Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/49

Viestiketju: Auto ympäristöä tärkeämpi?

  1. #31
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Oulun kerrostaloalueilta tarjontaa keskustaan on ihan mukavasti. (---) Uudet citybussit ovat tervetullut uudistus, vuoroväli voisi vain olla tiheämpi kuin 30 minuuttia linjaa kohti. 20 minuuttia olisi jo hyvä.
    Asun noin viiden kilometrin päässä keskustasta ja lähimmältä pysäkiltä pääsee keskustaan M-P suuren osan päivästä 12 kertaa tunnissa sekä viikonloppuisin kolmasti tunnissa, mikä on mielestäni aivan riittävän usein.

    Citybusseilla on rautatieaseman ja Toripakan päätepysäkin välinen osuus yhteinen kaikilla kolmella linjalla eli kyytiä on kuusi kertaa tunnissa. Muilta osilta citybussien reitistöä voisi kysyä, miksi juuri niiden alueiden tarjontaa pitäisi parantaa nykyisestä. Ehkä tarkoitat, että myös perinteisessä paikallisbussiliikenteessä 20 minuuttia olisi jo hyvä vuoroväli. Sellainen on Oulussa nyt linjalla 19. Kumpi tapa lisätä liikennettä olisi parempi: tihentää vuoroväliä olemassaolevilla linjoilla vai perustaa uusia linjoja, jolloin vaihdottomien yhteyksien määrä kasvaisi?

  2. #32

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Admiral Observer Näytä viesti
    Sitten on eriasia janihyväriset ja muut, joilla täytyy olla se kuljetus juuri ja silloin kun he itse sitä tarvitsevat. Itse olen jo vuosia elänyt ja toiminut joukkoliikenteen ehdoilla, aina kun se on mahdollista. Jos on ollut aivan pakko, olen käyttänyt omaa autoa, mutta muuten pyrkinyt aina käyttämään joukkoliikennettä. Ottaen huomioon, että pisimmillään kahden vuoron väli on 3 tuntia (09-12) ja kävelymatkaakin saattaa tulla 3 kilometriä suuntaansa. Älä kysy, mitä joukkoliikenne voi tehdä hyväksesi, vaan mitä sinä voit tehdä joukkoliikenteen hyväksi.
    Se että kauppakeskuksissa käydään henkilöautolla on suurimmaksi osaksi kaavoittajien ja päättäjien vika mutta kauppakeskuksissa käyvät asiakkaat voisivat myös hieman miettiä ympäristöä. Vaikka kukaan ei voi väittää ettei olisi kuullut puhuttavan ilmastonmuutoksesta niin silti hyvin harva ajattelee niin kuin Admiral Observer.

    Esimerkiksi Ideaparkiin perustettiin uusia bussivuoroja jotka maalattiin Ideaparkin väreihin ja otettiin käyttöö Ideapark-bussilippu niin silti yli 90% matkoista tehdään henkilöautolla.

    Tärkeää olisi että uusien automarkettien rakentaminen lopetettaisiin ja joukkoliikenne otettaisiin huomioon kaavoituksessa mutta myös kansalaiset voisivat hieman miettiä autoilun vaikutusta ympäristöön.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Esimerkiksi Ideaparkiin perustettiin uusia bussivuoroja jotka maalattiin Ideaparkin väreihin ja otettiin käyttöö Ideapark-bussilippu niin silti yli 90% matkoista tehdään henkilöautolla.
    Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.

    Mallikuvan bussi näyttää kirjasto- tai myymäläautolta, josta ei tunnetusti näe ulos. Oikeastihan tuosta kyllä hieman näkeekin, ellei ole kura-aika.

    Kun potentiaalinen kulkija hakee matkustusvaihtoehtoja uusille satunnaisille reiteilleen, ei tällainen "Osuuskunta Karjakunnan" yhteyskosla saa kyllä yhtään pisteitä. Reissuun lähdetään kyllä ennemmin vaikka millä Ladalla. Ideaparkiin matkustaminen ei liene näillä busseilla vakituista, vaan satunnaista shoppailua varten ja siksi kyllä kalustoon pitäisi jotain panostaa. Nyt aliarvioidaan matkustajia täysin sataprosenttisesti. Onneksi asuinpaikkakunnallani tuollaiset mainosbussit ovat kiellettyjä!

  4. #34
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    220

    Smile Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle.
    ...
    No, on siinä vaihtoehtona kilpailevan virman linja, jota ei ajeta ympäriteipatuilla busseilla.
    Esimerkiksi http://tsb.1g.fi/photo/paunu_60_004.jpg :-)

  5. #35
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kai Sillanpää Näytä viesti
    No, on siinä vaihtoehtona kilpailevan virman linja, jota ei ajeta ympäriteipatuilla busseilla.
    Kelpaa!

    Tuo virma ottaa huomioon maksavan Asiakkaankin päin vastoin kuin se toinen "sokeita" kuljettava karja-autoilija.

  6. #36

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.
    En ole tuolla bussilla matkustanut mutta tarkemmin katsottuna tuo bussi tosiaan näyttää siltä että sisältä ei näe ulos. Eikö pääkaupunkiseudulla poistettu ikkunoita peittävät raidalliset mainokset siksi että ne saattavat aiheuttaa migreeniä.

  7. #37
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.

    Mallikuvan bussi näyttää kirjasto- tai myymäläautolta, josta ei tunnetusti näe ulos. Oikeastihan tuosta kyllä hieman näkeekin, ellei ole kura-aika.
    Onhan tuokin tietysti yksi tekosyy jättää käyttämättä julkista liikennettä. Matka Tampereelta Idioottipuistoon kyseisellä vankkurilla ajetaan tosin lähes yksinomaan moottoritietä pitkin, joten mitään henkeäsalpaavia maisemia reitti ei tarjoa. Migreeni on tietysti eri asia ja täysin ymmärrettävä syy jättää käyttämättämättä kyseisiä teippihirviöitä, mutta tuskinpa se valtaosalle matkustajista/matkustamattajättäjistä on todellinen syy.

    Vaikka idioottipuistokonsepti selkeästi suosii yksityisautoilua, niin olisi joukkoliikenteenkin voinut kyseiseen laitokseen järjestää huomattavasti nykyistä toimivammaksi pienin muutoksin:

    1) Kaikki 51set ja 52set lähtisivät Keskustorilta
    2) 55 tahdistettaisiin paremmin muiden parkkiin liikennöivien linjojen mukaaan
    3) Kaikki 51set ja 52set ajaisivat parkin kautta, eikä nykyisen käytännön mukaan jolloin vuorot pysähtelevät eri pysäkeillä.
    4) 51lle ja 52lle pysäkit myös Koskipuistoon.

    Näillä muutoksilla saataisiin idioottipuiston joukkoliikenne huomattavasti nykyistä selkeämmäksi ja paremmin palvelevaksi.

  8. #38

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    tarkemmin katsottuna tuo bussi tosiaan näyttää siltä että sisältä ei näe ulos.
    Kun katsot vähän vielä tarkemmin, huomaat, että sisätilan penkit ja valaistus erottuvat kyllä tarran läpi. Sisältä ulos näkyy vielä varmasti monta kertaa paremmin, koska ulkona valaistus on monta kertaluokkaa suurempi, pilkkopimeää lukuunottamatta.

  9. #39
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Vaikka idioottipuistokonsepti selkeästi suosii yksityisautoilua, niin olisi joukkoliikenteenkin voinut kyseiseen laitokseen järjestää huomattavasti nykyistä toimivammaksi pienin muutoksin:

    1) Kaikki 51set ja 52set lähtisivät Keskustorilta
    2) 55 tahdistettaisiin paremmin muiden parkkiin liikennöivien linjojen mukaaan
    3) Kaikki 51set ja 52set ajaisivat parkin kautta, eikä nykyisen käytännön mukaan jolloin vuorot pysähtelevät eri pysäkeillä.
    4) 51lle ja 52lle pysäkit myös Koskipuistoon.

    Näillä muutoksilla saataisiin idioottipuiston joukkoliikenne huomattavasti nykyistä selkeämmäksi ja paremmin palvelevaksi.
    BadIdeaParkiin olisi mahdollista järjestää 15 min vuoroväli porrastamalla Valkeakosken linjan ja Paunun Ideaparkin vuorot yhdessä kouvon ehdotusten kanssa:

    51 Keskustori - Ideapark - Valkeakoski
    52 Keskustori - Multisilta - Ideapark - VLK
    55 Pyynikintori - Ideapark
    71B Keskustori - Ideapark - Lempäälä

    Kukin näistä linjoista ajaisi kerran tunnissa ja aina samaan aikaan. Lisäksi Valkeakoskelle pääsisi Ideapark kaukaa kiertäen, nimittäin Lempäälän kautta linjalla 53.
    Sakari Kestinen

  10. #40
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Vanhempien esimerkki heijastuu usein lapsien tapoihin. Kun vanhemmat ajavat autoa, niin kakaratkin sitten ostavat. Kun vanhemmat käyttävät julkisia, niin kakaratkin käyttävät. Tämä on ihan tutkittu juttu. Siinä on sitten kaukana se kestävä kehitys.
    Täysin totta. Meidän perheessä on aina kuljettu julkisilla ja autolla ollaan menty käytännössä vaan mökille (jonne ei nykyisin kesällä ole mitään yhteyttä. Toki 7:n kilometrin päähän pääsee satunnaisesti, mutta sieltä ei juuri tavaroitten kanssa kävellä).Olen kulkenut julkisilla yksin 6-vuotiaasta asti. Eikä ollut ongelmaa, kun tunsin kaupunkia jo silloin hyvin. Tietenkin silloin pienenä ei uskaltanut käyttää mitään U-linjoja tai muita kummajaisia, mutta eipä niitä nykyään kaikki aikuisetkaan uskalla käyttää. Mutta periaatteena se, että julkisilla kuljetaan, vaikka autolla pääsisikin nopeammin. (Matkahan on jo harrastamista, mutta se ei todellakaan ole kaikkien julkisia käyttävien näkemys).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Olen itse asiassa kuullut eräiltä tuntemiltani ihmisiltä, kuinka maaseudulla ollaan valmiita odottamaan sitä harvoin kulkevaakin linja-autoa ja sovittamaan menot sen mukaan. Pääkaupunkiseudulla taas natistaan siitä, jos linja-autolla menisi matkaan 60 minuuttia ja autolla 35 minuuttia ja ei jakseta käyttää bussia sen takia. Kiire vaivaa ihmisiä.
    Mitä huomasin viime kesän bussipassimatkallani, niin todellakin vaikka bussivuoroja olisi se yksi päivässä, niin kulkeminen sovitetaan siihen. Näin pääkäupunkiseutulaisena se tuntuu oudolta, mutta onhan se viisasta käyttää niitä vähiä vuoroja, ettei niitäkin lopeteta. Mutta eihän sitä loppuviimein ole juuri vaihtoehtoja, joko käytät bussia tai sitten itket ja käytät henkilöautoa.

    Mennessäni eräällä luopioisten linjan vuorolla, kysyi eräs etupenkillä istunut matkustaja vuorojen matkustajamääristä. Kuljettaja esitelmöi aiheesta, mutta tiivistetty ajatus oli, että (syrjäseyduilla) linja-autolla kulkevat vain koululaiset ja eläkeläiset sekä joku satunnainen "normaali" ihminen. Ja "nuoriso hankkii auton heti kun voi, ja ajaa sillä aina, vaikka ei olisikaan varaa". Näinhän se kyllä valitettavasti kuitenkin on. Mutta taas täytyy muistaa vanhempien antama esimerkki.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.

    Kun potentiaalinen kulkija hakee matkustusvaihtoehtoja uusille satunnaisille reiteilleen, ei tällainen "Osuuskunta Karjakunnan" yhteyskosla saa kyllä yhtään pisteitä. Reissuun lähdetään kyllä ennemmin vaikka millä Ladalla. [...] Nyt aliarvioidaan matkustajia täysin sataprosenttisesti.
    Itse olen kanssa kauhistellut kyseisiä idioottipark -teippauksia autoissa. Ne ei todellakaan houkuttele ihmisiä kyytiin. Sillä vaikutelmaksi ei yksinkertaisesti muodostu laadukas matkustuskokemus, vaan mataka jossain umpeenteipatussa ikävässä bussissa. Jos matkstajia ihan oikeasti halutaan houkutella, niin tämä on täysin väärä keino.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Matka Tampereelta Idioottipuistoon kyseisellä vankkurilla ajetaan tosin lähes yksinomaan moottoritietä pitkin, joten mitään henkeäsalpaavia maisemia reitti ei tarjoa. [...]
    Vaikka idioottipuistokonsepti selkeästi suosii yksityisautoilua, niin olisi joukkoliikenteenkin voinut kyseiseen laitokseen järjestää huomattavasti nykyistä toimivammaksi
    Vaikka moottoritiellä ei olekaan mitään näkemisen arvoista, ei "pimennetyssä" bussissa vain yksinkertaisesti kiinnostaa matkustaa. Idioottipuiston ideahan on nimenomaan, että sinne tullaan autolla. Eli ei ole oikeasti mitään halua kehittää julkista liikennettä, vaikka se ei vaatisi suuria ponnistuksia. Kyllä tällaisien ideahelvettien teko pitäisi lailla kieltää, mutta kun kaupan ala lobbaa minkä kerkiää, puhumattakaan puoluetuista, niin muutosta ei liene luvassa. Sääli että tällainen pelleily on edes totta.

  11. #41

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Teknisesti asia on näin. 29 pientä minuuttia, ja satelliitista ylhäältä katsoen kätevä kiskoliikenneyhteys. Asiakkaan oikeassa elämässä matka ei ole yhtään mukava. Lähtöpaikka on Ruoholahti, katutaso. Koska ihmiset eivät asu/työskentele metroasemilla,
    Harvemmin ihmiset myöskään asuvat parkkipaikoilla/-halleissa. Sinnekkin usein on kävelyä satoja metrejä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    seuraa metron laiturille kävely. Satoja metrejä.
    Ruoholahdessa? satoja metrejä?

  12. #42
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Kuinka halventunut bensa on vaikutanut ihmisten autoiluun? Toisaalta ympäristöasenteet ovat nykyään vahvempia ja ruuhkat pahempia, toisaalta bensa on halvempaa. Viitsivätkö ihmiset mennä ruuhkiin jonottamaan omalla autolla, vaikka se halpaa olisikin?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  13. #43
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi =>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.
    Valitettavasti Koiviston Auton imagoa ei näytä Oulussa haittaavan se, että suuri osa Koskilinjojen autoista on "ympäriteipattuja". Tavallisenkin bussin sivuikkunasta voi olla vaikea nähdä ulos, jos siellä on pimeää ja ikkunaan sataa. Pitää jäädä aivan eteen istumaan, jotta näkee, milloin jäädä pois.

  14. #44

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kuinka halventunut bensa on vaikutanut ihmisten autoiluun? Toisaalta ympäristöasenteet ovat nykyään vahvempia ja ruuhkat pahempia, toisaalta bensa on halvempaa. Viitsivätkö ihmiset mennä ruuhkiin jonottamaan omalla autolla, vaikka se halpaa olisikin?
    Bensa ja diesel ovat halventuneet tänä syksynä mutta joukkoliikenteellä kulkeminen kallistuu Lappeenrannassa. 30 päivän kaupunkilipun hinta nousee 55 euroon (tällä hetkellä 50 euroa) ja Etelä-Karjalan seutulippu kallistuu 65 euroon (60 euroa). Korotus on pieni mutta silti on ristiriitaista että polttoaine on halventunut rajusti mutta kertalippujen hinnat pysyvät ennallaan ja kausiliput kallistuvat. Myös nuorison ja opiskelijoiden lipputuotteet kallistuvat. Veteraanien ja lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaisten matkojen poistaminen ei mennyt läpi vaikka sitäkin ehdotettiin.

  15. #45

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Auto ympäristöä tärkeämpi?

    Kustannukset ja siten myös lippujen hinnat muuttuvat viivellä sopimuskausien mukaan. Nykyiset hinnannostot ovat hiljattaisten polttoainehintojen seurausta, ei nykyhetken ja lähitulevaisuuden.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Koiviston Auto
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 04.09.2017, 22:55
  2. Ikaalisten Auto
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 03.05.2013, 00:51
  3. Kenen auto alunperin?
    kirjoittanut Eki foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 05.01.2010, 12:22
  4. Lauttakylän Auto
    kirjoittanut TC6-Z3 foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 06.06.2008, 00:17
  5. Citykauppa-auto
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 08.05.2008, 16:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •