Kehyskunnat, joissa hyvät kulkuyhteydet

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Nyt on tilaisuus laittaa esimerkkejä sellaisista asuinalueista, joissa pääkaupunkiseutulainen asuu edullisesti ja josta löytyvät hyvät kulkuyhteydet. Erityisesti kiinnostaa, mikä on työmatkalaisen arki: vaikka bussiyhteydet pelaisivat paperilla hyvin, juuttuvatko bussit pahoin ruuhkiin ja löytyykö niistä istumapaikkoja. Entä lähipalvelut, ettei tarvitse aina lähteä bussilla Helsinkiin ostamaan maitoa. Työmatkalippu on tärkeä siinä mielessä, että löytyykö siitä vaihtomahdollisuus Helsingin päässä ja onko matkojen määrä rajoitettu työmatkoihin.

Alla pureskeltavaksi omaa selvitystyötäni:

Klaukkala

Busseja näyttäisi kulkevan verrattain tiheästi, 57 vuoroa päivässä. Hämeenlinnanväylällä aikataulun mukainen ajoaika on 40-45 minuuttia. Mukavana lisänä pääsee myös Vihdintien kautta, se reitti menee 55 minuutissa. Bussit kattavat koko Klaukkalan nauhataajaman keräten väkeä pysäkki pysäkiltä, sen jälkeen moottoritielle.

Epäilyksiä on, että bussilinjat juuttuvat Mannerheimintien ruuhkiin, mutta käytännön kokemusta ei ole. Matkalippuna 44 matkan Nurmijärvi-lippu, 131,30 e/kk.

Lohja

Kuten Klaukkala, Lohjakin on Valtatie 25:n varrelle rakentunut nauhakaupunki. Nauhamainen asutus mahdollistaa Klaukkalan veroiset bussipalvelut, tarjontaa on tiheästi viikon jokaisena päivänä. Bussi ajaa Turunväylää tunnissa Helsinkiin. Lohja-lipulla saa tehdä rajattomasti matkoja ja sen hinta on Muijalasta 180,70, Lohjan keskustasta 213,40 ja Virkkalasta 241,10.
 
Ihan järkyttävät hinnat ollakseen yksinomaan bussiyhteyksiä, mitenkäs esimerkiksi Siuntion tai Inkoon asemanseudun tilanne? Tilaa on uudellekin omakotiasumiselle (ainakin jos kunta kaavoittaa ja myöntää rakennusluvan), ja junia kulkee kuusi päivässä suuntaansa. Siuntion kuukausilippu 125 eypoa ja Inkoon 162 e.
 
Ihan järkyttävät hinnat ollakseen yksinomaan bussiyhteyksiä, mitenkäs esimerkiksi Siuntion tai Inkoon asemanseudun tilanne?.

Bussiyhteyksistä sinänsä ei ole moitittavaa, niillä kun on useita pysäkkejä ja tiheä tarjonta. Junalle on monelta pitkä matka ja liitynnät ovat monesti mitä ovat. Bussilla pääsee Helsingin päässäkin moneen paikkaan, junalla vain Pasilaan ja päärautatieasemalle.

Eivätkä nämäkään hinnat ole varsinaisia kustannuksia. Otetaan pari esimerkkiä siitä, paljonko asiakas maksaa ja paljonko bussifirma saa lipusta:
-Hyvinkää 173,00 ja 265,40
-Järvenpää 120,40 ja 192,40
-Kerava 174,00 ja 174,00
-Kirkkonummi 112,00 ja 174,00
-Riihimäki 189,00 ja 301,30
-Siuntio 180,90 ja 226,10
-Tuusula 95,00 ja 153,80

Ks sivu 40 ja 44 tästä raportista:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/biblio.nsf/882312EF8EE84E0DC22571470036DF4F/$file/LII_1_2006.pdf

Työmatkojen tekeminen työmatkalipulla on siis rankasti subventoitua kunnan taholta. Joukkoliikenteellä on kuitenkin sen verran pieni asema näiden kuntien työmatkaliikkujissa, että parin matkustajan subventointi ei maksa melkein mitään, kun samalla työmatkavähennykset tippuvat. Junaliput eivät tätä subventiota saa vaan ihmiset maksavat sen sellaisenaan VR:lle, siksi bussin ja junan hintaero näyttää asiakkaalle pienemmältä kuin todellisuudessa on. Lisäksi lippujen hintatasoa nostaa se seikka, että Helsingin päässä voi tarvita liityntää. Tästäkin osasta kunta usein maksaa sen vähintään sen suuruiseksi kuin pk-seudun asukkailla, joskus halvemmaksikin. Tuusulan tapauksessa taisi olla niin.
 
