Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

Jos Uusimaa huomenna eristetään, miten käy rajat ylittävälle joukkoliikenteelle? Kaukoliikenteen bussit, junat, lennot.

Ei kai tuossa ole kuin kaksi vaihtoehtoa:

1) kaikki julkinen liikenne loppuu ja välttämätön työmatkaliikenne (terveydenhuollon, logistiikan jne työntekijät) matkustavat erityisvuoroilla maakuntarajan yli

2) maakuntarajan ylittämiseen tarvitaan erityislupa ja ilman sitä ei ole rajan ylittävään joukkoliikenteeseen asiaa

Niinhän ei voi olla, että konnari tai kuljettaja arvio omalla pätevyydellään jokaisen matkustajan oikeuden matkustaa - tai vastaavasti että viranomaiset (poliisi etunenässä) pysäyttää jokaisen kulkuneuvon ja käy vastaavan haastattelun läpi rajalla.

Valtava härdelli tuosta tulee, mutta jos tarkoitus on rajoittaa taudin leviämistä, pitää mahdollisimman moni maakuntarajan ylitys tietysti jättää toteutumatta.

Voihan tietysti käydä niin, että rajat menevät kiinni ilman poikkeuksia. Vastaavastihan kävi Suomen ja Viron väliä matkustaville virolaisille työmiehille - oli tehtävä päätös jääkö perheen luokse Viroon vai työn luokse Suomeen - kenties kuukausiksi.

Jänniä aikoja elämämme..
 
Ei kai tuossa ole kuin kaksi vaihtoehtoa:

1) kaikki julkinen liikenne loppuu ja välttämätön työmatkaliikenne (terveydenhuollon, logistiikan jne työntekijät) matkustavat erityisvuoroilla maakuntarajan yli

Voihan tietysti käydä niin, että rajat menevät kiinni ilman poikkeuksia. Vastaavastihan kävi Suomen ja Viron väliä matkustaville virolaisille työmiehille - oli tehtävä päätös jääkö perheen luokse Viroon vai työn luokse Suomeen - kenties kuukausiksi.

Jänniä aikoja elämämme..

Jotenkin ajattelen että tuo vaihtoehto yksi olisi realistisin toteutustapa. Rajat kiinni ilman poikkeuksia ei ole vaihtoehto, koska kriittisten alojen työntekijöiden pitää päästä liikkumaan työn ja kodin väliä. Viron ja Suomen väliä seilaavien työmiesten tilanne on hyvin erilainen. Työmaat voivat kyllä pysähtyä tai toimia vajaateholla, joten näiden alojen työntekijät eivät kuulu kriittisiin työntekijäryhmiin.
 
Nyt kun hallitus piti tiedotustilaisuutensa ja Uudenmaan alueelle on tulossa liikkumisrajoituksia, niin ainakin minulle jäi tuntuma että lopulta päätös rajan ylityksestä jää jokaiselle yksilölle itselleen. Ministeri Harakka sanoi että bussi ja junaliikenne rajan yli jatkuu koska tarpeellinen työmatkaliikenne pitää turvata. Hän ei kuitenkaan maininnut lainkaan miten julkisten liikennevälineiden käyttöä rajan ylityksissä aiotaan valvoa? Tuskin poliisi tai varusmies kykenee jokaisen bussi tai junamatkustajan matkan tarkoitusta rajan kohdalla varmentamaan. Vaikka hallituksen ministerit nyt kovasti korostivat tämän rajoittamistoimen olevan erittäin raskas ja raju toimenpide, niin kyllä minusta tässä on enemmänkin kyseessä vahva suositus välttää turhaa liikkumista jota valvotaan satunnaisilla tarkastuksilla. Jos vaikka henkilö ilmoittaa junamatkansa syyksi tarpeellisen työmatkan Helsingistä Lahteen, niin pitäisihän tuo jollain tavalla pystyä ihan konkreettisesti todistamaan?
 
Jäi kyllä vaikutelma, että eivät olleet jaksaneet/kyenneet miettimään asiaa loppuun asti ja jättivät "yksityiskohdat" viranomaisten pohdittavaksi.

Poliisi kertonee käytännön järjestelyistä piakkoin:

"Poliisi kertoo valmistautumisestaan liikkumisrajoitusten valvomiseen Uudellamaalla tarkemmin tänään to 26.3. klo 9.30-10.30. "

Poliisi / Twitter

---------- Viestit yhdistetty klo 10:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:26 ----------

Eli huomisesta:

Sulkuja asetetaan tärkeimmille Uudellemaalle johtaville teille, mutta myös muille teille. Aluksi sulkuja tulee 30–40 tielle.

Jokainen ajoneuvo ja jokainen henkilö, joka kulkee junassa tai muussa kulkuvälineessä, pysäytetään ja selvitetään minne matka on, Helsingin poliisilaitoksen poliisikomentaja Lasse Aapio sanoo.

Ihmisillä on velvollisuus todistaa henkilöllisyytensä ja esittää poliisille todistus siitä, minkä vuoksi kulkeminen on välttämätöntä.

https://yle.fi/uutiset/3-11276414
 
Junassa tarkistaminen on varsin epäselvä juttu. Matkustaja sanoo :"menen katsomaan äitiäni"
Eivätpähän laita seuraavalla asemalla ulos.

Pointti onkin siinä että partiot ja sulut olemassolollaan saa jonkun olemaan lähtemättä Uudenmaan ulkopuolelle.

21.21 TV 1 Toimittaja kysyy asiaa ja Seppo Kolehmainen vastaa; "en lähde tässä sitä avaamaan se on nii n monimutkainen juttu".

= Mahdoton Tehtävä
 
Viimeksi muokattu:
HSL:n bussiliikenne siirtyy supistettuun kesäaikatauluihin 20.4. alkaen. Arkisin ajetaan arjen aikatauluilla, la ja su ajetaan sunnuntain. Sipoon liikenteessä ajetaan normaalin kesäaikataulun mukaan.
 
HSL:n bussiliikenne siirtyy supistettuun kesäaikatauluihin 20.4. alkaen. Arkisin ajetaan arjen aikatauluilla, la ja su ajetaan sunnuntain. Sipoon liikenteessä ajetaan normaalin kesäaikataulun mukaan.

Mistä tämä tieto? Kuulostaa aika karulta, ei sitten kuljekaan enää ruuhkalinjat. 544 on helkkarin nopea linja Matinkylän ja Leppävaaran välillä, matka hidastuu reilusti :icon_frown:
 
Mistä tämä tieto? Kuulostaa aika karulta, ei sitten kuljekaan enää ruuhkalinjat. 544 on helkkarin nopea linja Matinkylän ja Leppävaaran välillä, matka hidastuu reilusti :icon_frown:

Meillä on työnantaja tiedottanut, mutta näköjään HSL ei ole vielä tiedottanut itse ollenkaan :D
 
Tuskin yllätyksenä tulee, mutta kaukoliikenne romahaa viimeistään 28.3. alkaen. Suurin pudotus tietty maanantaista 30.3. alkaen. Sen sijaan, mitä kaikkea on peruttu, pitäisi oikeastaan kertoa vain mitä edes ylipäänsä ajetaan. No, siihen ainakin auttaneet Matkahuollon aikatauluhaku lipunmyyntikanavineen.
 
Tuskin yllätyksenä tulee, mutta kaukoliikenne romahaa viimeistään 28.3. alkaen. Suurin pudotus tietty maanantaista 30.3. alkaen. Sen sijaan, mitä kaikkea on peruttu, pitäisi oikeastaan kertoa vain mitä edes ylipäänsä ajetaan. No, siihen ainakin auttaneet Matkahuollon aikatauluhaku lipunmyyntikanavineen.
Onnibus ja Onnibus flex on julkaissut poikkeus aikataulunsa jo reilu viikko sitten. Onnibus flexin aikataulu astu voimaan 21.3 ja Onnibussin aikataulu on ajalle 30.3-3.5
 
Aika vähiin käy liikenne. Tampere-Helsinki välillä Onnibus ajaa päivässä neljä edestakaista vuoroa ja Paunu kolme. 9-tiellä kummallakin pari autoa liikenteessä.Mutta eipä sitä kannata ajaa jos matkustajamäärät on vähentyny 80-90%.
 
Takaisin
Ylös