Whim

Liittynyt
3 Marraskuu 2005
Viestit
252
MAAS jalanjäljissä on markkinoille tullut uusi liikkumisen palvelu:
Whim, jonka mainokset ovat pyörineet mm. Rautatientorin metroasemalla
https://whimapp.com/fi/
Hinta 49e/kk Helsingin sisäinen 99e/kk seutu paikkansa, ja he väittivät että sisältää rajattomasti HSL matkoja (varmistin vielä asian heiltä viestillä).

Eli vaikka en ollenkaan ostaisi taksimatkoja (5km/ 10 euroa) tai vuokraisi autoa minun kannattaa ostaa tuolta lippu, jolla voin matkustaa HSL joukkoliikenteessä, eikä ladata matkakorttia!? Tuohan säätö varsinkin seutulipussa parikymppiä / kuukausi. (Tiedän että pidemmästä lataamisesta saa alennusta, mutta minulla ei varaa ladata kuin 30 vrk).

Kysyn teiltä muilta asiantuntijoilta apua: Onko tässä diilissä joku piiloehto, sitoutumiaika tai muu seikka jota en ymmärrä? Jos ei tekevätkö tappiota, vai ovatko HSL ostaneet jotenkin alehintaan (en usko) kompensoituja lippuja?
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni alkuun taitavat tehdä tappiota. Mutta itse bisneslogiikka perustuu siihen, että ihmisten matkustaminen on lopultakin hyvin vakiintunutta ja ylimääräisiä matkoja ohi päivittäisten vakiomatkojen tehdään aika harvoin, vaikka ne olisivat suorastaan ilmaisia. Eli firma myy lähinnä mahdollisuutta matkustaa normaalia enemmän ja maksaa HSLlle vain toteutuneista matkoista. Varmaan myös laskevat, että ajan kanssa saavat neuvoteltua HSLn kanssa edulliset sopimukset.
 
Kerkesin jo innostua, kun satunnaisesti pitäisi päästää Espoossakin käymään. Ei näyttäisi kuitenkaan sisältävän rajattomasti seutumatkoja?
Rajaton julkinen liikenne

Rajaton määrä HSL:n kertalippuja koko kuukaudelle. Matkusta niin paljon kuin haluat. 49€ hinta sisältää Helsingin sisäiset matkat. HSL seutu –kertaliput kertamaksulla tai koko kuukaudeksi pakettihintaan 99€.

edit: Lukihäiriö iski, eipä alottaja väittänytkään tuon 49 e/kk sisältävän seutumatkoja. Nuo liput tosiaankin kuitenkin halvempia kuin HSL:n myymät.
 
Käsittääkseni alkuun taitavat tehdä tappiota.

Vaikuttaisi siltä ette tekevät aika paljonkin tappiota. HSL:n hallituksen n. vuosi sitten päättämän yhteistyösopimuksen mukaan MaaS-toimijat maksavat HSL:lle jokaisesta matkasta saman mobiilikertalipun hinnan mitä tavalliset kuluttaja-asiakkaatkin. 49 euron kk-maksulla tappiota tulee siis, jos asiakas tekee kuukauden aikana 17 matkaa (2,90 e / kpl) tai enemmän. Nykyiset kausilipun käyttäjät tekevät muistaakseni kuukaudessa matkoja keskimäärin jotakin 50:n ja 60:n väliltä, joten MaaS Globalin rahoittajille jää maksettavaksi aika sievoinen summa jokaisesta asiakkaasta. Eiköhän tarkoituksena ole kerätä iso asiakaskunta millä voi houkutella lisää riskirahoittajia - voitollisuutta mietitään sitten myöhemmin ja toivotaan, että HSL alkaisi jossakin vaiheessa myydä myös kausilippuja MaaS-toimijoiden kautta. Toki firman tavoitteena on varmasti laajentua ympäri maailman, joten vaikka HSL ei myisi kausilippuja, niin monessa muussa kaupungissa se varmaan onnistuu.
 
Vaikuttaisi siltä ette tekevät aika paljonkin tappiota. HSL:n hallituksen n. vuosi sitten päättämän yhteistyösopimuksen mukaan MaaS-toimijat maksavat HSL:lle jokaisesta matkasta saman mobiilikertalipun hinnan mitä tavalliset kuluttaja-asiakkaatkin. 49 euron kk-maksulla tappiota tulee siis, jos asiakas tekee kuukauden aikana 17 matkaa (2,90 e / kpl) tai enemmän. Nykyiset kausilipun käyttäjät tekevät muistaakseni kuukaudessa matkoja keskimäärin jotakin 50:n ja 60:n väliltä, joten MaaS Globalin rahoittajille jää maksettavaksi aika sievoinen summa jokaisesta asiakkaasta. Eiköhän tarkoituksena ole kerätä iso asiakaskunta millä voi houkutella lisää riskirahoittajia - voitollisuutta mietitään sitten myöhemmin ja toivotaan, että HSL alkaisi jossakin vaiheessa myydä myös kausilippuja MaaS-toimijoiden kautta. Toki firman tavoitteena on varmasti laajentua ympäri maailman, joten vaikka HSL ei myisi kausilippuja, niin monessa muussa kaupungissa se varmaan onnistuu.

