Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Tiedän että seuraava väitteeni on kova ja en pysty esittämään sille tilastollisia faktoja, mutta kentältä tulleitten havaintojen perusteella ainakin bussipuolella uskaltaisin väittää että matkustajavajeen selittää lähes tuon 15% verran "vuohiliput." Nuorten lisäksi myös työssäkäyvät ovat löytäneet tämän "ilmaislipun."
 
Mikäli kyseessä olisi huijaussovellus, niin se näkyisi menetettyinä lipputuloina, eikä pienempinä matkustajamäärinä. Vaikka matkustaja näyttäisi huijaussovellusta, niin tilastoinnissa se ei näkyisi, koska kuski painaa rahastuslaitteen nappia aivan samalla tavalla kuin oikean sovelluksen kanssa. Tai painaa kun painaa, mutta ei mitenkään vähemmän kuin normaalin sovelluksen kanssa. Lisäksi bussiliikennettä suurempi matkustajakato on ollut raideliikenteessä, jossa runkolinjabussien tapaan tilastot tulevat ovissa olevista laskevista tunnistimista.
 
Mikäli kyseessä olisi huijaussovellus, niin se näkyisi menetettyinä lipputuloina, eikä pienempinä matkustajamäärinä. Vaikka matkustaja näyttäisi huijaussovellusta, niin tilastoinnissa se ei näkyisi, koska kuski painaa rahastuslaitteen nappia aivan samalla tavalla kuin oikean sovelluksen kanssa. Tai painaa kun painaa, mutta ei mitenkään vähemmän kuin normaalin sovelluksen kanssa. Lisäksi bussiliikennettä suurempi matkustajakato on ollut raideliikenteessä, jossa runkolinjabussien tapaan tilastot tulevat ovissa olevista laskevista tunnistimista.

Hyvin harva kuljettaja painaa enää matkustajanrekisteröintinappia. Jokatapauksessa nuo "vuohiliput" näkyy menetettyinä lipputuloina ja tuota huijaussovellusta käytetään todella paljon, valitettavasti.
 
339DF, et todellakaan ole ajatuksinesi yksin. Meitä on muitakin. Olen puhunut ajatuksiani poliitikoille, he kertovat että virkamiehet eivät kuuntele heitä.
 
HSL on olennaisesti haulikolla pellolle ammuttujen lähiöiden bussiliikenteen järjestämistoimisto. Siitä se saa rahansa ja sen takia kunnat sitä rahoittaa.

Laadukas joukkoliikenne vaatii eri optimointikriteerejä jotka eivät kovin luontevasti siihen putkaan mahdu. Ja se on muutenkin lähinnä maankäytön optimointia, eikä liikennesuunnitteluongelma. Eli jotta virkamiehet voivat ratkaista oikeita ongelmia, Helsinkiin tarvitaan kaavoittava ja (joukko)liikennettä operoiva virasto. Eli kaupunkilaisvastine HSL:lle. Ratikka- ja umpikorttelivirasto.
 
Mielenkiintoisia ajatuksia. Mitä sulla on niiden tueksi? En väitä että olet väärässä, kun en tiedä. Hesarin lukija ainakin ajattelee, että olet väärässä, mutta se nyt on nykyään nii propadangaa täynnä, että voihan sen keskustan näivettymisuutistointi olla yhtä roskaa kuin moni muukin asia ko. lehdykässä. Toisaalta niitä tyhjiä liiketiloja taitaa olla poikkeuksellisen paljon, jo pidemmän aikaa. Jotainhan sekin kertoo keskustan vetovoimasta.

Näissä tyhjissä liiketiloissa jää jostain syystä katsomatta mitä siellä oli ennen - ehkä siksi, että siten saa ne osoittamaan mitä haluaa. Keskustan tyhjentyneet tilat ovat alueelta, jossa liikkeet olivat turisteille, erityisesti venäläisille ja kiinalaisille turisteille. Ne olivat niitä liikkeitä, joilla ei ollut vetovoimaa paikallisille hintatasonsa ja tarjontansa takia ennen koronaakaan. Kun nämä turistit eivät ole palanneet, nuo liikkeet ovat jääneet tyhjän päälle.

Enemmän nämä tyhjät liiketilat kertovat, että ydinkeskustan kalliimpien liikepaikkojen suuntaus pitäisi keksiä uudestaan - ja se todennäköisesti vaatisi vuokratason laskua ennen kuin se onnistuu.
 
Varsinkin kun lipunmyyntilaitteet on jo poistettu hyvin monesta bussista.
Tästä päätellen miten HSL voi tietää miten paljon bussissa oikeasti liikkuu matkustajia jos kaikki mobiililippua käyttävät jäävät laskematta? Tilastoja tulee vain matkakortin leimaamisesta. Eipä ihme kun busseissa on "matkustajakato"
 
339DF, et todellakaan ole ajatuksinesi yksin. Meitä on muitakin. Olen puhunut ajatuksiani poliitikoille, he kertovat että virkamiehet eivät kuuntele heitä.

Kiitos.

Ei muinainen HKL:kään (puhun nyt siis ajasta ennen HSL:n perustamista) halunnut kuunnella poliitikkoja, kansalaisista puhumattakaan, mutta kun sillä oli helsinkiläisistä kunnallispoliitikoista koostuva lautakunta, niin sen oli viimekädessä pakko. Sitä kautta saatiin esimerkiksi useamman kerran estettyä virkamiehiä tekemästä typeriä virheitä raitiolinjastomuutoksissa. Höselillä on vain teoriassa poliittinen valvonta. Se tekee mitä tahtoo, eikä kukaan suitsi. Lopputuloksen me kaikki nyt sitten näemme tässä.

Tästä päätellen miten HSL voi tietää miten paljon bussissa oikeasti liikkuu matkustajia jos kaikki mobiililippua käyttävät jäävät laskematta? Tilastoja tulee vain matkakortin leimaamisesta. Eipä ihme kun busseissa on "matkustajakato"

Se sama matkustajakato on kyllä ratikoissakin, ja niissä on joka ovella automaattiset laskentalaitteet. Itse asiassa ratikoista on kadonnut enemmän väkeä kuin busseista.
 
Ei tämä ole minkään tietyn ryhmän foorumi. Joukkoliikenteestä on kuka tahansa tervetullut keskustelemaan

Toisessa ketjuss a pitkässä keskustelussa ylläpitäjä painotti harrastuspohjaa. Siten on esim mahdollist a että harrastaja tekee matkansa yksityisautolla, mutta "harrastaa joukkoliikennetä". Ja kirjoitellen paljon joukkoliikenteestä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Hyvin hoidettu ja asiakkaita houkutteleva joukkoliikenne on kaikkien etu. Se vähentääkeskustan ruuhkia, sisääntuloteiden liikenneinfarktin riskiä. Sääli että HSL'n virkamiesjohto ei kuuntele muita asiakkaiden ideoita kuin heidän omien kantojen mukaisia. Asiakaspalaitteeseen ei edes vastata. Jos palaute toisi muutoksia nykylinjaan, voisi tyytyväisten osuus ja käyttöaste kasvaa

Joitakin aikoja sitten olin kolmessa HSL:n linjastoa koskevassa yleisötilaisuudessa. Koin että vuorovaikutteisuus oli ainakin parempi kuin kaupunkisuunnittelun virkamiesten järjestämissä tilaisuuksissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:46 ----------

...

Näistä kuulisin mielelläni esimerkkejä.



.

Sähköbusseihin siirtyminen, tihentynyt vuoroväli, informaatio bussin sisällä, täsmällisyyden parantuminen. Luettelenko lisää ?
 
(1) Sähköbusseihin siirtyminen, (2) tihentynyt vuoroväli, (3) informaatio bussin sisällä, (4) täsmällisyyden parantuminen. Luettelenko lisää ?

Luettele vaan, nimittäin tähän asti kaikki on vain vahvistanut kantaani siitä, että Höseli on olemassa lähinnä peltolähiöitä varten ja että se potkii kantakaupunkia päähän niin paljon kuin vain voi. Toki mukavaa, jos bussimaailmassa on noin, mutta mutta... Käyn nuo läpi kohta kohdalta (lisäsin lainaukseen numerot) nimenomaan sellaisen ihmisen näkökullmasta, joka haluaisi käyttää joukkoliikennettä kantakaupungissa eli käytännössä ratikoita.

1. Otso Kivekästä lainatakseni, kantakaupungin asukkaille bussit ovat jotain, mitä ei oikeastaan ole olemassa. Ratikat ovat kulkeneet sähköllä jo 123 vuotta, joten ei mitään uutta tässä.

2. Raitiovaunujen vuorovälit ovat vain harventuneet ja sen lisäksi muuttuneet hirvittävän epäsäännöllisiksi, vuoroja voi puuttua välistä milloin vain, pahimmillaan kaksi peräkkäin, jolloin vuoroväli kasvaa puoleen tuntiin. Vuoden alusta tilanne parani onneksi epäsäännöllisyyden osalta, vuorovälit laahaavat edelleen perässä.

3. Ratikat ovat näyttäneet seuraavaa pysäkkiä jo kymmeniä vuosia. Vaihtoyhteyksiä ei näytetä vieläkään.

4. Ks. kohta 2. Ratikat ovat pahimmassa kriisissä sitten sotavuosien.
 
Salomaa, nuo yleisötilaisuudet ovatkin ehkä aikoa kanava missä HSL kuuntelee asiakkaitaan. Oma kokemukseni koskee asiakaspalautetta, olen kirjoittanut HSL'n nettisivun kautta palautetta, en ole saanut kertaakaan vastausta, vaikka olen rastinut ruudun vastauksen pyytämisen merkiksi. Viimeisin kokemus on viime vuodelta, lähetin palautteen heinäkuun alussa, vastausta en ole vieläkään saanut. Kun lähettää palautteen, tulee ruutuun tieto että palautteessa on ruuhkaa ja asiakasta pyydetään odottamaan.... Kuinkakohan kauan pitää odottaa, yli puoli vuotta? Miksi HSL ei palkkaa lisää palautteen käsittelijöitä? Vain Twitter-kanavalta olen saanut osaan palautteesta vastauksen, yleensä ympäripyöreyksiä.
 
Toisaalta voi sanoa että nyt korjataan vuosikymmenien virheitä kun keskityttiin vain kantakaupunkiin, mutta jokainen tietysti näkee asiat omalla tavallaan.
 
Luettele vaan, nimittäin tähän asti kaikki on vain vahvistanut kantaani siitä, että Höseli on olemassa lähinnä peltolähiöitä varten ja että se potkii kantakaupunkia päähän niin paljon kuin vain voi. Toki mukavaa, jos bussimaailmassa on noin, mutta mutta... Käyn nuo läpi kohta kohdalta (lisäsin lainaukseen numerot) nimenomaan sellaisen ihmisen näkökullmasta, joka haluaisi käyttää joukkoliikennettä kantakaupungissa eli käytännössä ratikoita.
Oletko tosiaan yön yli nukuttuasi tuota mieltä ?

1. Otso Kivekästä lainatakseni, kantakaupungin asukkaille bussit ovat jotain, mitä ei oikeastaan ole olemassa. Ratikat ovat kulkeneet sähköllä jo 123 vuotta, joten ei mitään uutta tässä.
Kantakaupunki ja laitakaupunki ovat osa Helsinkiä. Käsittääkseni joukkoliikennettä suunnitellaan kokonaisuutena. MIksi kantakaupunki ja laitakaupungit pitäisi joukkoliikennesuunnittelussa erottaa toisistaan. Kun dieselkäyttöisen bussin korvaa sähköinen, niin kyllähän kyseessä on iso asia. Busseista pitää voida keskustella kierrättämättä asiaa raitiovaunujen kautta.

2. Raitiovaunujen vuorovälit ovat vain harventuneet ja sen lisäksi muuttuneet hirvittävän epäsäännöllisiksi, vuoroja voi puuttua välistä milloin vain, pahimmillaan kaksi peräkkäin, jolloin vuoroväli kasvaa puoleen tuntiin. Vuoden alusta tilanne parani onneksi epäsäännöllisyyden osalta, vuorovälit laahaavat edelleen perässä.

Ei ole sellaista järjen jättiläistä eikä muutakaan gurua, joka keksi menetelmän, jolla saataisiin puuttuvan työn suorittaja paikalle, silloin kun tarvitaan. Tämä on nyt viime aikojen ilmiö koskien hyvin useaa alaa.

3. Ratikat ovat näyttäneet seuraavaa pysäkkiä jo kymmeniä vuosia. Vaihtoyhteyksiä ei näytetä vieläkään.
Kun kerran kysyit parannuksista, niin tuo yhä useammassa bussissa oleva iso infonäyttö vaihtoyhteyksineen on todella merkittävä parannus. Sinun pitäisi paremmin tietää miksi niitä ei ole raitiovaunuissa. Ilmeisesti eivät mahdu.

4. Ks. kohta 2. Ratikat ovat pahimmassa kriisissä sitten sotavuosien.
Ei taida pitää väite paikkaansa, koska uusia linjoja suunnitellaan yhä lisää. Se todistaa että kokonaisuus toimii. Oli yhdessä vaiheessa huomattava pula bussinkuljettajista, mutta se ratkaistiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:06 ----------

Salomaa, nuo yleisötilaisuudet ovatkin ehkä aikoa kanava missä HSL kuuntelee asiakkaitaan. Oma kokemukseni koskee asiakaspalautetta, olen kirjoittanut HSL'n nettisivun kautta palautetta, en ole saanut kertaakaan vastausta, vaikka olen rastinut ruudun vastauksen pyytämisen merkiksi. Viimeisin kokemus on viime vuodelta, lähetin palautteen heinäkuun alussa, vastausta en ole vieläkään saanut. Kun lähettää palautteen, tulee ruutuun tieto että palautteessa on ruuhkaa ja asiakasta pyydetään odottamaan.... Kuinkakohan kauan pitää odottaa, yli puoli vuotta? Miksi HSL ei palkkaa lisää palautteen käsittelijöitä? Vain Twitter-kanavalta olen saanut osaan palautteesta vastauksen, yleensä ympäripyöreyksiä.

Aiemmin olen maininnut että näissä tilaisuuksissa käsiteltiin mm linjan 345 säilyttämistä. Asiasta oli monenlaista yhteydenpitoa ja siinä saavutettiin matkustajien tahto. Siinä asiassa kuunneltiin käyttäjiä.

Itse olen lähettänyt palautteita kuljettajien toiminnasta ja pitää paikkansa että niihin vastataan välillä vähän kuittauksenomaisesti. Esim "asia on annettu tiedoksi sinne ja tänne".

Laajemmista asiakokonaisuuksita en ole antanut palautetta. Oikeastaan pitäisi antaa positiivista palautetta, mutta kyllä se jollain tavalla kulkee täältäkin kautta.
Olisiko ideaa aloittaa oma viestiketju noista palautteiden käsittelystä, vai onko jo olemassa ?
 
Ei ole sellaista järjen jättiläistä eikä muutakaan gurua, joka keksi menetelmän, jolla saataisiin puuttuvan työn suorittaja paikalle, silloin kun tarvitaan. Tämä on nyt viime aikojen ilmiö koskien hyvin useaa alaa.

Kun on lukenut uutisia siitä että monet raitiovaunukuljettajat ovat vaihtaneet työpaikkaa työnantajan toimien takia, niin sitä gurua lähinnä tarvittaisiin kertomaan työnantajalle että tämän toiminnassa olisi jotain muutettavaa.
 
Takaisin
Ylös