Kyllähän useimmista kehyskunnista on ihan kelvolliset joukkoliikenneyhteydet Helsinkiin arkisin aamusta alkuiltaan asti. Iltaisin ja viikonloppuisin tilanne onkin jo paljon heikompi. Erityisesti pyhäpäivisin liikenne alkaa monin paikoin myöhään ja loppuu aikaisin ja päivälläkin voi olla 2-3 tunnin vuorovälejä. Iltayön liikennekin on viikonloppuja lukuunottamatta usein vähäistä.

Kehyskunnista parhaat yhteydet on luonnollisesti rautateiden varsilla sijaitsevista kunnista, kuten Kerava, Järvenpää, Hyvinkää ja Kirkkonummi. Bussiliikenteen varassa olevista kunnista parhaassa asemassa lienevät Lohja, Porvoo ja Sipoon eteläosat. Osa pienistä kehyskunnista sijaitsee kaukana pääreiteistä ja joukkoliikenne iltaisin ja viikonloppuisin on muutaman yksittäisen vuoron varassa.

Joukkoliikenne kehyskunnista pääkaupunkiseudulle on ihan kilpailukykyinen vaihtoehto silloin, kun matkan määränpää on kyseisestä kehyskunnasta tulevien bussien reitin tai junaradan varrella. Vaihto YTV-alueen liikennevälineisiin ei sinällään välttämättä ole hankalaa, mutta vaikutus hintaan on usein vähintään kymmeniä euroja kuukaudessa. Kehyskunnan bussin reitin varressa töissä käyvä saattaa selvitä halvemmalla kuin vaihtamaan joutuva naapurinsa, vaikka tekisikin kilometreissä mitattuna pidemmän matkan. Mielestäni olisikin tärkeää, että kehyskuntien lippuihin jatkossa sisältyisi automaattisesti oikeus käyttää YTV-alueen joukkoliikennettä samaan hintaan.

Kehyskunnista on siis pääsääntöisesti mahdollista käydä joukkoliikenteellä töissä Helsingissä (usein myös Vantaalla ja/tai Espoossakin). Sen sijaan kehyskuntien vyöhykkeen sisäisten matkojen tekeminen joukkoliikenteellä onkin jo huomattavasti haasteellisempaa. Busseja kulkee harvakseltaan ja ne palvelevat lähinnä koulumatkayhteyksiä. Veikkola - Nummela ja Hyrylä - Järvenpää ovat näitä harvoja kehysvyöhykkeen sisäisiä yhteysvälejä, joilla joukkoliikenne palvelee joten kuten. Sen sijaan vaikkapa Nummela - Klaukkala, Hyvinkää - Klaukkala, Hyrylä - Nurmijärvi, Hyrylä - Kerava, Kerava - Nikkilä, Nikkilä - Söderkulla, Mäntsälä - Porvoo ym. yhteysväleillä joukkoliikennettä on hyvin heikosti. Useat kunnat eivät myöskään tue rahallisesti näitä matkoja, vaikka Helsinkiin matkustaville lipputukea maksaisivatkin. Länsi-Uudellamaalla ja Porvoon seudulla sentään seutuliput, mutta Keski-Uudellamaalla ei ole.
 
Sen sijaan kehyskuntien vyöhykkeen sisäisten matkojen tekeminen joukkoliikenteellä onkin jo huomattavasti haasteellisempaa. Busseja kulkee harvakseltaan ja ne palvelevat lähinnä koulumatkayhteyksiä. Veikkola - Nummela ja Hyrylä - Järvenpää ovat näitä harvoja kehysvyöhykkeen sisäisiä yhteysvälejä, joilla joukkoliikenne palvelee joten kuten. Sen sijaan vaikkapa Nummela - Klaukkala, Hyvinkää - Klaukkala, Hyrylä - Nurmijärvi, Hyrylä - Kerava, Kerava - Nikkilä, Nikkilä - Söderkulla, Mäntsälä - Porvoo ym. yhteysväleillä joukkoliikennettä on hyvin heikosti. Useat kunnat eivät myöskään tue rahallisesti näitä matkoja, vaikka Helsinkiin matkustaville lipputukea maksaisivatkin. Länsi-Uudellamaalla ja Porvoon seudulla sentään seutuliput, mutta Keski-Uudellamaalla ei ole.

Mainitsisin hyvinä yhteysväleinä myös Nummela-Lohja, Nummela-Vihti kk, Hyrylä-Hyvinkää, Klaukkala-Nurmijärvi kk, Järvenpää-Kellokoski, Nurmijärvi-Rajamäki. Mutta tuossahan ne muut jo mainitsitkin hyvin. Hyvä palvelu on Helsingin-linjoilla, jotka saadaan jotenkin järkevästi reititettyä niin, että saadaan palvelua myös kehyskuntien sisälle. Yksinään nämä yhteydet eivät olisi kannattavia, mutta Helsingin-palvelun ohessa ne voidaan hoitaa.

Kehyskuntien sisäisiä yhteyksiä on karsittu viime vuosina nopeaan tahtiin ja muutettu vain koulupäivinä ajettaviksi. Helsingin-vuorot ovat säilyneet, niitä on ehkä jopa lisätty. En tiedä syytä tähän vastakkaisuuteen, tietääkö joku muu? Ja eikö ole aika jännä, että vaikka Helsingin seutu on ainoa seutu Suomessa jossa ei ole yhteistä seutulippua, julkinen liikenne pelaa näinkin hyvin kehyskuntiin? Ajatelkaa, jos olisi seutulippu. Helsingissä työssäkäyvä voisi ilman lisäkuluja lähteä toiseen kehyskuntaan vaikkapa kyläilemään vapaapäivänä. Ilmainen kun matka olisi houkuttimena, niin ehkä se harvempikin vuoromäärä riittäisi matkan tekemiseen.
 
Bussiliikenteen varassa olevista kunnista parhaassa asemassa lienevät Lohja, Porvoo ja Sipoon eteläosat.

Eikö tuo Hyryläkin ole aika hyvällä paikalla? Meneehän sieltä lähes kaikki vakiovuorot tuolla suunnalla. 15 minuutin välein tarjontaa jopa.
 
Juu, onhan siellä Hyrylässä vartin vuoroväliä joskus arkisin aamulla ja iltapäivällä. Iltaisin ja viikonloppuisin löytyykin sitten jo parin tunnin vuorovälejä. Nummelan ja Lohjan välillä taas on todella heikosti tarjontaa viikonlopun päiväliikenteessä. Esimerkiksi sunnuntaisin Nummelasta Lohjalle menee bussi 13:50 ja seuraava 22:50. Päinvastaisessa suunnassa taukoa tulee "vain" välille 12:30 - 20:00. Lauantai ei juuri paremmalta näytä. Lähes tulkoon yhtä heikkoa tarjontaa on myös reiteillä Nummela - Vihti ja Hyrylä - Hyvinkää.
 
Nummelan ja Lohjan välillä taas on todella heikosti tarjontaa viikonlopun päiväliikenteessä.

Nummelasta Vihtiin pääsee sunnuntaisinkin 17 kertaa päivässä pikavuoroilla, tulee vain enemmän kävelyä jos niitä käyttää. Voimme kuitenkin olla samaa mieltä, että kehyskuntien joukkoliikennetarjonta painottuu vahvasti arkipäiviin, viikonloppuisin tarjonta on heikkoa. Paras viikonlopun tarjonta on ratojen varsilla, mutta vaikka joku bussikunta pystyisi kilpailemaan bussien määrässä viikolla junien kanssa, niin viikonloppuna on vain murto-osa busseista liikkeellä. Mikä selittää tämän epäsuhdan? Eivät kai ne junatkaan ilmaisia ole ajaa puolityhjinä, joten eikö myös viikonlopun busseja voisi subventoida?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös