Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-26/26

Viestiketju: YLE: raideliikenne vuonna 2050

  1. #16
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3590

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Mahtuisikohan viisivaunuinen M300-/M400-metrojuna paremmin lyhyille laitureille? Nyt M100-/M200-junat saavat tosin vähintään kymmenen vuotta lisäaikaa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #17

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    98

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mahtuisikohan viisivaunuinen M300-/M400-metrojuna paremmin lyhyille laitureille? Nyt M100-/M200-junat saavat tosin vähintään kymmenen vuotta lisäaikaa.
    Jos vaunujen pituutta lyhennetään ja jos hyväksytään, että palo-ovet eivät voi sulkeutua, niin ongelmaa ei ole.(paitsi tulipalotilanteessa)

  3. #18

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    393

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut junabongari Näytä viesti
    Sipoon metro ei tule toteutumaan ennen kuin Länsimetron laiturit pidennetään täyteen mittaansa.
    Sipoon metroa vartenhan voitaisiin jatkaa rataa Kampeista pohjoiseen. Ja ajattaa pitkiä junia tuolla linjalla.

  4. #19

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    299

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Sipoon metroa vartenhan voitaisiin jatkaa rataa Kampeista pohjoiseen. Ja ajattaa pitkiä junia tuolla linjalla.
    Nyt on otettava huomioon myös, että Metrolla ei ole vain yksi pullonkaula Kulosaaren sillalla, jossa kummatkin linjat tulevat ylittämään kapasiteettinsa huipputuntina 2030 mennessä 90m junilla. Toinen pullonkaula on Lännessä Tapiola-Otaniemi ja Lauttasaari-Ruoholahti välit 2025 matkustajamäärillä, mutta vain Kivenlahdesta tulevalla linjalla. Eli 5min välein Kivenlahdesta tuleva juna täyttyy yli kapasiteettinsa, kun se ottaa kyytiin 2,5min aikana Tapiolan asemalle kerääntyneet matkustajat. Otaniemessä porukkaa poistuu enemmän kuin tulee kyytiin, mutta Lauttasaaressa mennään taas yli. Tapiolasta lähtevä linja kulkee puolestaan paljon tyhjenpänä keskustaan asti. HSL/HKL sivuutti jo kummankin linjan ajamisen Kivenlahteen liian kalliina, samoin Soukan kääntöraiteen, joka ei siis ole enää edes vaihtoehto. Omasta mielestäni olisi pitänyt tutkia toisen linjan ajamista pitemmälle vain ruuhka-aikana, joka kapasiteettiselvityksestä puuttui.

    Jos siis joka toinen juna kulkisi Kampista pohjoiseen. Olisi 5min välein Kivenlahdesta tuleva juna aivan tupaten täynnä, kun sen pitäisi nyt kuljettaa Tapiolan linjankin Espoon matkustajat. Taas jos joka kolmas kulkisi Espooseen epätasainen väli aiheuttaisi sen, että joka toinen espoon juna olisi tupaten täynnä. Samoin Kulosaaren sillalla 2030 jälkeen, jos joka toinen tai kolmas olisi pidempi juna, se ei estäisi lyhyempien junien täyttymistä ylitte, kun metrolle nimenomaan mennään katsomatta aikataulua. Liityntäliikenteen aikataulusuunnittelulla tietenkin voidaan epätasaista täyttymistä vähentää. mutta 2,5 vuoroväli on pieni verrattuna bussin saapumisajan vaihteluun.

  5. #20

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    589

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Enemmän kapasiteettia saa seuraavasti:

    Kivenlahti - Vuosaari 4 vaunua
    2.5 min
    Kamppi - Mellunmäki 6 vaunua
    2.5 min
    Tapiola - Vuosaari 4 vaunua

    Vuosaari - Kivenlahti 4 vaunua
    2.5 min
    Mellunmäki - Kamppi 6 vaunua
    2.5 min
    Vuosaari - Tapiola 4 vaunua

    Sitten kun tällainen optimointi on käytetty, on onneksi helppoa perustaa sellaisia bussi- ja raitiovaunulinjoja, jotka vie metrolta matkustajia ja on kustannustehokkaita.

  6. #21

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    299

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Enemmän kapasiteettia saa seuraavasti:

    Kivenlahti - Vuosaari 4 vaunua
    2.5 min
    Kamppi - Mellunmäki 6 vaunua
    2.5 min
    Tapiola - Vuosaari 4 vaunua
    Jos nyt ymmärsin oikein niin tuo on nimenomaan vastaava tilanne, jossa yksi juna kolmesta, joka on pitkä, käännetään pohjoiseen Kampista, paitsi siis nykyraiteilla. Tuossa on lisäksi semmoinen ongelma että Kivenlahti-Tapiola välillä olisi 7,5min vuoroväli, eli Kivenlahdesta tuleva juna täyttyisi jo ennen Tapiolaa ruuhkahuipputuntina.

    Ja nimenomaan kuten selostin aikaisemmassa viestissä, jos kaksi kolmesta linjasta ajaisi Kivenlahteen asti olisi Kamppi-Kivenlahti välillä vuorotellen 2,5 ja 5min vuoroväli. 5min vuorovälin jälkeinen juna olisi yli kapasiteetin lännessä pahemmin kuin Kivenlahti-Vuosaari nykytilanteessa.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 02.01.2018 kello 00:07.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6900

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Jos nyt ymmärsin oikein niin tuo on nimenomaan vastaava tilanne, jossa yksi juna kolmesta, joka on pitkä, käännetään pohjoiseen Kampista, paitsi siis nykyraiteilla.
    Ei tuo edellytä raiteiden rakentamista Kampista pohjoiseen. Siellä on nyt jo kääntöraiteisto, jota voidaan käyttää perustamaan tällainen kolmas linja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ja nimenomaan kuten selostin aikaisemmassa viestissä, jos kaksi kolmesta linjasta ajaisi Kivenlahteen asti olisi Kamppi-Kivenlahti välillä vuorotellen 2,5 ja 5min vuoroväli. 5min vuorovälin jälkeinen juna olisi yli kapasiteetin lännessä pahemmin kuin Kivenlahti-Vuosaari nykytilanteessa.
    Jos ajatellaan, että ne junat tosiaan ovat tulossa ylitäysiksi, niin tuollainen epätasainen vuoroväli on kestämätön ratkaisu. Siinä kun käy niin, että asemalaituri ja varsinkin juna pullistelee väkeä sen pidemmän vuorovälitauon päätteeksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Toinen pullonkaula on Lännessä Tapiola-Otaniemi ja Lauttasaari-Ruoholahti välit 2025 matkustajamäärillä, mutta vain Kivenlahdesta tulevalla linjalla.
    Tällä hetkellähän Höseli näkee asian toisin, kun se väkisin tahtoo vattuniemeläisetkin sinne metroon esittämällä Vattuniemen keskustabussin lakkautusta toisin kuin asukkaille metroa "myytäessä" väitettiin. Vastaavasti jos metroon on joskus tulevaisuudessa tulossa väkeä liiaksi, voi sen keskustabussin helposti palauttaa, tai kuten Helsinki on tänä syksynä ensimmäistä kertaa virallisesti arvioinut, toteuttaa jopa ratikkana.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #23

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    299

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei tuo edellytä raiteiden rakentamista Kampista pohjoiseen. Siellä on nyt jo kääntöraiteisto, jota voidaan käyttää perustamaan tällainen kolmas linja.
    En sanonutkaan tuossa mitään tuollaista. Olin aikaisemmin kuvaillut sitä, miten pitkäjunaisen idästä tulevan ja Kampista pohjoiseen menevän linjan perustaminen ei ratkaise kapasiteettiongelmia, vaan pahentaa niitä ainakin lännessä. Ja tuossa siis sanoin, että Kampissa käännettävällä linjalla olisi vastaava vaikutus.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos ajatellaan, että ne junat tosiaan ovat tulossa ylitäysiksi, niin tuollainen epätasainen vuoroväli on kestämätön ratkaisu. Siinä kun käy niin, että asemalaituri ja varsinkin juna pullistelee väkeä sen pidemmän vuorovälitauon päätteeksi.
    Juuri näin

  9. #24

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    589

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei tuo edellytä raiteiden rakentamista Kampista pohjoiseen. Siellä on nyt jo kääntöraiteisto, jota voidaan käyttää perustamaan tällainen kolmas linja.



    Jos ajatellaan, että ne junat tosiaan ovat tulossa ylitäysiksi, niin tuollainen epätasainen vuoroväli on kestämätön ratkaisu. Siinä kun käy niin, että asemalaituri ja varsinkin juna pullistelee väkeä sen pidemmän vuorovälitauon päätteeksi.



    Tällä hetkellähän Höseli näkee asian toisin, kun se väkisin tahtoo vattuniemeläisetkin sinne metroon esittämällä Vattuniemen keskustabussin lakkautusta toisin kuin asukkaille metroa "myytäessä" väitettiin. Vastaavasti jos metroon on joskus tulevaisuudessa tulossa väkeä liiaksi, voi sen keskustabussin helposti palauttaa, tai kuten Helsinki on tänä syksynä ensimmäistä kertaa virallisesti arvioinut, toteuttaa jopa ratikkana.
    Ajatuksena tuossa epäsäännöllisessä vuorovälissä on siis se, että Tapiolasta lähtevien junien kuormitus on merkittävästi pienempi kuin Kivenlahdesta lähtevien, niin pieni, että niihin mahtuu ihmiset kyytiin 5 min vuorovälinkin jälkeen. Taustalla on ehkä osittain se että Otaniemeen ja Keilaniemeen menee paljon matkustajia ruuhkasuuntaa vasten. Tätä hyödyntämällä saadaan ajettua joka kolmas juna itään pitkänä. Haarojen osalta toisen haaran kapasiteetti pysyy samana ja toiselle menee 12 junan sijaan 16 junaa tunnissa.

    Kivenlahden juna pullistelee tosiaan 7.5 min välein matkustajia, mutta tuossa on kyse tasaamisesta, eli silloin Kivenlahden junat pullistelee yhtä paljon kuin idän lyhyet junat.

    Busseja kannattaa muuten ajaa muualle kuin Vattuniemeen, jos valinta tehdään matka-ajan perusteella. Esimerkiksi Westendistä metroaseman kautta meneminen on kiertävämpää. Raitiovaunu toki olisi järkevä.

  10. #25

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    299

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Ajatuksena tuossa epäsäännöllisessä vuorovälissä on siis se, että Tapiolasta lähtevien junien kuormitus on merkittävästi pienempi kuin Kivenlahdesta lähtevien, niin pieni, että niihin mahtuu ihmiset kyytiin 5 min vuorovälinkin jälkeen.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Kivenlahden juna pullistelee tosiaan 7.5 min välein matkustajia, mutta tuossa on kyse tasaamisesta, eli silloin Kivenlahden junat pullistelee yhtä paljon kuin idän lyhyet junat.
    HKL:n mukaan 90m junan määritelty kapasiteetti on 576 matkustajaa. 5min vuorovälillä tämä on 6912 matkustajaa. käytetään lukua 6900, että on helpompi laskea.
    Metron kapasiteettiraportissa ja keventämistoimien arvioinnissa:
    https://www.lansimetro.fi/wp/wp-cont...i-4.5.2015.pdf
    http://hsl01.hosting.documenta.fi/ko...15403-14-1.PDF
    vuoden 2025 skenaariossa Idästä tulevilla linjoilla Kulosaaren kohdalla on matkustajia huipputuntina 6836 Mellunmäestä ja 7167 vuosaaresta. Kuormitusarvoina nuo ovat 99% ja 104%. Kivenlahden linjalla ne ovat 6725 Tapiola-Otaniemi välillä ja 6787 Laru-Ruoholahti välillä. Eli 97% ja 98%. Nämä luvut on laskettu ottamatta huomioon Laajasalon ratikan vaikutusta, joka kevennysarvoinnin mukaan rakaisee kuormitusongelma idässä koko 2020-luvun.

