Helsingin joukkoliikenne on ollut määritelmällisesti ahdingossa melkein koko olemassaolonsa ajan, ei ne 50% tukiasteet vahingossa ole tulleet. Ja nyt sitten 15% matkustajamäärien vähentyminen on joku kriisi.
Ongelma on kaupunkisuunnittelullinen. Helsingin seutu on aivan liian iso ja liian väljä, että joukkoliikenne voisi toimia. Toimivuusvaje täytetään suoralla tuella verorahoista. Parempaa joukkoliikenteen käyttöastetta saisi ihan vaan kaavoittamalla runsaasti hyvin tiivistä kaupunkia olemassaolevan joukkoliikenteen pysäkkien varteen. Pysäköintinormit näiltä alueilta kannattaa myös poistaa: autottomat käyttävät sitkeämmin joukkoliikennettä.
Tampereella rakennetaan juurikin paljon, tiivistä ja tehokasta joukkoliikenteen varteen. Erityisesti ratikka toteutettiin rakentamisen mahdollisuudet edellä, kuten pitääkin. Helsingissä pyritään välttämään talojen rakentamista viimeiseen asti. Mutta lähiluonto! No ei sitten.
Myös Lissabonissa, Mallorcalla ja Sveitsissä kaupunkia rakennetaan röyhkeästi ja tiiviisti rautateiden varaan. Helsingissä rautatieaseman ympäristössä on metsä ja parkkipaikka.