Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/114

Viestiketju: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

  1. #1
    jeesus avatar
    Liittynyt
    25.09.2019
    Sijainti
    Muhos
    Viestejä
    28

    oletus Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Onko Suomessa vielä missään suljettu julkista liikennettä epidemian ehkäisemiseksi? Olen kuullut, että jossain ei hyväksyttäisi käteistä enää hygienian puitteissa. Mielenkiinnosta vaan kyselen.

  2. #2
    KriZuu avatar
    Liittynyt
    28.02.2012
    Sijainti
    Kirkkonummi
    Viestejä
    678

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jeesus Näytä viesti
    Onko Suomessa vielä missään suljettu julkista liikennettä epidemian ehkäisemiseksi? Olen kuullut, että jossain ei hyväksyttäisi käteistä enää hygienian puitteissa. Mielenkiinnosta vaan kyselen.
    Suljettu ei ole, mutta HSL-liikenteessä on lopetettu kuljettajarahastus eli käteistä ei oteta ollenkaan vastaan. Samalla myös ensimmäinen penkkirivi oikealta on poistettu käytöstä niissä linja-autoissa, joissa ei ole turvaohjaamoa.

    Lehdon Liikenne puolestaan on infonnut, että etuovea ei käytetä.

  3. #3

    Liittynyt
    17.12.2006
    Sijainti
    HKI
    Viestejä
    181

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Pohjolan liikenne on ottanut tiukimmin tuon etuoven sisäänkäyntikiellon voimaan. Helb:n bussiin pääsi hyvin etuovesta ainakin tänään.

  4. #4
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1579

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    HSL-alueella on sekavaa, toisissa etuovi auki ja toisissa kiinni. HSL tullee puuttumaan tähän, kuulin että se on liikenteen tilaaja joka päättää. eli ne etuovat aukeavat kohta.

  5. #5

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1913

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    HSL-alueella on sekavaa, toisissa etuovi auki ja toisissa kiinni. HSL tullee puuttumaan tähän, kuulin että se on liikenteen tilaaja joka päättää. eli ne etuovat aukeavat kohta.
    Tai kuljettajat tekevät kollektiivisen päätöksen, eivätkä ne ovet sen jälkeen aukene.

  6. #6
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1579

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Tai kuljettajat tekevät kollektiivisen päätöksen, eivätkä ne ovet sen jälkeen aukene.
    Työnantajalla on työnjohto eli direktio-oikeus. Tämä tarkoittaa sitä että työnantaja määrittää kuinka työ suoritetaan. Bussiliikenteessä lisäksi HSL määrittelee raamit liikenteen harjoittamiselle. Kuljettajat voivat toki omilla päätöksillään virittää teippejä ja lappusia bussin etuoviin, mutta varmasti ymmärtävät jossain vaiheessa mitä siitä voi seurata. Onhan AKT:ssa perinteisesti ollut hyviä lakimiehiä.

    Kokonaan toinen tarkastelukulma on sitten kuinka tämä homma nyt sitten vaikeuttaa bussin käyttöä matkusjamäärien vähentyessä. Matkustin eilen useamma bussilla ja välillä piti mennä keskiovesta. Minulle henkilökohtaisesti ei ole ongelma mistä ovesta menen ja näytänkö lippua vai en. Minulla joukkoliikenteen vakiokäyttäjänä on aina voimassa oleva kausilippu.

  7. #7

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    644

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Työnantajalla on työnjohto eli direktio-oikeus. Tämä tarkoittaa sitä että työnantaja määrittää kuinka työ suoritetaan.
    Työnantajalla on myös velvollisuus huolehtia työsuojelusta ja jos näin ei toimita, saa työntekijä kieltäytyä työtehtävästä, joka selkeästi on hengelle tai terveydelle vaarallinen.

  8. #8

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    485

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Mikä on se syy, että tässä tilanteessa kenenkään tarvitsee kulkea etuovesta? Vastaus: Mitään syytä siihen ei ole.

  9. #9
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1579

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Työnantajalla on myös velvollisuus huolehtia työsuojelusta ja jos näin ei toimita, saa työntekijä kieltäytyä työtehtävästä, joka selkeästi on hengelle tai terveydelle vaarallinen.
    Sitähän se ei ole. Kaupan kassat ovat edelleen töissä normaaliin tapaan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 13:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:02 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Mikä on se syy, että tässä tilanteessa kenenkään tarvitsee kulkea etuovesta? Vastaus: Mitään syytä siihen ei ole.
    Liikennekaluston käytöstä päättävät liikennöitsijä ja HSL. Toki kuljettajien kannattaa neuvotella työnantajansa kanssa koronoviruksen aiheuttamista toimenpiteistä.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    361

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Työnantajalla on myös velvollisuus huolehtia työsuojelusta ja jos näin ei toimita, saa työntekijä kieltäytyä työtehtävästä, joka selkeästi on hengelle tai terveydelle vaarallinen.
    Tässä poiminta THL:n tulkinnasta:


