Helsinki-Linnanmäki.
Maailmalla on useita monorail-järjestelmiä jotka ovat osa kaupungin joukkoliikennejärjestelmää.
Esimerkiksi Tokiossa on Hanedan lentokentän suuntaan monorail-juna, joka palvelee myös muutakin joukkoliikennekäyttöä:
http://www.tokyo-monorail.co.jp/english/guidance/
Itse olen käyttänyt vain Moskovan monorailia: https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Monorail
Eli vastaus omaan kysymykseen:
1. Moskovan monorail
Helsinki-Linnanmäki.
1. Tokyo Monorail
2. Tama Toshi Monorail (Tokio)
3. Ueno Zoo Monorail (Tokio, riippurata)
Lisäksi u-muotoisessa kaukalossa kulkevia, usein virheellisesti monoraileiksi kutsuttavia järjestelmiä, mutta niille pitänee perustaa oma ketju.![]()
Lasketaanko Wuppertalin Schwebebahn tällaiseksi?
Est modus in rebus.
Anteeksi nyt vaan, mutta mitä virkaa näillä millä olet matkustanut -ketjuilla on? Siis jos ei ole jotain sanottavaa kyseisistä systeemeistä. Listaa monoraileista voi lukea Wikipediasta tms.
Laskin Uenon, koska se roikkuu yhdestä kiskosta. Schwebebahn on teknisesti samankaltainen.
Perinne? Tämänkaltaisia ketjuja on täällä ollut vuosikausia. Lisäksi, näistä ketjusta on hyvä bongata keneltä voi kysellä infoa jostain itseään kiinnostavasta järjestelmästä.
Vähän metaa, mutta vastaan kuitenkin. Tavallaan nämä ovat mielestäni mielenkiintoisia, vaikka itse en ole koskaan tainnut näiden ketjujen keskusteluihin osallistua. Näistä saattaa esimerkiksi bongata järjestelmiä, joista ei ole aiemmin tiennyt, tai sitten saattaa syntyä keskustelua siitä, miksi joku tietty kaupungin järjestelmä luokitellaan (kuten sellaiset sekasikiöt kuin Wuppertalin Schwebebahn tai Porton Metro). Nämä myös paljastavat jotain harrastajatovereista, koska kyllähän sekin saattaa kiinnostaa, missä päin kukin on ollut tai minkälaisiin välineisiin on keskittynyt.
Jotta en olisi ihan tylsä, niin ainakin Dresdenin Schwebebahn on koettu, Wuppertal nähty (mutta ajanpuutteen vuoksi jätetty väliin).
Wuppertal, Saksa
Lisää tehoa joukkoliikenteeseen: matkakortteihin varret!