Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

Liittynyt
25 Syyskuu 2019
Viestit
127
Onko Suomessa vielä missään suljettu julkista liikennettä epidemian ehkäisemiseksi? Olen kuullut, että jossain ei hyväksyttäisi käteistä enää hygienian puitteissa. Mielenkiinnosta vaan kyselen.
 
Onko Suomessa vielä missään suljettu julkista liikennettä epidemian ehkäisemiseksi? Olen kuullut, että jossain ei hyväksyttäisi käteistä enää hygienian puitteissa. Mielenkiinnosta vaan kyselen.

Suljettu ei ole, mutta HSL-liikenteessä on lopetettu kuljettajarahastus eli käteistä ei oteta ollenkaan vastaan. Samalla myös ensimmäinen penkkirivi oikealta on poistettu käytöstä niissä linja-autoissa, joissa ei ole turvaohjaamoa.

Lehdon Liikenne puolestaan on infonnut, että etuovea ei käytetä.
 
Pohjolan liikenne on ottanut tiukimmin tuon etuoven sisäänkäyntikiellon voimaan. Helb:n bussiin pääsi hyvin etuovesta ainakin tänään.
 
HSL-alueella on sekavaa, toisissa etuovi auki ja toisissa kiinni. HSL tullee puuttumaan tähän, kuulin että se on liikenteen tilaaja joka päättää. eli ne etuovat aukeavat kohta.
 
HSL-alueella on sekavaa, toisissa etuovi auki ja toisissa kiinni. HSL tullee puuttumaan tähän, kuulin että se on liikenteen tilaaja joka päättää. eli ne etuovat aukeavat kohta.

Tai kuljettajat tekevät kollektiivisen päätöksen, eivätkä ne ovet sen jälkeen aukene.
 
Tai kuljettajat tekevät kollektiivisen päätöksen, eivätkä ne ovet sen jälkeen aukene.

Työnantajalla on työnjohto eli direktio-oikeus. Tämä tarkoittaa sitä että työnantaja määrittää kuinka työ suoritetaan. Bussiliikenteessä lisäksi HSL määrittelee raamit liikenteen harjoittamiselle. Kuljettajat voivat toki omilla päätöksillään virittää teippejä ja lappusia bussin etuoviin, mutta varmasti ymmärtävät jossain vaiheessa mitä siitä voi seurata. Onhan AKT:ssa perinteisesti ollut hyviä lakimiehiä.

Kokonaan toinen tarkastelukulma on sitten kuinka tämä homma nyt sitten vaikeuttaa bussin käyttöä matkusjamäärien vähentyessä. Matkustin eilen useamma bussilla ja välillä piti mennä keskiovesta. Minulle henkilökohtaisesti ei ole ongelma mistä ovesta menen ja näytänkö lippua vai en. Minulla joukkoliikenteen vakiokäyttäjänä on aina voimassa oleva kausilippu.
 
Työnantajalla on työnjohto eli direktio-oikeus. Tämä tarkoittaa sitä että työnantaja määrittää kuinka työ suoritetaan.

Työnantajalla on myös velvollisuus huolehtia työsuojelusta ja jos näin ei toimita, saa työntekijä kieltäytyä työtehtävästä, joka selkeästi on hengelle tai terveydelle vaarallinen.
 
Mikä on se syy, että tässä tilanteessa kenenkään tarvitsee kulkea etuovesta? Vastaus: Mitään syytä siihen ei ole.
 
Työnantajalla on myös velvollisuus huolehtia työsuojelusta ja jos näin ei toimita, saa työntekijä kieltäytyä työtehtävästä, joka selkeästi on hengelle tai terveydelle vaarallinen.

Sitähän se ei ole. Kaupan kassat ovat edelleen töissä normaaliin tapaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:02 ----------

Mikä on se syy, että tässä tilanteessa kenenkään tarvitsee kulkea etuovesta? Vastaus: Mitään syytä siihen ei ole.

Liikennekaluston käytöstä päättävät liikennöitsijä ja HSL. Toki kuljettajien kannattaa neuvotella työnantajansa kanssa koronoviruksen aiheuttamista toimenpiteistä.
 
Työnantajalla on myös velvollisuus huolehtia työsuojelusta ja jos näin ei toimita, saa työntekijä kieltäytyä työtehtävästä, joka selkeästi on hengelle tai terveydelle vaarallinen.

