Liikennöitsijät työnantajina

Liittynyt
22 Marraskuu 2021
Viestit
34
Odotan kokemusperäisiä mielipiteitä liikennöitsijöistä työnantajina. Kaikki kommentit kiinnostaa ja toimijat ympäri Suomen. Saa kehua, moittia.
 
Saan itse nykyään turvallista ja tasaista kyytiä joukkoliikenteessä. Kuljettajien palvelu on myös ammattittaitoista. On joskus poikkeuksia, mutta ne taitavat nykyään olla alle 1 % tekemistäni joukkoliikennematkoista.

Muutama kuljettaja täällä kertoo ihan mielenkiintoista kokemusta työn suorittamisesta. Työnantajan epäkohdista kertominen täällä saattaisi johtaa vaikeuksiin työpaikalla. Tai sitten on se mahdollisuus että kuljettajien työolosuhteet ja palkkaus ovat kunnossa.

Yhdessä vaiheessa AKT oli voimakkaasti tiedotusvälineissä esillä ja syntyi vaikutelma että kuljettajien asioita ajettiin tarvittaessa voimakkaastikin kuntoon.

Mutta aihe on kiinnostava, mutta mikä sitten lienee että se ei enempää sytytä täällä. Otin itsekin jossain ketjussa kuljettajien työolosuhteita käsittäviä asioita esille, mutta ei siitä pitkää keskustelua syntynyt.
 
Itse en väitä ruotia työnantajiani julkisella foorumilla. Totean, että kaikissa niissä firmoissa, joissa olen ollut töissä, itse perustyö on hyvin samankaltaista ja kaikissa on työnsä pystynyt tekemään hyvin. Palkka on aina tullut ajallaan, joka on pääasia.

Tarkempia tietoja saa kun on yhteydessä alan toimijoihin.
 
Muutama kuljettaja täällä kertoo ihan mielenkiintoista kokemusta työn suorittamisesta. Työnantajan epäkohdista kertominen täällä saattaisi johtaa vaikeuksiin työpaikalla. Tai sitten on se mahdollisuus että kuljettajien työolosuhteet ja palkkaus ovat kunnossa.
Olen samaa mieltä noista. Jos kirjoittaa kritiikkiä tunnistettavasti, tieto varmaan kulkeutuu alalla helposti. Suomi24:stä löytyy kyllä mielenkiintoisia ketjuja aikojen takaa, mutta monet niistä kiinnostaa ainoastaan historiallisesti.

Yhdessä vaiheessa AKT oli voimakkaasti tiedotusvälineissä esillä ja syntyi vaikutelma että kuljettajien asioita ajettiin tarvittaessa voimakkaastikin kuntoon.
En oikein tiedä noista liitoista ja niiden todellisista hyödyistä. On kai ne onnistuneet työntekijää puolustaessaan epämääräisissä irtisanomistilanteissa. AKT taitaa olla hyvä lähinnä ahtaajille satamissa ja liiton kassa auttaa tarvittaessa kaikkia jäseniään. Hyvä, että on mahdollisuus kuulua myös pelkkään alasta riippumattomaan kassaan.
 
Taksi-isäntä ei suostunut maksamaan sunnuntaikorvauksia, joten vein asian AKT:hen. Tilille ilmeistyi puuttuva palkka, ennenkuin käräjille ehdittiin. Tosin ensimmäinen yhteydenotto liittoon ei aiheuttanut toimenpiteitä, toimitsijaa kiinnosti vain raskaan liikenteen kuljettajat. Yhteydenotto puheenjohtajaan ja jopas löytyi liitosta mies, joka laittoi asian kuntoon.
 
En oikein tiedä noista liitoista ja niiden todellisista hyödyistä. On kai ne onnistuneet työntekijää puolustaessaan epämääräisissä irtisanomistilanteissa.

Tämä, ja lisäksi neuvottelevat työehtosopimukset työnantajaliittojen kanssa. Toki myös liittoon kuulumattomat (useilla aloilla) saavat samat edut "ilmaiseksi", mutta se on sitten oma keskustelunaiheensa moraalista ja "vapaamatkustamisesta". Minä en kyllä kehtaisi nauttia kollektiivisesti neuvotelluista eduista ilman, että olisin osallistunut vähintään taloudellisesti edunvalvonnan toimintaan.
 
Vs: Liikennöitsijät työnantajinani

Tämä, ja lisäksi neuvottelevat työehtosopimukset työnantajaliittojen kanssa. Toki myös liittoon kuulumattomat (useilla aloilla) saavat samat edut "ilmaiseksi", mutta se on sitten oma keskustelunaiheensa moraalista ja "vapaamatkustamisesta". Minä en kyllä kehtaisi nauttia kollektiivisesti neuvotelluista eduista ilman, että olisin osallistunut vähintään taloudellisesti edunvalvonnan toimintaan.

Juurikin näin. 👍🏻
 
Takaisin
Ylös