Kadonneet reitit

Vanha Punametsään kulkenut seutulinja 323 ajoi ainakin vuoden 1997 aikataulun mukaan Hämeenkylän kautta Kehä III:lle josta se jatkoi edelleen Askiston läpi. Muistaako kukaan onko tuossa Tavastkullantien sekä kehän risteyksessä ollut aikanaan liikennevalot? Nykyäänhän paikasta pääsee liittymään vain itään vievälle kaistalle.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha Punametsään kulkenut seutulinja ajoi ainakin vuoden 1997 aikataulun mukaan Hämeenkylän kautta Kehä III:lle josta se jatkoi edelleen Askiston läpi. Muistaako kukaan onko tuossa Tavastkullantien sekä kehän risteyksessä ollut aikanaan liikennevalot? Nykyäänhän paikasta pääsee liittymään vain itään vievälle kaistalle.

Ei ollut liikennevaloja. Vasemmalle kääntyminen liittymässä kiellettiin kuolemaan johtaneen kolarin jälkeen, mikä vaikutti myös bussireitteihin. Tuohon on suunniteltu eritasoliittymää, joka mahdollisesti voisi toteutua joskus 2020-luvun puolella. Uudet järjestelyt mahdollistaisivat taas Askiston läpi ajavan bussiliikenteen.
 
Ei ollut liikennevaloja. Vasemmalle kääntyminen liittymässä kiellettiin kuolemaan johtaneen kolarin jälkeen, mikä vaikutti myös bussireitteihin. Tuohon on suunniteltu eritasoliittymää, joka mahdollisesti voisi toteutua joskus 2020-luvun puolella. Uudet järjestelyt mahdollistaisivat taas Askiston läpi ajavan bussiliikenteen.

Kiitos asian valaisemisesta Miska!
 
Tutkiskelin HKL:n kesän -97 aikataulua ja bongasin sieltä Munkkivuori-Tali -väliä ajaneen 35-linjan. Ajettiinkohan tuota reittiä pikkubusseilla? Vuoden 1998 aikatauluissa puolestaan 35 oli jo ilm. lakkautettu, mutta en löytänyt Talinrannan koukkausta enää miltään alueen linjalta (18, 57, 58). Onhan sinne jonkun pitänyt ajaa..(?)
 
Viimeksi muokattu:
Tutkiskelin HKL:n kesän -97 aikataulua ja bongasin sieltä Munkkivuori-Tali -väliä ajaneen 35-linjan. Ajettiinkohan tuota reittiä pikkubusseilla? Vuoden 1998 aikatauluissa puolestaan 35 oli jo ilm. lakkautettu, mutta en löytänyt Talinrannan koukkausta enää miltään alueen linjalta (18, 57, 58). Onhan sinne jonkun pitänyt ajaa..(?)

Talin pisto tuli linjalle 18 1.1.1998 alkaen. Samalla linja 35 lakkautettiin ja linja 57 typistettiin päättymään Munkkivuoren ostarille.
 
Äkkiseltään muistelisin, että 35:llä oli kalustona esimerkiksi 88-Scanioita. Tuohon aikaan pienkalustoa esimerkiksi HKL-Bussiliikenteellä oli melko vähän.
 
Tässä pari Helsingissä kadonnutta reittiä:

Intiankadun osuus välillä Hämeentie-Kustaa Vaasan Tie h52 kulki ennen tästä, nykyään tällä osuudella ei kulje mikään linja.
Talonpojantiellä ei nykyään kulje mikään linja. h79 kulki tätä reittiä vielä 2000-luvun alussa.
 
Muistaako kukaan että oliko linjan h74 päätepysäkki v. 1997 Puistolan torilla (ennen kuin siirtyi Puistolan Raitille)
 
Osaako kukaan sanoa missä kohtaa sijaitsivat 90-luvulla seurutulinjojen 730 (Päiväkumpu) sekä 744 (Kuninkaanmäki) päättärit? Kummastakaan paikasta ei nykyisten karttojen perusteella ainakaan löydy minkäänlaista varsinaista kääntöpaikkaa.

Entä osaako joku sanoa onko aikanaan Tuomarilan Palotietä pitkin kulkenut jokin linja?
 
745 n päättäri oli Kuninkaanmäentiellä. Asuin silloin siellä ja oli kiva aamulinja Helsinkiin. 744:n päättäri oli Vanhan Porvoontien ja Kuninkaanmäentien risteyksessä.
 
Entä osaako joku sanoa onko aikanaan Tuomarilan Palotietä pitkin kulkenut jokin linja?

En tiedä onko Palotietä pitkin kulkenut mitään linjaa, mutta linjan 154 Helsinki-Tuomarila päätepysäkki oli vuoteen -93 tai -94 Palotiellä. Se taisi kuitenkin olla aika lähellä Pitkänotkontien risteystä.
 
Osaako kukaan sanoa missä kohtaa sijaitsivat 90-luvulla seurutulinjojen 730 (Päiväkumpu) sekä 744 (Kuninkaanmäki) päättärit? Kummastakaan paikasta ei nykyisten karttojen perusteella ainakaan löydy minkäänlaista varsinaista kääntöpaikkaa.
Linjan 730 päättäri oli Laurintien ja Pentintien risteyksessä. Sitä en enää muista, oliko tuo päättäri niin tilava, että siinä mahtui kääntämään bussin ympäri vai oliko päättärillä tiedossa peruutusharjoituksia.
Vantaan sisäisen linjan 76 (Tikkurila - Päiväkumpu) päättäri oli samassa paikassa.

Linjan 744 päättärin muistelen sijainneen ainakin 90-luvun loppupuolella Kuninkaanmäentien ja Kuusimäentien risteyksessä. Siellä ei ollut ainakaan 90-luvulla kääntöpaikkaa vaan bussi ajettiin päättärilleen peruuttamalla.
Tämä kuva on otettu kyseisellä päättärillä elokuussa 1998 - vaikka kuvan bussi onkin linjalla 745:
https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/L/Liikenne/001-099/026+ZBO-671+SD202.jpg
 
Linjan 730 päättäri oli Laurintien ja Pentintien risteyksessä. Sitä en enää muista, oliko tuo päättäri niin tilava, että siinä mahtui kääntämään bussin ympäri vai oliko päättärillä tiedossa peruutusharjoituksia.
Vantaan sisäisen linjan 76 (Tikkurila - Päiväkumpu) päättäri oli samassa paikassa.

En ole aikoihin tuolla päin liikkunut, mutta muistelisin, että siellä olisi jonkin sortin kääntöpaikka ollut. Viimevuotisessa ilmakuvassa kääntöpaikka näyttäisi olevan edelleen olemassa.
 
Takaisin
Ylös