    THL:n mukaan koronavirusriskin osalta kuljettajan riski saada tartunta on pieni, ja näin ollen etuoven käyttö matkustajien sisään ottamiseksi on kuljettajan terveyden kannalta merkityksetön.
    ...
    THL:n mukaan lyhyet altistukset asiakkaiden välilläkään paikallisliikenteessä eivät ole ratkaiseva tekijä epidemian leviämisessä.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7241

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Tässä poiminta THL:n tulkinnasta:


    THL:n mukaan koronavirusriskin osalta kuljettajan riski saada tartunta on pieni, ja näin ollen etuoven käyttö matkustajien sisään ottamiseksi on kuljettajan terveyden kannalta merkityksetön.
    ...
    THL:n mukaan lyhyet altistukset asiakkaiden välilläkään paikallisliikenteessä eivät ole ratkaiseva tekijä epidemian leviämisessä.
    Minulla ei tuosta bussien oviasiasta ole oikein mitään mielipidettä, mutta se on sanottava, että kun katsoo noita tähänastisia THL:n koronalausuntoja, niin THL on ollut väärässä suunnilleen kaikessa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1579

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Hallituksen tiedotustilaisuus viivästyy taas. Syynä lienee epäselvyys valmiuslain perusteluista, kun valtiosääntöoikeuden asiantuntijat sanovat että "pieleen menee". Paha paikka kun jotain kameran edessä on sanottava. Mutta kun on poikkeusolot, niin tuon tilaisuuden alkua voidaan siirtää tuntikaupalla.

  13. #13

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    644

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Tässä poiminta THL:n tulkinnasta:


    THL:n mukaan koronavirusriskin osalta kuljettajan riski saada tartunta on pieni, ja näin ollen etuoven käyttö matkustajien sisään ottamiseksi on kuljettajan terveyden kannalta merkityksetön.
    ...
    THL:n mukaan lyhyet altistukset asiakkaiden välilläkään paikallisliikenteessä eivät ole ratkaiseva tekijä epidemian leviämisessä.
    Kommenttini oli tarkoitettu yleiselle tasolle. Epidemian tässä vaiheessa HSL-liikenteessä kuljettajat eivät ole selkeässä vaarassa, mutta on hyvä ajatella mitä tehdään, jos epidemia räjähtää käsiin.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:08 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Sitähän se ei ole. Kaupan kassat ovat edelleen töissä normaaliin tapaan.
    Niin mikä ei ole ja mitä? En väittänytkään etuoven käytön juuri tänään olevan asia, joka oikeuttaa kieltäytymään työtehtävästä. Johonkin raja on kuitenkin vedettävä. Eihän veturinkuljettajakaan nouse veturin katolle jännitteisen ajojohtimen alla, vaikka pomo käskisi.

  14. #14
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1579

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Matkustajan kulkeminen etuovesta ei ole niin vaarallista, että aiheuttaa vaaran. Siksi vertasin kassahenkilöön. Hänellä on peräkkäisiä kontakteja koko vuoronsa ajan ja yksi kontakti voi kestää useita minuutteja.

  15. #15
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1059

    oletus Vs: Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

    Ei nyt suoranaisesti ole suljettu mutta kaukoliikenteessä tulee merkittäviä supistuksia

    Vainion Liikenne https://www.facebook.com/vainionliik...type=3&theater
    Koiviston auto https://www.koivistonauto.fi/2020/03...3-2020-alkaen/
    Pohjolan matka https://www.pohjolanmatka.fi/fi/yrit...ta/body0=20390

    Kun matkustajia on murto-osa normaalista niin ei juuri kannata ajaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Työnantajalla on työnjohto eli direktio-oikeus. Tämä tarkoittaa sitä että työnantaja määrittää kuinka työ suoritetaan. Bussiliikenteessä lisäksi HSL määrittelee raamit liikenteen harjoittamiselle. Kuljettajat voivat toki omilla päätöksillään virittää teippejä ja lappusia bussin etuoviin, mutta varmasti ymmärtävät jossain vaiheessa mitä siitä voi seurata. Onhan AKT:ssa perinteisesti ollut hyviä lakimiehiä.
    Kun ay-liike aloittaa työtaistelutoimenpiteen ei siihen osallistumisesta aiheudu ongelmia yksittäiselle työntekijälle
    Viimeisin muokkaaja tkp; 17.03.2020 kello 17:46.

Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Älypuhelinten yms. vaikutus liikenteeseen
    kirjoittanut hmikko foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.11.2013, 15:46
  2. Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan
    kirjoittanut petteri foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 216
    Viimeisin viesti: 13.03.2013, 19:31
  3. Suomalaisen kansallisen itsetunnon vaikutus liikenteeseen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 05.06.2012, 09:30
  4. Kaupunkirakenteen vaikutus päästöihin
    kirjoittanut Salomaa foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 02.07.2011, 20:33
  5. Metron vaikutus liikenneturvallisuuteen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 23.04.2008, 20:27

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •