Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-18/18

Viestiketju: Joukkoliikenteen kustannustietoa

  1. #16
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7828

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kustannustietoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    HSL:n vuosikertomus väittää raitiovaunun matkustajakilometrin hinnan isommaksi kuin bussin. https://vuosikertomus.hsl.fi
    Voi hyvin olla, että HSL-alueella on nyt näin, mutta mikään luonnonlaki se ei missään tapauksessa ole siten, että se pätisi muualla taikka täälläkään tulevaisuudessa. Minulle tulee mieleen, että HKL on kunnallinen, bussifirmat yksityisiä. Siellä on varmasti eroja tehokkuudessa, lomien määrässä, sairauslomien määrässä jne. HKL:llä lie myös jotain vanhoja eläkevastuita, jotka painavat. HKL tehostaa kovasti työvuorosuunnittelua, kuten olemme saaneet lehdistä lukea. Sieltä kertyy varmasti merkittäviä säästöjä jatkossa.

    Toisaalta huhu kertoo, että Tampereen kuljettajien TES (eli valtakunnallinen ratikka-TES) on työn alla ja lähtökohtana on VR-TES, mikä merkinnee HKL:ää korkeampia kuluja.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #17
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kustannustietoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    HSL:n vuosikertomus väittää raitiovaunun matkustajakilometrin hinnan isommaksi kuin bussin. https://vuosikertomus.hsl.fi
    Hyvä nyrkkisääntö on lukea se materiaali läpi mistä keskustellaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kaupunkiliikenne.net
    HSL:n vuosikertomuksen 2017 mukaan Helsingissä raitioteiden henkilökilometrin kustannus oli noin 27 senttiä. Tämän artikkelin mukaan raitiotien henkilökilometrin kustannus on 12 senttiä. HSL:n tilastoarvon ja tässä lasketun arvon ero johtuu siitä, että Helsingissä raitiovaunujen pituus on 21–24 metriä ennen vuodesta 2017 lähtien liiken*tee*seen saatuja 27 metriä pitkiä vaunuja. Helsingissä pysäkkiväli on puolet tässä käy*te*tystä 0,7 kilometristä ja raitioliikenteen pysähdyskerroin on noin 1,5. Laskemalla Hel*sin*gin raitioliikenteen lähtöarvoilla Tampereen lähtöarvojen sijasta laskelma antaa tulokseksi 27 snt/hlö-km.

    Bussin ja metron kohdalla tämän artikkelin henkilökilometrin kustannukset ovat käytännössä samat kuin HSL:n ilmoittamat tilastoarvot.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7828

    oletus Vs: Joukkoliikenteen kustannustietoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    HSL:n vuosikertomus väittää raitiovaunun matkustajakilometrin hinnan isommaksi kuin bussin. https://vuosikertomus.hsl.fi
    Nyt täytyy sanoa, että luin väsyneenä viestisi ihan väärin ja ajattelin koko ajan vaunutuntikustannusta, so. kuljettajan palkkaa. Siksi tuo yllä oleva vastaukseni.

    Mitä matkustajakilometriin tulee, niin se, kuten paikkakilometri, riippuu tuon Anteron artikkelin ja muunkin materiaalin perusteella kaiketi kaikkein eniten siitä, kuinka suuri on yksikkökoko. Jos siis ajetaan bussin kokosilla ratikoilla, niin ihan takuulla on ratikalla korkeampi matkustajakilometrikustannus kuin bussilla. Tampereellahan ei tule olemaan näin, ja Helsingissäkin kehitys menee oikeaan suuntaan, vaikka Articit kansainvälisesti eivät kovin pitkiä olekaan. 2000-luvun alussa Helsingin pisin ratikka oli 20 m ja liikenteessä oli vielä 13,5-metrisiäkin.

    Sitten on tietysti sekin, että HSL-alueella keskimääräinen bussi paahtaa tyhjänä peltoteillä tuhatta ja sataa, kun ratikka ajaa Manskulla 20 km/h, ettei olisi edellä aikataulustaan. Kalliiksi ne hitaat kilometrit tulevat. Jos verrattaisiin vain esim. ratikkalinjaa 4 ja bussilinjanippua 14/18, tulos voisi olla kovin erilainen muidenkin suoritteiden kuin matkustajakilometrin osalta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Joukkoliikenteen visualisointi
    kirjoittanut Hannes foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 26.03.2013, 18:27
  2. Joukkoliikenteen suunnittelu
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 15.03.2013, 00:50
  3. Joukkoliikenteen tilastoja
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 19.12.2007, 09:40
  4. Joukkoliikenteen turvallisuustutkimukset
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 10.01.2007, 22:18
  5. Joukkoliikenteen priorisointi
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 01.08.2005, 12:38

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •