HSL:n hallituksen esityslistalla on suunniteltujen lähijunaliikenteen lisäysten karsiminen ja junien lyhentäminen. http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQU...m&id=2020619-7
Tampereen pormestari Lauri Lyly on päättänyt, että Nysse-liikenteessä siirrytään kesäaikataulukauden mukaiseen liikennetarjontaan 11.5.2020 alkaen.
NYSSEn tiedote
HSL:n hallituksen esityslistalla on suunniteltujen lähijunaliikenteen lisäysten karsiminen ja junien lyhentäminen. http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQU...m&id=2020619-7
Ei kai suunniteltujen parannusten peruminen tai lykkääminen nyt sentään ole nykytilanteen huononnusta? On aika mahdotonta toteuttaa suunniteltuja parannustoimenpiteitä, jos samaan aikaan lipputulot pienenevät ja myös kuntien talous on tiukoilla.
---------- Viestit yhdistetty klo 15:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:55 ----------
Hesarissa on juttua HSL:n taloudellisesta ahdingosta koronan keskellä https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006474152.html
Onhan tässä nimen omaan nykytilanteeseen huononnusta, kun ruuhka-aikaan ja sen laidoilla lyhennetään junia, ja tästä saadaan vain suhteellisen pieni säästö huoltokuluina. On mahdollista, että tämä karkottaa matkustajia vähentäen lipputuloja enemmän kuin säästöä saadaan. Osa säästökohteista on järkeviä, mutta tämä ei.
Jos yksityisyrittäjät saavat tukea, kyllä joukkoliikenteenkin pitäisi saada.
Saahan joukkoliikenne tukea koko ajan, kun puolityhjiä joukkoliikennevälineitä ajatetaan julkisella rahalla. Markkinaehtoisessa liikenteessä vastaava loppui jo yli kuukausi sitten.
Lasku vaan erääntyy julkisellekin sektorille maksettavaksi ja siinä vaiheessa alkaa hurjat säästötalkoot, todennäköisesti 1990-luvun lamaakin suuremmat. Nämä nyt esillä olleet säästöt joukkoliikenteessä jää siinä vaiheessa vasta aivan alkusoitoksi.
Sitten on syytä etsiä tehokkaampia säästökohteita kuin junien lyhentäminen, jonka säästöt eivät välttämättä ole niiden aiheuttamaa lipputulojen menetystä suuremmat.
4.5. voimaan astuvat uudet raitioliikenteen tilapäisaikataulut Helsingissä. Kaikkien linjojen, myös nelosen ja kympin, vuoroväli on joka päivä n. 12 minuuttia. Aamuisin ennen yhdeksää ajetaan vartin välein, myös arkena. Erikoista, että loppuillan ja yön lähdöt ajetaan joka viikonpäivä samoilla minuuteilla; tällaista ei ole ollut vuosikausiin.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.04.2020 kello 15:47. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.04.2020 kello 15:47. Syy: siirretty toiseen ketjuun
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Jotain on tehtävä kun lipputulot putoavat 70%. Moni tekee etätöitä eikä lähde töihin.
Siten säästöjen hakeminen sellaisilta reitiltä jossa on päällekkäistä liikennettä, on luonnollista. 4:n ja 10:n ongelma tässä tilanteessa ei siten heikennä palvelutasoa millään tavalla, koska esim Paciuksenkadulla ja Mannerheimintiellä on runsaasti joukkoliikennevaihtoehtoja.
Linja-autonkuljettajat huolissaan työpaikoistaan. Pelkona on että kun korona-aika loppuu ei ole enää työpaikkaa minne palata https://www.charterclub.fi/artikkeli...yopaikoistaan/
Sama koskee toki kaikkia muitakin aloja, joilla korona on hiljentänyt bisnekset. Oletettavasti hiljaiset ajat jatkuvat rajoituksista riippumatta siihen asti, että tauti saadaan hävitettyä Suomesta, koska suurin osa välttelee tartuntaa vapaaehtoisestikin riippumatta rajoituksista. Siihen kestää niin kauan, että kiinteät kulut ehtivät kaataa ison osan yrityksistä. Tilanteen normalisoiduttua alkaa tietysti hiljalleen nousta uusia yrityksiä täyttämään syntynyttä aukkoa, mutta kansantalous on siinä vaiheessa taaantunut niin paljon, ettei kysyntä palaa pitkiin aikoihin samalle tasolle kuin ennen virusta.