Kysyn, kun en tiedä: Jos Whim ja HSL pilotoivat yhteistyössä, onko välttämätöntä että pilotissa käytettävä Whimin maksamat hinnat tai edes tieto sopimuksen olemassaolosta olisi julkista tietoa?
 
Kysyn, kun en tiedä: Jos Whim ja HSL pilotoivat yhteistyössä, onko välttämätöntä että pilotissa käytettävä Whimin maksamat hinnat tai edes tieto sopimuksen olemassaolosta olisi julkista tietoa?

Kaikkeahan voi aina tehdä tai olla tekemättä, mutta minä en näe että tuo olisi sallittua julkisuuslain puitteissa. En toki ole ko. lain asiantuntija.
 
Kaikkeahan voi aina tehdä tai olla tekemättä, mutta minä en näe että tuo olisi sallittua julkisuuslain puitteissa. En toki ole ko. lain asiantuntija.

Lisäksi on hyvä muistaa, että toisena osapuolena on MaaS Global Oy. Tällöin myös osakeyhtiölaki on pelissä mukana. Läheskään Kaikk Tietoi ei ole julkista tietoa.
 
Kaikkeahan voi aina tehdä tai olla tekemättä, mutta minä en näe että tuo olisi sallittua julkisuuslain puitteissa. En toki ole ko. lain asiantuntija.

Koska sopimusraamista on HSL:n hallituksen päätös, tulisi HSL:n hallituksen tehdä erillinen päätös jos tarjotaan jotain muuta. Toimitusjohtaja ei voine yksin tehdä tai kävelee muuten hallituksen yli.

HSL on myös tehnyt mobiililipuista päätöksen ensi vuodelle, joten vain kuukauden päästä nuo hinnat laskevat samaan kuin matkakortin kertaleimaukset. Tällöin Whimin 49 €/kk kattaa 22 matkaa/kk minun laskujeni mukaan.

Itse ajattelen, että Whimin tapauksessa otetaan sijoittajien rahalla riskiä, ja yritetään siirtää ihmisiä mm. takseihin ja yhteiskäyttöautoihin. Tällöin a) osa ihmisistä myy auton ja on tulevaisuudessa valmis maksamaan hiukan suurempaa kk-maksua (eli nyt on menossa sisäänheittotarjous, ja tällaisenahan se Whim sitä taitaa mainostaakin) ja b) osa matkoista siirtyy tosiaan joukkoliikenteestä takseihin ja yhteiskäyttöautoihin, jolloin kaikki Whim-kk-maksut eivät mene suoraan HSL:lle vaan väliin jää jotain. Myös taksimatkoja voi myydä halvemmalla jos matkojen määrä kasvaa ja kaluston käyttö tehostuu.

Joten minusta ei huono tarjous, kannattaa hyödyntää nyt jos siltä tuntuu. Matkakortin kausi on kuitenkin vaivattomampi tietyssä mielessä, ja Whim-sovelluksella annat firmalle aika paljon dataa matkoistasi. Datahan on uusi kulta tai öljy, eikös niin joissain piireissä sanota?
 
En tiedä onko tätä asiaa käsitelty, minulle se ainakin oli positiivinen yllätys:

Whim-sovellus ei tarjoa pelkästään Helsingin sisäisiä matkoja, mutta myös Espoon ja Vantaan.

Eli tuolla 49euron paketilla voin ostaa tarpeen mukaan minkä tahansa kolmen kaupungin lippuja. Eli auto sopivaan ilmaiseen liityntäparkkiin ja siitä sitten sisäisillä matkoilla eteenpäin.

Whim tarjoaa siis merkittävää lisäarvoa verrattuna yhden kaupungin sisäiseen kuukausilippuun!
 
Toinen merkittävä Whimin etu on, että hinnat ovat kaikille samat.

Ei ole väliä, asutko HSL-alueella, kehyskunnassa vai jossakin muualla, Whim Urban kaupungin sisäisillä lipuilla maksaa 49 €/kk. HSL:n hinta HSL- ja kehyskuntalaisille on 54,70 € / 30 pv, mutta muille 132,60 € / 30 pv.

Tuossa viimeksimainitussa lipussa ei ole mitään järkeä. HSL:n omat arvo- ja 5 vuorokauden liputkin tulevat muiden kuntien kautta edullisemmiksi, Whimistä nyt puhumattakaan.
 
