Ratikaan kahdella raiteella on ilmanmuuta paljon suurempi kuljetuskapasiteetti kuin autokaistoilla.
Tosin se riippuu siitä miten lasketaan. Jos autokaistoilla (3+3) kulkee pelkkiä täysiä busseja, niin sitten autokaistojen välityskyky taitaa olla suurempi. Mutta todellisuudessa autokaistoilla kulkee pääosin henkilöautoja, ja olikos se nyt niin että yhdessä henkilöautossa on keskimäärin 1,5 matkustajaa.
Nivelratikkaan saa suosiolla sopimaan 120 matkustajaa eli saman verran kuin 80 henkilöautoon. Nivelratikan pituus on 20 m, henkilöauton yleensä vajaa 5 m. 80 henkilöautoa vaatii siis tilaa 400 metriä (plus turvavälit). Kun käytössä on kolme kaistaa, joille nuo autot voi jakaa, niin tilaa tarvitaan 133 metriä (plus turvavälit), kun ratikka vie vaan 20 metriä.
Niveleen mahtuu laskennallisesti 140 matkustajaa ja sullomalla vieläkin enemmän, mutta 120 on HKL:n suunnittelunormi. Tietysti autoonkin mahtuu 4 ja sullomalla 5 matkustajaa, tai miksei enemmänkin.Mutta vaikka autoissa olisi kaikissa 5 matkustajaa, niin 3-kaistaisen autoväylän välityskyky olisi kuitenkin vain puolet ratikan yhdestä raiteesta (5:llä matkustajalla 1 ratikka = 24 autoa, mistä seuraa 120 metriä ja jaetaan se kolmelle kaistalle).
Jos raitiovaunut kulkevat 4 min. vuorovälillä, niin tunnin aikana voidaan kuljettaa 1800 matkustajaa per suunta.
Jossitellaanpa vielä vähän. Zürichissä ratikoita kulkee kahden vaunun junina. Niin voisi olla meilläkin, siis kaksi niveltä yhteenliitettyinä. Ja vuoroväli voisi olla 2 min. Voisi se olla tiheämpikin, niin kuin Manskulla on, mutta 2 min sujuu vielä puuroutumatta. Tällöin voitaisiin yhdellä raiteella kuljettaa 7200 matkustajaa!