Lienee aika monen muunkin reflektio ja ongelma on mahdollisesti jopa tiedostettu poliittisella tasolla. Lienee historiallista perua siitä, että VR on ollut byrokraattisesti varsin kaukana kuntien liikennelaitoksista. Nykyään hommaa koordinoi
HSL, minkä voisi luulla auttavan asiaa pidemmän päälle.
Kokeilin tuota hakua, ja se näköjään antaa 109:n jos lähtöpaikka on Kampin keskus, mutta tarjoaa kyllä junaa jos lähtöpaikaksi pistää Kaivokadun. Ainakin noilla hakuehdoilla ihan loogista: siirtymään Rautatieasemalle menee sen verran aikaa, että aikataulun mukaan Kampista pääsee perille 109:lla nopeammin (yli 5 min) kuin menemällä junalle.
Länsimetro ja Espoon kaupunkirata ovat toki eri reiteillä, ja metro korvaa 100-sarjan bussit. Ts. siinä mielessä Länsiväylän bussikaravaanissa ei ole mitään kummaa, se on toiminut "kumipyörämetroksi" ihan hyvin. Historiallinen tausta on tietysti siinä, että Espoo vastusti aikanaan raitiotien tekemistä Tapiolaan, myöhemmin metron rakentamista 40 vuotta. Tukholmalainen vertailukohta vois olla Nacka, jonne on nyt tulossa hintava tunnelimetro melko pitkän väännön jälkeen.
Lienee yhdistelmä hajanaista kaupunkirakennetta ja poliittista tahtoa kuitenkin tarjota kohtuullinen joukkoliikenteen taso. Kaupunkiratojen ja metron asemat ovat sen verran harvassa, että tiuhemman pysäkkivälin palvelua tarvitaan. Linjasto on aika lailla spagettia, mutta
HSL on kyllä siirtymässä runkolinjamalliin.