoja" reittejä verrattuna seuraajiinsa.
    - Ruskeasuolla mentiin Koroistentietä Mannerh.t:n asemesta (ainakin 1950-luvun alkupuolella)
    - Etelä-Haagaan tulo tapahtui kapeaa, mutkittelevaa tietä pienen sillan ylitse, ylittämällä Mätäpuro (pikkutie lienee kevyen liikenteen käytössä yhä)
    - Haagan Urheilutieltä linja jatkuikin Kylätietä Huopalahden asemapihan etelälaidalle, josta matka jatkui Seljatietä Angervotien risteykselle. Paikalla on yhä outo rakentamaton nurmialue, jossa on tosin muuntajakoppi.
    Keskustassa h22 on yhteen aikaan kääntynyt Vanhassa Kirkkopuistossa.
    Linjan ajoreitillä on useita osuuksia, joissa nykyään ei kulje edes palvelulinjoja.

  4. #64

    Liittynyt
    15.02.2006
    Sijainti
    Töölö, Helsinki
    Viestejä
    152

    oletus Vs: Linjakarttoja

    Tässä vuosien '97 ja '98 kartat aikataulukirjojen takaa, eivät ole hirveän vanhoja (minun vanhimpani). '97 ei vielä ole Vuosaaren metroa, joten kannattaa vertailla.

    Hki 1997-1998 7,2 Mt
    Hgi:n keskusta 1997-1998 5,7 Mt
    Hki 1998-1999 7,5 Mt

  5. #65
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Kyheröinen
    Tässä vuosien '97 ja '98 kartat aikataulukirjojen takaa, eivät ole hirveän vanhoja (minun vanhimpani). '97 ei vielä ole Vuosaaren metroa, joten kannattaa vertailla.
    Samoina ovat linjat pysyneet jo vuosikymmeniä Helsingissä, toisin kuin Espoossa ja Vantaalla. Tämäkö sitten syy siihen, että joukkoliikennettä käytetään paljon, kun linjoja ei jatkuvasti laiteta sekaisin. Aikana ennen Internetiä tämä oli erityisen tärkeää, kun ei ollut reittioppaita neuvomassa. Joko Helsingin linjat ovat niin hyvin suunniteltuja, ettei niitä ole tarvinnut muuttaa, tai niihin ei ole muista syistä koskettu.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #66
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Linjakarttoja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Samoina ovat linjat pysyneet jo vuosikymmeniä Helsingissä, toisin kuin Espoossa ja Vantaalla. Tämäkö sitten syy siihen, että joukkoliikennettä käytetään paljon, kun linjoja ei jatkuvasti laiteta sekaisin. Aikana ennen Internetiä tämä oli erityisen tärkeää, kun ei ollut reittioppaita neuvomassa. Joko Helsingin linjat ovat niin hyvin suunniteltuja, ettei niitä ole tarvinnut muuttaa, tai niihin ei ole muista syistä koskettu.
    Tai sitten Helsinki vain on valmiimpi kaupunki kuin Espoo tai Vantaa. Harvassa ovat ne Vantaan sisäiset linjat, joiden reitin varrelle ei olisi tullut mitään uusia asuinalueita tai kauppakeskittymiä kymmenenkin viime vuoden aikana. No eipä Helsingissä ole enää kohta tilaakaan rakentaa mitään maisemaa mullistavia uusia kaupunginosia kuten vaikka Pakkalan-Vantaanportin alue Vantaalla. Valitettavasti tuo alue onkin esimerkki siitä, miten palvelut ja infrastruktuuri laahaa alueelle muuttaneiden asukkaiden perässä.

    Onhan Vantaalla tietyt (seutu)linjat pysyneet vuosikausia suht' koht' muuttumattomina. Ainakin linjat 452 ja 453 tulevat näin äkkiseltään mieleen. Vantaan sisäisiä linjoja onkin sitten hienosäädetty oikein urakalla - linja 55 lienee ainoita linjoja, joka on säästynyt mainittavilta muutoksilta sitten linjastouudistuksen kesällä '92.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  7. #67
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    Oulunkylän torilla muistaakseni oli h64S:n päätepysäkki vielä noin kymmenen vuotta sitten. Nykyisin siellä kurvailee enää palvelulinja.

  8. #68
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    Torstaina 25.10.2007 jäi Helsingin Kansakoulukatu pois reittikatuluetteloista kun h08N, h18, h55/A, h65A ja h66A siirtyivät Urho Kekkosen kadulle.

  9. #69
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Kadonneet reitit



    Korjataan sen verran, että ainakin 1987 kulki vielä, mahdollisesti pari vuotta sen jälkeenkin.

  10. #70

    Liittynyt
    08.08.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    Wanhoja linjoja...mukava aihealue vaikkei se nyt ihan ketjun alkuperäinen aihe ollutkaan.

    Aikaisemmin mainittiin Mäkkylän Puistotie jota aikanaan, eli ainakin 80-luvun alussa ja allekirjoittaneen nuoruudessa liikennöi linjat 235 ja 236, mahdollisesti jopa rengaslinja 101:kin. Noista 235 ja 236 kiersivät perkkaan kautta ja 101:llä joku iltavuorokin sen taisi tehdä. Muistan hyvin nuo 235 ja 236 linjat, kosa joskus 81-82, aloitin koulunkäynnin Perkkaanpuiston ala-asteella jossa ei ollut teknisten töiden luokkaa, vaan sitä varten piti matkustaa bussilla mäkkylän kouluun joka oli siinä risteyksessä josta 235 ja 236 erosivat omille reiteilleen kehä I:ltä käännyttyään heti sen kallileikkauksen jälkeen. Nakkiputkan skannaamissa kartoissa ei vielä Kehä I:tä tainnut virallisesti ollatkaan. Muuten moni reitti näytti kovin tutulta 80-luvun espoossa. Muistan vielä tuolloin 80-luvun alussa matkustaneeni aamutuimaan Espoon Auton Wiima M68-korisella autolla joko 235- tai -6:lla tuonne mäkkylään, taisivat olla ko. autojen viimeisiä vuosia liikenteessä?

    Mikähän linja 18 noissa vuoden 73 kartoissa oikein luikertelee ja milloinhan se lopetettiin? Itse muistan lähteneeni kouluun tapiolaan suvelasta uudistetun linja 18 ensimmäisillä vuoroilla mahdollisesti elokuussa 89.

    Ja löydänpä kadun jolla linja-auto ei ole enään hetkeen aikaan kulkenut, eli Viherkalliontie. Viherkalliolla oli oma linjansa vielä joskus 80-luvulla, 245 joka oli käytännössä ruuhkalinja, taisipa vaihtaa hetkeksi aikaa vielä numeroa ja reittiäkin ennen lopettamistaan. 'Pääte'-pysäkki oli viherkallion kukkuran edessä.

    Toinen katu jolla ei enään bussit kulje löytyy Suvelasta, sokinsuontie, liikenne loppui kun sunantie rakennettiin läpi ja päästiin pienestä mäestä eroon.

  11. #71
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mlahdenm Näytä viesti
    -59 kulki aikoinaan Teollisuuskatua suoraan Ratapihantielle, nykyäänhän tuota Teollisuuskadun länsipäätä ei aja mikään linja.
    58 kulkee nykyään tuota reittiä ja on melko nopeakin, verrattuna Pasilan katujen kautta ajamiseen. Joitain vuoroja voisi jäädä tälle suoralle reitillekin kesän jälkeen. Ainoa hidaste tässä reitissä on liikennevaloista johtuvaa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #72
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    Mikähän linja 18 noissa vuoden 73 kartoissa oikein luikertelee ja milloinhan se lopetettiin? Itse muistan lähteneeni kouluun tapiolaan suvelasta uudistetun linja 18 ensimmäisillä vuoroilla mahdollisesti elokuussa 89.
    Kyseinen linja perustettiin 05.04.1964 ja lakkautettiin 03.09.1984
    Linja 18 kulki reittiä Tapiola-Niittykumpu-Pohj. Suomenoja-Espoon as-Bemböle-Leppävaara-Tapiola ja toisinpäin, linja kulki vain Arkisin
    Ote 1974 espoon aikatalusta
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aikataulu 1974
    Arkipäivinä
    Tapiola-Suomenoja-Espoon keskus-Leppävaara-Tapiola
    07.20 08.15 14.00 16.10 17.15 to
    Tapiola-Leppävaara-Espoon keskus-Suomenoja-Tapiola
    06.15 07.15
    to = Torstaisin
    Lauantaisin ja Pyhäpäivinä ei liikennettä
    Åbergin Linja Oy Laurilan Linja Oy Åke Wickström
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    Itse muistan lähteneeni kouluun tapiolaan suvelasta uudistetun linja 18 ensimmäisillä vuoroilla mahdollisesti elokuussa 89.
    Kyseinen päivä on ollut todennäköisesti 28.08.1989 jolloin kyseinen linja perustettiin/aloitti liikennöinnin ja liikennöitsijä oli silloin Espoon Auto Oy
    Ja kyseisenä päivämääränä tapahtui muitakin muutosia espoon suunnalla
    28,08,1989
    17 ...-Espoon keskus Muutos Espoon Auto Oy
    18 Tapiola-Mankkaa-Kauniainen-Suvela-Espoon keskus-Muurala-Mikkelä Uusi Espoon Auto Oy
    27 Tapiola-Leppävaara-Hämevaara Uusi Espoon Auto Oy
    42 ...-Iivisniemi Muutos Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
    43 Kivenlahti-Soukka-Kuitinmäki-Kera Uusi Paikallislinjat Oy/Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
    43A Kivenlahti-Soukka-Kuitinmäki-Kauniainen-Järvenperä Uusi Paikallislinjat Oy/Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
    92B Espoon keskus-Kalajärvi Uusi Vanhakylän linja Oy/Keskuslinja Oy
    139Z Helsinki-Suomenojan teollisuus alue Lakkautettiin P.Tyllilä Linja Oy
    140Z Hanikka-Helsinki Lakkautettiin P.Tyllilä Linja Oy
    141 Helsinki-Soukka Lakkautettiin P.Tyllilä Linja Oy
    143A Helsinki-Soukanniemi Uusi P.Tyllilä Linja Oy
    144N Helsinki-Soukanniemi-Suvisaaristo Uusi P.Tyllilä Linja Oy
    145 ...-Soukanniemi-... Muutos P.Tyllilä Linja Oy
    154A Helsinki-Suomenoja-Espoon keskus-Tuomarila-Kauniainen Lakkautettiin Laurilan Linja Oy/Åbergin Linja Oy
    154T Helsinki-Suomenoja-Espoon keskus-Tuomarila-Kauniainen-Nihtisilta Lakkautettiin Laurilan Linja Oy/Åbergin Linja Oy
    213 ...-Mikkelä Muutos Paikallislinjat Oy
    270A Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Espoon keskus-Tuomarila-Kuurinniitty Uusi Paikallislinjat Oy
    360 ...-Uusmäki-... Muutos Frihersin Auto Oy/Variston linja Oy
    512B Tapiola-Kehä 1-Malmi Uusi Suomen Turistiauto Oy

  13. #73

    Liittynyt
    08.08.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Kyseinen päivä on ollut todennäköisesti 28.08.1989 jolloin kyseinen linja perustettiin/aloitti liikennöinnin ja liikennöitsijä oli silloin Espoon Auto Oy
    Onpas koulut alkaneet myöhään tuolloin, mutta eiköhän tuo pitäne kuitenkin paikkansa. Muistan vielä autonkin jolla matkustin, EA 117, Volvo B58/Wiima M300-sarja, kuljettajansa 'vakio'-auto, joskin kuljettajan lempinimen kuulin joskus myöhemmin...'Turhapuro'.

    Voisikohan tota vuotta 1989 pitää Uuden BussiAjan, aka UBA, alkamisena, eli ainakin Espoon sisäisiä linjoja alkoi tulemaa lisää ja seutulinjat alkoivat natisemaan liitoksissaan, vai tulikohan toi UBA jo aikaisemmin.

    80-luvun lopulla taisivat ainakin alkaa seuraavat sisäiset linjat jotka olivat entisiä seutulinjoja:
    E44: Friisinmäki - Perkkaa - Leppävaaran asema (- Lintuvaara - Hämevaara - Uusimäki?) tai sitten (- Rastaala - Jupperi) jolloin korvattu 'seutu'-linja olisi ollut 242-4?
    E67: Leppävaara - Högnäs (jonnekin sinnepäin), korvattu linja 267

    Mitenköhän muistelen, että E43:sta ajeli Espoon Auto vai tapahtuikos se yhdistäminen (Espoon Auto/Paikallislinjat) samoihin aikoihin...anteeksi vain huono muistini.
    E85: Leppävaara - Nuuksio (- Kattila), korvattu linja 285
    E87: Espoon Keskus - Siikajärvi, korvattu linja 287
    E88: Leppävaara - Siikajärvi/-ranta, korvattu linja 288

