Matkustajajunalla laivaan

Liittynyt
9 Toukokuu 2012
Viestit
157
Joskus ennen Tanskan siltoja rautatieyhteys Ruotsista mantereelle toimi niin, että juna pätkittiin matkalla kahdesti laivaan, ensin Helsingborgissa ja sitten Rödbyssä. Näin tehtiin myös tavallisille pikajunille. Onkohan tästä tullut jo kokonaan kadonnutta kansanperinnettä vai ajetaanko matkustajajunia vielä laivaan jossain päin Eurooppaa osana normaalia reittiä? Tähän tapaan: https://www.youtube.com/watch?v=4Ycrro5of7c, mielenkiintoinen osuus n. 4 min alkaen.

Täytyy kyllä sanoa, että juna laivan autokannella on ihan vaikuttavankokoinen objekti, myös rekkoihin verrattuna. Ei juuri tee mieli henkilöautolla ruveta kisaamaan, kumpi menee ensin :D
 
Joskus ennen Tanskan siltoja rautatieyhteys Ruotsista mantereelle toimi niin, että juna pätkittiin matkalla kahdesti laivaan, ensin Helsingborgissa ja sitten Rödbyssä. Näin tehtiin myös tavallisille pikajunille. Onkohan tästä tullut jo kokonaan kadonnutta kansanperinnettä vai ajetaanko matkustajajunia vielä laivaan jossain päin Eurooppaa osana normaalia reittiä? Tähän tapaan: https://www.youtube.com/watch?v=4Ycrro5of7c, mielenkiintoinen osuus n. 4 min alkaen.

Täytyy kyllä sanoa, että juna laivan autokannella on ihan vaikuttavankokoinen objekti, myös rekkoihin verrattuna. Ei juuri tee mieli henkilöautolla ruveta kisaamaan, kumpi menee ensin :D

Euroopassa tulee mieleen Rödby-Puttgardenin lauttojen(jotka toimivat yhä) lisäksi Manner-Italian ja Sisilian yhdistävät junalautat. Suunniteltua siltaa ei ole saatu aikaiseksi vielä. Sitten on Turkissa on Van-järven ylittävä lautta, mutta en tiedä toimiiko yhä.

t. Rainer
 
Täytyy kyllä sanoa, että juna laivan autokannella on ihan vaikuttavankokoinen objekti, myös rekkoihin verrattuna. Ei juuri tee mieli henkilöautolla ruveta kisaamaan, kumpi menee ensin :D
Ainakin tuolla Rödby-Puttgarden -lautalla ei junan kanssa kisailijoita ole juurikaan ollut. Hyvin nätisti on annettu tietä diesel-ICE:lle.
http://www.vaunut.org/kuva/65845
Kyllähän tuohon kulkineeseen verrattuna puoliperävaunulliset rekat näyttävät varsin pieniltä.
 
Joskus ennen Tanskan siltoja rautatieyhteys Ruotsista mantereelle toimi niin, että juna pätkittiin matkalla kahdesti laivaan, ensin Helsingborgissa ja sitten Rödbyssä. Näin tehtiin myös tavallisille pikajunille. Onkohan tästä tullut jo kokonaan kadonnutta kansanperinnettä vai ajetaanko matkustajajunia vielä laivaan jossain päin Eurooppaa osana normaalia reittiä? Tähän tapaan: https://www.youtube.com/watch?v=4Ycrro5of7c, mielenkiintoinen osuus n. 4 min alkaen.

Täytyy kyllä sanoa, että juna laivan autokannella on ihan vaikuttavankokoinen objekti, myös rekkoihin verrattuna. Ei juuri tee mieli henkilöautolla ruveta kisaamaan, kumpi menee ensin :D

Euroopassa tulee mieleen Rödby-Puttgardenin lauttojen(jotka toimivat yhä) lisäksi Manner-Italian ja Sisilian yhdistävät junalautat. Suunniteltua siltaa ei ole saatu aikaiseksi vielä. Sitten on Turkissa on Van-järven ylittävä lautta, mutta en tiedä toimiiko yhä.

t. Rainer
Olen saanut myöskin käsityksen, että sesonkiaikana ajettava Snältågetin Malmö-Berliini- yöjuna ajettaisiin lauttaan Trelleborgissa ja siitä ulos Sassnitzissa. Junasta on mahdollista poistua Stena Linen lautalla ja jopa tilata Stena Linen oma buffet suoraan Snälltågetin sivuilta. Voiko joku vahvistaa, että tässäkin tapauksessa juna ajetaan lauttaan sisään, eikä esimerkiksi vain satamaan, jossa matkustajat vaihtavat itse lauttaan?
 
Ainakin kerran turussa on ajettu junalla laivaan matkustajajunalla. 23.08.2002 ajettiin ruotsalaisella lättä hatulla Sea Wind laivaan sisään site että matkustajat olivat kyydissä, kyseinen lättä hattu oli tullut ruotsista samalla laivalla. Ruotsiin päästyämme jatkettiinn samalla lättähattujunalla matkaa.

Tosin tätä ei taideta laskea koska kyseessä ei ollut vakituinen juna vaan erikois tapahtuma.
 
Euroopassa tulee mieleen Rödby-Puttgardenin lauttojen(jotka toimivat yhä) lisäksi Manner-Italian ja Sisilian yhdistävät junalautat. Suunniteltua siltaa ei ole saatu aikaiseksi vielä. Sitten on Turkissa on Van-järven ylittävä lautta, mutta en tiedä toimiiko yhä.

t. Rainer

Rödbyn junayhteys näyttää tosiaan olevan yhä voimissaan, ilmeisesti kolme EC- ja yksi ICE-juna päivittäin käyttää lauttaa. Nämä näyttäisivät itse asiassa olevan ainoat (?) vaihdottomat junayhteydet Kööpenhaminan ja Hampurin välillä. Jyllannin kautta kiertämällä pääsee kyllä yhtä nopeasti perille.

Onko Suomen ja Viron välillä minkäänlaisia teknisiä edellytyksiä junalautoille?
 
Onko Suomen ja Viron välillä minkäänlaisia teknisiä edellytyksiä junalautoille?

On mutta vain tavarajunalautoille olisi Vuosaaren ja jonkun Tallinnan rahtisataman välillä. Vuosaareen ei saa henkilöjunilla ajaa koska tunneli ei ole hyväksytty niille ja raiteet Länsisatamaan on purettu.

---------- Viestit yhdistetty klo 01:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:13 ----------

Olen saanut myöskin käsityksen, että sesonkiaikana ajettava Snältågetin Malmö-Berliini- yöjuna ajettaisiin lauttaan Trelleborgissa ja siitä ulos Sassnitzissa. Junasta on mahdollista poistua Stena Linen lautalla ja jopa tilata Stena Linen oma buffet suoraan Snälltågetin sivuilta. Voiko joku vahvistaa, että tässäkin tapauksessa juna ajetaan lauttaan sisään, eikä esimerkiksi vain satamaan, jossa matkustajat vaihtavat itse lauttaan?

Jos kyseinen juna vielä kulkee, niin se todella menee lautan kyydissä, ja matka on itse asiassa aika pitkä, ainakin yhtä pitkä kuin Hki-Tallinna väli.

t. Rainer
 
Olen saanut myöskin käsityksen, että sesonkiaikana ajettava Snältågetin Malmö-Berliini- yöjuna ajettaisiin lauttaan Trelleborgissa ja siitä ulos Sassnitzissa. Junasta on mahdollista poistua Stena Linen lautalla ja jopa tilata Stena Linen oma buffet suoraan Snälltågetin sivuilta. Voiko joku vahvistaa, että tässäkin tapauksessa juna ajetaan lauttaan sisään, eikä esimerkiksi vain satamaan, jossa matkustajat vaihtavat itse lauttaan?

Itse kuljin tuolla noin kuusi vuotta sitten. Juna todellakin ajetaan laivaan, ja poikkeuksellisesti junaan saa jäädä junamatkan ajaksi. Yöjunassa ei ole paljoa mieltä, jos keskellä yötä pitäisi jättää makuuvaunu. Mutta laivaan voi mennä vaikkapa oluelle tai iltapalalle. Malmön suunnasta laivaan ajetaan sen verran aikaiseen, että myöhäsellä illallisella on järki käydä. Berliinistä laivalle tullaan aamuyöstä. Silloin linjaa pyöritti vielä SJ, mutta tuskin käytännöt ovat muuttuneet.

Sittemmin matkat ovat kulkeneet Tanskan läpi ja siis tällä toisella lauttayhteydellä. Juna ajetaan laivaan, mutta samoin kuin autolla liikkuvien tapauksessa, auto/junakannelle ei saa jäädä merimatkan ajaksi. Lautat kulkevat vartin vuorovälillä ja jokaisen lautan autokannanella on urakisko, joten junan saa ajettua lauttaan. Kun nykyään tunnelit ja sillat yhdistävät Tanskan pääsaaret ja Jyllannin, on rahtiliikenne lautoilla loppunut ja siellä kulkee vain nuo kolme päivittäistä Kööpenhaminan ja Hampurin välistä vuoroparia.
 
Takaisin
Ylös