Joukkoliikennekeskustelua IRC:ssä

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Friikki

Itse asiassa ratikkafriikit keskustelivat asiasta jo hyvän aikaa sitten alan IRC-kanavalla, jossa kaikki ajankohtaisuudet tulevat esille heti tuoreeltaan.

Mikä ihmeen irc-kanava?

No, en suostu käyttämään itsestäni mitään friikki-termiä, sehän on jo Wikipediankin mukaan negatiivinen "outo tyyppi", joilla on jokin syndrooma, eikä kaikki asiat ole himassa.

Vakavasti liikkeellä olevat raitiotieharrastajat, myös alan historioitsijat, eivät tunne tuota kanavaa juurikaan. Kerro ihmeessä siitä lisää, miten siihen liitytään yms., eli miten voi tulla tai olla tulematta tuollaiseksi henkilöksi, josta netissä mainitaan: "Halventava termi henkilöstä, jolla on matalat sosiaaliset taidot, mutta joka usein omaa korkean älykkyyden".

Friikittömät eivät kai voi kertoa friikeille "asioista" luottamuksella, kun ne sitten siirtyvät nopsasti irc-kanavalle? Mutta friikit voivat kertoa kanavalla yleisesti pyörivää tietoa puolestaan friikittömille ja saada siitä tietäjän maineen? Näinkös se menee?

Irc-tiedoille voisi olla myös muita yleisesti hyvänä pidettyjä levittämistapoja kuin se, mitä edellä on tapahtunut? Esimerkiksi JLF, SRS-uutiset tai Raition Päätepysäkki. Paremminhan ne kattavat tiedotuskentän kuin irc?

Ja saa tänne toki soittaa lankapuhelimella tai lähettää postikortin :)

Tätä mieltä vahvasti
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Friikki

Mikä ihmeen irc-kanava?
Tässä yhteydessä viitattu kanava on nimeltään #joukkoliikenne. Sinne näkyy kertyvän alan harrastusyhteisön "kerma", ts. he, jotka tietävät todella paljon ja jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Mainitulla kanavalla näkyy olevan mukana useita tämän foorumin jäseniä. Tämä foorumikin taisi saada alkunsa yhden IRC-kanavan keskustelujen pohjalta, mutta erinimisen.
Compact sanoi:
No, en suostu käyttämään itsestäni mitään friikki-termiä, sehän on jo Wikipediankin mukaan negatiivinen "outo tyyppi", joilla on jokin syndrooma, eikä kaikki asiat ole himassa.
Tuon termin kuuleekin kai yleisimmin niiltä, jotka arviovat harrastustamme omien kokemuksiensa pohjalta (ja arvioijat eivät itse harrasta tätä samaa asiaa). Suurin osa taviksista pitää joukkoliikenneharrastusta varsin erikoisena, myös osaksi kyseenalaisessa merkityksessä. Tässä onneksi tieto vähentää ihmettelyitä. Tietoa on helppoa levittää esim. Internetin kautta, puhuttiinpa sitten yhteisöjen (esim. SRS) tai yksityisten "liikennesivujen" kaltaisista sivuista.
Compact sanoi:
Vakavasti liikkeellä olevat raitiotieharrastajat, myös alan historioitsijat, eivät tunne tuota kanavaa juurikaan. Kerro ihmeessä siitä lisää, miten siihen liitytään yms...
Ensimmäisellä kerralla voi vaikka mennä kanavalle (siis jos ei ole harrastanut / käyttänyt ircciä aikaisemmin) vaikkapa webircin kautta (esim. chat.ircnet.org). Kannattaa luoda itselleen ensin oma tunnus eli nick ja sitten valita, mille kanavalle liittyy (join). Yleensä kanavan nimien edessä on risuaitamerkki eli #. Tässä mainitulle kanavalle liitytään /join #joukkoliikenne tai merkitsemällä #joukkoliikenne jo alkuvaiheessa webircin kysymään ruutuun (kun juuri tälle kanavalle mennään ensimmäisenä).
Compact sanoi:
Friikittömät eivät kai voi kertoa friikeille "asioista" luottamuksella, kun ne sitten siirtyvät nopsasti irc-kanavalle? Mutta friikit voivat kertoa kanavalla yleisesti pyörivää tietoa puolestaan friikittömille ja saada siitä tietäjän maineen? Näinkös se menee?
Nyt taidamme olla vähän eri aallonpituuksilla. Todettakoon, että IRC:ssä voi keskustella haluamansa henkilön kanssa priva-keskusteluita, joissa voi käydä läpi luottamuksellisia, ei-julkisiakin asioita. Julkisilla kanavilla ei ole varmaankaan tarkoituksenmukaista esittää ei-julkisia asioita. IRC:ssä voi kuitenkin esitellä asioita niin, ettei koko maailma niitä heti ole kuulemassa. Osa keskustelupalstojen "peruutusvalohavainnoista" on omiaan kyseenalaistamaan harrastustamme ja sen taustoista, siksi varmaan on hyvä, että keskustelut jakaantuvat sekä suoraan nettiin että asiaankuuluville kanaville. On aina makuasia, mitä kertoo ja missä.
Compact sanoi:
Irc-tiedoille voisi olla myös muita yleisesti hyvänä pidettyjä levittämistapoja kuin se, mitä edellä on tapahtunut? Esimerkiksi JLF, SRS-uutiset tai Raition Päätepysäkki. Paremminhan ne kattavat tiedotuskentän kuin irc?
IRC täydentää kaikkia noita. Niillä kullakin on oma tehtävänsä. IRC:ssä keskustellaan reaaliajassa. Keskustelu on interaktiivista vuoropuhelua. Se on täysin korvaamaton muoto verrattuna mihinkään tässä lueteltuihin. Koska tieto on valtaa, on ymmärrettävää, että suuren tiedon lähteet herättävät epäröintiä ja jopa pelkoa. Molemmat voi parhaiten poistaa lähtemällä itse mukaan todella suurten tietomassojen markkinoille. Siellä on tilaa kaikenlaisille tietäjille. Kanavalla joukkoliikenne on edustettuina ihan koulaisista liikennesuunnittelijoihin (tai muihin diplomi-insinööreihin), joten sopivia keskustelukumppaneita varmasti löytyy, samoin jutun aihetta! Tervetuloa mukaan!
 