Suositun Whim-sovelluksen kehittäjä syyttää HSL:ää uusien liikennepalvelujen tahallisesta vaikeuttamisesta - HSL kiistää https://www.hs.fi/talous/art-2000006175579.html HSL:n tapaiset liikenteenjärjestäjät tekevät lipunmyynnistä tarpeettoman hankalaa, väittää Maas Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen. Kiistan ytimessä ovat yhtiöiden ohjelmistojen rajapinnat.

Jos Whimin käyttäjä haluaa tilata taksin, Whim saa yhteyden suoraan taksiyrityksen tilausjärjestelmään. HSL:n lippujärjestelmään Whim ei kuitenkaan pääse, vaan tilaus kiertää HSL:n oman sovelluksen kautta.

Käyttäjälle asetelma on Hietasen mielestä hankala. Esimerkiksi kuukausilippua ostavan käyttäjän on ensin maksettava Whimin palvelu, siirryttävä HSL:n sivustolle ja tehtävä siellä vahva tunnistautuminen esimerkiksi pankkitunnuksilla. Lopuksi on vielä hankittava vahvistukset esimerkiksi sähköpostista.

Hietasen mielestä tämä tarkoittaa, että rajapinnat eivät aidosti ole avoimia lain edellyttämällä tavalla.

Väitteitä Whimin toiminnan tarkoituksellisesta vaikeuttamisesta ei niellä HSL:ssä. Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen muistuttaa, että HSL on yhdeksän kunnan muodostama kuntayhtymä. HSL:n liikenteen kustannuksista vain puolet katetaan lipunmyynnillä. Lopun maksavat jäsenkuntien veronmaksajat. Siksi lipunoston yhteydessä on selvitettävä, missä kunnassa subventoidun lipun ostaja asuu.

Eikö tätä tunnistautumista voida tehdä yksinkertaisemmin?

"Siellä liikkuu luottamuksellista tietoa ja henkilötietoja, joiden osalta tietoturvaa ei voida vaarantaa. Myös EU:n tietoturvalainsäädäntö edellyttää meitä toimimaan näin", Mäkinen sanoo.
 
^ Selvittääkö HSL myös automaatista ostetuissa lipuissa ostajan asuinkunnan? Entä jos lataa arvoa haltijakohtaiselle matkakortille?

Subventoituja lippuja, joita ainakin itse olen hankkinut ilman tunnistautumista.

Vai onko tässä nyt jotain, mitä en ymmärrä?
 
^ Selvittääkö HSL myös automaatista ostetuissa lipuissa ostajan asuinkunnan? Entä jos lataa arvoa haltijakohtaiselle matkakortille?

Kerta- ja turistilippuja toku subventoidaan myös, mutta juuri nuo asukkaiden liput, joiden ostamiseksi tunnistautumista tarvitaan, ovat parhaiten tuettuja. Hintaerohan on järkyttävä.

Säädän itse tässä parille ulkomaalaiselle vaihto-oppilaalle/työharjoittelijalle kuukausilippuja ja yritän katsoa miten saisi edullisemmin. HSL sanoo, että jos maistraatti suostuu rekisteröimään "väliaikaisen osoitteen", niin tuo kotikuntaehto täyttyy. Maistraattiin en ole vielä kerinnyt, mutta eiköhän tuo pian selviä. Veikkaan, että on eroa sillä, tuleeko ihminen EU-alueelta vai ulkopuolelta. EU-kansalainen pitänee rekisteröidä yskimättä, mutta muuten tarvitaan tuhdimmat paperit.
 
Vai onko tässä nyt jotain, mitä en ymmärrä?

HSL:n perussopimuksen mukaan henkilökohtaisten seutu- ja arvolippujen lipputulot on kohdistettava asukkaan kotikunnalle. Muut lipputulot kohdistetaan joko suoraan kunnalle tai henkilökohtaisten lippujen suhteessa.

Perussopimusta voisi tietysti muuttaa, mutta usean kunnan välisen sopimuksen uusimisessa törmätään äkkiä politiittisiin esteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kerta- ja turistilippuja toku subventoidaan myös, mutta juuri nuo asukkaiden liput, joiden ostamiseksi tunnistautumista tarvitaan, ovat parhaiten tuettuja. Hintaerohan on järkyttävä.

Ei kerta- ja vuorokausilippuja subventoida. Nehän ovat aivan poskettoman hintaisia, ja ylittävät reippaasti liikenteen tuotantokustannukset. Muutama vuosi sitten Raitio-lehdessä vertailtiin euromaiden pääkaupunkien kertalippujen hintoja. Helsinki oli kaikkein kallein.
 
Takaisin
Ylös