Sähkölentäminen

Liittynyt
13 Helmikuu 2009
Viestit
157
Finnair ilmoitti harkitsevansa noin 20 AS-19 sähkölentokoneen hankkimista, joissa olisi 19 matkustajapaikkaa ja kantama 400 km. Hesarissa joku jo unelmoi, että näillä korvattaisiin junat. Eipä taida onnistua. Raiteilla kulkee kuitenkin miljoonia matkustajia vuodessa, esim. Seinäjoen eteläpuolella yli 2 milj. Osa asiakkaista tulee /lähtee tietysti väliasemilta. Merkittävä siirtymä edellyttäisi satoja päivittäisiä lentoja. Lentoasemien pitäisi mieluiten sijaita lähellä kaupunkien keskustoja. Periaatteessa sopivimpia yhteyksiä olisivat 600-800 km, joille ei saa kunnollista raide yhteyttä, vaikkapa Helsingistä Kajaaniin ja Kuusamoon tai Lappeenrannasta Ouluun. Alkuvaiheessa kantama ei kuitenkaan riitä. Lyhyemmillä matkoilla juna tulee olemaan ylivoimainen.
Juha
 
Eipä tuollaisilla 19-paikkaisilla lentokoneilla korvata junaa mitenkään. Kotimaan lentoliikenteen kysynnän jatkuvasti hiipuessa tuon kokoiset voisi kyllä olla passeleita monille pikkukentille, jos vaan tuon kokoisella lentäminen on ylipäätään taloudellisesti järkevää. Kuten totesit, 400 km kantama kuitenkin rajaa pois jo monet kotimaan kohteetkin Helsingistä.

Kokonaan eri asia sitten on lähtevätkö juuri nämä sähkölentokoneet ollenkaan lentämään (pun intended).
 
Finnair ilmoitti harkitsevansa noin 20 AS-19 sähkölentokoneen hankkimista, joissa olisi 19 matkustajapaikkaa ja kantama 400 km. Hesarissa joku jo unelmoi, että näillä korvattaisiin junat. Eipä taida onnistua. Raiteilla kulkee kuitenkin miljoonia matkustajia vuodessa, esim. Seinäjoen eteläpuolella yli 2 milj. Osa asiakkaista tulee /lähtee tietysti väliasemilta. Merkittävä siirtymä edellyttäisi satoja päivittäisiä lentoja. Lentoasemien pitäisi mieluiten sijaita lähellä kaupunkien keskustoja. Periaatteessa sopivimpia yhteyksiä olisivat 600-800 km, joille ei saa kunnollista raide yhteyttä, vaikkapa Helsingistä Kajaaniin ja Kuusamoon tai Lappeenrannasta Ouluun. Alkuvaiheessa kantama ei kuitenkaan riitä. Lyhyemmillä matkoilla juna tulee olemaan ylivoimainen.
Juha

Heart ES-19 tjs on kone. Kehitysvaiheessa vielä, en tiedä onko edes protoa olemassa, mutta viiden vuoden päästä lupailevat liikenteeseen. Epäilyksiä: on.

Lähin verrokki tämmöiselle sähkölentokoneliikenteelle lienee helikopteri Tallinnan ja Helsingin välillä, ei lopulta lentänyt. Varmaan käyttäkustannukset ovat noissa sähköpeleissä aika edullisia, mutta 19 matkustajaa on aika vähän maksamaan edes lentäjän palkkaa. Mutta ehkä Finski laskee ostoliikenteen varaan tuon konehankintansa, ehkä automaatti korvaa lentäjän tai jotain?

En lopulta usko, että sähkölentokoneet tulevat lentämään kovin eri reittejä kuin junat kulkevat. Jos nyt miettii, että mistä löytyy edes päivittäin 19 matkustajaa 100-400 km säteellä olevaan pisteeseen b, niin kyllä ne ovat samoja kyliä, joihin juna kulkee.
 
Takaisin
Ylös