Laivakuulutuksista

Liittynyt
9 Heinäkuu 2018
Viestit
10
Hei!

Koetin aluksi tätä samaista kysyä Suomi24:ssä mutta aika ilkeitä vastauksia tuli, ja vaan sen takia että ihmiset lukivat väärin.
Eli; onko jossain saatavilla jonkinlaista enemmän tai vähemmän kattavaa kuulutus-arkistoa Tallinkin, Viking Linen, Silja Linen ja muiden varustamoiden laivoilta? Youtubesta olen löytänyt vain muutaman toistaiseksi...

kiitos avustanne jo etukäteen!
 
Kysymykseen arkistosta en osaa vastata, mutta useimpien alusten kuulutuksia löytyy esim.Youtubesta ihan aluksen nimihaulla tai vaikka "xx departure Tallinn". Kuulutukset ovat tällaisissa tallenteissa harvemmin pääosassa, mutta ovatpahan mukana kumminkin.
Tietyillä aluksilla, esim.Tallinkin sukkuloilla, nauhoitetut kuulutukset ovat vuodesta toiseen samat, eli lähdettäessä kerrotaan matkan kesto (näin ei ole tarvinnut tehdä joka lähtöä varten erillistä tallennetta) ja sitten ajetaan turvatiedote. Saavuttaessa kuulutuksen lukee kuitenkin purseri, joka kertoo kellonajan ja säätilan, sekä kiittää matkustajia päällikön nimeltä mainiten. Eckerö on vienyt nauhoitetun version pidemmälle, siellä on joka kipparille oma nauhoite (eli varustamon voisi kuvitella työnhaussa suosivan Eriksson-nimisiä kapteeneita, ettei kuulutustekstiä tarvitse vaihtaa), ja myös aikataulun mukainen saapumisaika kerrotaan. Toisaalta Eckerön Ahvenanmeren linjaa operoivalla ms.Eckeröllä muistelisin kaikkien kuulutusten olevan reaaliaikaisesti purserin lukemia, ja siellä on ainakin joskus kerrottu jopa matkustajamäärä.

Itseäni harmittaa, että avomerimatkoilla ei kerrota matkustajille sääennustetta, se toimisi erittäin hyvin tervetuliaiskuulutuksen yhteydessä, ja antaisi samalla matkustajille viestin, ettei heitä käsitellä kuin jokapäiväistä rahtitavaraa. Henkilökohtaisesti arvostan myös päällikön nimen kertomista, ja seuraan aina innolla, miten asia ilmaistaan nauhoitetuissa englanninkielisessä versiossa -Pamela Mäkelän tartuttua Vikingillä vetovastuuseen on nauhoitetun kuulutuksen "captain and his crew" tuntunut ko.varustamon kyydissä korvaan särähtävältä silloinkin, kun olen tiennyt puikoissa olevan miesoletetun...
 
Kysymykseen arkistosta en osaa vastata, mutta useimpien alusten kuulutuksia löytyy esim.Youtubesta ihan aluksen nimihaulla tai vaikka "xx departure Tallinn". Kuulutukset ovat tällaisissa tallenteissa harvemmin pääosassa, mutta ovatpahan mukana kumminkin.
Tietyillä aluksilla, esim.Tallinkin sukkuloilla, nauhoitetut kuulutukset ovat vuodesta toiseen samat, eli lähdettäessä kerrotaan matkan kesto (näin ei ole tarvinnut tehdä joka lähtöä varten erillistä tallennetta) ja sitten ajetaan turvatiedote. Saavuttaessa kuulutuksen lukee kuitenkin purseri, joka kertoo kellonajan ja säätilan, sekä kiittää matkustajia päällikön nimeltä mainiten. Eckerö on vienyt nauhoitetun version pidemmälle, siellä on joka kipparille oma nauhoite (eli varustamon voisi kuvitella työnhaussa suosivan Eriksson-nimisiä kapteeneita, ettei kuulutustekstiä tarvitse vaihtaa), ja myös aikataulun mukainen saapumisaika kerrotaan. Toisaalta Eckerön Ahvenanmeren linjaa operoivalla ms.Eckeröllä muistelisin kaikkien kuulutusten olevan reaaliaikaisesti purserin lukemia, ja siellä on ainakin joskus kerrottu jopa matkustajamäärä.

Itseäni harmittaa, että avomerimatkoilla ei kerrota matkustajille sääennustetta, se toimisi erittäin hyvin tervetuliaiskuulutuksen yhteydessä, ja antaisi samalla matkustajille viestin, ettei heitä käsitellä kuin jokapäiväistä rahtitavaraa. Henkilökohtaisesti arvostan myös päällikön nimen kertomista, ja seuraan aina innolla, miten asia ilmaistaan nauhoitetuissa englanninkielisessä versiossa -Pamela Mäkelän tartuttua Vikingillä vetovastuuseen on nauhoitetun kuulutuksen "captain and his crew" tuntunut ko.varustamon kyydissä korvaan särähtävältä silloinkin, kun olen tiennyt puikoissa olevan miesoletetun...

Kiitos! Tästä oli suuri apu, mutta millä laivalla tämä mainitsemasi Pamela Mäkelä on töissä, tai, millä laivoilla nauhoitetut kuulutukset esitetään?
 
Kysymykseen arkistosta en osaa vastata, mutta useimpien alusten kuulutuksia löytyy esim.Youtubesta ihan aluksen nimihaulla tai vaikka "xx departure Tallinn". Kuulutukset ovat tällaisissa tallenteissa harvemmin pääosassa, mutta ovatpahan mukana kumminkin.
Tietyillä aluksilla, esim.Tallinkin sukkuloilla, nauhoitetut kuulutukset ovat vuodesta toiseen samat, eli lähdettäessä kerrotaan matkan kesto (näin ei ole tarvinnut tehdä joka lähtöä varten erillistä tallennetta) ja sitten ajetaan turvatiedote. Saavuttaessa kuulutuksen lukee kuitenkin purseri, joka kertoo kellonajan ja säätilan, sekä kiittää matkustajia päällikön nimeltä mainiten. Eckerö on vienyt nauhoitetun version pidemmälle, siellä on joka kipparille oma nauhoite (eli varustamon voisi kuvitella työnhaussa suosivan Eriksson-nimisiä kapteeneita, ettei kuulutustekstiä tarvitse vaihtaa), ja myös aikataulun mukainen saapumisaika kerrotaan. Toisaalta Eckerön Ahvenanmeren linjaa operoivalla ms.Eckeröllä muistelisin kaikkien kuulutusten olevan reaaliaikaisesti purserin lukemia, ja siellä on ainakin joskus kerrottu jopa matkustajamäärä.

Itseäni harmittaa, että avomerimatkoilla ei kerrota matkustajille sääennustetta, se toimisi erittäin hyvin tervetuliaiskuulutuksen yhteydessä, ja antaisi samalla matkustajille viestin, ettei heitä käsitellä kuin jokapäiväistä rahtitavaraa. Henkilökohtaisesti arvostan myös päällikön nimen kertomista, ja seuraan aina innolla, miten asia ilmaistaan nauhoitetuissa englanninkielisessä versiossa -Pamela Mäkelän tartuttua Vikingillä vetovastuuseen on nauhoitetun kuulutuksen "captain and his crew" tuntunut ko.varustamon kyydissä korvaan särähtävältä silloinkin, kun olen tiennyt puikoissa olevan miesoletetun...

Kiitos avustasi. Mua kiinnostaisi kuulla/tietää tarkat sanat mitä kuulutuksissa sanotaan, ja etenkin niistä automatisoiduista ne taustamusiikit. Mutta menen heti tuonne Youtubeen tutkiskelemaan!
 
Vikingillä on käsittääkseni pääsääntöisesti nauhoitetut kuulutukset, ja esim.Mariellan ajaessa kesällä Tallinnan linjalla aiemman Tukholman linjansa sijaan, siellä asiassa suorastaan laistettiin. Vironkielinen osuus puuttui kokonaan, muitakin oli pätkitty. Toisaalta tullessani männäviikonloppuna Ahvenanmaalta Amorellalla, jossa ei ollut käytännössä ollenkaan matkustajia, purseri luki kaikki kuulutukset (puolit tuntia ja kymmenen minuuttia ennen maihinnousua sekä erikoistiedote korona-asioista Suomeen saapuville). Muistaakseni juuri Amorella on se laiva, jonka kipparina Pamela Mäkelä työskentelee, joten en ihmettelisi, vaikka purserit olisivat siellä siirtyneet luettuihin kuulutuksiin juuri tuon "his crewn" takia -ruotsiksihan ilmaus on sukupuolineutraali "befälhavaren med besättningen".
 
4.12.1983 oli Vaasanlaivojen (nyk. Wasaline) M/S Botnia Expressin kapteenina Olli Hokkanen, reittivälinä Vaasa - Uumaja. Laivaan tulo tapahtui klo 16.45. Se (kapteenius) mainittiin laivakuulutuksessa. Hän löytyy myös Vaasanlaivojen eli Wasa-Umeå AB:n historiikista. 1320 paikan alus oli Papenburgare eli Papenburgin sisar. Aka. ex. M/S Diana.

Reittiväliä oli liikennöinyt myös M/S Sally Express tuolloin.

+M/S BE: aka. Botnia Express, matkustettu merkintöjen, muistiinpanojen mukaan: välillä Vaasa - Sundsvall, tätä n. 2v. aiemmin (kesällä 1981?). M/S Bolero ajettu välillä Vaasa - Sundsvall, kesällä 1985. 1983 joulukuussa tehdyn matkan aikana poikettu mm. Skellefteåssa. Tähän suuntaan ei laivamatkaa kuitenkaan tässä yhteydessä ole ollut sisältynyt. M/S Fenno Express mainitaan, sivuviittein. Ko. aluksella eli ns. Prinsessa-sarjan aluksella tehty merimatka, välillä Pietarsaari - Skellefteå, kesällä 1982. Alukseen noususta sekä laivan kannelta otettuja, yhä edelleen tallella valokuvia. Varustamo Jakob Lines.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:48 ----------

Korjataan: M/S Polar Express, se on ollut Jacob Lines'in alus. M/S Fenno Express (FE) oli ollut edelleen Vaasanlaivojen laivavarustamolla. Topiikki käsittelee (kattaa) kesää 1982. Molemmat ovat Tanskassa, n. 1960-luvun puolivälin alla (ennen v. 1965) valmistettuja, n. hieman yli 1 000 paikan matkustaja-aluksia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös