Ajoneuvot kartalla

Hiljattain uutisoitiin että osassa HKL:n liikennevälineistä voi käyttää WLAN-verkkoa. Vaikuttaisi siltä, että kartalla näkyvät liikennevälineet ovatkin juuri näitä verkottuneita raitsikoita ja busseja. Linjatunnukset tosin ovat joillain mitä sattuu, vain raitiolinjan 10 ja bussilinjan 205 kulkuneuvot tuntuvat olevan omalla reitillään. Muut ajoneuvot lienevät Helsingin linjoilla 4, 50, 52 ja 58.
 
hyvältä näyttää!Vielä kun saisi enemmän linjoja näkyviin...

ja onhan Heurekassa vähän saman tyylinen juttu.Kaikki bussit tosin näkyvät STA:n värisinä Ikaruksina.Isompia kuvia Heurekasta saa meilinä...
 

Liitetiedostot

  • IMG_1828.JPG
    IMG_1828.JPG
    37.2 KB · Lukukerrat: 1,796
Hiljattain uutisoitiin että osassa HKL:n liikennevälineistä voi käyttää WLAN-verkkoa. Vaikuttaisi siltä, että kartalla näkyvät liikennevälineet ovatkin juuri näitä verkottuneita raitsikoita ja busseja.

Veikkaisin, että kartalla näkyvät nämä ratikat ja bussit, joissa on se reaaliaikainen pysäkkinäyttö siinä näyttötaulussa. Mutta siinä tapauksessa myös linjan 65A pitäisi näkyä. Ei kuitenkaan näytä näkyvän.
 
Veikkaisin, että kartalla näkyvät nämä ratikat ja bussit, joissa on se reaaliaikainen pysäkkinäyttö siinä näyttötaulussa.
Nykyiset pysäkkinäytöt liittyvät Helmi-järjestelmään, esillä ollut karttasivu taas WSP Groupin kehittämään kilpailevaan sovellukseen (jonka osana kulkuvälineisiin tulee WLAN, kuten Lauri Räty totesikin).
 
Nykyiset pysäkkinäytöt liittyvät Helmi-järjestelmään, esillä ollut karttasivu taas WSP Groupin kehittämään kilpailevaan sovellukseen (jonka osana kulkuvälineisiin tulee WLAN, kuten Lauri Räty totesikin).

Hesarissa puhutaan siitä, että Digitan laajakaistayhteyden avulla hoidettaisiin liikennevaloetuuksia ja tarjottaisiin samalla WLAN-palvelua matkustajille. Helmille on kuitenkin aika paljon laajennussuunnitelmia. Tietääkö joku miten nämä asiat suhtautuvat toisiinsa?

Sinänsä tuo palvelu vaikuttaa todella lupaavalta. Tästä jos saisi reittioppaaseen kytketyn kännykkäversion, niin sepä vasta räjäyttäisikin pankin. Usein ongelma reittioppaasta valitun reitin kanssa on se, ettei tiedä bussissa/ratikassa istuessaan missä pitäisi jäädä, kun alue ja linja eivät ole tuttuja.

Aikaa ikävää muuten, että Helmin kehittämissuunnitelmissa vuodelle 2007 on mainittu etuuksien poistaminen etuajassa ajavilta vaunuilta. Minusta olisi parempi nopeuttaa joukkoliikennettä niin paljon kuin voidaan ja muuttaa aikatauluja sen mukaan eikä toisin päin.
 
