Kauppakeskukset maksamaan infrasta?

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
144
Hei,

en löytänyt haulla tällaisesta keskustellun. Mietitäänpä hetki seuraavaa: kun johonkin avataan suuri kauppakeskus (case Jumbo, Ideapark), kauppakeskuksen rakentaja tekee pysäköintihalleja tai ison parkkipaikan, muttei ikinä (tai hyvin harvoin) kevyen liikenteen väylää tai joukkoliikenneyhteyttä.

Tästä heräsi kysymys tai jopa pari:
  • onkohan missään päin maailmaa menettelyä, jolla kaavoittaja velvoittaa kauppakeskuksen yhteydessä rakentamaan myös tällaiset fasiliteetit ja/tai
  • kauppakeskuksen rakentaja osallistuu muuten lähiseudun infran parantamiskustannuksiin?
Onko jopa jossain tutkittu asiaa, esim. taloudellisia vaikutuksia?

Mielestäni on jotenkin hassua, että joku rakentaa kauppakeskuksen, yhteiskunta ehkä tekee kustannuksellaan ja autoilevat massat tukkivat lähiympäristön infran. Jatketaan ajatusleikkiä vielä siten, että riittävän isolla alueella (esim. maakunta) pelattaisiin samoilla säännöillä, jolloin rakentaja ei voi käyttää "rakennetaan sitten naapurikuntaan" -korttia.
 
Tästä heräsi kysymys tai jopa pari:
  • onkohan missään päin maailmaa menettelyä, jolla kaavoittaja velvoittaa kauppakeskuksen yhteydessä rakentamaan myös tällaiset fasiliteetit ja/tai
  • kauppakeskuksen rakentaja osallistuu muuten lähiseudun infran parantamiskustannuksiin?
En tiedä yksityiskohtia, mutta kun kauppakeskus Jumbo avattin Vantaalla, niin samanaikaisesti alkoi myös sisäisen linjan 60 liikennöinti. Linjalle oli sijoitettu silloisen Stagecoach Finlandin auto 80 (Carrus City L - Volvo B10B LE) ja myöhemmin myös auto 154 (Ikarus E94 - Volvo B10B LE). Nuo bussit oli mainosteipattu kauppakeskus Jumbon mainosteippeihin, joten olisiko kauppakeskus tuolla tavalla hieman sponsoroinut joukkoliikennettä?

Jouduin tänään olosuhteiden pakosta käymään kauppakeskus Jumbossa. Koska olen edelleenkin joukkoliikenteen käyttäjä, niin tulin jälleen kerran huomanneeksi, että Jumbo on suunniteltu lähes yksinomaan autoilevien asiakkaiden ehdoilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä kaiken jouluruuhkan keskellä rupesin taas miettimään, kuinka pitkällä tähtäimellä kannattavaa on rakentaa jumbonkaltainen kauppakeskus asumattomalle seudulle? Miltä semmoinen näyttää 50 vuoden kuluttua? Keskus, johon parhaiten pääsee vain omalla autolla. Minä katson tämän päivän rajoittamatonta autoilua huvittuneesti. Ajakaa nyt kun vielä voitte! Mutta nyt jos koskaan jokaisen tulisi katsoa kauemmas ja miettiä, miten voisi muuttaa elämänsä vähitellen henkilöautosta riippumattomaksi. Hallittu lasku on parempi kuin raju putoaminen persiilleen. Öljy loppuu kuitenkin joskus, ja niissä maissa, joilla ei ole omaa öljyvarantoa, loppu tulee tottakai jo aiemmin! Pystytäänkö biopolttoaineita valmistamaan korvaavaa määrää, sitä en osaa sanoa. Päästörajoitukset on pakko kuitenkin joskus määrätä, jottei maapallo tukehdu. Minun ennustukseni on: jos Luoja elinpäiviä suo, pääsee vielä raunioita katsomaan! Surullista on, että ihmiset eivät ole kaukokatseisia, vaan tuijottavat vain oman napansa tämänhetkistä hyvinvointia!
 
En tiedä yksityiskohtia, mutta kun kauppakeskus Jumbo avattin Vantaalla, niin samanaikaisesti alkoi myös sisäisen linjan 60 liikennöinti.
Jep, tästä päästäänkin takaisin alkuperäiseen kysymykseen: maksoiko kauppakeskus mitään ympäröivän infran parantamisesta tai uuden bussilinjan liikennöintikustannuksista?
 
