Auto ympäristöä tärkeämpi?

Oulun kerrostaloalueilta tarjontaa keskustaan on ihan mukavasti. (---) Uudet citybussit ovat tervetullut uudistus, vuoroväli voisi vain olla tiheämpi kuin 30 minuuttia linjaa kohti. 20 minuuttia olisi jo hyvä.

Asun noin viiden kilometrin päässä keskustasta ja lähimmältä pysäkiltä pääsee keskustaan M-P suuren osan päivästä 12 kertaa tunnissa sekä viikonloppuisin kolmasti tunnissa, mikä on mielestäni aivan riittävän usein.

Citybusseilla on rautatieaseman ja Toripakan päätepysäkin välinen osuus yhteinen kaikilla kolmella linjalla eli kyytiä on kuusi kertaa tunnissa. Muilta osilta citybussien reitistöä voisi kysyä, miksi juuri niiden alueiden tarjontaa pitäisi parantaa nykyisestä. Ehkä tarkoitat, että myös perinteisessä paikallisbussiliikenteessä 20 minuuttia olisi jo hyvä vuoroväli. Sellainen on Oulussa nyt linjalla 19. Kumpi tapa lisätä liikennettä olisi parempi: tihentää vuoroväliä olemassaolevilla linjoilla vai perustaa uusia linjoja, jolloin vaihdottomien yhteyksien määrä kasvaisi?
 
Sitten on eriasia janihyväriset ja muut, joilla täytyy olla se kuljetus juuri ja silloin kun he itse sitä tarvitsevat. Itse olen jo vuosia elänyt ja toiminut joukkoliikenteen ehdoilla, aina kun se on mahdollista. Jos on ollut aivan pakko, olen käyttänyt omaa autoa, mutta muuten pyrkinyt aina käyttämään joukkoliikennettä. Ottaen huomioon, että pisimmillään kahden vuoron väli on 3 tuntia (09-12) ja kävelymatkaakin saattaa tulla 3 kilometriä suuntaansa. Älä kysy, mitä joukkoliikenne voi tehdä hyväksesi, vaan mitä sinä voit tehdä joukkoliikenteen hyväksi.
Se että kauppakeskuksissa käydään henkilöautolla on suurimmaksi osaksi kaavoittajien ja päättäjien vika mutta kauppakeskuksissa käyvät asiakkaat voisivat myös hieman miettiä ympäristöä. Vaikka kukaan ei voi väittää ettei olisi kuullut puhuttavan ilmastonmuutoksesta niin silti hyvin harva ajattelee niin kuin Admiral Observer.

Esimerkiksi Ideaparkiin perustettiin uusia bussivuoroja jotka maalattiin Ideaparkin väreihin ja otettiin käyttöö Ideapark-bussilippu niin silti yli 90% matkoista tehdään henkilöautolla.

Tärkeää olisi että uusien automarkettien rakentaminen lopetettaisiin ja joukkoliikenne otettaisiin huomioon kaavoituksessa mutta myös kansalaiset voisivat hieman miettiä autoilun vaikutusta ympäristöön.
 
Esimerkiksi Ideaparkiin perustettiin uusia bussivuoroja jotka maalattiin Ideaparkin väreihin ja otettiin käyttöö Ideapark-bussilippu niin silti yli 90% matkoista tehdään henkilöautolla.

Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.

Mallikuvan bussi näyttää kirjasto- tai myymäläautolta, josta ei tunnetusti näe ulos. Oikeastihan tuosta kyllä hieman näkeekin, ellei ole kura-aika.

Kun potentiaalinen kulkija hakee matkustusvaihtoehtoja uusille satunnaisille reiteilleen, ei tällainen "Osuuskunta Karjakunnan" yhteyskosla saa kyllä yhtään pisteitä. Reissuun lähdetään kyllä ennemmin vaikka millä Ladalla. Ideaparkiin matkustaminen ei liene näillä busseilla vakituista, vaan satunnaista shoppailua varten ja siksi kyllä kalustoon pitäisi jotain panostaa. Nyt aliarvioidaan matkustajia täysin sataprosenttisesti. Onneksi asuinpaikkakunnallani tuollaiset mainosbussit ovat kiellettyjä!
 
Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.

En ole tuolla bussilla matkustanut mutta tarkemmin katsottuna tuo bussi tosiaan näyttää siltä että sisältä ei näe ulos. Eikö pääkaupunkiseudulla poistettu ikkunoita peittävät raidalliset mainokset siksi että ne saattavat aiheuttaa migreeniä.
 
Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.

Mallikuvan bussi näyttää kirjasto- tai myymäläautolta, josta ei tunnetusti näe ulos. Oikeastihan tuosta kyllä hieman näkeekin, ellei ole kura-aika.

Onhan tuokin tietysti yksi tekosyy jättää käyttämättä julkista liikennettä. Matka Tampereelta Idioottipuistoon kyseisellä vankkurilla ajetaan tosin lähes yksinomaan moottoritietä pitkin, joten mitään henkeäsalpaavia maisemia reitti ei tarjoa. Migreeni on tietysti eri asia ja täysin ymmärrettävä syy jättää käyttämättämättä kyseisiä teippihirviöitä, mutta tuskinpa se valtaosalle matkustajista/matkustamattajättäjistä on todellinen syy.

Vaikka idioottipuistokonsepti selkeästi suosii yksityisautoilua, niin olisi joukkoliikenteenkin voinut kyseiseen laitokseen järjestää huomattavasti nykyistä toimivammaksi pienin muutoksin:

1) Kaikki 51set ja 52set lähtisivät Keskustorilta
2) 55 tahdistettaisiin paremmin muiden parkkiin liikennöivien linjojen mukaaan
3) Kaikki 51set ja 52set ajaisivat parkin kautta, eikä nykyisen käytännön mukaan jolloin vuorot pysähtelevät eri pysäkeillä.
4) 51lle ja 52lle pysäkit myös Koskipuistoon.

Näillä muutoksilla saataisiin idioottipuiston joukkoliikenne huomattavasti nykyistä selkeämmäksi ja paremmin palvelevaksi.
 
tarkemmin katsottuna tuo bussi tosiaan näyttää siltä että sisältä ei näe ulos.

Kun katsot vähän vielä tarkemmin, huomaat, että sisätilan penkit ja valaistus erottuvat kyllä tarran läpi. Sisältä ulos näkyy vielä varmasti monta kertaa paremmin, koska ulkona valaistus on monta kertaluokkaa suurempi, pilkkopimeää lukuunottamatta.
 
Vaikka idioottipuistokonsepti selkeästi suosii yksityisautoilua, niin olisi joukkoliikenteenkin voinut kyseiseen laitokseen järjestää huomattavasti nykyistä toimivammaksi pienin muutoksin:

1) Kaikki 51set ja 52set lähtisivät Keskustorilta
2) 55 tahdistettaisiin paremmin muiden parkkiin liikennöivien linjojen mukaaan
3) Kaikki 51set ja 52set ajaisivat parkin kautta, eikä nykyisen käytännön mukaan jolloin vuorot pysähtelevät eri pysäkeillä.
4) 51lle ja 52lle pysäkit myös Koskipuistoon.

Näillä muutoksilla saataisiin idioottipuiston joukkoliikenne huomattavasti nykyistä selkeämmäksi ja paremmin palvelevaksi.

BadIdeaParkiin olisi mahdollista järjestää 15 min vuoroväli porrastamalla Valkeakosken linjan ja Paunun Ideaparkin vuorot yhdessä kouvon ehdotusten kanssa:

51 Keskustori - Ideapark - Valkeakoski
52 Keskustori - Multisilta - Ideapark - VLK
55 Pyynikintori - Ideapark
71B Keskustori - Ideapark - Lempäälä

Kukin näistä linjoista ajaisi kerran tunnissa ja aina samaan aikaan. Lisäksi Valkeakoskelle pääsisi Ideapark kaukaa kiertäen, nimittäin Lempäälän kautta linjalla 53.
 
Vanhempien esimerkki heijastuu usein lapsien tapoihin. Kun vanhemmat ajavat autoa, niin kakaratkin sitten ostavat. Kun vanhemmat käyttävät julkisia, niin kakaratkin käyttävät. Tämä on ihan tutkittu juttu. Siinä on sitten kaukana se kestävä kehitys.

Täysin totta. Meidän perheessä on aina kuljettu julkisilla ja autolla ollaan menty käytännössä vaan mökille (jonne ei nykyisin kesällä ole mitään yhteyttä. Toki 7:n kilometrin päähän pääsee satunnaisesti, mutta sieltä ei juuri tavaroitten kanssa kävellä).Olen kulkenut julkisilla yksin 6-vuotiaasta asti. Eikä ollut ongelmaa, kun tunsin kaupunkia jo silloin hyvin. Tietenkin silloin pienenä ei uskaltanut käyttää mitään U-linjoja tai muita kummajaisia, mutta eipä niitä nykyään kaikki aikuisetkaan uskalla käyttää. Mutta periaatteena se, että julkisilla kuljetaan, vaikka autolla pääsisikin nopeammin. (Matkahan on jo harrastamista, mutta se ei todellakaan ole kaikkien julkisia käyttävien näkemys).

Olen itse asiassa kuullut eräiltä tuntemiltani ihmisiltä, kuinka maaseudulla ollaan valmiita odottamaan sitä harvoin kulkevaakin linja-autoa ja sovittamaan menot sen mukaan. Pääkaupunkiseudulla taas natistaan siitä, jos linja-autolla menisi matkaan 60 minuuttia ja autolla 35 minuuttia ja ei jakseta käyttää bussia sen takia. Kiire vaivaa ihmisiä.

Mitä huomasin viime kesän bussipassimatkallani, niin todellakin vaikka bussivuoroja olisi se yksi päivässä, niin kulkeminen sovitetaan siihen. Näin pääkäupunkiseutulaisena se tuntuu oudolta, mutta onhan se viisasta käyttää niitä vähiä vuoroja, ettei niitäkin lopeteta. Mutta eihän sitä loppuviimein ole juuri vaihtoehtoja, joko käytät bussia tai sitten itket ja käytät henkilöautoa.

Mennessäni eräällä luopioisten linjan vuorolla, kysyi eräs etupenkillä istunut matkustaja vuorojen matkustajamääristä. Kuljettaja esitelmöi aiheesta, mutta tiivistetty ajatus oli, että (syrjäseyduilla) linja-autolla kulkevat vain koululaiset ja eläkeläiset sekä joku satunnainen "normaali" ihminen. Ja "nuoriso hankkii auton heti kun voi, ja ajaa sillä aina, vaikka ei olisikaan varaa". Näinhän se kyllä valitettavasti kuitenkin on. Mutta taas täytyy muistaa vanhempien antama esimerkki.

Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.

Kun potentiaalinen kulkija hakee matkustusvaihtoehtoja uusille satunnaisille reiteilleen, ei tällainen "Osuuskunta Karjakunnan" yhteyskosla saa kyllä yhtään pisteitä. Reissuun lähdetään kyllä ennemmin vaikka millä Ladalla. [...] Nyt aliarvioidaan matkustajia täysin sataprosenttisesti.

Itse olen kanssa kauhistellut kyseisiä idioottipark -teippauksia autoissa. Ne ei todellakaan houkuttele ihmisiä kyytiin. Sillä vaikutelmaksi ei yksinkertaisesti muodostu laadukas matkustuskokemus, vaan mataka jossain umpeenteipatussa ikävässä bussissa. Jos matkstajia ihan oikeasti halutaan houkutella, niin tämä on täysin väärä keino.