Hesarissa puhutaan siitä, että Digitan laajakaistayhteyden avulla hoidettaisiin liikennevaloetuuksia ja tarjottaisiin samalla WLAN-palvelua matkustajille. Helmille on kuitenkin aika paljon laajennussuunnitelmia. Tietääkö joku miten nämä asiat suhtautuvat toisiinsa?
Tänään julkaisemassaan tiedotteessa HKL kertoo, että mobiililaajakaista tuleekin osaksi HELMI-järjestelmää. Minä tulkitsisin tilanteen nyt sitten niin, että tähän mennessä Helmi on perustunut Thorebin KomFram-tekniikkaan, mutta Helmi itse nimenä ei viittaa ko. tekniikkaan, vaan on vain yleisnimi Helsingin joukkoliikenteen liikennevaloetuuksille ja matkustajainformaatiolle. Helmin laajennusta jatketaan nyt sitten sekä vanhalla, toimivaksi todetulla tekniikalla (KomFram), että uudella mobiililaajakaistatekniikalla. Jos mobiililaajakaista osoittautuu toimivaksi, voi se syrjäyttää kalliin KomFramin.
 
Helmin laajennusta jatketaan nyt sitten sekä vanhalla, toimivaksi todetulla tekniikalla (KomFram), että uudella mobiililaajakaistatekniikalla. Jos mobiililaajakaista osoittautuu toimivaksi, voi se syrjäyttää kalliin KomFramin.

Asia menee todennäköisesti jokseenkin näin. Edellytyksenä on luonnollisesti nyt menossa olevan pilotin onnistuminen ja sitä seuraava järjestelmän jatkokehitys. Mikäli kaikki kuitenkin etenee suotuisasti, jo ensi syksynä voidaan ottaa tuotantokäyttöön uuden tyyppiset etuudet ensimmäisellä linjalla.

Pilotin onnistumisen kannalta testattavana on enää lähinnä laitteiston kestävyys. Järjestelmän logiikka on osoittautunut kenttäkokeissa vähintään yhtä hyväksi kuin KomFramin vastaava.

Eri ajoneuvoihin on asennettu hiukan erilaisia laitteita niiden luotettavuuden selvittämiseksi. Koska järjestelmä perustuu pitkälti normaaliin IP-liikenteeseen ja muutenkin Internet-tekniikkaan, voimme käyttää kaupan hyllyltä saatavia laitteita. Vastapainona on tarpeellista selvittää tarvitsemmeko teollisuus- tai ulkokäyttöön suunniteltua laitteistoa vai riittääkö vähemmän järeä ratkaisu. Tältä osin odottelemme vielä ensimmäisiä kunnon pakkasia ja haluamme tietysti myös kartuttaa tarpeeksi monta kilometriä bussin tärinää.

Jatkokehitys keskittyy aikanaan taustajärjestelmään, josta on tähän mennessä rakennettu vain pilotin kannalta tarpeellinen osa. Tuotantoon mentäessä on tärkeää pystyä käsittelemään suuri määrä linjoja ja lukea sisään kaikki tarvittavat tiedot automaattisesti. Lisäksi suunnitteilla on KomFramin tapaan myöhässä tai edellä olon näyttö kuljettajille ja KomFramiinkin tulossa oleva etuuksien sitominen aikatauluihin.

Ajoneuvot kartalla -sovellus on tarkoitus julkistaa helmikuussa. Nykyinen versio edustaa muutamassa tunnissa tehtyä demoa, jonka perusteella HKL päätti hankinnasta. Koska sovellusta ei nyt pääse katsomaan, liitän mukaan ruutukaappauksen. Useimmat huomaavat varmasti nopeasti, että linjanumerot ja autojen sijainnit eivät aivan vastaa toisiaan :) Buscomilta on vasta tilattu tarvittava liitäntä matkakorttijärjestelmään, jotta saamme linjanumerot luettua.

Toisena sovelluksena helmikuussa valmistunee wlan-yhteyden aloitussivu, joka kertoo linjan seuraavat pysäkit. Pysäkkien nimet ovat linkkejä, joista pääsee tarkastelemaan niiden seuraavia ohitusaikoja. Lisäksi aloitussivulla näytetään mahdolliset häiriötiedotteet, pari uutisotsikkoa ja linkit reittioppaaseen ja linjaoppaaseen suoraan linjan sivulle. Tämä sovellus on muuten valmis, mutta Buscom-kytkentä tarvitaan taas linjan tunnistamiseen.
 

Liitetiedostot

  • ajonevotkartalla.jpg
    ajonevotkartalla.jpg
    121.3 KB · Lukukerrat: 1,686
Kai lopulliseen versioon tulee ns. "virallinen Helsingin karttapohja", eli se sama, mikä on Reittioppaassa ja linjakartoissa käytössä? Google Maps on toivottavasti vain väliaikaisratkaisu.
 
Kai lopulliseen versioon tulee ns. "virallinen Helsingin karttapohja", eli se sama, mikä on Reittioppaassa ja linjakartoissa käytössä? Google Maps on toivottavasti vain väliaikaisratkaisu.

Tilattuna on juurikin Google Mapsiin perustuva ratkaisu. Toki saman tiedon voisi esittää millä tahansa karttapohjalla, jos karttapohjasta ja kehitystyöstä halutaan maksaa.

Reittioppaan ja Linjaoppaan karttapohja ei ole sama kuin linjakartoissa, vaan Genimapin toimittama. Ainakin viime tarkastuksella linjakartoissa oli kaupunkimittausosastojen oma karttapohja, joka on kai kaikkein virallisin pohja. Kartografinen tyyli Genimapin kartassa on toki pitkälti sama.
 
Nettisovellus, joka näyttää joukkoliikennevälineiden reaaliaikaisia sijainteja kartalla, lanseerattiin siis suurelle yleisölle päättyneen joukkoliikennekongressin yhteydessä. Olen siitä lähtien tehnyt "pistokokeita" palvelussa lähes päivittäin.

http://transport.wspgroup.fi/hklkartta/

Tänään palvelu näytti parhaimmillaan 14 bussin sijainnit samanaikaisesti. Ensimmäistä kertaa näin kartalla myös ratikan, joka näyttäisi liikennöivän linjalla 6/8 vielä tälläkin hetkellä. Palvelun mukaan linjan 8 reitti päättyy yhä Paavalin kirkolle, joten reittiä ei ole päivitetty ajan tasalle. Vaikuttaa siltä, että kartta on aina ladattava uudelleen, jotta vaunun siirtyminen Arabiassa linjalta kuusi linjalle kahdeksan tai toisinpäin näkyy oikein.
 
Nettisovellus, joka näyttää joukkoliikennevälineiden reaaliaikaisia sijainteja kartalla, lanseerattiin siis suurelle yleisölle päättyneen joukkoliikennekongressin yhteydessä. Olen siitä lähtien tehnyt "pistokokeita" palvelussa lähes päivittäin.
Samoin. Se on hauskaa katseltavaa. Äskenkin "h52" paineli Vihdintietä kartalta ulos. Monesti on näyttänyt siltä, että jotkin bussit ovat "pahasti eksyksissä".
Tänään näin itsekin tosiaan ensimmäisen raitiovaunun kartalla.
 
Samoin. Se on hauskaa katseltavaa. Äskenkin "h52" paineli Vihdintietä kartalta ulos. Monesti on näyttänyt siltä, että jotkin bussit ovat "pahasti eksyksissä".

Tämä selityy sillä, etteivät kuljettajat naputtele Buscomia siirtoajoon, vaan jättävät sen tylysti linjalle. Linjatieto taas tulee Buscomista suoraan sovellukseen.

Muista yksityiskohdista kuten tietojen päivittymisestä en sitten osaakaan sanoa mitään koska en tällä hetkellä istu säännöllisesti WSP:n toimistolla, vaan teen diplomityötä HKL:n palkkalistoilla.
 
Eilen tuli bongattua muutama kartalla näkynyt kulkuneuvo: HKL-RL 84 6/8:lla, HelB 210 h18:lla ja PL 822 205:llä.
 
Takaisin
Ylös