Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-35/35

Viestiketju: Asennemaailma ja joukkoliikenne

  1. #31

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Asennemaailma ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Strasbourgin raitiotie rakennettiin strasbourgilaisten omista tarpeista ja aloitteesta lähtien. Catherine Trautmann muutti hyötyihinsä nähden liian kalliin metrohankkeen raitiotiehankkeeksi.
    Ehkä olin sitten väärässä. Olen kuullut myös Strasbourgin metrohankkeesta, mutta elänyt siinä käsityksessä että sen rakennusaikataulu olisi ollut paljon hitaampi, ja että tieto EU-parlamentin tulemisesta sitten antoi aihetta muuttaa suunnitelmia pikaraitiotietyyppiseksi toteutukseksi, että olisi ollut jotain konkreettista valmiina, kun ensimmäiset eurokraatit saapuvat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Ensimmäinen ratikkalinja päättyy melko tavanomaisiin lähiöihin. Tuskin EU-virkamiehet niistä asuntoja ovat hankkineet.
    EU merkitsee ymmärtääkseni kaupungin elinkeinoelämälle aika paljon, sinne on muuttanut väkeä sen vuoksi juoksupojista asti, ja vaikka radat päättyyvät lähiöihin, ei se silti tee siitä vähemmän houkuttelevaksi vaihtoehdoksi isollekaan herralle keskustassa liikkumiselle mustan auton sijaan.

    Ehdottakaa jokin vastaava tärkeä EU-toiminto Espooseen, niin johan tulee kiire alkaa rakentaa TramWest

    t. Rainer

  2. #32

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus Vs: Asennemaailma ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Erään saamani tiedon mukaan YTV-alueen kaupunkiliikenneharrastajista suurin osa asuu (tietysti) Helsingissä. Sen jälkeen tulee yllättävän vahvana Espoo. Vantaalla on oudoksuttavan vähän kaupunkiliikenneharrastajia. Kauniaisissa ei ole ketään.
    Yhdistyksiin kuuluvien "tosiharrastajien" määrän voi ehkä laskea osoitteistoista. Kaikki harrastajat eivät kuitenkaan ehkä (ymmärrettävistä syistä) halua osallistua järjestötoimintaan.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Asennemaailma ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Nyt on muistettava että autoilu liikkumisuotona on vuosikymmenten kuluessa tullut yhä halvemmaksi ja halvemmaksi. Aiemmin se on ollut keinotekoisen kallista mm verotuksen vuoksi, mutta nyt puhuvat monet politikot ihan tosissaan esim autoveron poistamisesta kokonaan. Myös nykyhallituksen lupaama työmatkavähennysten ylärajan nostaminen tulee lisäämään pitkän matkan pendelöintiä, nimenomaan autoilla.
    Auton hankkiminen on tullut halvemmaksi, auton käyttö ei. Ainakin Autoliiton kustannustietojen mukaan auton käytön kustannukset ovat edelleen nousseet ainakin 2001 - 2006.

    Autoilun kokonaisveroasteen vähentämistä ei kukaan ole vakavissaan esittänyt. Sen sijaan autoveron muuttamista käyttöverotukseksi on ehdotettu.

    Työmatkavähennykset toki tahallisesti suosivat pitkien matkojen autoilua. Mutta ne ovat veropolitiikkaa, eivät osa varsinaisia auton kustannuksia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Tonttien hinnat ovat keskustoissa niin korkeat että läheskään kaikkia työpaikkoja ja asukkaita eivät ne houkuttele.
    Tonttien, asuntojen ja toimitilojen hinnat ovat keskustoissa korkeimpia, koska niissä sijainnin (= saavutettavuuden) arvo on parempi kuin muualla. Saavutettavuus on keskustoissa parempi kuin laitakaupungilla kahdesta syystä:
    • Muut toiminnot sijaitsevat lähempänä.
    • Joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen palvelutaso on korkeampi.

    Nämä selittävät ainakin kokonaan hintaerot Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilla.

    Autokaupungissa ei ole olennaisia saavutettavuuseroja: jokainen moottoritieliittymä on yhtä saavutettavissa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 16.09.2006 kello 09:38. Syy: viestin ulkoasu

  4. #34

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Asennemaailma ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Auton hankkiminen on tullut halvemmaksi, auton käyttö ei.
    Ainakin Autoliiton kustannustietojen mukaan auton käytön kustannukset ovat edelleen nousseet ainakin 2001 - 2006.
    Mutta ovatko nousseet yhtä paljon kuin palkat keskimäärin esim? Epäilen. Ja sen näkee myös että kustannukset ovat tulleet alas kun vertaa millaisilla autoilla keskimäärin ajetaan nykyään verrattuna 10 tai 20 vuotta sitten.
    Tyypillinen suomalainen ostaa harvemin sellaisen auton mikä on itselleen järkevin, vaan sellaisen joka on vähintään yhtä hieno kuin naapurin, ja kierre jatkuu. Jos kaikki ostaisivat vain järkeviä autoja itselleen, autoiluun käytettävä keskimääräinen rahamäärä laskisi hitaasti mutta varmasti koko ajan. Sama pätee myös asuntoihin. Moni ostaa sellaisen asunnon jollaisessa ei ole mitään järkeä. Oma tupa ja perunamaa järven rannalla pitää saada koska työkaverikin osti sellaisen, vaikka perunamaasta ja järvestä ehtii nauttia hyvin vähän.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Autokaupungissa ei ole olennaisia saavutettavuuseroja: jokainen moottoritieliittymä on yhtä saavutettavissa.
    Tämä on juuri se huolestuttava elementti, koska sellaisessa kukaan ei ole kiinnostunut sijoittua minkään joukkoliikenteen varrelle vaikka olisi järkevintä. Lisäksi joidenkin mielestä autokaupunki päihittää perinteisen kaupungin ja on "tasa-arvoisempi" koska tonttien hinnat ovat samat. Ainoastaan neliömäärä ja rakennusoikeus vaikuttavat hintaan. Olisiko järkeä jotenkin yhdistää autokaupungin ja perinteisen kaupungin hyvät puolet, niin että sijainti ei ratkaisisi niin paljon neliöhintaan perinteisessä kaupungissa? Miten se käytännössä järjestettäisiin, jätän avoimeksi.

    t. Rainer

  5. #35
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Asennemaailma ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Tyypillinen suomalainen ostaa harvemin sellaisen auton mikä on itselleen järkevin, vaan sellaisen joka on vähintään yhtä hieno kuin naapurin, ja kierre jatkuu.
    Tämähän ei ole pelkästään suomalainen ilmiö. Mihin tarvitaan "katumaasturi". Eikö se ole yhtä järkevä tuote, kuin jäähdytysmekanismilla varustettu kattila?

    Kyllä Suomi on tässä asiassa suunnilleen kehitysmaaluokassa. Huomaan sen täällä omilla kotinurkillani.

    Oli tylyä kuultavaa, miten yhteiskäyttöautokulttuuri on moninkertaista Ruotsissa, jossa noin neljännes asiakkaista on sellaisia, jotka myyvät oman autonsa pois ryhtyessään yhteisauton käyttäjiksi. Ruotsissa yhteiskunta tukee yhteiskäyttöautokulttuuria ottamalla sen huomioon kaavoituksessa ja suosimalla sitä myös omissa virastoissaan. Meillä ei tällainen tule kyseeseen, vaan autopuolue haluaa lähiöiden pysäköintinormia noudatettavan myös keskustassa. Ja yhteiskäyttöautoille varattu tila on haitta, koska se vie pysäköintipaikkoja yksityisesti omistetuilta autoilta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Lisäksi joidenkin mielestä autokaupunki päihittää perinteisen kaupungin ja on "tasa-arvoisempi" koska tonttien hinnat ovat samat. Ainoastaan neliömäärä ja rakennusoikeus vaikuttavat hintaan. Olisiko järkeä jotenkin yhdistää autokaupungin ja perinteisen kaupungin hyvät puolet, niin että sijainti ei ratkaisisi niin paljon neliöhintaan perinteisessä kaupungissa? Miten se käytännössä järjestettäisiin, jätän avoimeksi.
    Autokaupunkia pitävät tasa-arvoisena vain autoilijat. Muille kuin ajokortti-ikäisille ja auton omistaville se on varsinaisen epätasa-arvoinen.

    En ole myöskään nähnyt tukea ajatukselle, että autokaupungissa tonttien hinta olisi vakio. Kyllä kehyskuntien pelloilla rakennusoikeus on monin verroin halvempaa kuin Espoossa ja Vantaalla.

    Kaupunkitaloustieteilijät ovat harvinaisen yksimielisiä siitä, että maan hinta riippuu ajallisesta etäisyydestä seutukeskuksesta. Tietenkin maan arvon aleneminen hidastuu etäisyyden kasvaessa, ja kun tullaan maaseudulle, maan arvo ei enää muutu etäisyyden mukaan. (Sitä voikin käyttää maaseudun määrittelyssä.) Mutta "tasa-arvoinen" maaseutuhan ei ole enää kaupunkia, ei edes autokaupunkia.

    Antero

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 104
    Viimeisin viesti: 11.09.2017, 22:26
  2. Joukkoliikenne Tallinnassa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 97
    Viimeisin viesti: 05.09.2017, 08:45
  3. USA:n joukkoliikenne
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 100
    Viimeisin viesti: 07.04.2017, 03:06
  4. Kauppakeskukset ja joukkoliikenne
    kirjoittanut Vekku foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 273
    Viimeisin viesti: 01.05.2014, 14:15
  5. Kutsuohjattu joukkoliikenne
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 06.07.2013, 19:14

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •