Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

Tampereen pormestari Lauri Lyly on päättänyt, että Nysse-liikenteessä siirrytään kesäaikataulukauden mukaiseen liikennetarjontaan 11.5.2020 alkaen.
NYSSEn tiedote
 
Kaikki tällaiset huononnukset johtavat lopulta yksityisautoilun lisääntymiseen. Ihmisiä ei huvita odotella pitempään ja vielä lopulta joutuu seisomaan.

Ei kai suunniteltujen parannusten peruminen tai lykkääminen nyt sentään ole nykytilanteen huononnusta? On aika mahdotonta toteuttaa suunniteltuja parannustoimenpiteitä, jos samaan aikaan lipputulot pienenevät ja myös kuntien talous on tiukoilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:55 ----------

Hesarissa on juttua HSL:n taloudellisesta ahdingosta koronan keskellä https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006474152.html
 
Onhan tässä nimen omaan nykytilanteeseen huononnusta, kun ruuhka-aikaan ja sen laidoilla lyhennetään junia, ja tästä saadaan vain suhteellisen pieni säästö huoltokuluina. On mahdollista, että tämä karkottaa matkustajia vähentäen lipputuloja enemmän kuin säästöä saadaan. Osa säästökohteista on järkeviä, mutta tämä ei.

Jos yksityisyrittäjät saavat tukea, kyllä joukkoliikenteenkin pitäisi saada.
 
Ei kai suunniteltujen parannusten peruminen tai lykkääminen nyt sentään ole nykytilanteen huononnusta?

Kehäradan junat ovat sunnuntaisin olleet kahden yksikön mittaisia, tuossa sanotaan, että ne aiotaan lyhentää. No, ehkä lentomatkustajia on edelleen vähemmän, mutta pyörätuolin kanssa on luultavasti vaikea mahtua kyytiin jatkossa.
 
Jos yksityisyrittäjät saavat tukea, kyllä joukkoliikenteenkin pitäisi saada.

Saahan joukkoliikenne tukea koko ajan, kun puolityhjiä joukkoliikennevälineitä ajatetaan julkisella rahalla. Markkinaehtoisessa liikenteessä vastaava loppui jo yli kuukausi sitten.

Lasku vaan erääntyy julkisellekin sektorille maksettavaksi ja siinä vaiheessa alkaa hurjat säästötalkoot, todennäköisesti 1990-luvun lamaakin suuremmat. Nämä nyt esillä olleet säästöt joukkoliikenteessä jää siinä vaiheessa vasta aivan alkusoitoksi.
 
Sitten on syytä etsiä tehokkaampia säästökohteita kuin junien lyhentäminen, jonka säästöt eivät välttämättä ole niiden aiheuttamaa lipputulojen menetystä suuremmat.
 
Ei kai suunniteltujen parannusten peruminen tai lykkääminen nyt sentään ole nykytilanteen huononnusta? On aika mahdotonta toteuttaa suunniteltuja parannustoimenpiteitä, jos samaan aikaan lipputulot pienenevät ja myös kuntien talous on tiukoilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:55 ----------

Hesarissa on juttua HSL:n taloudellisesta ahdingosta koronan keskellä https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006474152.html

Hyvä muistaa että voi mennä pari vuotta ja köyhällä ei ole varaa autolla ajaa
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2020

4.5. voimaan astuvat uudet raitioliikenteen tilapäisaikataulut Helsingissä. Kaikkien linjojen, myös nelosen ja kympin, vuoroväli on joka päivä n. 12 minuuttia. Aamuisin ennen yhdeksää ajetaan vartin välein, myös arkena. Erikoista, että loppuillan ja yön lähdöt ajetaan joka viikonpäivä samoilla minuuteilla; tällaista ei ole ollut vuosikausiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2020

4.5. voimaan astuvat uudet raitioliikenteen tilapäisaikataulut Helsingissä. Kaikkien linjojen, myös nelosen ja kympin, vuoroväli on joka päivä n. 12 minuuttia. Aamuisin ennen yhdeksää ajetaan vartin välein, myös arkena. Erikoista, että loppuillan ja yön lähdöt ajetaan joka viikonpäivä samoilla minuuteilla; tällaista ei ole ollut vuosikausiin.

Hyvin erikoista, että aamuruuhkassa on harvempi vuoroväli kuin keskellä päivää. Perustuukohan tämä tosiaan johonkin dataan?

Ymmärrän, että kustannuksia on karsittava, mutta pelkään, että etäisyyksien pitäminen nelosessa ja kympissä voi olla aikamoisen vaikeaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2020

Hyvin erikoista, että aamuruuhkassa on harvempi vuoroväli kuin keskellä päivää. Perustuukohan tämä tosiaan johonkin dataan?

Ymmärrän, että kustannuksia on karsittava, mutta pelkään, että etäisyyksien pitäminen nelosessa ja kympissä voi olla aikamoisen vaikeaa.



Täysin samaa mieltä etenkin nelosen ja kympin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain on tehtävä kun lipputulot putoavat 70%. Moni tekee etätöitä eikä lähde töihin.

Siten säästöjen hakeminen sellaisilta reitiltä jossa on päällekkäistä liikennettä, on luonnollista. 4:n ja 10:n ongelma tässä tilanteessa ei siten heikennä palvelutasoa millään tavalla, koska esim Paciuksenkadulla ja Mannerheimintiellä on runsaasti joukkoliikennevaihtoehtoja.
 
Linja-autonkuljettajat huolissaan työpaikoistaan. Pelkona on että kun korona-aika loppuu ei ole enää työpaikkaa minne palata

Sama koskee toki kaikkia muitakin aloja, joilla korona on hiljentänyt bisnekset. Oletettavasti hiljaiset ajat jatkuvat rajoituksista riippumatta siihen asti, että tauti saadaan hävitettyä Suomesta, koska suurin osa välttelee tartuntaa vapaaehtoisestikin riippumatta rajoituksista. Siihen kestää niin kauan, että kiinteät kulut ehtivät kaataa ison osan yrityksistä. Tilanteen normalisoiduttua alkaa tietysti hiljalleen nousta uusia yrityksiä täyttämään syntynyttä aukkoa, mutta kansantalous on siinä vaiheessa taaantunut niin paljon, ettei kysyntä palaa pitkiin aikoihin samalle tasolle kuin ennen virusta.
 
Takaisin
Ylös