Joukkoliikenteen kustannustietoa

HSL:n vuosikertomus väittää raitiovaunun matkustajakilometrin hinnan isommaksi kuin bussin. https://vuosikertomus.hsl.fi

Voi hyvin olla, että HSL-alueella on nyt näin, mutta mikään luonnonlaki se ei missään tapauksessa ole siten, että se pätisi muualla taikka täälläkään tulevaisuudessa. Minulle tulee mieleen, että HKL on kunnallinen, bussifirmat yksityisiä. Siellä on varmasti eroja tehokkuudessa, lomien määrässä, sairauslomien määrässä jne. HKL:llä lie myös jotain vanhoja eläkevastuita, jotka painavat. HKL tehostaa kovasti työvuorosuunnittelua, kuten olemme saaneet lehdistä lukea. Sieltä kertyy varmasti merkittäviä säästöjä jatkossa.

Toisaalta huhu kertoo, että Tampereen kuljettajien TES (eli valtakunnallinen ratikka-TES) on työn alla ja lähtökohtana on VR-TES, mikä merkinnee HKL:ää korkeampia kuluja.
 
HSL:n vuosikertomus väittää raitiovaunun matkustajakilometrin hinnan isommaksi kuin bussin. https://vuosikertomus.hsl.fi

Hyvä nyrkkisääntö on lukea se materiaali läpi mistä keskustellaan

kaupunkiliikenne.net sanoi:
HSL:n vuosikertomuksen 2017 mukaan Helsingissä raitioteiden henkilökilometrin kustannus oli noin 27 senttiä. Tämän artikkelin mukaan raitiotien henkilökilometrin kustannus on 12 senttiä. HSL:n tilastoarvon ja tässä lasketun arvon ero johtuu siitä, että Helsingissä raitiovaunujen pituus on 21–24 metriä ennen vuodesta 2017 lähtien liiken*tee*seen saatuja 27 metriä pitkiä vaunuja. Helsingissä pysäkkiväli on puolet tässä käy*te*tystä 0,7 kilometristä ja raitioliikenteen pysähdyskerroin on noin 1,5. Laskemalla Hel*sin*gin raitioliikenteen lähtöarvoilla Tampereen lähtöarvojen sijasta laskelma antaa tulokseksi 27 snt/hlö-km.

Bussin ja metron kohdalla tämän artikkelin henkilökilometrin kustannukset ovat käytännössä samat kuin HSL:n ilmoittamat tilastoarvot.
 
HSL:n vuosikertomus väittää raitiovaunun matkustajakilometrin hinnan isommaksi kuin bussin. https://vuosikertomus.hsl.fi

Nyt täytyy sanoa, että luin väsyneenä viestisi ihan väärin ja ajattelin koko ajan vaunutuntikustannusta, so. kuljettajan palkkaa. Siksi tuo yllä oleva vastaukseni.

Mitä matkustajakilometriin tulee, niin se, kuten paikkakilometri, riippuu tuon Anteron artikkelin ja muunkin materiaalin perusteella kaiketi kaikkein eniten siitä, kuinka suuri on yksikkökoko. Jos siis ajetaan bussin kokosilla ratikoilla, niin ihan takuulla on ratikalla korkeampi matkustajakilometrikustannus kuin bussilla. Tampereellahan ei tule olemaan näin, ja Helsingissäkin kehitys menee oikeaan suuntaan, vaikka Articit kansainvälisesti eivät kovin pitkiä olekaan. 2000-luvun alussa Helsingin pisin ratikka oli 20 m ja liikenteessä oli vielä 13,5-metrisiäkin.

Sitten on tietysti sekin, että HSL-alueella keskimääräinen bussi paahtaa tyhjänä peltoteillä tuhatta ja sataa, kun ratikka ajaa Manskulla 20 km/h, ettei olisi edellä aikataulustaan. Kalliiksi ne hitaat kilometrit tulevat. Jos verrattaisiin vain esim. ratikkalinjaa 4 ja bussilinjanippua 14/18, tulos voisi olla kovin erilainen muidenkin suoritteiden kuin matkustajakilometrin osalta.
 
Takaisin
Ylös