Kadonneet reitit

Toi E67:kan päättäri Viherlaaksossa hieman pisti mietityttämään, olikohan se siellä Viherlaakson ostarilla vai turuntien pysäkillä? Itse asuin Viherkalliossa vuosien 1986 ja 1990 välillä, tarkkaan en nyt muista.
29,08,1984 Länsiväylä lehdessä oli Paikallislinjat Oy:n ilmoitus liikennemuutoksista 03,09,1984
 
No huh huh, sieltä löytyy kaikenlaista materiaalia. Hyvää palvelua Paikallislinjoilta jo tuohon aikaan.

Ja sitten taas muisteluita/kysymyksiä: olikos 247:n Jorvia edeltävä päätepysäkki jossain Lippajärven paikkeilla. Montakohan eri reittivariaatiota 249:llä oli parhaimmillaan, jotain 5-6? Pari vuoroa päivässä ajoi Bemböleen jostain lähderanta-järvenperä-? reittiä? Joku vuoro meni Brobackaan (tjsp) ja tuolloin tuli vielä toi Punametsän 'lisäys'. Punametsä taisikin olla vuoron virallinen päätepysäkki aina linjan lakkauttamiseen asti vuonna 199x?
 
Ja sitten taas muisteluita/kysymyksiä: olikos 247:n Jorvia edeltävä päätepysäkki jossain Lippajärven paikkeilla.?
1973 linjakartan mukaan linjan 247 päätepysäkki oli Veininkadun ja laaksolahdentien risteyksessä.
http://jlf.fi/f29/1165-kadonneet-reitit/index4.html#post14028
01,01,1981
247 Helsinki-Viherlaakso-(Viherlaaksonranta)-(Kuusniemi)-Petas-Järvenperä Muutos
03,09,1984
247 ...-Jorvi(-Högnäs) Muutos Paikallislinjat Oy
01,05,1996
247A Helsinki-Leppävaara-Bemböle-Högnäs Lakkautettiin

Montakohan eri reittivariaatiota 249:llä oli parhaimmillaan, jotain 5-6? Pari vuoroa päivässä ajoi Bemböleen jostain lähderanta-järvenperä-? reittiä? Joku vuoro meni Brobackaan (tjsp) ja tuolloin tuli vielä toi Punametsän 'lisäys'. Punametsä taisikin olla vuoron virallinen päätepysäkki aina linjan lakkauttamiseen asti vuonna 199x?
Aikataulussa 01.09.1986-31.05.1987
Linjalla 249 on perusreitin lisäksi 6-reittivariaatiota
Reitit
249 Helsinki-Leppävaara-Viherlaakso-Lähderanta - Järvenperä-Vanhankartano-Punametsä
249A Helsinki-Leppävaara-Viherlaakso-Lähderanta - Järvenperä-Vanhankartano-Punametsä-Röylä-Kunnarla-Bemböle
249Y Helsinki-Leppävaara-Viherlaakso-Lähderanta - Järvenperä-Vanhankartano-Juvanmalmi-Punametsä
249K Helsinki-Leppävaara-Viherlaakso-Lähderanta - Järvenperä-Kehätie-Punametsä
249YK Helsinki-Leppävaara-Viherlaakso-Lähderanta - Järvenperä-Kehätie-Juvanmalmi-Punametsä
249T Työväinopiston kautta 249L Varikolle asti (Pitäjänmäkeen)
Ja lisäksi kuva punametsän päätepysäkiltä vuosi on 1998 ja kyseinen auto on linjalla 249
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tikkurilassa Talkootien ja Talvikkitien risteyksen vieressä on pusikoitunut linja-auton kääntöpaikka. Mahtaako joku tietää, milloin sitä on käytetty ja millainen linja sitä on käyttänyt?
 
Jos puhumme samasta paikasta, ei siinä ole ollut kääntöpaikkaa. Ennen uuden Asolanväylän rakentamista tie meni siitä suoraan ja jotain sitten jäi jäljelle risteystä rakennettaessa vanhasta tiestä. Ainakin ymmärtääkseni jo ennen Simonsillan rakentamista alueelle menneet linja-autot ovat ajaneet Leinikkitietä pidemmälle, jonnekin sinne missä oli Laineen K-kauppa. Malminiityssä siinä lähellä on aikanaan joku linja kääntynyt Malminiityntien varrella tai päässä (olikohan 612 ennen kuin se alkoi ajaa Ilolaan).

Kertokaa toki, jos olen väärässä kääntöpaikan suhteen. Ennen sähköjunia Helsingistä Tikkurilan kautta Hiekkaharjuun oli melkoinen bussiliikenne - olihan Hiekkaharju suhteessa sen ajan Tikkurilaan varsin iso paikka monine palveluineen. Junia meni paljon, mutta tarjonta oli sekavaa ja välillä saattoi olla parinkin tunnin taukoja liikenteessä. Bussi ajoi kai pitkälti vartin välein. Sähköjunan tultua samantien liikenne supistui nykyisen 611 kaltaiseksi, pääsääntöisesti kerran tunnissa ajavaksi. Olen ymmärtänyt noiden vuorojen ajaneen nimenomaan Hiekkaharjun läpi sinne Leinikkitien kääntöpaikalle. Onko Hiekkaharjun aseman tienoille koskaan päättynyt bussilinjaa?

Itse en muista Simonsiltaan ajaneen muita linjoja kuin 611. Myös Katriinan sairaalan linjan 46 ensimmäinen ja viimeinen vuoro ajettiin A-tunnuksella Simonsiltaan. Ilmeisesti sekin oli vanha systeemi, jo vanhojen numeroiden aikaan tuollainen yhteys oli.

Käsittääkseni lyhyen aikaa joku erikoinen poikittainen seutulinjakin on ajanut sinne. Kertokaapa asiaa paremmin tuntevat noista poikittaisliikenteen kokeiluista. Kaikenlaista linjaa on tainnut olla, mutta harvempi on jäänyt pysyväksi.
 
Ennen uuden Asolanväylän rakentamista Talkoo-/Leinikkitie meni siitä suoraan ja jotain sitten jäi jäljelle risteystä rakennettaessa vanhasta tiestä.
Juuri sen vanhan tien tyhjään päättyvällä pätkällä on tuo mainitsemani kääntöpaikka, mutta se on kyllä selkeästi kääntöpaikan silmukaksi tunnistettavissa.
 
Itse en muista Simonsiltaan ajaneen muita linjoja kuin 611.

Olen 70-luvun lopulla matkustanut Simonsiltaan Vantaan Liikenteen linjalla 410, joka ajoi Helsingistä Myyrmäen kautta.

Ja joskus 70-luvun alkupuolella lähti Herttoniemen rautatieaseman luota Helsinki-Maaseutu-Liikenteen linja 19 myös jonnekin Hiekkaharjun suunnalle, Sillä en koskaan tullut kulkeneeksi, joten en osaa kääntöpaikasta sanoa mitään.
 
Olen 70-luvun lopulla matkustanut Simonsiltaan Vantaan Liikenteen linjalla 410, joka ajoi Helsingistä Myyrmäen kautta.
.
olet oikeassa katsoin Vantaan liikenteen aikataulua 1979-1980, kysenen linja kulki reittiä Helsinki-Louhela-Martinlaakso-Sanomala-Vantaankoski-Tikkurila-Hiekkaharju-Simonsilta.
Tässä alla oin reittikartta kyseisen aikataulun takakannesta.

Vain vantaan Liikenne Oy:n linjat on numeroitu
 
Malminiityssä siinä lähellä on aikanaan joku linja kääntynyt Malminiityntien varrella tai päässä (olikohan 612 ennen kuin se alkoi ajaa Ilolaan).
Kyllä vain. 612 ajeli Malminiittyyn ennen päätepysäkin siirtämistä Ilolaan.

Itse en muista Simonsiltaan ajaneen muita linjoja kuin 611. Myös Katriinan sairaalan linjan 46 ensimmäinen ja viimeinen vuoro ajettiin A-tunnuksella Simonsiltaan. Ilmeisesti sekin oli vanha systeemi, jo vanhojen numeroiden aikaan tuollainen yhteys oli.
Eli puhumme siis linjasta 89(A), joka liikennöi toukokuuhun 1992 saakka.
 
Eli puhumme siis linjasta 89(A), joka liikennöi toukokuuhun 1992 saakka.
Linja 89
Tikkurilan as-Katariinan sairaala ja A-vuorot Simonsilta-Tikkurila as-Katariinan sairaala
01.06.1992
Linjatunnus 89(A) muuttui linjaksi 46(A)
01.06.1997
Linjan A-vuorot lakkautettiin
 
Jo aikaisemmin mainitun 63V:n päätepysäkki Postitalolla ei ollut täsmälleen samassa paikassa kuin linjojen 63 ja 63N. 63V lähti Mannerheimintieltä 42:n pysäkin edestä. 63N oli mielenkiintoinen linja, sen alkureitti oli sama kuin 63:n, mutta se kiersi muistaakseni ainoastaan Suursuon ympäri ja päätepysäkki oli Pirjontiellä (vanhan Elannon ja Pirjonkrouvin välissä?). Lähtöjä oli keskustasta kolme, jos muistan oikein ajat olivat 23.02, 23.17 ja 23.32. Ensimmäinen auto ajoi vielä Pirkkolasta keskustaan 23.22, muut vuorot päättyivät Pirkkolaan. Joskun muistan tuon Pirkkolasta lähteneen vuoron ehtineen Postitalolle samaan aikaan kun viimeinen vuoro lähti maalle päin. Ei ollut kovasti liikennettä 80-luvulla...

Helsingin kaupungin Liikuntavirasto vaan edelleen tykkää, että h63N ja h79V olisivat edelleen liikenteessä (kuva Maunulan ulkoilumajan opastekartasta 25.1.2009). :D

Sikäli myös mielenkiintoinen merkintä, koska esim. Maaliikennekeskuksen yritysten nimiä (Schenker Oy jne.) on päivitetty tälle vuosituhannelle eli kartta ei voi olla niin vanha kuin linjamerkinnöistä voisi luulla.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin kaupungin Liikuntavirasto vaan edelleen tykkää, että h63N ja h79V olisivat edelleen liikenteessä (kuva Maunulan ulkoilumajan opastekartasta 25.1.2009). :D

Kyseisestä paikasta eli Metsäläntietä pitkin ei ole kulkenut mikään kartassa mainituista linjoista (51,52,63,63N,79V.) Sen sijaan siitä kulki jo aiemmin mainittu 63V ja lähitulevaisuudessa 56.
 
Minua nyt jonkin aikaa askarruttanut Kuurinniityssä linjan 261 päätepysäkin sijainti joskus vuosina -93-96...? Jotenkin sellainen muistikuva että ei ollut samassa paikassa kuin nykyinen 270:n päättäri. Vaikka sehän virallisesti Tuomarilassa ja 270A Kuurinniityssä. Mutta 270A taas menee nykyään vielä pidemmälle nykyisen 51:n päätepysäkille asti. Ja sitä asuin aluetta ei ollut 15 vuotta sitten. Kun muistelen että 261 päättyi sellaiseen paikkaan jossä ei ollut edes kunnon kääntöpaikkaa vaan jossain risteyksessä käännyttiin...Ja taukokin oli välillä Kuurinniityssä jolloin auto ajettiin jonkin urheilukentän reunaan... tälläinen muistikuva olisi...
 
Muisteletkohan sitä kääntöpaikkaa, joka sijaitsi Hopeatiellä? Tämä kääntöpaikka oli tosiaan linjan 261 käytössä kesäliikenteen 2006 alkuun asti, jolloin 261 lakkautettiin ja linja E51 perustettiin. Linja E51 ei koskaan Hopeatielle liikennöinyt.

Google Mapsin Street View'ssa Hopeatien kääntöpaikalla seisoo Espoon kaupungin valkoinen kuorma-auto. Kääntöpaikalle näyttäisi nykyään vievän ihan asfaltoitu katukin, 261:n liikennöidessä katu oli kuoppainen hiekkatie.

Lisäksi Kuurinniityntien varressa on levennys, joka sekin on ollut Googlen katunäkymästä poiketen aiemmin hiekkapintainen. Mahtaako joku tietää onko tämä ollut joskus linja-autojen kääntöpaikka vai vain julkinen pysäköintialue?
 
Juurikin tätä muistelin!! Kiitos paljon! Ajattelinkin ettei nyt vielä noin hatara muisti voi olla kun itsekin kyseistä linjaa joskus ajoin... ;) Jotenkin vaan silti tuntuu siltä että linja olisi jatkunut vielä 90-luvulla vieläkin pidemmälle eli Platinatietä aina Kromitien risteykseen saakka.... siinä mulla vissiin pätkii..

---------- Viesti lisätty kello 10:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:53 ----------

Ja Helsingin linjaa 63 muistelen ajelleeni Postitalolle, siinä ei muiden linjojen päätepysäkkiä ollut...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös