Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/26

Viestiketju: YLE: raideliikenne vuonna 2050

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Yleisradion porukka näkyy olevan vielä enemmän sekaisin kuin tavallista. Ehkä on tullut juotua liikaa glögiä. Ovat julkaisseet amk-opiskelijoiden kanssa kaksi uutista tai jonkunlaista aivomyrskyä siitä, millaista raideliikenne olisi 33 vuoden päästä. Ehkä hauskimpia sekoiluja ovat hyperloop Tallinnaan, Keski-Euroopan kaupunkilomat junalla (koska Berliiniin kestäisi vain 10 tuntia, eivät vissiin ole kuulleet lentokoneesta), lähijunien markettivaunut ruokaostoksia varten ja automatisoidut ratikat, jotka tarjoavat hierontapalveluita. Ja on siellä sellainenkin utopia kuin metro Kampista Pasilaan

    https://yle.fi/uutiset/3-9987768
    https://yle.fi/uutiset/3-9987683
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4904

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Ei ehkä kaikkia kirjoituksia ole tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti. En näkisi linkitettyjen uutisten kirjoittajien olevan kovinkaan paljoa jos lainkaan "sekaisin". He ovat hankkineet tietoa alan asiantuntijoilta ja viimeksi mainittujahan riittää moneen junaan tai ratikkaan.

    Omat arvioni vuoden 2050 joukkoliikenteestä eivät kylläkään ole kovinkaan yhteneviä uutisten visioiden kanssa, mutta en nyt sentään leimaisi niiden kokoajien olevan sekaisin (ehkäpä otin edellisen viestin sanoman liian kirjaimellisesti ). Joukkoliikenteen kannalta toimittajat ovat useisiin tämän foorumin käyttäjiin verrattuna maallikoita, ja tekstit joskus tuntuvat asioista paljon tietävien mielestä vähän hassuilta. Raflaavat jutut ovat joka tapauksessa sikäli hyödyllisiä, että ne herättävät keskustelua. Ja ajatuksia. YLEn jutut lukeneet saattavat itse lähteä pohtimaan, miten matkustaminen sujuu reilun 30 vuoden kuluttua. Vaikka uutisessa annettiin tiettyjä esimerkkejä 2050-luvun liikennevälineistä eri reiteillä, niin moni voi alkaa miettiä omia vaihtoehtojaan - varsinkin jos uutisien junat tai ratikat (tai metroyhteydet) eivät oikein tuntuneet uskottavilta.

    Joku taisi joskus todeta, että ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen

  3. #3
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    416

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Vuonna 2050 automaattimetro kulkee puolentoista minuutin välein Sipoosta Espoon Kivenlahteen
    Ei varmaankaan Vuosaaren metroa kuitenkaan olla lakkauttamassa.

  4. #4

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    253

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Ei varmaankaan Vuosaaren metroa kuitenkaan olla lakkauttamassa.
    Ehkä se vain "unohtui" jutusta

  5. #5

    Liittynyt
    09.09.2011
    Viestejä
    93

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Sipoon metro ei tule toteutumaan ennen kuin Länsimetron laiturit pidennetään täyteen mittaansa.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Usein tulevaisuutta ennustettaessa kannattaa vilkaista myös menneisyyteen. Mitä meillä oli 1980-luvun puolivälissä, ja mitä meillä on tänään? Ei se sen kummempaa ole.

    Kaikki raideliikenne on pk-seudulla lisääntynyt viimeisen 33 vuoden aikana. Kaikille on rakennettu uutta rataa, mutta maltillisesti. Tuosta kun vähän haarukoi, saa osviittaa siitä, miltä seutu voisi näyttää vuonna 2050. Tosin jatkossa kasvu taitaa mennä enenevässä määrin pikaraitiotiepuolelle. Metro ei nyt ihan heti ole laajenemassa, siitä länsimetrofiasko pitää huolen. Mutta 30 vuodessa unohtuu moni asia, joten voihan se olla, että 2040-luvulla metroakin laajennetaan, ellei sitä ole muutettu pikaratikoille ennen sitä. Junapuolella pisara, lentorata ja Tallinnan tunneli tavanomaisena ns. suurnopeusratana lienevät mahdollisuuksien rajoissa, samoin kuin Turun tunnin juna.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1445

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut junabongari Näytä viesti
    Sipoon metro ei tule toteutumaan ennen kuin Länsimetron laiturit pidennetään täyteen mittaansa.
    Nyt kun tuli tuokin mainittua niin kuinka paljon tunnelilaiturien pidennys maksaa? Olen länsimetro-ketjun kahlannut läpi, mutta en huomannut että kukaan olisi lukua maininnut ja ulkomaisista lähteistäkään en löydä.

  8. #8

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    121

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Nyt kun tuli tuokin mainittua niin kuinka paljon tunnelilaiturien pidennys maksaa? Olen länsimetro-ketjun kahlannut läpi, mutta en huomannut että kukaan olisi lukua maininnut ja ulkomaisista lähteistäkään en löydä.
    Kukaan ei ole tainnut oikeasti laskea, koska kukaan ei ole tainnut edes selvittää mitä kaikkea siihen pitäisi tehdä. Länsimetron linjaus ja asemien sijoittelu ja rakenteet on tehty olettaen puhtaasti lyhyet asemat. Esimerkiksi Otaniemessä heti aseman molemmin puolin alkaa mutka, jonka kaarresäde on lähes minimissä, joten se ei onnistu ihan helpolla. Samoin asemien tekniset ratkaisut ja laitteiden paikat ja tekniset tilat on tehty olettaen lyhyet asemat. Eli ensimmäiseksi pitäisi käydä läpi mitä oikeasti jouduttaisiin muuttamaan asemien pidentämiseksi ja mikä kelpaisi sellaisenaan.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    385

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Etika Näytä viesti
    Kukaan ei ole tainnut oikeasti laskea, koska kukaan ei ole tainnut edes selvittää mitä kaikkea siihen pitäisi tehdä. Länsimetron linjaus ja asemien sijoittelu ja rakenteet on tehty olettaen puhtaasti lyhyet asemat. Esimerkiksi Otaniemessä heti aseman molemmin puolin alkaa mutka, jonka kaarresäde on lähes minimissä, joten se ei onnistu ihan helpolla. Samoin asemien tekniset ratkaisut ja laitteiden paikat ja tekniset tilat on tehty olettaen lyhyet asemat. Eli ensimmäiseksi pitäisi käydä läpi mitä oikeasti jouduttaisiin muuttamaan asemien pidentämiseksi ja mikä kelpaisi sellaisenaan.
    Ja louhintatöiden ajaksi pitäisi varmaan siirtyä väliaikaiseen muutaman vuoden suoraan bussiliikenteesen Helsingin keskustaan

  10. #10

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2286

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Ja louhintatöiden ajaksi pitäisi varmaan siirtyä väliaikaiseen muutaman vuoden suoraan bussiliikenteesen Helsingin keskustaan
    Laitureiden pidentäminen tosiaan on sen verran kallista ja hankalaa, että varmaankin vuoroväliä tihentämällä pyritään pärjäämään mahd pitkälle. Tulevaisuuskuvissa maalailtu lyhyt vuoroväli lienee pakon sanelema jossain vaiheessa.

    Jutut koskivat raideliikennettä, mutta se, mikä omaan silmääni loisti poissaolollaan on pidemmälle automatisoitu, mahdollisesti kuljettajaton bussiliikenne. Kuljettajattomista autoista kohkataan kovasti, mutta äkkiseltään luulisi, että automatisointi on helpompaa bussien osalta, ne kun kulkevat määrättyä reittiä, jota voidaan rakentaa automaatille sopivammaksi aika paljon helpommin kuin koko tieverkkoa. Ts. kaupunkibussiliikenteen järjestäminen saattaisi tulla oleellisesti nykyistä halvemmaksi seuraavan 30 vuoden aikana.

    Hieromalaitokset ja ruokakaupat ratikassa vissiin osoittavat visioijien täydellistä lahjattomuutta, noin Jorma Uotisen arvolauseella. Jos nyt saatais matkustajat ruuhkassa mahtumaan.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 29.12.2017 kello 08:54.

  11. #11

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Usein tulevaisuutta ennustettaessa kannattaa vilkaista myös menneisyyteen. Mitä meillä oli 1980-luvun puolivälissä, ja mitä meillä on tänään? Ei se sen kummempaa ole.

    Kaikki raideliikenne on pk-seudulla lisääntynyt viimeisen 33 vuoden aikana. Kaikille on rakennettu uutta rataa, mutta maltillisesti.
    Laitetaanpa tähän listaa viimeisenn 33 vuoden aikana valmistuneista ratahankkeista:

    Metro Itäkeskus-Mellunmäki
    Metro Itäkeskus -Vuosaari
    Metro Kamppi-Matinkylä
    Kaupunkirata Helsinki-Kerava (Hiekkaharjuun asti oli 3. raide vuonna 1984)
    Kaupunkirata Helsinki-Leppävaara
    Kehärata Martinlaakso - Hiekkaharju

    Raskas raideliikenneverkko on viimeisessä 33 vuodessa ratapituudeltaan melkein kaksinkertaistunut HSL-alueella.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 09:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:44 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Laitureiden pidentäminen tosiaan on sen verran kallista ja hankalaa, että varmaankin vuoroväliä tihentämällä pyritään pärjäämään mahd pitkälle. Tulevaisuuskuvissa maalailtu lyhyt vuoroväli saattaa hyvin olla pakon sanelema jossain vaiheessa.
    Juniakin voidaan muuten pidentää 100-105 metrisiksi pidentämättä asemia.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  12. #12

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    253

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Juniakin voidaan muuten pidentää 100-105 metrisiksi pidentämättä asemia.
    Ööö... Nyt en kyllä ymmärrä, miten tuo olisi edes teoriassa mahdollista

  13. #13

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut huusmik Näytä viesti
    Ööö... Nyt en kyllä ymmärrä, miten tuo olisi edes teoriassa mahdollista
    Junan ovista pitää toki päästä junaan sisään laiturilta, mutta matkustamo voi hyvin jatkua tunnelin puolelle jokusen metrin kummassakin päässä. Nykyäänkin esimerkiksi Lontoossa on asemia, joilla laiturit lyhyempiä kuin junat.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  14. #14
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7376

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Junan ovista pitää toki päästä junaan sisään laiturilta, mutta matkustamo voi hyvin jatkua tunnelin puolelle jokusen metrin kummassakin päässä. Nykyäänkin esimerkiksi Lontoossa on asemia, joilla laiturit lyhyempiä kuin junat.
    Länsimetrossa tuo ei onnistu, koska palo-ovet ovat asemilla heti laiturin jälkeen molemmissa suunnissa. Palo-ovien taas pitää päästä sulkeutumaan junan seistessä asemalla. Ovien siirtäminen tulisi hillittömän kalliiksi, koska monessa paikassa heti niiden takana on raiteenvaihtopaikat omine palo-ovineen. Raiteenvaihtopaikkojen siirtäminen vaatisi laajoja louhinta- ja rakennustöitä.

  15. #15

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5916

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Länsimetrossa tuo ei onnistu, koska palo-ovet ovat asemilla heti laiturin jälkeen molemmissa suunnissa. Palo-ovien taas pitää päästä sulkeutumaan junan seistessä asemalla. Ovien siirtäminen tulisi hillittömän kalliiksi, koska monessa paikassa heti niiden takana on raiteenvaihtopaikat omine palo-ovineen. Raiteenvaihtopaikkojen siirtäminen vaatisi laajoja louhinta- ja rakennustöitä.
    Kun toissa viikolla matkustin työ/kurssiasioissa länsimetrolla Aalto-Yliopiston ja Ruoholahden välillä panin merkille että esim Aalto-yliopistossa purkamalla seiniä liukuportaiden alatasanteen ja raiteen välistä saataisiin laitureita pidenettyä n 15 metroa /suunta. Se riittäisi koska jos juna pidennetään yhdellä vaunuparilla joka tekee n 45 m niin päätyvaunujen takaovista pääsisi sisään.

    En ole käynyt muilla länsimetron asemilla kuin Aalto-yliopisto ja Matinkylä mutta kuvittelisin että ne noudattavat laituritason sisätilaratkaisujen osalta samaa muottia, ja kuvittelisin että
    raiteenvaihtopaikat alkavat vasta liukuporrastasanteen jälkeen.

    Jos metroa jatketaan joskus Östersundomiin niin ainahan voi rakeaa Helsingin keskustaan sen puuttuvan U-metron Sörnäinen-Kauppatori-Töölö jota pitkin osa junista ohjataan tai pistää osa junista kukemaan Pasilaan tms.

    Uskon kyllä että metroa tullaan rakentamaan lisää pk-seudulle.

    t. Rainer

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Millainen on metropolialue vuonna 2050?
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.10.2014, 13:40
  2. HSL: Millainen on Helsingin seudun metropolialue vuonna 2050?
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.03.2014, 12:00
  3. HSJ Raideliikenne 2025
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 14.05.2008, 17:50
  4. Greater Helsinki Vision 2050
    kirjoittanut teme foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.12.2007, 13:51
  5. Pääkaupunkiseudun vaihtoehtoinen raidevisio 2050
    kirjoittanut jhaarni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 01.12.2006, 03:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •