Tämä ehkä tosiaan pitää paikkansa kantakaupunkikuplassa asuvien, A-vyöhykkeestä haaveilevien ihmisten kohdalla. Siitä, sekä myös muusta foorumilla tapahtuvasta raitiovaunusuitsutuksesta, voi kuitenkin saada sellaisen vaikutelman, että raitiovaunut olisivat laajemminkin jotenkin merkittävä liikennemuoto. Näinhän asia ei ole. Suurimmalle osalle
HSL-alueen asukkaista raitiovaunut ovat jotain, mitä ei oikeastaan ole olemassa. Suurin osa joukkoliikenteestä tapahtuu nimenomaan busseilla.
Ihmiset asuvat valtaosaltaan esikaupunkialueilla. Suuri osa firmojen pääkonttoreista ja muistakin työpaikoista on siirtynyt sinne. Näin myös ihmisten liikkuminen tapahtuu siellä. Monet eivät käy keskustassa enää juuri koskaan. Paikasta toiseen liikutaan busseilla, osittain myös metrolla ja lähijunilla. Monet näkevät ratikoita enää vain vanhoissa, Helsingissä kuvatuissa kotimaisissa elokuvissa. Ratikkaa saatetaan käyttää joskus matkalla laivaterminaaliin, kun ollaan menossa risteilylle, mutta siihen se jää. Raitiovaunut ovat
HSL-alueella hyvin marginaalinen liikennemuoto, ja valtakunnallisesti ajatellen täysin mitätön. Tampereen uusi hieno ja suosittu ratikka muuttaa tilannetta ehkä promillen verran.
Itse kyllä pidän Helsingin keskustasta. Jos saisin lottovoiton, muuttaisin heti sinne. Nyt asun kuitenkin leveästi lähiössä. Samalla hinnalla saisin Katajanokalta ehkä puolet vaatekaapista. Käyn keskustassa usein, ja olen joskus matkustanut raitiovaunullakin.
Onneksi pääkaupunkiseudullekin on tulossa modernia raitiovaunuliikennettä mm. Raide-Jokerin muodossa, nykyisen katuja pitkin ryömivän museoliikenteen rinnalle.
Ehkäpä jo muutaman vuosikymmenen päästä voidaan raitiovaunuistakin puhua edes jossain määrin merkittävänä liikennemuotona.