En tiedä yksityiskohtia, mutta kun kauppakeskus Jumbo avattin Vantaalla, niin samanaikaisesti alkoi myös sisäisen linjan 60 liikennöinti.
Muistan tuon linjan Tikkurila-Jumbo. Käytin sitä usein Jumbon matkoihin monta vuotta sitten. Linja taisi ajaa jonkin aikaa, ehkä vuoden verran. Matkustajia oli lähtöä kohti ehkä pari, korkeintaan viisi. Reitti ei ollut kannattava. Se korvattiinkin linjan 61 koukkauksella Jumbon kautta. Mahtaneekohan tuolla linjalla olla nykyään käyttäjiä Jumbon kohdalla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jouduin tänään olosuhteiden pakosta käymään kauppakeskus Jumbossa. Koska olen edelleenkin joukkoliikenteen käyttäjä, niin tulin jälleen kerran huomanneeksi, että Jumbo on suunniteltu lähes yksinomaan autoilevien asiakkaiden ehdoilla.

Näinhän ne tahtoo olla kaikki kauppakeskukset. Kävin yksi päivä Pirkkalan Veska Retail-parkissa bussilla. Bussi kiertää kaukaa puolen kilometrin päästä kauppakeskuksen parkkialueen laidalta. Yksi pysäkki ilman katosta. Omalla autolla olisi päässyt noin 20 metrin päähän kaupan ovesta. Ei ihme että sinne mennään omalla autolla. Sama tilanne löytyy monesta kauppakeskuksesta...
 
Mahtaneekohan tuolla linjalla olla nykyään käyttäjiä Jumbon kohdalla?
Onhan linjalla 60 vieläkin käyttäjiä - eiköhän Veromiehen ja Vantaanportin alueella ole muitakin matkustajia kuin kauppakeskuksen asiakkaita. Silloin, kun linjaa 60 pidennettiin Veromieheen syksyllä 2004, linja ajoi ruuhka-aikoina 20 min välein ja lähtöjä oli pitkälle arki-iltaan. Nyt lähtöjä on koko arkipäivän aikana 25 kpl.

Linjan 61 koukkaus Jumbon kautta on taloudellisesti paljon järkevämpi ratkaisu kuin ajattaa yhtä bussilinjaa pelkästään kauppakeskuksessa asioivien takia.
 
Näinhän ne tahtoo olla kaikki kauppakeskukset. Kävin yksi päivä Pirkkalan Veska Retail-parkissa bussilla. Bussi kiertää kaukaa puolen kilometrin päästä kauppakeskuksen parkkialueen laidalta. Yksi pysäkki ilman katosta. Omalla autolla olisi päässyt noin 20 metrin päähän kaupan ovesta. Ei ihme että sinne mennään omalla autolla. Sama tilanne löytyy monesta kauppakeskuksesta...

Tässäkin olisi voitu ottaa oppia jostain muualta. Esim Australiassa yleensä bussilinjat ajavat kauppakeskuksen pääoven viereen (keli yleensä parempi kuin täällä).
 
Espoon Selloon on hyvät joukkoliikenneyhteydet.Juna Arkisin ruuhka-aikoina 10 minuutin välein A-juna ja 4-5 kertyaa tunnissa U,S tai E-juna+Y-junat.Espoon sisäiset bussit lähtevät juuri Sellon edestä Koko Espooseen ja 110T ja 205 Helsinkiin.Luultavasti Sellolla on pääkaupunkiseudun parhaat joukkoliikenneyhteydet.Ja toinen on Iso-Omena Ruuhka-aikoina koko-ajan busseja Helsinkiin ja viikonloppuisinkin Helsinkiin päin tiheää liikennettä.Myös sisäistä liikennettä löytyy.Siis löytyy niitä Joukkoliikenneyhteyksiäkin kauppakeskuksiin...
 
Luultavasti Sellolla on pääkaupunkiseudun parhaat joukkoliikenneyhteydet.Ja toinen on Iso-Omena Ruuhka-aikoina koko-ajan busseja Helsinkiin ja viikonloppuisinkin Helsinkiin päin tiheää liikennettä.Myös sisäistä liikennettä löytyy.Siis löytyy niitä Joukkoliikenneyhteyksiäkin kauppakeskuksiin...

Teoriassa kyllä, mutta... Sellon pahin ongelma joukkoliikenteen suhteen on se, että busseilta ja junilta kulku kauppakeskukseen on säänpieksemän, tuulisen ja epäviihtyisän bussikentän läpi kauppakeskukseen. Etenkin Jokerin pysäkit ovat ns. hevon kuusessa. :mad:
Isossa Omenassa on vähän sama juttu, bussipysäkit on hajasijoitettu sinne tänne.