Tässä poiminta THL:n tulkinnasta:


THL:n mukaan koronavirusriskin osalta kuljettajan riski saada tartunta on pieni, ja näin ollen etuoven käyttö matkustajien sisään ottamiseksi on kuljettajan terveyden kannalta merkityksetön.
...
THL:n mukaan lyhyet altistukset asiakkaiden välilläkään paikallisliikenteessä eivät ole ratkaiseva tekijä epidemian leviämisessä.
 
Tässä poiminta THL:n tulkinnasta:


THL:n mukaan koronavirusriskin osalta kuljettajan riski saada tartunta on pieni, ja näin ollen etuoven käyttö matkustajien sisään ottamiseksi on kuljettajan terveyden kannalta merkityksetön.
...
THL:n mukaan lyhyet altistukset asiakkaiden välilläkään paikallisliikenteessä eivät ole ratkaiseva tekijä epidemian leviämisessä.

Minulla ei tuosta bussien oviasiasta ole oikein mitään mielipidettä, mutta se on sanottava, että kun katsoo noita tähänastisia THL:n koronalausuntoja, niin THL on ollut väärässä suunnilleen kaikessa.
 
Hallituksen tiedotustilaisuus viivästyy taas. Syynä lienee epäselvyys valmiuslain perusteluista, kun valtiosääntöoikeuden asiantuntijat sanovat että "pieleen menee". Paha paikka kun jotain kameran edessä on sanottava. Mutta kun on poikkeusolot, niin tuon tilaisuuden alkua voidaan siirtää tuntikaupalla.
 
Tässä poiminta THL:n tulkinnasta:


THL:n mukaan koronavirusriskin osalta kuljettajan riski saada tartunta on pieni, ja näin ollen etuoven käyttö matkustajien sisään ottamiseksi on kuljettajan terveyden kannalta merkityksetön.
...
THL:n mukaan lyhyet altistukset asiakkaiden välilläkään paikallisliikenteessä eivät ole ratkaiseva tekijä epidemian leviämisessä.

Kommenttini oli tarkoitettu yleiselle tasolle. Epidemian tässä vaiheessa HSL-liikenteessä kuljettajat eivät ole selkeässä vaarassa, mutta on hyvä ajatella mitä tehdään, jos epidemia räjähtää käsiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:08 ----------

Sitähän se ei ole. Kaupan kassat ovat edelleen töissä normaaliin tapaan.

Niin mikä ei ole ja mitä? En väittänytkään etuoven käytön juuri tänään olevan asia, joka oikeuttaa kieltäytymään työtehtävästä. Johonkin raja on kuitenkin vedettävä. Eihän veturinkuljettajakaan nouse veturin katolle jännitteisen ajojohtimen alla, vaikka pomo käskisi.
 
Matkustajan kulkeminen etuovesta ei ole niin vaarallista, että aiheuttaa vaaran. Siksi vertasin kassahenkilöön. Hänellä on peräkkäisiä kontakteja koko vuoronsa ajan ja yksi kontakti voi kestää useita minuutteja.
 
Ei nyt suoranaisesti ole suljettu mutta kaukoliikenteessä tulee merkittäviä supistuksia

Vainion Liikenne https://www.facebook.com/vainionliikenneoy/photos/a.532308403615442/1439396199573320/?type=3&theater
Koiviston auto https://www.koivistonauto.fi/2020/03/17/peruttavat-flex-vuorot-18-3-2020-alkaen/
Pohjolan matka https://www.pohjolanmatka.fi/fi/yritys/ajankohtaista/body0=20390

Kun matkustajia on murto-osa normaalista niin ei juuri kannata ajaa

Työnantajalla on työnjohto eli direktio-oikeus. Tämä tarkoittaa sitä että työnantaja määrittää kuinka työ suoritetaan. Bussiliikenteessä lisäksi HSL määrittelee raamit liikenteen harjoittamiselle. Kuljettajat voivat toki omilla päätöksillään virittää teippejä ja lappusia bussin etuoviin, mutta varmasti ymmärtävät jossain vaiheessa mitä siitä voi seurata. Onhan AKT:ssa perinteisesti ollut hyviä lakimiehiä.

Kun ay-liike aloittaa työtaistelutoimenpiteen ei siihen osallistumisesta aiheudu ongelmia yksittäiselle työntekijälle
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös