Navigaattorien merkitys reittien ruuhkautumisessa

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Helsingissä Turunväylälle menevä henkilöautoliikenne on perinteisesti ohjattu Mechelininkadun ja Linnankoskenkadun kautta. Nykyään kuitenkin on yhä enemmän näitä navigaattoreita autoissa. Ne etsivät mielestään suorimman reitin, jolla on pääväylän status ja se on Mannerheimintie-Tukholmankatu. Tämä sattuu olemaan myös vilkas bussireitti. Nämä navigoivat henkilöautoilijat siis ruuhkauttavat reittejä, jotka ovat hieman suorempia, kuin autoilijoille tehdyt sujuvat reitit. Sama ilmiö on Lahdenväylälle ja Tuusulanväylälle mennessä, kun autoilija tekee valintaa Hämeentien ja Sörnäisten rantatien välillä. Navigaattori ohjaa Hämeentielle, jota on yritetty rauhoittaa joukkoliikennekaduksi. Näihin navigaattoreihin pitäisi saada jonkinlaista älyä siihen, että ne ohjaisivat autoilua sujuvimmille reiteille pois bussien tieltä ja ihmisten asuinalueilta.
 
Näihin navigaattoreihin pitäisi saada jonkinlaista älyä siihen, että ne ohjaisivat autoilua sujuvimmille reiteille pois bussien tieltä ja ihmisten asuinalueilta.
Jos asialle haluaa jotain tehdä, niin yleensä nuo teknologiafirmat kuuntelevat palautetta hämmentävän herkästi. Eli kun kertoo, että reitti menee näin ja sen pitäisi mennä näin, niin hyvinkin saattavat korjata sen. Jos lähettää viestin, että miksi s%#&&#% tää ei toimi, niin vastakaikua saa vähemmän... Voisihan sen palautteen ja valmistajien yhteystiedot kerätä vaikka tälle foorumille?
 
Näihin navigaattoreihin pitäisi saada jonkinlaista älyä siihen, että ne ohjaisivat autoilua sujuvimmille reiteille pois bussien tieltä ja ihmisten asuinalueilta.

Entäs älyä autoilijoille? Silloin, kun ei ollut navigaattoreita, niin osattiin katsoa karttaa ja tehdä itsenäisesti reittisuunnitelmia jo ennen liikkeelle lähtöä. Silloin, kun ei ollut kaikenlaista luiston- ja jarrunsäätöelektroniikkaa, niin osattiin sovittaa ajonopeuksia kelin mukaan.

Mielestäni on jokseenkin älytöntä, että kuljettaja saa tiirailla autossaan kaikenmaailman näyttöruuduilta navigaattoreita. Se kun ei yhtään häiritse havaintojen tekemistä muusta liikenteestä...

Kukahan keksisi sellaisen navigaattorin, joka sanoisi, että "nyt ei kannata tämmöistä matkaa tähän aikaan ajaa ollenkaan - mene ratikalla tai bussilla". Ai niin, eihän se navigoija voi autosta poistua. Ei onneton tiedä, minne mennä. Tarvitaan siis kannettava navigaattori, joka taluttaa koko matkan. No, siinähän taas on yksi uusi teknolelu jalankulkijoillekin myytäväksi.

Kun Vuotiellä oli jokin aika sitten useita tolppaanajo-onnettomuuksia, niin lehdistössä syyteltiin välillä valotolppia ja välillä kevyen liikenteen väylää, jota muka luullaan ajorampiksi. Mielessäni käväisi kysymys, että kuinkahan moni ajaa ulos tieltä luottaen sokeasti johonkin ulkomailla laadittuun navigaattoriin, joka sanoo, että tästä vaan heti nyt.

Koneita naputellen on varmaan kiva rakennella kaikenlaisia navigointiohjelmia. Ne ovat kuitenkin aina enemmän tai vähemmän virtuaalisia. Todellisessa liikenteessä on niin paljon yllättäviä muuttujia, että mikään navigaattori ei voi korvata järjen käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Todellisessa liikenteessä on niin paljon yllättäviä muuttujia, että mikään navigaattori ei voi korvata järjen käyttöä.

Aamen. Monesti kyllä tulee kyseenalaistettua "nopein" reitti, mitä kone arjoaa. Itsekkin puoli-ammattilaisena ajelleena tullut vastaan hassuja tilanteita, kun navigaattorin näytöllä olen aivan umpimetsässä, kun lasken Kehä ykköseltä Perkkaan liittymää alas.
 
Ai niin, eihän se navigoija voi autosta poistua. Ei onneton tiedä, minne mennä. Tarvitaan siis kannettava navigaattori, joka taluttaa koko matkan. No, siinähän taas on yksi uusi teknolelu jalankulkijoillekin myytäväksi.


Löytyy jo, esim Garmin Quest. Erittäin näppärä vekotin.
 
Löytyy jo, esim Garmin Quest. Erittäin näppärä vekotin.

HP iPAQ hw6915 sisältää TomTomin navigaattorisoftan, jossa on mahdollisuus määritellä reittivalinta pyöräilijälle ja jalankulkijalle. Loput riippuu sitten ostetun kartan laadusta. Ei ole vielä kokemuksia tästä reittivalinnan toimivuudesta, mutta muuten kyllä navigoi mukavasti myös bussin sisältä kunhan kapula on ikkunalla.
 
Viime maanantaina illansuussa 11.8.2008 Helsingissä Lahdenväylällä sattuneen onnettomuuden (kaivinkone putosi lavetilta ojaan) yhteydessä tuli testattua TomTomin RDS/TMC-vastaanottimen toimintaa ruuhkatiedottamisen yhteydessä. Tulin pohjoisesta onnettomuuspaikalle päin n. klo 21, jolloin nosto-operaatio oli vielä meneillään ja kaksi kaistaa kolmesta suljettuna. Radio Suomi oli useasti tiedottanut asiasta, mutta navigaattori oli hiljaa kunnes oli liian myöhäistä poiketa moottoritieltä sivuun välttääkseen ruuhkan. Sittenpä jonoteltiin muutaman kilometrin matkalla puolisen tuntia ja katseltiin kuinka useilta muilta paloi pinna totaalisesti...

Toki kyse voi olla myös Destian myöhäisestä "navigaattoritiedottamisesta" (navigaattori oli suunnistamassa kyseisellä matkalla alkaen klo 19:30 ja varoitti pohjoisempana olevista siltatöistä hyvissä ajoin), mutta joka tapauksessa tiedonvälitys navigaattorin kautta toimi tuossa tapauksessa huonosti. Siinäkin vaiheessa kun ruuhkatiedote lopulta Kehä III:n jälkeen pätkähti ruutuun, arvioitu viive oli koko sen puolen tunnin ajan "1 minuutti" (em. siltatyömaasta arvioitu viive oli 4 min.)! Eipä jäänyt kovin laadukasta kuvaa tuosta tiedottamisesta.
 
Takaisin
Ylös