Oma suosikkini joukkoliikenneyhteyksien suhteen on Myyrmanni. Ainoa suunta josta välttämättä tarvitsee tehdä tasonvaihto, on junalla Helsingistä tullessa. Lisäksi kokonaisuus on huomattavasti "tiiviimpi" ja siten ainakin omasta mielestäni mukavampi. Säälle sielläkin toki altistuu jossain määrin...

Olenkin joskus miettinyt, että olisikohan Leppävaaraan voitu tehdä Itäkeskuksen tyylinen järjestely, jossa raiteet olisi laitettu maan alle... :)
 
Minullekin niin Sello kuin Myyrmanni olisivat mainioita ostospaikkoja, jos eivät sijaitsisi kunnan rajan väärällä puolella (tai olisi auto). Töistä tullessa voisin jatkaa suoraan jompaan kumpaan ja palata ostokset tehtyäni junalla tai Jokerilla kotiin. Mutta ei meikäläisen ostoksilla kannata kahta seutulippua maksaa. Menivät vielä poistamaan edullisemman seutulisälipun, jonka ehkä olisi muutaman kerran kuussa kärsinyt maksaa.
 
Jumboa ´lähikauppana käyttävänä, täytyy todeta, että sitä ei ole suunniteltu oikein muuten kuin autolla käytäväksi, mutta kyllä linjalla V61 sinne näyttää ihmisiä kulkevan koska usein varsinkin tikkurilan suuntaan olevalla pysäkillä odottaa matkustajia ja toisaalta jonkun verran myös ylästön suuntaan linjan V650 ja V651 pysäkillä "makkaratehtaan" kohdalla on lähes aina joku nousemassa kyytiin tai poistumassa kyydistä.
Tulevaisuudessa kun tälläisiä megoja/jumboja suunnitellaan, voisi miettiä sitä, että bussilinja ajaisi(koukkaisi) ostoskeskuksen ovelle, jolloin varmasti saataisiin ihmiset jättämään autot kotiin.
 
Tulevaisuudessa kun tälläisiä megoja/jumboja suunnitellaan, voisi miettiä sitä, että bussilinja ajaisi(koukkaisi) ostoskeskuksen ovelle, jolloin varmasti saataisiin ihmiset jättämään autot kotiin.
Valitettavasti "koukkaus" vain hidastaa muiden matkustajien taivalta - kaikki kyseisen linjan käyttäjät eivät välttämättä ole kauppakeskuksen asiakkaita. Ihannetilanne olisi, mikäli joukkoliikennelinja voisi mennä ostoskeskuksen läpi esim. tunnelissa. Mutta koska nämä kauppakeskukset aovat enemmän tai vähemmän automarketteja, niin eiköhän ne myös suunnitella autoilevien asiakkaiden ehdoilla.

Valitettavan harvassa Pääkaupunkiseudun ostoskeskuksessa on tehty joukkoliikenteen käyttö mahdollisimman helpoksi. Ääriesimerkkejä edustakoon Myyrmanni ja Jumbo. Jokainen voi päätellä kumpi edustaa kumpaa ääripäätä.
 
Oma suosikkini joukkoliikenneyhteyksien suhteen on Myyrmanni. Ainoa suunta josta välttämättä tarvitsee tehdä tasonvaihto, on junalla Helsingistä tullessa. Lisäksi kokonaisuus on huomattavasti "tiiviimpi" ja siten ainakin omasta mielestäni mukavampi. Säälle sielläkin toki altistuu jossain määrin...

Mitä mieltä olet Malmin kauppakeskuksesta? Junalla pääsee helposti, samoin bussilla. Tosin bussikannella pysähtyville busseille on hiukan pidempi matka, mutta koko matkalla on laiturikatos sateensuojana.
 
Valitettavasti "koukkaus" vain hidastaa muiden matkustajien taivalta - kaikki kyseisen linjan käyttäjät eivät välttämättä ole kauppakeskuksen asiakkaita. Ihannetilanne olisi, mikäli joukkoliikennelinja voisi mennä ostoskeskuksen läpi esim. tunnelissa. Mutta koska nämä kauppakeskukset aovat enemmän tai vähemmän automarketteja, niin eiköhän ne myös suunnitella autoilevien asiakkaiden ehdoilla.

En ymmärrä, miksei tätä bussitunnelia voida rakentaa kauppakeskusta rakennettaessa. Rakentamisvaiheessa siitä ei tule lisäkustannuksia, tai jos tuleekin, niin ne ovat hyvin vähäisiä. Myöhemmin bussilinjan lisääminen on kallista ja vaikeaa. Kuka osaa sanoa syyn tähän suunnittelun puutteeseen jopa pk-seudulla?
 
Takaisin
Ylös