Väylien kapasiteetit

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Kuin katson ikkunasta ulos Mäkelänkadulle niin, minulle tuli mieleen että kummalla väylällä on suurempi välityskyky. Teiden ideahan on että saadaan ihmisiä liikutettua eteenpäin. Nykyään vaan on semmoista että saadaakseen yksi ihminen siirettyä niin tarvitaan omaa painoa nähden monikertaisesti energia, että ihminen+"pelti lehmä" saadaan siirrettyä.

Paksummillaan Mäkelänkatu on 3+3 kaistaa. Raitiotie raiteita on kaksi. Kummalla väylällä on teoreetisesti suurempi välityskyky saada ihmiset siirettyä kadun toisesta päästä toisen päähän?

/Skurubisin
 
Vs: Väyläkapasiteettia?

Ratikaan kahdella raiteella on ilmanmuuta paljon suurempi kuljetuskapasiteetti kuin autokaistoilla.

Tosin se riippuu siitä miten lasketaan. Jos autokaistoilla (3+3) kulkee pelkkiä täysiä busseja, niin sitten autokaistojen välityskyky taitaa olla suurempi. Mutta todellisuudessa autokaistoilla kulkee pääosin henkilöautoja, ja olikos se nyt niin että yhdessä henkilöautossa on keskimäärin 1,5 matkustajaa.

Nivelratikkaan saa suosiolla sopimaan 120 matkustajaa eli saman verran kuin 80 henkilöautoon. Nivelratikan pituus on 20 m, henkilöauton yleensä vajaa 5 m. 80 henkilöautoa vaatii siis tilaa 400 metriä (plus turvavälit). Kun käytössä on kolme kaistaa, joille nuo autot voi jakaa, niin tilaa tarvitaan 133 metriä (plus turvavälit), kun ratikka vie vaan 20 metriä.

Niveleen mahtuu laskennallisesti 140 matkustajaa ja sullomalla vieläkin enemmän, mutta 120 on HKL:n suunnittelunormi. Tietysti autoonkin mahtuu 4 ja sullomalla 5 matkustajaa, tai miksei enemmänkin. ;) Mutta vaikka autoissa olisi kaikissa 5 matkustajaa, niin 3-kaistaisen autoväylän välityskyky olisi kuitenkin vain puolet ratikan yhdestä raiteesta (5:llä matkustajalla 1 ratikka = 24 autoa, mistä seuraa 120 metriä ja jaetaan se kolmelle kaistalle).

Jos raitiovaunut kulkevat 4 min. vuorovälillä, niin tunnin aikana voidaan kuljettaa 1800 matkustajaa per suunta.

Jossitellaanpa vielä vähän. Zürichissä ratikoita kulkee kahden vaunun junina. Niin voisi olla meilläkin, siis kaksi niveltä yhteenliitettyinä. Ja vuoroväli voisi olla 2 min. Voisi se olla tiheämpikin, niin kuin Manskulla on, mutta 2 min sujuu vielä puuroutumatta. Tällöin voitaisiin yhdellä raiteella kuljettaa 7200 matkustajaa!
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Väylä kapasiteettia?

Tässä liikenneinsinöörin vastaus.

Suurin näkemäni raitiotien kapasiteetti on 1 min vuoroväli ja 250 matkustajan kahden pitkän nivelvaunun junat, siis yhteensä 500 hlö junassa. Siitä tulee 60 x 500 = 30.000 hlö/tunti yhteen suuntaan. (Metroilla maksimikapasiteetti on Singaporen uudella automaatilinjalla - jossa laituriemännät lähettävät junat liikkeelle. 1900 hlö/juna ja 1,5 min vuoroväli = 76.000 hlö/suunta.)

Autokaistan henkilöautojen välityskyky on maksimissaan noin 1700 autoa tunnissa ilman liikennevaloja. 1,3 hlö/auto on jo optimistinen lukema. Siis 2200 hlö/h. 3 kaistaa on 6600 hlö/h. Jos kaistalla on liikennevalot ja tasa-arvoinen risteys, kapasiteetti putoaa noin 45 %:iin, siis 1000 hlö/h kaistalla.

Bussit pystyvät hoitamaan yhdellä kaistalla liikenteen myös minuutin välein. Niillä kuten ratikoillakin rajoittavana tekijänä on pysäkkillä käymiseen kuluva aika. Mikä on bussin suurin kapasiteetti, siitä on täällä vähän kinasteltukin. Parhaimmillaan 2-nivelbusseilla taitaa rehellinen lukema olla 140 hlö. Siis 8400 hlö/h. Mäkelänkadun lisäkaistat eivät bussia auta, sillä pysäkit ovat vain reunimmaisella kaistalla.

Aika hyvä nyrkkisääntö on, että autoilu vie ratikkaan nähden noin 20 kertaisen tilan.

Antero
 
Takaisin
Ylös