  14. #74
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    80-luvun lopulla taisivat ainakin alkaa seuraavat sisäiset linjat jotka olivat entisiä seutulinjoja:
    E44: Friisinmäki - Perkkaa - Leppävaaran asema (- Lintuvaara - Hämevaara - Uusimäki?) tai sitten (- Rastaala - Jupperi) jolloin korvattu 'seutu'-linja olisi ollut 242-4?
    Linja 44 alkoi liikennöinnin syysliikenteen alussa 1986 ja se korvasi linjat 235 ja 243
    Linja 44 Friisinmäki-Leppävaara-Jupperi lakkautettiin 04.06.1990,
    ja se korvattiin linjoilla 23 Uusmäki-Leppävaara-Friisinmäki ja 24 Leppävaara-Veini-Jupperi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    E67: Leppävaara - Högnäs (jonnekin sinnepäin), korvattu linja 267
    03,09,1984 aloitti linja 67 Viherlaakso-Bemböle-Kunnarla-Puotinen-Röylä-Kunnarla-Bemböle-Viherlaakso (Paikallislinjat Oy) ja se korvasi linjat 257 ja 267, 04.06.1990 linjan päätepiste siirtyi Leppävaaraan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    Mitenköhän muistelen, että E43:sta ajeli Espoon Auto vai tapahtuikos se yhdistäminen (Espoon Auto/Paikallislinjat) samoihin aikoihin...anteeksi vain huono muistini.
    Tässä yhteydessä linjasta 43 ei voi kirjoittaa ellei kirjoita myös linjasta 42.
    Linja 42 perustettiin 16.08.1976 ja silloin se kulki reittiä Bemböle-Espoon keskus-Latokaski-Kivenlahti-Soukka-Suomenoja-Kuitinmäki-Olari-Mankkaa-Kera. P.Tyllilä linja Oy ja Auto-Arvela Oy
    Linja 43 muodostu kun linja 42 jaettiin kahtia 28.08.1989
    42 ...-Iivisniemi Muutos Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
    43 Kivenlahti-Soukka-Kuitinmäki-Kera Uusi Paikallislinjat Oy/Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy
    43A Kivenlahti-Soukka-Kuitinmäki-Kauniainen-Järvenperä Uusi Paikallislinjat Oy/Auto-Arvela Oy/P.Tyllilä Linja Oy

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    E85: Leppävaara - Nuuksio (- Kattila), korvattu linja 285
    02,09,1991
    85 Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Nuuksio Uusi Åbergin linja Oy
    285 Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Nuuksio Lakkautettiin Åbergin linja Oy

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    E87: Espoon Keskus - Siikajärvi, korvattu linja 287
    Linjat E87 ja 287 ajoivat yhtä aikaa pitkään linja 87 Espoon keskus-Siikajärvi on perustettu joko 1981 tai 1982,
    Linja
    287 Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi
    287A Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi-Siikaniemi
    287B Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikaranta
    Lakkautettiin 07,06,1993

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    E88: Leppävaara - Siikajärvi/-ranta, korvattu linja 288
    07,06,1993
    Uusi linja 88
    88 Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi
    88A Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi-Siikaniemi
    88B Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Siikajärven Kauppa-Kolmperä-Bemböle-Leppävaara
    88T Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Kolmperä-Siikajärven Kauppa-Siikaranta
    Lakkautettu linja 288
    288 Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Kolmperä-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi
    288A Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Kolmperä-Siikajärven Kauppa-Siikajärvi-Siikaniemi
    288B Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Nupuri-Kolmperä-Siikajärven Kauppa-Siikaranta

  15. #75

    Liittynyt
    08.08.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Kadonneet reitit

    No niin, sieltä tuli aimo annos historiaa, kiitokset Resiinalle siitä. Tuli oikein 'nuoruus' mieleen...muistelin tosiaan että osa noista linjoista alkoi jo 80-luvulla, mutta niin se aika vaan kuluu. Toi E67:kan päättäri Viherlaaksossa hieman pisti mietityttämään, olikohan se siellä Viherlaakson ostarilla vai turuntien pysäkillä? Itse asuin Viherkalliossa vuosien 1986 ja 1990 välillä, tarkkaan en nyt muista.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pysäkit ja reitit OpenStreetMapissa
    kirjoittanut skela foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 23.08.2010, 13:46
  2. 500-sarjan seutulinjojen reitit
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.12.2007, 20:04
  3. Sightseeing-reitit
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 12.04.2006, 22:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •