Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/66

Viestiketju: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

  1. #31
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4851

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus
    Kun uudet ns Vagn2000-vaunut tulivat niin SL oli löytänyt jonkun kummallisen miesäänen joka osaksi kertasi asemannimen tosi ihmeellisesä painotuksella ja sillä kundilla oli niin kumma murre että tukholmalaiset jopa apinoivat sitä ystävilleen kerrottaessa.
    Se oli kesäkuun alkua 1998. Muistan, kun C20:t olivat ensimmäisiä kertoja yleisessä liikenteessä. Jotenkin oletin, että "sen kundin puhetyyli" oli hommattu sinne ihan huomiota herättävässä tarkoituksessa. Kuulutustyyli toi mieleen jonkun viihde- tai muun sketsiohjelman. Siitä puuttui kyllä kaikki mahdollinen virallisuus.

  2. #32

    Liittynyt
    24.07.2006
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Nyt alkaa mennä sen verran offtopiciksi, että muistetaampa ne 2 alkuperäistä kysymystä.

  3. #33

    Liittynyt
    24.07.2006
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Madridissa kuulutetaan seuraavasti:
    Proxima Estación: Mar de Cristal. Correspondencia con: línea 8.
    Tuosta Madridin metrosta, mistä sä ton tiedon löysit?
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.10.2006 kello 22:10. Syy: lyhennetty lainausta, koko viestiä EI tule lainata

  4. #34
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7828

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    En mistään, se perustuu vaan omaan kokemukseen. Muutaman kerran tullut matkustettua Madridissa metrolla. Tai no, on myös yksi biisi johon on sämplätty linjan 4 kuulutus, proxima estación: Esperanza. Esiintyjä Manu Chao. (Esperanza tarkoittaa Toivo ja on myös naisen etunimi.)

    Ne muuten kuuluttaa siinä correspondencia-kohdassa "cercanias RENFE" jos ko. asemalla on yhteys valtion lähijuniin.

  5. #35

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    186

    oletus Vs: Metrojen/Paikallisjunien kuulutukset.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Berliinin tyyli on sikäli hassu, että sana "Station" ei kai edes ole saksan kieltä vaan tällä englannin kielen lainasanalla on korvattu sana "Bahnhof", joka tarkoittaa asemaa.
    Kyllähän saksassa on sana Station (f), aivan kuten ruotsissakin.
    Der Bahnhof oli alunperin isompi asema, ehkäpä kuten pää-rautatieasema.
    Mutta nykyisin se on kiinni murteesta niin Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Joten sen käyttäminen ei ole 'huonoa' saksaa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 07.10.2006 kello 19:07. Syy: lainausta lyhennetty

  6. #36
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Minulla on kokemuksia seuraavista kaupungeista ja kuulutusjärjestelmistä:
    Thessaloniki: ennen vuoden 2001 lopullista rahastajista luopumista nivelutoista, oli näissä autoissa elävät kuulutukset. Rahastajan piti kertoa seuraavan pysäkin nimi, ei vaihtoyhteyksiä eikä muutakaan. Usein tosin oli kiinni rahastajan halukkuudesta ja lipunmyynnin kiireydestäkin, tuliko kuulutuksia ollenkaan. Nykyään ei ole mitään kuulutuksia missään.
    Ateena: sähköjunassa kuulutukset tulivat kuvioihin hiukan ennen olimpialaisia, ilmeisesti metron mallin mukaan. Sähköjunahan lasketaan nykyään yhdeksi metron linjoista, eli linja 1. Kuulutukset hoituvat nauhalta ja sisältävät seuraavat tiedot aseman nimi, mahdolliset vaihtoyhteydet, varoitukset laiturin raosta ja Omónian asemalla teidotuksen poistumisen tapahtuvan oikean puolen laiturille. " Epómenos stathmós Omónia. Andapókrisi me grammí dío, Ájios Andónios-Ájios Dimítrios. Apovívasi sti dexiá plevrá apováthra " Tekstit on lukenut melko neutraali naisääni, tosin lausepainotukset ovat teennäiset ja englanninkieliset versiot joskus hiukan hiomattomat. Juuri englannin runsas apukielenä käyttäminen närästää paikallisia, eikä ihme.
    Metrossa on muuten samat kuulutukset, mutta asemaa kutsutaan pysäkiksi- stási. Nauhoite on toki eri naisen tekemä, laadultaan kenties aavistuksen sähköjunaa parempi. Muissa Ateenan liikuttimissa ei kuulutella, ei edes uusissa Proastiakós ( Esikaupunkilainen) lähijunissa.
    Budapest: Oikea kuulutusten ystävän Mekka! Raitiovaunuissa ja busseissa on kaikissa kuulutusmahdollisuus ja ainakin ratikkalinjoilla sitä käytetään yleisesti, busseissa kokemukseni mukaan lähinnä BKV-Plus linjoilla. Kuulutus sisältää kuljettajan versiona pysäkin nimen ja päätepysäkilllä tiedon päätteestä ja usein jälleennäkemisen toivotuksen. Uusituissa Tatra T5C5 vaunuissa on kuulutusnauhat, joilta täti luettelee sitten vaihtoyhteyslitaniatkin. " A Szent János kórház következik" = " Pyhän Johanneksen sairaala seuraavana" Metrossa on tarjolla kaksikin erilaista kuulutusnauhaa, vanhempi miesäänen hyvin virallisesti, mutta silti melko kohteliaasti lukemat versiot sekä uusitun M2:n naisääninauha, joka taitaa olla sama kuin ratikoitten uudet kuulutkset. Metrossa kuulutetaan ovien sulkeutuminen ja seuraavan aseman nimi, sekä asemalle saavuttaessa nimi uudestaan ja Deák térin vaihtoyhteys toisiin linjoihin. " Kérem vigyázanok, az ajtók záródnak. A Deák Ferenc tér következik." " Deák tér, átszállóhely a Földalattin és a harmas métrón" Lähijunissa, eli Hév-junissa en muista kuulutuksia olleen.
    Vauhtia vaunuun!

  7. #37
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4046

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Hongkongissa kuulutetaan kolmella eri kielellä: kantonin- ja mandariinikiinaksi seka englanniksi (ja tässä järjestyksessä). Nämä kaikki tulevat automaattisesti.

    Kuulutettavia asioita ovat yleiseen tapaan seuraava asema eli "The next station is North Point (esimerkiksi)!". Asemalle tultaessa varoitetaan "railosta" junan ja asemalaiturin välissä: "Please, mind the gab between the train and the platform!". Kun ovet ovat sulkeutumassa niistäkin varoitetaan, kuten muuallakin, mutta kuitenkin hieman eri sanoja käyttäen, kuin esimerkiksi em. New Yorkissa. Hongkongin MTR-junassa sanotaan:"Please, stand back from the doors!". Samalla kuuluu terävä elektrooninen singnaali (pi-pi-pi-pi-pi...).

    Kun seisot asemalla tulevasta junasta varoitetaan ja kehoitetaan päästämään poistuvat matkustajat ensin pois: "The train towards Chai Wan (esimerkiksi) is arriving! Please, let alighting passengers exit first!".

    Lisäksi silloin tälloin kerrotaan matkan aikana, että: "Please, remember that drinking and eating is not allowed in the Hong kong MTR!". Ja toden totta: syöminen/juominen on kiellettyä metrossa ja siitä voi rapsahtaa 600 Hongkongin dollarin (noin 60 euroa) maksu. Tupakointi julkisella paikalla maksaa 500 euroa. Myöskään eläimiä ei saa tuoda juniin (mm. eläinperäiset Sars-keuhkokuume ja lintuinfluenssa ovat aiheuttaneet epidemioita juuri Hongkongissa), sokeain opaskoiraa lukuunottamatta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.10.2006 kello 21:01. Syy: lisätty skandit

  8. #38
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7828

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Hongkongissa kuulutetaan kolmella eri kielellä: kantonin- ja mandariinikiinaksi sekä englanniksi (ja tässä järjestyksessä). Nämä kaikki tulevat automaattisesti.
    Tulin juuri sunnuntaina Hongkongista. Vahvistit epäilykseni; jonkin aikaa niitä kuulutuksia kuunneltuani tulin itsekin siihen tulokseen, että varmaan se alun mongerrus, joka aina on paljon pidempi kuin englanninkielinen versio, onkin kahta eri kiinaa. Päättelin sitten, että varmaan kantonia ja mandariinia.

    Huvittavaa muuten tuo entiseltä siirtomaaisännältä matkittu Mind the gap, kun sellaisia gappeja siellä ei kuitenkaan ollut. Oli kuin olisi hissistä ulos astunut. Hongkongissahan on laitureilla seinät, myös ulkoasemilla on vyötärön korkeudelle ulottuva aita portteineen.

    Ja toinen huomio: tuolla matkustajamäärät ovat valtaisia ja asemat paikoin ruuhkautuneempia kuin esim. Lontoossa. Kuitenkin porttirahastus ja lipun syöttö sekä sisään tullessa että ulos mennessä toimi hyvin. Ihan turha marista siitä, ettei se muka meidän valtavilla metroasemilla ja minimaalisilla matkustajamäärillä (siis suurkaupunkeihin verrattuna) muka toimisi, kun matkanteko hidastuisi niin paljon. Hyvin se toimii, jos sen halutaan toimivan.

  9. #39
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4046

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Tässä pari varsin asiallista videopätkää Hongkongin metrosta ja niissä kuuluu myös noita kuulutuksia. Huomatkaa myos nimim. 399-DF:n mainitsema tiivis tunnelma. Matkustajamäärät ovat todellakin hieman toista luokkaa kuin esim. Helsingin metrossa.

    Linkki 1
    Linkki 2

    Tässä vielä erinomainen linkki, jossa kuuluu tuo seuraavan aseman sekä siihen liittyvän metrolinjan vaihtomahdollisuuden kuulutus.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 29.10.2006 kello 20:47. Syy: Linkin ja sen johdannon lisays

  10. #40
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4046

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tulin juuri sunnuntaina Hongkongista. Vahvistit epäilykseni; jonkin aikaa niitä kuulutuksia kuunneltuani tulin itsekin siihen tulokseen, että varmaan se alun mongerrus, joka aina on paljon pidempi kuin englanninkielinen versio, onkin kahta eri kiinaa. Päättelin sitten, että varmaan kantonia ja mandariinia.
    Mielenkiintoinen huomioni tuosta näiden vuosien varrelta, jolloin olen käynyt Hongkongissa: tuo mandariininkiinaksi kuulutettu osuus tuli mukaan kuvioihin vasta vuonna 2003. Aikaisemmin se oli vain kantoninkiinaksi ja sen jälkeen heti englanniksi. Nyttemmin mannerkiinalaisten muuttoa Hongkongin alueelle on paljon helpotettu ja niinpä tämä lahes koko muun Kiinan yleiskieli, mandariininkiina, on nostettu tärkeysjärjestyksessä ohi englannin. Kantoninkiinaa puhutaan lähinnä Kiinan eteläosissa, kuten Guangdongin maakunnassa sekä Hongkongin että Macaon erityistalousalueilla.

  11. #41

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Ehdottomasti parhaat kuullemani kuulutukset ovat Wienissä.
    Anteeksi nyt näsäviisauteni, mutta kuusi vuotta Wienissä asuneena (v.2000-2006) en voi olla korjaamatta paria asiaa.
    Pääteasemalla kuulutetaan ensin aseman nimi (esim. Reumannplatz. Endstation (=pääteasema). Umsteigen zu den Linien.... Bitte alle aussteigen (=Poistukaa, kiitos.) Sekä metroissa, että raitiovaunuissa ja busseissa on sama miesääni (ainakin nykyään). Joillain bussilinjoilla ei kuulutuksia ole ollenkaan, joillekin on juuri tullut kuulutukset, jolloin kuulutus tulee nauhalta ja ääni on naisääni.
    Paikallisjunissa on myös kuulutukset: Nächste Halt, Meidling. Nykyään ollaan ruvettu kuuluttamaan myös kaikki oleellisimmat vaihtoyhteydet, eli muut paikallisjunat ja metrot. Pääteasemalla naisääni (paikallisjunissa on siis aina sama naisääni kuulutuksissa) sanoo ensin normaalin kuulutuksen ja sen jälkeen," Dieser Zug endet hier. Auf Wiedersehen!"
    Viimeisin muokkaaja vko; 02.12.2006 kello 18:41. Syy: lainausta lyhennetty

  12. #42

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Onko? Vahvan mielikuvani mukaan Wienissä kuulutetaan Schnellbahn-junissa ihan samalla tavalla kuin muissa liikennevälineissä ja muissa välineissä vastaavasti Schnellbahnit. Liikennöitsijä on ÖBB.
    Metroissa, ratikoissa ja busseissa Schnellbahnit kuulutetaan samalla tavalla kuin metrotkin, eli mikäli asemalla on metro- tai schnellbahn-vaihtoyhteys, niin aseman tai pysäkin nimen jälkeen kuulutetaan schnellbahn, tai u-bahn ja muiden vaihtoyhteyksien mukana sitten tarkemmin metro- tai schnellbahnlinjan numero. Schnellbahnissa taas kuulutetaan vain metrot. Kuulutukset ovat erilaisia kuin kaupungin liikennelaitoksen liikennevälineissä.

  13. #43

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    539

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Lamarjam, olen ilmeisesti muistanut hieman väärin. Korjaaminen on tietenkin sopivaa.
    Edellisestä käynnistäni Wienissä on jo yli kymmenen vuotta, joten yksityiskohdat ovat saattaneet unohtua.
    Est modus in rebus.

  14. #44
    LVi
    LVi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    03.01.2006
    Viestejä
    48

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Liikennevirasto on aloittanut pääradan lähiliikenneasemien sinisten opastekilpien uusimisen. Tähän mennessä ovat valmistuneet Käpylä ja Oulunkylä, tänään asennettiin kilpiä Pukinmäen asemalle.

    Mahdollisesti kilpiuudistukseen liittyen kuului tänään Pukinmäen asemalla noin klo 14.55 automaattikuulutus, joka varoitti ohittavasta (K-) junasta. Kuulutuksen naisääni ei kuulostanut VR:n Eija Ahlbergilta.

  15. #45

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3647

    oletus Vs: Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LVi Näytä viesti
    Mahdollisesti kilpiuudistukseen liittyen kuului tänään Pukinmäen asemalla noin klo 14.55 automaattikuulutus, joka varoitti ohittavasta (K-) junasta. Kuulutuksen naisääni ei kuulostanut VR:n Eija Ahlbergilta.
    Kuulutus on osa VR:n uudistunutta informaatiojärjestelmää, joka varoittaa tästä lähtien aina väliasemilla esimerkiksi Käpylä, Pukinmäki ja Tapanila ohittavasta junasta. Myös asemien "sisäänkäynneillä" olevat isojen näyttöjen "tyyli" jolla seuraavat lähtevät junat näkyvät on vaihdettu.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Espoon ja Pietarin metrojen yhdistäminen
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 12.09.2010, 10:37
  2. Vieraskieliset kuulutukset
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 19.11.2009, 09:26
  3. Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 21.06.2007, 16:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •