Kauppakeskukset maksamaan infrasta?

Kuka osaa sanoa syyn tähän suunnittelun puutteeseen jopa pk-seudulla?
Johtuiskohan se siitä, että joskus joka paikkaan tulee tunnelissa kulkeva metro. Sille ei kannata tehdä valmiita asemia, koska ne muutamat jotka on tehty ovat menneet hukkaan, kun metro tehtiin vierestä tai alta. Ennen metroa taas ei kannata "turhaan" panostaa mitään minkäänlaiseen joukkoliikenteeseen, oli odotusaika kuinka monta kymmentä vuotta hyvänsä. :)

Parempi selitys lienee se, että automarketit tosiaankin suunnitellaan autoille. Lähtien rakennuksen sijainnista ja suhteesta katuverkkoon. Autoilijat lisäksi varmaan marisisivat siitä, että heillä on pidempi kävelymatka kauppaan kuin joukkoliikenteen käyttäjillä. Jos näitä seudun kauppakeskuksia katsotaan, tilanne taitaa olla juuri näin kaikkialla muualla paitsi - yllätys yllätys - autokaupunki Espoon todellisessa keskuksessa Tapiolassa.

Mutta varsinainen ongelma ei poistu tälläkään. Eli kauppakeskuksen toimintaidea on, että siellä käydään harvoin ja ostetaan ostoskärryllinen tavaraa. Sellaista määrää ei voi kuljettaa kuin autolla. Joukkoliikenteen käyttäjä ei tarvitse kauppakeskusta, vaan lähikauppoja, jotka ovat kotipysäkin ja kodin välillä.

Antero
 
Takaisin
Ylös