    7,5min vuorovälin kapasiteetti on 4608/matkustajaa/tunti/suunta. 2025 tasolla ennen Tapiolan asemaa huipputuntina on kyydissä 6600 matkustajaa, eli 141% kuormitusaste. Tähän pitäisi sitten mahtua mukaan vielä Tapiolan jälkeisiltä asemilta tulevat. Se on totta, että vain 7,5min välein kulkeva juna houkuttelisi marginaalisesti vähemmän matkustajia, jotka siis siirtyisivät todennäköisesti joukkoliikenteen ulkopuolelle, mutta tarkoituksena ei ole ratkaista kuormitusongelmia näin. Tapiolasta lähtevässä junassa olisi tuplasti matkustajia, mutta kartassa suurin näkyvä arvo on Ruoholahti-Kamppi väli, joka on siis 1795 matkustajaa huipputuntina eli 25,9%. se kasvaisi siis 51%:iin. Ei kyllä näytä tasaisemmalta 141+%/51% verrattuna 26%/97% kuormituksiin.

    Idässä taas 2025 ilman Kruunusiltaa, sanotaan että vastaa vuotta 2030 Kruunusillan kanssa, olisi kahdella kolmesta junasta lähes samat kuormitukset, jossain 100% paikkeilla. Toisella on tuplasti tulijoita haaralta, mutta toinen menee pitemmälle, niin on vaikea sanoa kummalla on enemmän. Kampissa käännettävällä olisi 65%, tosin varmaan vähemmän, kun lyhyemmälle menevä juna kerää marginaalisesti vähemmän matkustajia, kuten huomataan raportin linjastosta, jossa vaikka Mellunmästä tulevalla linjalla on enemmän matkustajia ennen Itäkeskusta, On sillä Kulosaaren sillalla vähemmän, kun se kulkee vain Tapiolaan. Vaikka saadaankin yksi juna kolmesta väljempänä, niin ei se tuota 141% kuormitusta pyhitä. Jos Sipoo rakennetaan, niin tuonne 65% ne varmaan mahtuisivat, lyhyisin ei, mutta tuskin ihan tuota Kivenlahden kuormitusta saavuttaisi.


    Ihmettelen itsekkin sitä, että HSL ajaa loppujakin suoria busseja pois, vaikka oma raportti ehdottaa päinvastaista. Saa myöskin nähdä tuleeko kapasiteettiongelmia ollenkaan, kun ihmiset tottuvat omaan autoon siinä ajassa kun terminaalit ja tieyhteydet saadaan kuntoon.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 02.01.2018 kello 09:35.

  11. #26

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    589

    oletus Vs: YLE: raideliikenne vuonna 2050

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    HKL:n mukaan 90m junan määritelty kapasiteetti on 576 matkustajaa. 5min vuorovälillä tämä on 6912 matkustajaa. käytetään lukua 6900, että on helpompi laskea.
    Metron kapasiteettiraportissa ja keventämistoimien arvioinnissa:
    https://www.lansimetro.fi/wp/wp-cont...i-4.5.2015.pdf
    http://hsl01.hosting.documenta.fi/ko...15403-14-1.PDF
    vuoden 2025 skenaariossa Idästä tulevilla linjoilla Kulosaaren kohdalla on matkustajia huipputuntina 6836 Mellunmäestä ja 7167 vuosaaresta. Kuormitusarvoina nuo ovat 99% ja 104%. Kivenlahden linjalla ne ovat 6725 Tapiola-Otaniemi välillä ja 6787 Laru-Ruoholahti välillä. Eli 97% ja 98%. Nämä luvut on laskettu ottamatta huomioon Laajasalon ratikan vaikutusta, joka kevennysarvoinnin mukaan rakaisee kuormitusongelma idässä koko 2020-luvun.

    7,5min vuorovälin kapasiteetti on 4608/matkustajaa/tunti/suunta. 2025 tasolla ennen Tapiolan asemaa huipputuntina on kyydissä 6600 matkustajaa, eli 141% kuormitusaste. Tähän pitäisi sitten mahtua mukaan vielä Tapiolan jälkeisiltä asemilta tulevat. Se on totta, että vain 7,5min välein kulkeva juna houkuttelisi marginaalisesti vähemmän matkustajia, jotka siis siirtyisivät todennäköisesti joukkoliikenteen ulkopuolelle, mutta tarkoituksena ei ole ratkaista kuormitusongelmia näin. Tapiolasta lähtevässä junassa olisi tuplasti matkustajia, mutta kartassa suurin näkyvä arvo on Ruoholahti-Kamppi väli, joka on siis 1795 matkustajaa huipputuntina eli 25,9%. se kasvaisi siis 51%:iin. Ei kyllä näytä tasaisemmalta 141+%/51% verrattuna 26%/97% kuormituksiin.

    Idässä taas 2025 ilman Kruunusiltaa, sanotaan että vastaa vuotta 2030 Kruunusillan kanssa, olisi kahdella kolmesta junasta lähes samat kuormitukset, jossain 100% paikkeilla. Toisella on tuplasti tulijoita haaralta, mutta toinen menee pitemmälle, niin on vaikea sanoa kummalla on enemmän. Kampissa käännettävällä olisi 65%, tosin varmaan vähemmän, kun lyhyemmälle menevä juna kerää marginaalisesti vähemmän matkustajia, kuten huomataan raportin linjastosta, jossa vaikka Mellunmästä tulevalla linjalla on enemmän matkustajia ennen Itäkeskusta, On sillä Kulosaaren sillalla vähemmän, kun se kulkee vain Tapiolaan. Vaikka saadaankin yksi juna kolmesta väljempänä, niin ei se tuota 141% kuormitusta pyhitä. Jos Sipoo rakennetaan, niin tuonne 65% ne varmaan mahtuisivat, lyhyisin ei, mutta tuskin ihan tuota Kivenlahden kuormitusta saavuttaisi.


    Ihmettelen itsekkin sitä, että HSL ajaa loppujakin suoria busseja pois, vaikka oma raportti ehdottaa päinvastaista. Saa myöskin nähdä tuleeko kapasiteettiongelmia ollenkaan, kun ihmiset tottuvat omaan autoon siinä ajassa kun terminaalit ja tieyhteydet saadaan kuntoon.
    Kaikkea sitä. Muistin vain, että länsimetron kuormitus on merkittävästi alempi kuin itämetron, mutta en sitä, että Kivenlahden linjan kuormitus on peräti nelinkertainen Tapiolan linjaan verrattuna. Sittenhän tuo ei toimi. Onneksi tosiaan on helppoa perustaa sellaisia bussi- ja raitiovaunulinjoja, jotka vie metrolta matkustajia ja on kustannustehokkaita. Vaikka R-junan täyttyessä tämä olisikin paljon vaikeampaa.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Millainen on metropolialue vuonna 2050?
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.10.2014, 14:40
  2. HSL: Millainen on Helsingin seudun metropolialue vuonna 2050?
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.03.2014, 13:00
  3. HSJ Raideliikenne 2025
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 14.05.2008, 18:50
  4. Greater Helsinki Vision 2050
    kirjoittanut teme foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.12.2007, 14:51
  5. Pääkaupunkiseudun vaihtoehtoinen raidevisio 2050
    kirjoittanut jhaarni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 01.12.2006, 04:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •