Kävin viimeksi helmikuussa Tukholmassa. Tällä hetkellä viimeiset Euro3-bussit ovat poistumassa eikä niitä ole kesällä jäljellä välttämättä enää lainkaan. Kolme viikkoa sitten niitä oli vielä noin 150 kpl, joista vajaa 2/3 Volvo B9SALE 8500LEA:ita vuodelta 2005, vajaa kolmannes Scania CL94UB OmniLinkejä vuodelta 2006 ja noin kymmenesosa Scania CL94UA OmniLinkejä vuodelta 2006. Tämän jälkeen Euro3-kalustoa on poistettu ehkä 10-20 yksilön verran. Keoliksen Euro3-autot korvataan VR Sverigeltä hankituilla OmniLink II:illa, Citea XLE:illä ja 8900LE:illä, jotka päivitetään Euro6-päästötasoon. Koska suurin osa Euro3-kalustosta on nivelbusseja, osa niistä korvataan telibusseilla. Lisäksi vanhimmista vm. 2008-2009 MANeista ainakin kaksi on jo poistettu. VR:ltä hankittua kalustoa riittäisi suuren osan korvaamiseen. Keolis olisi hävinnyt peräti 570 auton liikenteen Nobinalle huhtikuussa mutta valitti tästä. Väliaikaiseen sopimukseen vaadittiin kuitenkin nykyistä enemmän Euro6-kalustoa.
Havaitsin 8500LEA:ita seuraavilla linjoilla: 172, 402, 403, 409, 410, 413, 414, 420, 422, 425, 428X, 429X, 433, 436, 437, 438, 440, 441, 443, 444, 445, 447, 452, 465, 471 ja 474.
CL94UB-OmniLinkejä linjoilla 133, 134, 135, 141, 142, 144, 145, 147, 152, 161, 163, 165, 167 ja 183.
CL94UA-OmniLinkejä linjoilla 133, 134, 142, 145, 147, 165 ja 167.
Sekä 8500LEA:iden että OmniLinkien käyttö on loppunut kymmenillä linjoilla verrattuna vuodentakaiseen tilanteeseen. Niitä käytetään kuitenkin edelleen myös viikonloppuisin monilla linjoilla. 8500LEA:iden kyytiin pääsee helpoiten Slussenilta ja Huddingen asemalta (runkolinja 172), OmniLinkien taas Liljeholmenista ja Älvsjön asemalta.
Muilla liikennöitsijöillä ei ole Euro3:ia tai Euro4:ikään, mutta VR:llä on parisataa OmniLink II:ta ja Nobinallakin lähes sata. Nobinalla on myös jonkin verran 8500LE:itä ja 8500LEA:ita vuosilta 2008-2011. Transdevin kalusto koostuu lähes kokonaan Euro6-autoista, mutta Märstassa voi ainakin hyvällä tuurilla päästä 8500LE:n tai OmniLink II:n kyytiin. Euro6-kalustosta monia kiinnostavat ainakin Transdevin linjoilla 670, 670X, 676 ja 676X käyttämät Volvo 9700DD:t. Sähköbusseja Tukholman läänissä on vain muutama kymmenen, sillä viime vuonnakin Transdev hankki sinne satoja dieselbusseja.
Raideliikenteen osalta Saltsjöbanan on suljettuna ensi vuoteen asti ratatöiden vuoksi, mutta uutta kalustoa sinne ei ole tulossa, vaan liikenne jatkuu 70-lukulaisella C10/C11-kalustolla. Roslagsbananilla liikenne hoituu toistaiseksi pelkillä X10p-rungoilla, mutta ensimmäiset FLIRTit tulevat liikenteeseen tämän vuoden aikana. Valtion rataverkon kalustoon ei ole tulossa muutoksia. Raitioliikenteen kalusto pysyy myös ennallaan. Metroliikenteen osalta uusia C30:ejä toimitetaan jatkuvasti ja C20:ejä peruskorjataan. Näkyvimmät muutokset ovat joka toisen loossin korvaaminen sivupenkeillä ja uudet istuinkankaat. Suurin osa C20:istä on peruskorjattu ja C30:ista vajaa puolet toimitettu. C6H:ita eli 70-luvun metrojunia on käytössä enää yhden rungon verran punaisen linjan varakalustona. Sinisellä linjalla on kuitenkin vielä runsaasti 80-luvun C14/C15-kalustoa arkisin ruuhkissa ja päiväsaikaankin mutta harvoin viikonloppuisin. Metrolinjaston seuraavat laajennukset aukeavat vuosikymmenen loppupuolella.
Access-lippujärjestelmän toiminta päättyi helmi-maaliskuun vaihteessa. Uudet vihreät matkakortit luetaan samalla lukijalla, joka on ollut mobiililippujen ja lähimaksun käytössä jo vuosia. Uusia lippuautomaatteja ei tullut, vaan lipun voi ostaa vain netistä, sovelluksesta, kioskilta tai lippuluukulta, joita ovat kaikilla metroasemilla ja joillain rautatieasemilla. Lippuluukulla onnistuu myös uuden matkakortin osto, ja sen voi ladata seuraavilla kerroilla esimerkiksi sovelluksella, mutta palvelupisteellä lataamisesta ei tule myöskään lisämaksua.
Kuulutukset ovat uudistumassa aiempaa epäselkeämmiksi ja epäystävällisemmiksi robotikuulutuksiksi. Uudet kuulutukset ovat toistaiseksi käytössä vasta C30-junissa, uudistetuissa C20-junissa, CAF:n raitiovaunuissa sekä metroasemilla, joilla on uudet laiturinäytöt. Uusia laiturinäyttöjä ei havainnut vielä helmikuussa muualla kuin punaisen linjan pohjoispään haarojen asemilla. Uusien laiturinäyttöjen teksti on valkoista oranssin sijaan kun taas uudet linjakilvet ovat edelleen oransseja lukuun ottamatta Arrivan uusimpia hankintoja.
Havaitsin 8500LEA:ita seuraavilla linjoilla: 172, 402, 403, 409, 410, 413, 414, 420, 422, 425, 428X, 429X, 433, 436, 437, 438, 440, 441, 443, 444, 445, 447, 452, 465, 471 ja 474.
CL94UB-OmniLinkejä linjoilla 133, 134, 135, 141, 142, 144, 145, 147, 152, 161, 163, 165, 167 ja 183.
CL94UA-OmniLinkejä linjoilla 133, 134, 142, 145, 147, 165 ja 167.
Sekä 8500LEA:iden että OmniLinkien käyttö on loppunut kymmenillä linjoilla verrattuna vuodentakaiseen tilanteeseen. Niitä käytetään kuitenkin edelleen myös viikonloppuisin monilla linjoilla. 8500LEA:iden kyytiin pääsee helpoiten Slussenilta ja Huddingen asemalta (runkolinja 172), OmniLinkien taas Liljeholmenista ja Älvsjön asemalta.
Muilla liikennöitsijöillä ei ole Euro3:ia tai Euro4:ikään, mutta VR:llä on parisataa OmniLink II:ta ja Nobinallakin lähes sata. Nobinalla on myös jonkin verran 8500LE:itä ja 8500LEA:ita vuosilta 2008-2011. Transdevin kalusto koostuu lähes kokonaan Euro6-autoista, mutta Märstassa voi ainakin hyvällä tuurilla päästä 8500LE:n tai OmniLink II:n kyytiin. Euro6-kalustosta monia kiinnostavat ainakin Transdevin linjoilla 670, 670X, 676 ja 676X käyttämät Volvo 9700DD:t. Sähköbusseja Tukholman läänissä on vain muutama kymmenen, sillä viime vuonnakin Transdev hankki sinne satoja dieselbusseja.
Raideliikenteen osalta Saltsjöbanan on suljettuna ensi vuoteen asti ratatöiden vuoksi, mutta uutta kalustoa sinne ei ole tulossa, vaan liikenne jatkuu 70-lukulaisella C10/C11-kalustolla. Roslagsbananilla liikenne hoituu toistaiseksi pelkillä X10p-rungoilla, mutta ensimmäiset FLIRTit tulevat liikenteeseen tämän vuoden aikana. Valtion rataverkon kalustoon ei ole tulossa muutoksia. Raitioliikenteen kalusto pysyy myös ennallaan. Metroliikenteen osalta uusia C30:ejä toimitetaan jatkuvasti ja C20:ejä peruskorjataan. Näkyvimmät muutokset ovat joka toisen loossin korvaaminen sivupenkeillä ja uudet istuinkankaat. Suurin osa C20:istä on peruskorjattu ja C30:ista vajaa puolet toimitettu. C6H:ita eli 70-luvun metrojunia on käytössä enää yhden rungon verran punaisen linjan varakalustona. Sinisellä linjalla on kuitenkin vielä runsaasti 80-luvun C14/C15-kalustoa arkisin ruuhkissa ja päiväsaikaankin mutta harvoin viikonloppuisin. Metrolinjaston seuraavat laajennukset aukeavat vuosikymmenen loppupuolella.
Access-lippujärjestelmän toiminta päättyi helmi-maaliskuun vaihteessa. Uudet vihreät matkakortit luetaan samalla lukijalla, joka on ollut mobiililippujen ja lähimaksun käytössä jo vuosia. Uusia lippuautomaatteja ei tullut, vaan lipun voi ostaa vain netistä, sovelluksesta, kioskilta tai lippuluukulta, joita ovat kaikilla metroasemilla ja joillain rautatieasemilla. Lippuluukulla onnistuu myös uuden matkakortin osto, ja sen voi ladata seuraavilla kerroilla esimerkiksi sovelluksella, mutta palvelupisteellä lataamisesta ei tule myöskään lisämaksua.
Kuulutukset ovat uudistumassa aiempaa epäselkeämmiksi ja epäystävällisemmiksi robotikuulutuksiksi. Uudet kuulutukset ovat toistaiseksi käytössä vasta C30-junissa, uudistetuissa C20-junissa, CAF:n raitiovaunuissa sekä metroasemilla, joilla on uudet laiturinäytöt. Uusia laiturinäyttöjä ei havainnut vielä helmikuussa muualla kuin punaisen linjan pohjoispään haarojen asemilla. Uusien laiturinäyttöjen teksti on valkoista oranssin sijaan kun taas uudet linjakilvet ovat edelleen oransseja lukuun ottamatta Arrivan uusimpia hankintoja.