Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/18

Viestiketju: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

  1. #1

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    175

    oletus Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Olen käynyt Helsingissä jo neljä kertaa tammikuun lopulta koska yksi perheenjäseneni on sairastanut vakavasti.
    Hon on ollut Jorvin sairaalassa melkein kuusi viikkoa joten on tullut käytettyä niin 109:n bussia ja Espoon/Kauniaisten junia.

    Minun reflektoini on ollut että bussi- ja lähiliikennettä ei ole synkattu erityisen hyvin!
    Reittioppaan mukaan 109 on aina paras keino päästä ko. sairaalaan. Vaikka juna Espoon keskukseen menee usein ja sielä pääsee useammalla bussilla, jotka kulkevat paljon useammin (esim 31).
    109 on lisäksi melkein kuin sightseeing-bussi, käy kylät ja lähiöt läpi, reissu kestää melkein tunnin!
    Miksi ajetaan rinnakkaisliikennettä junan ja bussien kanssa? Eikö juna Espooseen ja vaihto bussiin olisi paljon järkevämpi vaihtoehto?
    Bussikaravaanit häviävät metron tultua mutta miksi sellainen systeemi on ylenpään edes kehitelty? Bussi junalle ja siitä sitten kaupunkiin olisi (minun mielestäni) paljon järkevämpi ratkaisu.

    Miksi Helsinki (HSL) on satsannut niin paljon rinnaikkaisajoon?

    Kyselee
    Max Edfors
    Tukholma
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.04.2017 kello 13:23. Syy: ylimääräinen kysymysmerkki pois

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5565

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    HSL:n Reittiopasta un uudistettu n kuukausi sitten ja se näyttää aikatauluehdotuksia vähän miten sattuu, ja bussipainotteisesti, vaikka yhdistelmä juna + bussi olisi monessa tapauksessa nopeampi. Varsinkin rajaustoiminnot uudessa oppaassa ovat huonot.

    Vanha Reittiopas joka toimii minun mielestäni paremmin löytyy mm linkistä https://classic.reittiopas.fi/

    Junasta bussiin 109 voi myös vaihtaa Kauniaisten asemalla.

    Toinen juttu on että länsimetron tullessa käyttöön huononee moni bussiyhteys keski-Espoossakin vaikka se ei varsinaisesti kuulu länsimetron vaikutusalueeseen vaan Rantaradan.

    Jotkut viisaat liikenensuunnittelijat ovat sitä mieltä että näin voidaan painostaa pättäjiä rakentaa Espoon Kaupunkirata että junavuoroja voi lisätä vaikka 15 minuutin vuoroväli ainakin päiväsaikaan on ihan riittävä.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.04.2017 kello 13:23. Syy: poistettu pitkä lainaus

  3. #3

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2228

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Minun reflektoini on ollut että bussi- ja lähiliikennettä ei ole synkattu erityisen hyvin!
    Lienee aika monen muunkin reflektio ja ongelma on mahdollisesti jopa tiedostettu poliittisella tasolla. Lienee historiallista perua siitä, että VR on ollut byrokraattisesti varsin kaukana kuntien liikennelaitoksista. Nykyään hommaa koordinoi HSL, minkä voisi luulla auttavan asiaa pidemmän päälle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Reittioppaan mukaan 109 on aina paras keino päästä ko. sairaalaan. Vaikka juna Espoon keskukseen menee usein ja sielä pääsee useammalla bussilla, jotka kulkevat paljon useammin (esim 31).
    Kokeilin tuota hakua, ja se näköjään antaa 109:n jos lähtöpaikka on Kampin keskus, mutta tarjoaa kyllä junaa jos lähtöpaikaksi pistää Kaivokadun. Ainakin noilla hakuehdoilla ihan loogista: siirtymään Rautatieasemalle menee sen verran aikaa, että aikataulun mukaan Kampista pääsee perille 109:lla nopeammin (yli 5 min) kuin menemällä junalle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Bussikaravaanit häviävät metron tultua mutta miksi sellainen systeemi on ylenpään edes kehitelty? Bussi junalle ja siitä sitten kaupunkiin olisi (minun mielestäni) paljon järkevämpi ratkaisu.
    Länsimetro ja Espoon kaupunkirata ovat toki eri reiteillä, ja metro korvaa 100-sarjan bussit. Ts. siinä mielessä Länsiväylän bussikaravaanissa ei ole mitään kummaa, se on toiminut "kumipyörämetroksi" ihan hyvin. Historiallinen tausta on tietysti siinä, että Espoo vastusti aikanaan raitiotien tekemistä Tapiolaan, myöhemmin metron rakentamista 40 vuotta. Tukholmalainen vertailukohta vois olla Nacka, jonne on nyt tulossa hintava tunnelimetro melko pitkän väännön jälkeen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Miksi Helsinki (HSL) on satsannut niin paljon rinnaikkaisajoon?
    Lienee yhdistelmä hajanaista kaupunkirakennetta ja poliittista tahtoa kuitenkin tarjota kohtuullinen joukkoliikenteen taso. Kaupunkiratojen ja metron asemat ovat sen verran harvassa, että tiuhemman pysäkkivälin palvelua tarvitaan. Linjasto on aika lailla spagettia, mutta HSL on kyllä siirtymässä runkolinjamalliin.

  4. #4

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    175

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Lienee aika monen muunkin reflektio ja ongelma on mahdollisesti jopa tiedostettu poliittisella tasolla. Lienee historiallista perua siitä, että VR on ollut byrokraattisesti varsin kaukana kuntien liikennelaitoksista. Nykyään hommaa koordinoi HSL, minkä voisi luulla auttavan asiaa pidemmän päälle.



    Kokeilin tuota hakua, ja se näköjään antaa 109:n jos lähtöpaikka on Kampin keskus, mutta tarjoaa kyllä junaa jos lähtöpaikaksi pistää Kaivokadun. Ainakin noilla hakuehdoilla ihan loogista: siirtymään Rautatieasemalle menee sen verran aikaa, että aikataulun mukaan Kampista pääsee perille 109:lla nopeammin (yli 5 min) kuin menemällä junalle.



    Länsimetro ja Espoon kaupunkirata ovat toki eri reiteillä, ja metro korvaa 100-sarjan bussit. Ts. siinä mielessä Länsiväylän bussikaravaanissa ei ole mitään kummaa, se on toiminut "kumipyörämetroksi" ihan hyvin. Historiallinen tausta on tietysti siinä, että Espoo vastusti aikanaan raitiotien tekemistä Tapiolaan, myöhemmin metron rakentamista 40 vuotta. Tukholmalainen vertailukohta vois olla Nacka, jonne on nyt tulossa hintava tunnelimetro melko pitkän väännön jälkeen.



    Lienee yhdistelmä hajanaista kaupunkirakennetta ja poliittista tahtoa kuitenkin tarjota kohtuullinen joukkoliikenteen taso. Kaupunkiratojen ja metron asemat ovat sen verran harvassa, että tiuhemman pysäkkivälin palvelua tarvitaan. Linjasto on aika lailla spagettia, mutta HSL on kyllä siirtymässä runkolinjamalliin.

    Karavaanilla tarkoitin yleisestikin HSL:n alueella, esimerkiksi Martinlaaksosta pääsee sekä junalla että bussilla Helsinkiin. Eikö olisi parempi jas kaikki bussit ajasivat lähimmälle M-junan asemalle?

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5565

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Karavaanilla tarkoitin yleisestikin HSL:n alueella, esimerkiksi Martinlaaksosta pääsee sekä junalla että bussilla Helsinkiin. Eikö olisi parempi jas kaikki bussit ajasivat lähimmälle M-junan asemalle?
    Osittain noita "karavaaneja" on vähennetty, esim Vanhan Turuntien suunnasta tulee enää vain pari bussilinjaa Helsingin keskustaan. Keski-Espoon lähiöistä suurin osa busseista menee vain Leppävaaran terminaaliin jossa on vaihto junaan, tai sitten moottoritietä pitkin ajavaan bussiin.

    Osasyy etä joiltakin ilmansuunnilta vielä ajetaan paljon busseja keskustaan on että junasta ei pääse keskustassa pois kyydistä muualla kuin Pasilassa ja Päärautatieasemalla. Suunnitteilla oleva Pisara-rata (ruotsiksi Centrumslingan) poistaisi osittain ongelman, mutta se on kohdannut poliittista vastustusta. Suomen nykyinen keskusta-oikeistolainen hallitus on vetänyt "henkselit" sen yli eikä kaupungeillakaan oikeastaan ole tällä hetkellä varaa toteuttaa se.

    Toinen seikka joka sotkee pakkaa on että Helsingin kaupunki on uudessa yleidskaavassaan alkanut ajaa vahvasti moottoriteiden "bulevardisointia" (ruotsiksi stadsaveny) joka tarkoittaisi että näiden pääteiden keskikaistoille rakennettaisiin raitioteitä jotka jatkavat lähiöihin asti, ja että niihin järjestetään liityntäbusseja.

    t. Rainer

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1365

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Karavaanilla tarkoitin yleisestikin HSL:n alueella, esimerkiksi Martinlaaksosta pääsee sekä junalla että bussilla Helsinkiin. Eikö olisi parempi jas kaikki bussit ajasivat lähimmälle M-junan asemalle?
    Bussireitti palvelee yhteyksiä Martinlaaksosta Helsingin läntiseen kantakaupunkiin, muun muassa Meilahteen ja toisaalta Hämeenlinnanväylän varresta Helsingin keskustaan. Näitä yhteyksiä juna ei oikein palvele.

  7. #7
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1038

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Suurimpana ongelmana kai tuossa on se, että Jorvi on rakennettu asutuksen ulkopuolelle ja miettimättä yhtään julkisia yhteyksiä. Itse toimin osa-aikaisesti asioimistulkkina mm. HUSille, ja tiedän yleiseksi sen ongelman, että tulkit eivät halua matkustaa Jorviin, koska heille matka-aika ei ole työaikaa. Esimerkiksi Peijaksen sairaalan kohdalla tätä ongelmaa ei ole, koska sen ympärillä on asutusta ja junaltakin pääsee kävellen alle 10 minuutissa perille. (Erityisen autoilijaystävällinenkään Jorvi ei ole, koska syrjäisestä sijainnista huolimatta pysäköinti on siellä maksullista.)

    Silloin harvoin, kun olen siellä käynyt, on yleensä ollut nopeinta ajaa bussilla Leppävaaraan ja vaihtaa siellä junaan.

  8. #8

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5565

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Suurimpana ongelmana kai tuossa on se, että Jorvi on rakennettu asutuksen ulkopuolelle ja miettimättä yhtään julkisia yhteyksiä. Itse toimin osa-aikaisesti asioimistulkkina mm. HUSille, ja tiedän yleiseksi sen ongelman, että tulkit eivät halua matkustaa Jorviin, koska heille matka-aika ei ole työaikaa. Esimerkiksi Peijaksen sairaalan kohdalla tätä ongelmaa ei ole, koska sen ympärillä on asutusta ja junaltakin pääsee kävellen alle 10 minuutissa perille. (Erityisen autoilijaystävällinenkään Jorvi ei ole, koska syrjäisestä sijainnista huolimatta pysäköinti on siellä maksullista.)
    Joo, jos Jorvi olisi olut alunperin tuberkuloosi-, vaarallisten tartuntatautien tai A-mielisairaala niin sijainnin ymmärtäisi, mutta toisen urbaanilegendan mukaan Jorvi päätettiin aikoinaan rakentaa syrjäiseen paikkaan siksi että se houkuttelisi mahdollisimman vähän Helsinkiä pakkoliittämästä Espoota. Kiusa se on pienikin kiusa.

    t. Rainer

  9. #9

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    175

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Joo, jos Jorvi olisi olut alunperin tuberkuloosi-, vaarallisten tartuntatautien tai A-mielisairaala niin sijainnin ymmärtäisi, mutta toisen urbaanilegendan mukaan Jorvi päätettiin aikoinaan rakentaa syrjäiseen paikkaan siksi että se houkuttelisi mahdollisimman vähän Helsinkiä pakkoliittämästä Espoota. Kiusa se on pienikin kiusa.

    t. Rainer
    Olen samaa mieltä! Ja juuri siksi että itse olen työssä uudessa Karolinskan sairaalassa Tukhomassa ihmettelin Espoon sairaalan rakentumista Jorvin viereen. Se on sairaala keskellä metsää, kukaan ei asu edes lähistöllä!

    Karolinskan sairaalasta tulee sairaala kaupungissa kun Hagastaden on valmis muutaman vuoden päästä.

  10. #10

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    914

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    ...Jorvi päätettiin aikoinaan rakentaa syrjäiseen paikkaan siksi että se houkuttelisi mahdollisimman vähän Helsinkiä pakkoliittämästä Espoota.
    On tainnut olla ohjenuora kaikessa Espoon kaupu... yhdyskuntasuunnittelussa...

  11. #11

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5565

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Olen samaa mieltä! Ja juuri siksi että itse olen työssä uudessa Karolinskan sairaalassa Tukhomassa ihmettelin Espoon sairaalan rakentumista Jorvin viereen. Se on sairaala keskellä metsää, kukaan ei asu edes lähistöllä!

    Karolinskan sairaalasta tulee sairaala kaupungissa kun Hagastaden on valmis muutaman vuoden päästä.
    Niin Karolinska on Tukholman pääsairaala kuten Meilahti on Helsingin, mutta eikö Tukholman lähikunnissa ole kanssa isoja sivusairaaloita ? Olen ainakin kuullut Huddingesta.

    t. Rainer

  12. #12

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2228

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Niin Karolinska on Tukholman pääsairaala kuten Meilahti on Helsingin, mutta eikö Tukholman lähikunnissa ole kanssa isoja sivusairaaloita ? Olen ainakin kuullut Huddingesta.
    Karolinskalla on tutkimuslaitos Huddingen sairaalan yhteydessä, ja sairaala itsessään on aivan massiivinen laitos. Jossain näin maininnan, että se olisi ollut ainakin aikanaan valmistuessaan Pohjoismaiden suurin. Sijainti on kylläkin Flemingsbergin aseman vieressä, ja juuri päätetyn Spårväg sydin pääteaseman. Eli joukkoliikenne aivan eri tasolla kuin Jorvissa. Sairaalan ja Karolinskan jälkeen joku vuosi sitten Södertörns högskola (ammattikorkeakoulu) rakensi aika isot tilat sairaalan ja aseman väliin, eli siellä liikkuu paljon muitakin opiskelijoita kuin Karolinskan tutkijakoulutettavia.

  13. #13

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    175

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Karolinskalla on tutkimuslaitos Huddingen sairaalan yhteydessä, ja sairaala itsessään on aivan massiivinen laitos. Jossain näin maininnan, että se olisi ollut ainakin aikanaan valmistuessaan Pohjoismaiden suurin. Sijainti on kylläkin Flemingsbergin aseman vieressä, ja juuri päätetyn Spårväg sydin pääteaseman. Eli joukkoliikenne aivan eri tasolla kuin Jorvissa. Sairaalan ja Karolinskan jälkeen joku vuosi sitten Södertörns högskola (ammattikorkeakoulu) rakensi aika isot tilat sairaalan ja aseman väliin, eli siellä liikkuu paljon muitakin opiskelijoita kuin Karolinskan tutkijakoulutettavia.
    Pari korjausta:
    Huddinge on osa Karolinskaa jo vuodesta 2004, kahdessa eri sijainnissa, Huddingessa ja Solnassa.
    Södertörns Högskola on tavallinen korkeakoulu, ei ammattikorkeakoulu.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:33 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Niin Karolinska on Tukholman pääsairaala kuten Meilahti on Helsingin, mutta eikö Tukholman lähikunnissa ole kanssa isoja sivusairaaloita ? Olen ainakin kuullut Huddingesta.

    t. Rainer
    Huddinge on osaa Karolinskaa monen vuoden takaa.
    Pääsairaaloiksi voisi kutsua myös Södersjukhuset:iä ja Danderydin sairaalaa. S:t Göran on myös keskikaupunkin ensiapusairaala. Se oli Ruotsin ensimmäinen yksityinen ensiapusairaala (jonka palveluja SLL (Tukholman maakäräjät) ostaa).

  14. #14

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    71

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Minun reflektoini on ollut että bussi- ja lähiliikennettä ei ole synkattu erityisen hyvin!
    Reittioppaan mukaan 109 on aina paras keino päästä ko. sairaalaan. Vaikka juna Espoon keskukseen menee usein ja sielä pääsee useammalla bussilla, jotka kulkevat paljon useammin (esim 31).
    109 on lisäksi melkein kuin sightseeing-bussi, käy kylät ja lähiöt läpi, reissu kestää melkein tunnin!
    Sama kokemus viime vuoden puolelta, kun olin muutamana viikkona Jorvissa töissä. Vaihto 109:stä junaan Kauniaisissa olisi hyvä yhteys Helsinkiin, jos vaihto olisi synkronoitu. Nyt yleensä sai katsoa junan perävaloja. Luulisi, ettei tehtävä olisi ylivoimainen, koska sekä 109:n että U/E-junan vuoroväli on n. 15 min ainakin ruuhka-aikoina. Jorvi on sen kokoluokan paikka, että muutaman epämääräisesti palvelevan bussilinjan palvelu ei riitä.
    Heka

  15. #15
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    282

    oletus Vs: Raideliikenne runkona lähiliikenteelle Helsingissä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut heka Näytä viesti
    Sama kokemus viime vuoden puolelta, kun olin muutamana viikkona Jorvissa töissä. Vaihto 109:stä junaan Kauniaisissa olisi hyvä yhteys Helsinkiin, jos vaihto olisi synkronoitu. Nyt yleensä sai katsoa junan perävaloja. Luulisi, ettei tehtävä olisi ylivoimainen, koska sekä 109:n että U/E-junan vuoroväli on n. 15 min ainakin ruuhka-aikoina. Jorvi on sen kokoluokan paikka, että muutaman epämääräisesti palvelevan bussilinjan palvelu ei riitä.
    Rantaradan lähijunaliikenteessä mitään ei ole synkronoitu minkään kanssa. Ei edes A-junia EUS-junien kanssa Leppävaarassa.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR: Huhtikuu oli suosiollinen lähiliikenteelle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.05.2013, 13:20
  2. Kalakierros Helsingissä
    kirjoittanut Camo Lissabone foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 24.04.2009, 19:14
  3. HSJ Raideliikenne 2025
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 14.05.2008, 17:50
  4. Visio: Espoon raideliikenne
    kirjoittanut Murzu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 01.04.2008, 17:35
  5. Raideliikenne Etelä-Karjalan menestystekijänä seminaari
    kirjoittanut Elmeri foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 18.11.2005, 07:03

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •