Kaupunkipyörien suosio "romahti" Helsingissä

Itse olen sitä mieltä että on aivan huippua noi vuokralaudat, paljon parempia kuin Alepa tai Tier fillarit.
Esim Birdillä pystyy ajamaan vaikka Aviapoliksesta Tikkurilaan asti tai vaikkapa Myyrmäestä Vantaankoskelle lisäksi myös Kivistössä on laudat.
Joidenkin käyttäjien takia näitä vihataan mutta olen nähnyt kuinka 40-50vuotiaat kaatavat noita ihan vain huvikseen maahan..
 
Itse olen sitä mieltä että on aivan huippua noi vuokralaudat, paljon parempia kuin Alepa tai Tier fillarit.
Esim Birdillä pystyy ajamaan vaikka Aviapoliksesta Tikkurilaan asti tai vaikkapa Myyrmäestä Vantaankoskelle lisäksi myös Kivistössä on laudat.
Joidenkin käyttäjien takia näitä vihataan mutta olen nähnyt kuinka 40-50vuotiaat kaatavat noita ihan vain huvikseen maahan..
Itse yritin tuota joskus. Toivotonta. Liian pienet vyöhykkeet. Pääsee kolmasosan työmatkasta ja saa etsiä vielä kahdesti laudan jotta töihin pääsee. Keksin sitten paremman idean. Ostin auton
 
Itse yritin tuota joskus. Toivotonta. Liian pienet vyöhykkeet. Pääsee kolmasosan työmatkasta ja saa etsiä vielä kahdesti laudan jotta töihin pääsee. Keksin sitten paremman idean. Ostin auton

Auto tottakai aina ykkösvaihto ehto mutta:
Jos pitää valita julkisten ja laudan väliltä niin valinta on itselle helppo ja se on lauta.
Hintakaan ei ole mikään päätä huimaava.
Noihin vyöhykkeisiin liittyen niin eiköhän jo ensi vuonna ole taas suuremmat alueet.
 
Sähköpotkulaudat on käyttäjälle käteviä tässä ketjussa mainituista syistä, mutta toisaalta Alepa-fillareissa on tiettyjä etuja sekä käyttäjän kannalta mitä sähköpotkulaudoissa ei ole:

  • Alepa-fillarin kausi on halpa, sillä hinnalla ei montaakaan ajoa tee kaupunkipyörillä
  • Hinnastot ovat julkisesti netissä, eikä tarvitse latailla jokaista äppiä vertaillakseen, mihin lautafirmaan kannattaa sitoutua
  • Pyöräasemat on kiinteitä, mikä tietysti lisää tiettyä jäykkyyttä, mutta toisaalta voi luottaa siihen, että pyörän voi ottaa ja jättää huomennakin sinne, mihin tänäänkin. Toki etukäteen pyörää noutaessaan joutuu tarkistamaan, onko pyöriä asemalla, mikä johtuu siitä että pyöriä on yhteensä liian vähän tarpeeseen nähden.
  • Yhteiskunnan näkökulmasta Alepa-fillarit aiheuttaa vähemmän tapaturmakustannuksia ja aiheuttaa hyötyliikuntana pitkällä tähtäimellä jopa säästöä sairaskuluissa

Yhtenä ongelmana Alepa-fillareissa on, että ne ovat erityisesti ylämäkeen polkiessa hieman raskaita. Toivottavasti seuraavassa hankinnassa hankitaan suoraan sähköfillareita, jolloin joutuu jatkossakin polkemaan, mutta jyrkät ylämäet esim. Kalliossa eivät tule käyttäjille ylivoimaisiksi ja fillarilla voi taittaa pidempiäkin matkoja. Nykyiset fillarit sopivat lähinnä niin lyhyille ”viimeisen virstan” matkoille, että niinikään lyhyille matkoille suunnitellut scootit kilpailevat niiden kanssa menestyksekkäästi.

Toisena ongelmana on, että kaupunkipyörien hinnoittelu on vähän kallis: vitosen päivälippu ei ole juuri lautafirmojen päivälippuja halvempi. Ja jos tarvii lautaa vain yhteen menoon ja paluuseen 24h sisällä, lautafirmojen tarjoukset ovat jopa halvempia.
 
Takaisin
Ylös