Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

Nyt kun hallitus päätti aloittaa lähiopetuksen peruskouluissa 14.5 alkaen kahden viimeisen viikon ajaksi, niin varmaan eri puolilla Suomea joudutaan aloittamaan uudestaan jo kesätauolle jääneitä koululaislinjoja? HSL-alueellakin todennäköisesti ainakin Kirkkonummen, Sipoon ja Tuusulan alueilla liikennettä pitää lisätä jotta kouluun pääsy on mahdollista.
 
HSL.n hallituksen esityslistalla on joukko koronasta johtuvia supistuksia ensi talvelle. Listalla on mainittu enimmäkseen viikonloppuliikenteen supistamisia tai aikaisempien päätettyjen lisäyksien perumisia, mutta myös parin linjan lopetus.

Lopetettavana ovat ainakin linjat:

67V Rautatientori - Torpparinmäki
238 Leppävaara - Siikaniemi
244K Espoon keskus - Nupuri - Kolmiperä - Siikaniemi (lähdöt siirtyy peruslinjalle)
432 Martinlaakso - Kivistö - Kirkka (oltiin jo lopettamassa Kivistön linjastosuunnitelmassa)
565B Juupperi - Espoon keskus
739V Rautatientori - Pohjois-Nikinmäki
811 Kivikko - Mellunmäki - Rajakylä (lähdöt siirtyy nykyisellle B-reitille)

Lisäksi Lauttasaaren uuden linjaston 22K jää perustamatta.

Yhteensä nosita tulisi esityslistan mukaan 12M€ säästöt.
 
Lopetettavana ovat ainakin linjat:

67V Rautatientori - Torpparinmäki
238 Leppävaara - Siikaniemi
244K Espoon keskus - Nupuri - Kolmiperä - Siikaniemi (lähdöt siirtyy peruslinjalle)
432 Martinlaakso - Kivistö - Kirkka (oltiin jo lopettamassa Kivistön linjastosuunnitelmassa)
565B Juupperi - Espoon keskus
739V Rautatientori - Pohjois-Nikinmäki
811 Kivikko - Mellunmäki - Rajakylä (lähdöt siirtyy nykyisellle B-reitille)

Lisäksi Lauttasaaren uuden linjaston 22K jää perustamatta.

Yhteensä nosita tulisi esityslistan mukaan 12M€ säästöt.

Noista yllä mainituista lakkautuksista tullee säästöä reilu miljoona vuodessa eli juustohöylää muussa liikenteessä käytetään kyllä ihan reilulla kädellä. Listatekstin mukaan myös linjojen 104 ja 911 viikonloppuliikenne loppuu, samoin linjojen 31 ja 32 lauantailiikenne.
 
Noista yllä mainituista lakkautuksista tullee säästöä reilu miljoona vuodessa eli juustohöylää muussa liikenteessä käytetään kyllä ihan reilulla kädellä. Listatekstin mukaan myös linjojen 104 ja 911 viikonloppuliikenne loppuu, samoin linjojen 31 ja 32 lauantailiikenne.


Hanasaareen ei ilmeisesti ole lainkaan enää viikonloppuliikennettä, ellei Länsimetron linjastosuunnitelmassa ensin sinne suunniteltu kutsutaksi toteudu?
 
Korona on kyllä todennäköisesti vienyt edulliset liput Suomen teiltä hyväksi aikaa, kun taloudellisesti ahtaalla olevilla firmoilla on varaa ajaa vain osa vuoroistaan, eikä niitäkään saa ottaa likikään täyteen. Tilausajoihin keskittyneiden tilanne on vielä traagisempi.
Samaan aikaan, kun hallitus suunnittelee miljarditukipakettia tavallisten ihmisten liikkumisen kannalta jokseenkin yhdentekevän toimijan eli Finnairin ja sen ylipalkattujen mittarinlukijoiden (=lentäjien) kulujen maksamiseen, se jättää huomattavasti suurempaa osaa omaa kansaa koskettavasta joukkoliikennepalvelusta kaatumaan oman onnensa nojaan. Vaikea nähdä tässä logiikkaa. Suomessa ei ole taajamaa, johon ei olisi tarpeen päästä bussilla, mutta sen sijaan ei oikeastaan yhtään kenttää, jolle olisi välttämätöntä lentää, varsinkaan Finnairilla...
 
Korona on kyllä todennäköisesti vienyt edulliset liput Suomen teiltä hyväksi aikaa, kun taloudellisesti ahtaalla olevilla firmoilla on varaa ajaa vain osa vuoroistaan, eikä niitäkään saa ottaa likikään täyteen.
Missäs tällainen sääntelypykälä on tehty ja koska se tuli voimaan? Firmat ovat oma-aloitteisesti kyllä poistaneet käytöstä ensimmäisen ja jopa toisenkin penkkirivin matkustajien käytöstä henkilökunnan suojaamiseksi. Tarkoittaa toisaalta sitäkin, että kysytymmillä reiteillä varmasti istutaan vieretysten, kun tarjontaa on niukasti.

Omien havaintojen perusteella myöskään edulliset liput eivät ole minnekään kadonneet.
 
Omien havaintojen perusteella myöskään edulliset liput eivät ole minnekään kadonneet.
Olemme varmaan hakeneet lippuja eri linjoille, tai sitten käsityksemme siitä, mikä on "edullinen lippu" eroavat. Molemmat inhimillisiä mahdollisuuksia.
 
Kaveri viestitteli eilen Turku - Helsinki -junasta, että kaikki paikat olivat käytössä ja loppuunmyytyjä... Junavuoroja on harvennettu, ja siinä seuraus.
 
Kaveri viestitteli eilen Turku - Helsinki -junasta, että kaikki paikat olivat käytössä ja loppuunmyytyjä... Junavuoroja on harvennettu, ja siinä seuraus.

Vielä pari viikkoa sitten sai matkustaa käytännössä omassa vaunussa, äkkiä muuttunut ihmisten ajatusmaailmasta koronarajoituksista.
 
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka kertoi YLEn aamun haastattelussa, että tuntuva koronakorvaus olisi nyt paikallaan, kun useat liikennöitsijät ovat todella vaikeassa tilanteessa. Uutinen YLEn sivuilla.
 
Valtion ei pidä korvata muuta kuin omista toimistaan/määräyksistään aiheutuneet menetykset. Liikennöitsijöiden tapauksessa kyse on käytännössä Uudenmaan sulkemisesta ja siitä aiheutuneista tulonmenetyksistä.

Koronavaikutukset itsessään kuuluvat yrittäjäriskiin ja/tai vakuutusyhtiöille.

Mutta tuollaista sen on, kun maassa ei ole kuin sosialisti/kaverikapitalistipuolueita. Valtion piikkiin vaan lentoyhteydet ja yrittäjien tappiot. Kärsijänä on sitten lähinnä se yrittäjä, joka osaa ja on varautunut, mutta ei saa osaamisestaan ja varautumisestaan kilpailuetua, kun vähemmän osaavat yrittäjät pelastetaan verom_maksajien piikkiin.

Lisäksi tuo pelastaminen on ihan turhaa, se ei "pelasta" mitään arvokasta. Työpaikkoja alalla kun on juuri sen verran kun alan töille on jatkossa kysyntää. Kalustokaan ei häviä konkurssien mukana, vaan löytää käyttöä, jos on kysyntää. Ainoa mitä pelastetaan, on pöhöttyneet organisaatiorakenteet ja jokusen yrittäjän varallisuus. Edelliset ovat puhdasta hyvinvointitappiota ja jälkimmäiset tulonsiirtoa.
 
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka sanoi:
– Esimerkiksi kaupunkien liikennelaitokset ovat tilanteessa, jossa on uhkana, että lippujen hintoja on ihan pakko nostaa, Harakka sanoi.
Eli HKL:n on nyt pakko nostaa lippujen hintoja? Muita liikennelaitoksia sitten ei tainnut enää ollakaan.
 
Valtion ei pidä korvata muuta kuin omista toimistaan/määräyksistään aiheutuneet menetykset. Liikennöitsijöiden tapauksessa kyse on käytännössä Uudenmaan sulkemisesta ja siitä aiheutuneista tulonmenetyksistä.

Koronavaikutukset itsessään kuuluvat yrittäjäriskiin ja/tai vakuutusyhtiöille.

Mutta tuollaista sen on, kun maassa ei ole kuin sosialisti/kaverikapitalistipuolueita. Valtion piikkiin vaan lentoyhteydet ja yrittäjien tappiot. Kärsijänä on sitten lähinnä se yrittäjä, joka osaa ja on varautunut, mutta ei saa osaamisestaan ja varautumisestaan kilpailuetua, kun vähemmän osaavat yrittäjät pelastetaan verom_maksajien piikkiin.

Lisäksi tuo pelastaminen on ihan turhaa, se ei "pelasta" mitään arvokasta. Työpaikkoja alalla kun on juuri sen verran kun alan töille on jatkossa kysyntää. Kalustokaan ei häviä konkurssien mukana, vaan löytää käyttöä, jos on kysyntää. Ainoa mitä pelastetaan, on pöhöttyneet organisaatiorakenteet ja jokusen yrittäjän varallisuus. Edelliset ovat puhdasta hyvinvointitappiota ja jälkimmäiset tulonsiirtoa.

Itse näen ajatuksissasi jotain itua, toisaalta on myös muitakin pointteja. Itseäni lähinnä ketuttanut kun aina puhutaan innovaatioista yritysten kohdalla ja nyt ei ole mitään keksitty, pistetty vain ovet säppiin.

juuri ennen isompaa pommia mietin kun Lapin yrittäjät itki kiinalaisten katoamista, että onhan täällä 5 miljoona ihmistä, ehkä olisi syytä miettiä miksi he eivät tule.
 
Takaisin
Ylös