Matka Tampereelta Idioottipuistoon kyseisellä vankkurilla ajetaan tosin lähes yksinomaan moottoritietä pitkin, joten mitään henkeäsalpaavia maisemia reitti ei tarjoa. [...]
Vaikka idioottipuistokonsepti selkeästi suosii yksityisautoilua, niin olisi joukkoliikenteenkin voinut kyseiseen laitokseen järjestää huomattavasti nykyistä toimivammaksi
Vaikka moottoritiellä ei olekaan mitään näkemisen arvoista, ei "pimennetyssä" bussissa vain yksinkertaisesti kiinnostaa matkustaa. Idioottipuiston ideahan on nimenomaan, että sinne tullaan autolla. Eli ei ole oikeasti mitään halua kehittää julkista liikennettä, vaikka se ei vaatisi suuria ponnistuksia. Kyllä tällaisien ideahelvettien teko pitäisi lailla kieltää, mutta kun kaupan ala lobbaa minkä kerkiää, puhumattakaan puoluetuista, niin muutosta ei liene luvassa. Sääli että tällainen pelleily on edes totta.
 
Teknisesti asia on näin. 29 pientä minuuttia, ja satelliitista ylhäältä katsoen kätevä kiskoliikenneyhteys. Asiakkaan oikeassa elämässä matka ei ole yhtään mukava. Lähtöpaikka on Ruoholahti, katutaso. Koska ihmiset eivät asu/työskentele metroasemilla,

Harvemmin ihmiset myöskään asuvat parkkipaikoilla/-halleissa. Sinnekkin usein on kävelyä satoja metrejä.

seuraa metron laiturille kävely. Satoja metrejä.

Ruoholahdessa? satoja metrejä?
 
Kuinka halventunut bensa on vaikutanut ihmisten autoiluun? Toisaalta ympäristöasenteet ovat nykyään vahvempia ja ruuhkat pahempia, toisaalta bensa on halvempaa. Viitsivätkö ihmiset mennä ruuhkiin jonottamaan omalla autolla, vaikka se halpaa olisikin?
 
Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.

Valitettavasti Koiviston Auton imagoa ei näytä Oulussa haittaavan se, että suuri osa Koskilinjojen autoista on "ympäriteipattuja". Tavallisenkin bussin sivuikkunasta voi olla vaikea nähdä ulos, jos siellä on pimeää ja ikkunaan sataa. Pitää jäädä aivan eteen istumaan, jotta näkee, milloin jäädä pois.
 
Kuinka halventunut bensa on vaikutanut ihmisten autoiluun? Toisaalta ympäristöasenteet ovat nykyään vahvempia ja ruuhkat pahempia, toisaalta bensa on halvempaa. Viitsivätkö ihmiset mennä ruuhkiin jonottamaan omalla autolla, vaikka se halpaa olisikin?

Bensa ja diesel ovat halventuneet tänä syksynä mutta joukkoliikenteellä kulkeminen kallistuu Lappeenrannassa. 30 päivän kaupunkilipun hinta nousee 55 euroon (tällä hetkellä 50 euroa) ja Etelä-Karjalan seutulippu kallistuu 65 euroon (60 euroa). Korotus on pieni mutta silti on ristiriitaista että polttoaine on halventunut rajusti mutta kertalippujen hinnat pysyvät ennallaan ja kausiliput kallistuvat. Myös nuorison ja opiskelijoiden lipputuotteet kallistuvat. Veteraanien ja lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaisten matkojen poistaminen ei mennyt läpi vaikka sitäkin ehdotettiin.
 
Kustannukset ja siten myös lippujen hinnat muuttuvat viivellä sopimuskausien mukaan. Nykyiset hinnannostot ovat hiljattaisten polttoainehintojen seurausta, ei nykyhetken ja lähitulevaisuuden.
 
Takaisin
Ylös