Vs: Friikki

Todettakoon, että IRC:ssä voi keskustella haluamansa henkilön kanssa priva-keskusteluita, joissa voi käydä läpi luottamuksellisia, ei-julkisiakin asioita. Julkisilla kanavilla ei ole varmaankaan tarkoituksenmukaista esittää ei-julkisia asioita. IRC:ssä voi kuitenkin esitellä asioita niin, ettei koko maailma niitä heti ole kuulemassa.
Minä (savupirtin aikoina syntynyt) en tullut hullua hurskaammaksi noista ohjeista. Pornoa ja sen sellaista tarjosivat. Eipä kiinnosta moinen. Ja eikos tuollaiset "priva-jutut" ole mukavampi käydä läpi vaikka puhelimessa tai "naamat vastakkain".
 
Vs: Friikki

Ja eikos tuollaiset "priva-jutut" ole mukavampi käydä läpi vaikka puhelimessa tai "naamat vastakkain".
No jos ja kun kaveri asuu Kiinassa ja minä Helsingissä niin puhelinvaihtoehto ei ole kovin huokea. Kasvotusten tapaamisen järjestäminen on taas muutoin epäkäytännöllistä...
IRC on erittäin toimiva tapa kommunikoida, kunhan siihen pääsee sisälle. Oli minullakin kaikenmaailman ennakkoluuloja siihen saakka, kunnes päätin lähteä leikkiin mukaan. Ja nyt ei kyllä ole kertaakaan käväissyt mielessäni, että sen harrastusmuodon voisi lopettaa... ;)
 
Raitiovaunuhavaintoja

Itse asiassa ratikkafriikit keskustelivat asiasta jo hyvän aikaa sitten alan IRC-kanavalla, jossa kaikki ajankohtaisuudet tulevat esille heti tuoreeltaan.

Ehdotus: kun tulee esille jotain "näinkin mullistavaa", niin kuin tuo järjestysnumeron fontin muuttuminen, niin olisi hienoa lukea sellaisesta myös täällä jlf:ssä vaikka tällä havaintopalstalla.

Raitiossa sanotaan, että tietäminen ei ole minkään arvoista, jollei sitä kerrota. Se on siihen kopioitu amerikkalaisesta ratikkalehdestä Traction & Models ja kuuluu alkuperäisesti Knowledge is of no value unless it is shared with others.

Pikku-uutisten ja havaintojen vähyys huolestuttaa. Enemmän detaljijuttuja näkyviin, jos ja kun sellaisista tiedetään.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja

Ehdotus: kun tulee esille jotain "näinkin mullistavaa", niin kuin tuo järjestysnumeron fontin muuttuminen, niin olisi hienoa lukea sellaisesta myös täällä jlf:ssä vaikka tällä havaintopalstalla.
Tunnustan kyllä ihan julkisesti, että tässä tapauksessa en kehdannut. Minun mielestäni tuo fonttijuttu ei ole sen luokan uutinen, että sitä kuuluu toitottaa koko maailmalle. Vain toisille bongareille kohdistetussa mediassa asia on toinen. Mietin kyllä jonkin aikaa, kehtaanko raportoida asiaa edes IRC:ssä. Muistaakseni haudoin havaintoani päivän tai pari... :)
Mutta kuvani ovat nyt verkossa, kiitos 339-DF:n, kun otti havainnon miehekkäästi esille ja noudatti RAITIOn Päätepysäkinkin arvokasta mottoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja

Tunnustan kyllä ihan julkisesti, että tässä tapauksessa en kehdannut. Minun mielestäni tuo fonttijuttu ei ole sen luokan uutinen, että sitä kuuluu toitottaa koko maailmalle. Vain toisille bongareille kohdistetussa mediassa asia on toinen. Mietin kyllä jonkin aikaa, kehtaanko raportoida asiaa edes IRC:ssä. Muistaakseni haudoin havaintoani päivän tai pari...

Eikös tuollaiset - ja vastaavat - jutut ole juuri hyviä detaljiuutisia?

Jlf:ää ei seuraa koko maailma, eikä raitiovaunuhavaintoja-palstaakaan suurin osa jlf:ää seuraavista. Koska en itse käytä vielä(kään) irciä, ilmeisesti vain tämä jlf-palsta tavoittaa minut ja monet muutkin vakavasti vuosikymmeniä harrastaneet raitiotieharrastajat. Heitä sanoisin "kermaksi", että on kiinnostus riittänyt nyt vaikka sanotaanko 1930-luvulta lähtien seurata sporatapahtumia. Tiedän sellaisia henkilöitä keskuudestamme. He eivät välttämättä seuraa tapahtumia edes www:stä, mutta kyllä radan varrelta ja Raitiosta.

Rattivaunu sanoi:
...kanava on nimeltään #joukkoliikenne. Sinne näkyy kertyvän alan harrastusyhteisön "kerma", ts. he, jotka tietävät todella paljon ja jo hyvin aikaisessa vaiheessa

Kaikki vakavasti harrastavat eivät seuraa irciä ja joidenkin kyselyjeni ja havaintojeni mukaan eivät siihen ole aikeissakaan siirtyä. Uskaltaisin jopa sanoa, että "kerma" oikeasti toimii jossain muualla kuin kanavalla. Mietitään mitä "kerma" tarkoittaa.

Kanavalla ovat liikkeellä lähinnä uudentiedonjanoiset fuksit ja joku pari asioista perilläolevaa tuutoria ohjaa heitä kanavalla harrastuksen saloihin. Se on toki hienoa ja kannatettavaa toimintaa!

Siis lopuksi kaino toive, että tänne vain lisätään tällaisetkin pikkuhavainnot, ja sitten tarpeen mukaan Raitioon, että jäävät painettuna historian lehdille. Eihän sitä muuten ole ulospäin friikki, jos ei fonttimuutoksesta mainita :)
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja

Eikös tuollaiset - ja vastaavat - jutut ole juuri hyviä detaljiuutisia?
...jos ei fonttimuutoksesta mainita :)
Hmm. Olen kyllä käsittänyt niin, että #85:n fonttijuttu oli puhdas vahinko. Oikeansorttiset viitoset ovat päässeet jostain varastosta lopahtamaan. Siinä vaiheessa kun fontti muuttuu oikeasti (=pysyvästi), niin siitä on paikallaan mainita erilaisissa raitiovaunu-uutisissa niin täällä, kanavilla, Päätepysäkillä kuin SRS-uutisissakin. Toki tuollaisista erikoistapauksistakin voi kertoa kavereilleen, mutta kertoja valitsee sitten itse, mitä kautta kertoo...
Sen voin sanoa, että jos laittaisin jok'iksen raitiovaunuhavaintoni Päätepysäkille, niin 32-sivuiseen Raitioon ei sitten enää kovin paljoa muuta mahtuisikaan. Tai sitten lehden fonttikoko pienenisi niin paljon, että osa meistä ei taitaisi pystyä lehteä enää senkään puolesta lukemaan... ;)
 
Vs: Friikki

Minä (savupirtin aikoina syntynyt) en tullut hullua hurskaammaksi noista ohjeista. Pornoa ja sen sellaista tarjosivat. Eipä kiinnosta moinen. Ja eikos tuollaiset "priva-jutut" ole mukavampi käydä läpi vaikka puhelimessa tai "naamat vastakkain".
Joo, eihän sinne "kanavalle" ole kenenkään pakko tulla ja varsinkin jos tuntee noin etäiseksi tuon homman. Mistään mainitsemastasi aiheesta siellä ei kyllä puhuta ja tuollaisen aineiston levittämisestä saa kyllä potkut kanavalta. Se on nimensä mukaisesti #joukkoliikenne-kanava. Mulle se on korvaamaton tiedonlähde pysyäkseni ajantasalla Helsingin ja edes muun maailman tapahtumista. Ja asiantuntemusta siellä kyllä riittää; monet sen jäsenet kun ovat alan ammattilaisia, alan harrastuksen lisäksi. Ei ole siis ihan pelkästään "mutu-tietoa".
 
Tämä oli mielenkiintoinen spin off itse aiheesta viestinnän puolelle.

Irccailusta eli tekstimuotoisesta seurustelusta verkon välityksellä (yritän keksiä sille jonkin yleiskielen sanoihin pohjautuvan kuvauksen) on tullut nykyään suosittua ajanvietettä. Ja on sillä kai joitain todellisia hyötyjäkin. Kuten esimerkiksi se, että "pöydän ääressä" voi olla vaikka toiselta puolen maapalloa.

Itse en ole tuohon ryhtynyt. Siihen on yksinkertainen selitys: rajallinen aika. Keskustelu ja väittely ovat hyödyllisiä, mutta niihin ei voi käyttää kaikkea aikaa. Monet keskustselevat siitä, mitä ovat nähneet tai kuulleet, eli perimmältään siitä, mitä muut ovat tehneet. Mutta ne, jotka tekevät, tarvitsevat siihen tekemiseen aikaa myös. Ja silloin kun tekee, ei voi seurustella.

Irccailu on siitä erikoista, että se on epämääräisesti julkisen ja yksityisen rajamailla. Jos ei käy siellä, missä on muita, ei tietenkään kuule, mistä puhutaan. On hassua, että koskaan ei ole murehdittu sitä, miksei kapakkakeskusteluja referoida niille, jotka eivät kapakassa olleet. Mutta kun jotain viestiä kulkee netissä, tulee sellainen olo, että kaikessa pitäisi olla mukana.

Mutta ei tarvitse. Edelleen on oikeus olla omasa porukassa, joka ei ole velvollinen julkaisemaan juttujaan, vaikka ne muitakin voivat kiinnostaa. Saahan sitä jutella yksityisesti muullakin tavalla. Ja yhtä lailla saa olla porukoista poissa.

Minulle on riittänyt ja toistaiseksi riittää keskustelun ja seurustelun tekniikkana foorumi. Tämän suuri etu on siinä, että tämä toimii silloin kuin minulla on sille aikaa. Ircissä ei voi keskustella yksin. Dialogin lukeminen jälkikäteen on aika puuduttavaa, erityisesti verrattuna siihen, että joku on kirjoittanut asian tiiviinä ja pelkistettynä foorumiviestiin.

Eli terveisiä vaan sinne ircciin. Eiköhän asia liiku näidenkin välillä silloin, kun on todellinen tarve. Se, mitä ircataan kahden kesken ei ole julkisuuteen tarkoitettukaan.

Antero
 
Yksi asia: #joukkoliikenne-kanavalla on sellainen sovittu sääntö, että siellä käydyt keskustelut ovat vain kanavan välisiä juttuja ja niitä ei saa tuoda julkisuuteen. Samoista asioista saatetaan tosin keskustella tälläkin foorumilla, mutta se on useinmiten vain sattumaa. Se kanavan jäsen, joka rikkoo tätä sääntöämme vastaan menettää tunnuksensa ja oikeutensa tulla kanavalle, lopullisesti. Homma perustuu täysin luottamukseen ja siitä ei tingitä. Tämän täytyy jokaisen mahdollisen uuden jäsenen ymmärtää ja hyväksyä.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi asia: #joukkoliikenne-kanavalla on sellainen sovittu sääntö, että siellä käydyt keskustelut ovat vain kanavan välisiä juttuja ja niitä ei saa tuoda julkisuuteen. Samoista asioista saatetaan tosin keskustella tälläkin foorumilla, mutta se on useinmiten vain sattumaa. Se kanavan jäsen, joka rikkoo tätä sääntöämme vastaan menettää tunnuksensa ja oikeutensa tulla kanavalle, lopullisesti. Homma perustuu täysin luottamukseen ja siitä ei tingitä. Tämän täytyy jokaisen mahdollisen uuden jäsenen ymmärtää ja hyväksyä.

Tutustuinpa itsekin muutaman viikon ajan keskusteluun IRC-kanavilla ja sain vaikutelman, että tilanne elää melko voimakkaastikin. Toisia potkitaan pois milloin milläkin perusteella ja muutenkin "asjameininki" on häilyvä käsite.
 
Hyvä tietää, että tuollainenkin foorumi on, pitäisi tulla mukaan ja pyytää paria metroharrastajakaverianikin. Kiitos sebu tiedosta!:D
 
Takaisin
Ylös