Yritän muistaa vuosilukuja, kovin tarkoja nei eivät ole, mutta suuntaa antavia:
Lahden moottoritie valmistui Helsingistä Järvenpäähän asti vuosien 1972-74 paikkeilla. Järvenpäästä Lahteen avattiin 2-kaistainen ns moottoriliikennetie joskus 1980-luvun lopulla, joka on siis nykyisen moottoritien toinen ajorata, ja se 3-kaistaistettiin maalaamalla vuorottelevat ohituskaistat 1990-luvun alussa. Ohituskaistat poistettiin tosin vain parin vuoden päästä koska poliisi ja tielaitos piti niitä liian vaarallisina.
1980-luvun lopussa valmistui myös Lahden ohitustie Rengonmäestä Villähteeseen asti moottoritienä sekä pian sen jälkeen jatke moottoriliikennetien muodossa Heinolan eteläpuolelle asti. Lahden-Heinolan moottoriliikennetiellä oli ohituskaistat lähes koko elinaikanaan, kunnes se muutettiin moottoritieksi. Heinolan ohi kulkeva moottoritie Tähtisalmen siltoineen aina Lusiin asti otettiin käyttöön 1990-luvun loppupuolella.
Moottoriliikennetietä Järvenpäästä Lahteen alettiin rakentaa ysityisrahoituksella moottoritieksi 1990-luvun lopussa ja se otettiin käyttöön ensin J:pää-Mäntsälä vuosituhatvaihteen paikkeilla ja koko matkaltaan v 2001 tai 2002. Moottoriliikennetie Lahdesta Heinolaan muutettiin moottoritieksi vuosina 2003-2005, eli sen jälkeen on voinut paahtaa yhtäjaksoisesti autobaanaa pitkin Stadista Lusiin asti.
t. Rainer