Helsingin raideliikennekaavio

Helsingin raideliikennekaavio v. 2020

Pannaas tähän tarpeellisten keskustelujen lomaan taas vähän pehmeämpääkin purtavaa, raitiolinjastosuunnittelua: piirsin uhkaamani näkemyksen n. vuoden 2020 linjastosta, joka on paisunut kuin pullataikina:



Minullakin alkoi sormet syyhytä – –

Perusjuoni on se, että verkoston laajetessa huomattavasti suurin osa linjastosta kannattaa järjestellä kokonaan uudelleen. Varmasti jotkut haluaisivat purkaa mm. nykyisenlaiset kiertävät kolmoset ja seiskat, mutta niin "pyhiin" asioihin en tohtinut kajota. Tyydyin päivittämään heilurilinjoja ottamalla huomioon varsinkin Laajasalon laajennuksen sekä satama-alueet.

Toisin kuin Rattivaunu omassa suunnitelmassaan, minä olen uskaltanut kajota pyhiin rengaslinjoihin! Sen johdosta syntyi perinteisiä ratikkalinjoja 11 kpl, joista 4 on »tuplia», eli yhteensä tarvittaisiin 15 tunnusta, olkoon numeroiltaan vaikka 1-13,15 ja 50. Noiden lisäksi kartalla on tietysti molemmat Jokerit ja muu raideliikenne.

Kruunuvuori ja Jätkäsaari sekä Jokerit pois luettuna omaan linjastooni tarvittaisiin n. 18 km uutta rataa. (HKL:n mukaan 36 km.)

Ajatukseni on, että sininen/vaal.vihreä, pinkki, musta, keltainen, harmaa ja punainen olisivat päälinjoja, joita liikennöitäisiin yötä myöten ja muut linjat ovat nykyisen kaltaisia klo 6-23-linjoja.

Tasatahtisuunnitelmissa olen päätynyt 7,5 minuutin kannalle, ja arvioisin vuoroja silloin tarvittavan n. 150. 10 minuutin välit taas toteutuisivat n. 115 vuorolla.
 
Vs: Helsingin raideliikennekaavio v. 2020

Toisin kuin Rattivaunu omassa suunnitelmassaan, minä olen uskaltanut kajota pyhiin rengaslinjoihin!
Kyllä "pyhyyksiäkin" täytyy uskaltaa joskus uhmata. Olen jossain IRC-keskusteluissa taipunut laittamaan koko ratikkalinjaston täysremonttiin... Rajuimmatkin visiot vaan kannattaa tuoda julkisuuteen mahdollisimman diplomaattisella tavalla.

Noh, leikki leikkinä... ;) Hieno linjastokaavio, Safka! Kiitos siitä.
 
Viilauksia linjoihin:

9: Päättäri Ilmalantorille. Kääntyy Sturenkadulle ja edelleen Wallininkatua ja 2sen vanhaa reittiä Hakaniemeen. Keskustasta 3sen rittiä Eiraan ja edelleen 1sen päättärin kautta Hernesaareen.

5: Uusi Linja. Kumpula-Hermannin rantatie-Kalasatama-Sörnäisten rantatie-Hakaniemi-10n nykyinen päättäri.

6,8: Jatkavat jätkäsaareen.

4,10: Jatkavat Katajanokan kautta Laajasaloon. Toinen Herttoniemen metroasemalle, toinen Santahaminaan. Mikäli pohjoinen (pika)ratikkalinja Lentoasema-Aviapolis-Pakkala-Tammisto-Torpparinmäki-Paloheinä-Osuuskunnantie-
Maunula-Metsälä-Pasila-Helsinginkatu-R-asema toteutetaan, se jatkaa laajasaloon, ja 10 ajaa edelleen nykyistä reittiään.

Lisäksi jatkot: Huopalahden asema(10), Oulunkylän asema ja Viikki (joku nykyisistä linjoista tai 5)
 
5: Uusi Linja. Kumpula-Hermannin rantatie-Kalasatama-Sörnäisten rantatie-Hakaniemi-10n nykyinen päättäri.

Toivottavasti, eikä unta.

...... -Hakaniemi-Kamppi-Runeberg-Topelius-Hartman, Meilahden sairaala -Pacius-Huopalahdentie-Munkkivuori
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä uusin luomukseni:



Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman "uskottavan" näköinen Helsingin seudun raideliikennekartta. YTV-alueen ulkopuolella vyöhykerajat ovat niin sekavat, että pelkistin ne kylmästi yhdeksi vyöhykkeeksi.

Palautetta ja parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
 
Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman "uskottavan" näköinen Helsingin seudun raideliikennekartta. - Palautetta ja parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
Siistiä jälkeä teit! Kiitos siitä. Joku ehkä voisi kaivata tarkennusta siitä, mitkä lähijunat pysähtyvät milläkin asemilla, mutta ehkäpä se näkyy seuraavassa painoksessa..? :)
 
Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman "uskottavan" näköinen Helsingin seudun raideliikennekartta. YTV-alueen ulkopuolella vyöhykerajat ovat niin sekavat, että pelkistin ne kylmästi yhdeksi vyöhykkeeksi.

Jotain ehdotuksia:

  • Lähijunalinjat erikseen, pysähdyskäyttäytyminen vaihtelee joka tapauksessa
  • Helsinki ja Rautatientori yhdeksi
  • Ruotsinkieliset asemanimet mukaan, jos kerran kartalla on myös ruotsinkielinen otsikko

Yleisesti tykkäisin, jos perusidea olisi sama kuin omassa versiossani, mutta valitsemallasi graafisella ulkoasulla. Jotenkin olisi hyvä saada vielä L/N/T-junatkin kaavioon, ehkä yöliikenteelle täytyy tehdä omansa? Sinun kaaviosi on jo käytännössä yöjunaliikennettä ajatellen valmis, rantametro vain pois :)
 
Palautetta ja parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan.


Tämä on kyllä mainio ja juuri oikean näköinen väreiltäänkin. Tuo tietyillä asemilla pysähtyminen tuo vähän ongelmia, joista ei välttämättä selviä ilman näkyvää muutosta.

Ja vielä muutama sana tästä:
  • Mäkkylä on eksynyt Helsingin puolelle
  • Metro voisi liittyä Rautatieasemalla selkeämmin juniin.
  • Vyöhykkeet erottuisivat paremmin, jos joka toinen olisi hieman eri sävyinen, kuten suuressa maailmassa on nähty.
 
Jotenkin olisi hyvä saada vielä L/N/T-junatkin kaavioon, ehkä yöliikenteelle täytyy tehdä omansa?
Niin no N kulkee pyhäpäivinä muulloinkin kuin yöllä. L kulkee varsinkin pyhäaamupäivinä ihan "valoisaankin aikaan". Joten kyllä tuollaisten pitäisi näkyä.

Ja seuraavassa päivityksessä Ultrix pääsee venyttämään E:n Kauklahteen saakka.
 
Helsinki ja Rautatientori yhdeksi
En laittaisi siten kuin Ultrixin versiossa, vaan kansainvälisen käytännön mukaan. Se kansainvälinen on, että jos asemapallukat ovat valkoiset, niin niiden välillä on yhdistävä valkoinen "kanava" joka viestii siitä, että näiden kahden välillä voi kävellä sisätiloissa. Tällainen merkintätapa löytyy ainakin kuuluisasta Lontoon maanalaisen linjakartasta.

Perustelen tätä sillä, että Rautatientori-niminen metroasema on eri asema kuin Helsinki-niminen rautatieasema, jonne paikallisjunat ajavat. Näiden kahden välinen kävelyaika ja -etäisyys ovat niin pitkät, että on harhaanjohtavaa antaa mielikuva siitä, että ne olisivat samat asiat.

Yleinen tapa on nimetä kaupunkien tärkeimmät rautatieasemat kaupungin nimellä, koska ne palvelevat myös kaukoliikennettä. Ja jos jossain metrojunat ajavat oikeasti tällaiselle asemalle, ne ajavat sitten sille samannimiselle asemalle. Siten en kannata Helsinki-nimisen aseman nimen muuttamista joksikin muuksi, kaikkein vähiten Rautatientori-nimiseksi, koska se nimi on harhaanjohtava myös metroaseman nimenä. Metrossa muuten Rautatientori on englanniksi Railway station. Minusta oikea nimi olisi Keskusta tai Kaivokatu. Rautatientoriltahan pääsee vain Kaisaniemi-nimiselle metroasemalle.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kiitän kommenteista. Tuota tiettyjen linjojen pysähtymistä tietyillä asemilla olen miettinyt pääni puhki, ja tällä kertaa päädyin mahdollisimman yksinkertaistettuun versioon. Olen yrittänyt myös "Köpis"-tyyliä, jossa kullekin linjalle on oma ohut viivansa, mutta meillä on täällä Helsingissä aivan liika eri linjoja, joiden välillä on liian pieniä eroja. Selkeän kartan tekeminen tuntuu melkeinpä mahdottomalta.

Hieman aiheen vierestä täytyykin huomauttaa, että minusta tuota lähiliikennejärjestelmää pitäisi yksinkertaistaa nykyisestä sekavuudestaan. Eikö riittäisi, että ranta- ja pääradoille olisi kullekin kaksi linjaa, joista toisen junat pysähtyvät kaikilla asemilla ja toisen vain merkittävämmillä vaihtoasemilla? Miksi ihmeessä eri vuorokaudenajoille ja viikonpäiville on oltava omat linjat?

Toinen vaihtoehto olisi halkaista koko järjestelmä kahdeksi eri brändiksi: kaupunkijunat (vaihtoehtoisesti S-junat) ja seutujunat. Kaupunkijunia olisi kullekin ilmansuunnalle vain yksi linja, joka pysähtyy kaikilla asemilla kulkien vain eristetyillä radoilla ja tihennetyillä vuoroväleillä. Leppävaaraa ja Keravaa etäämmälle kulkevat linjat olisivat virallisesti seutujunia.

Miksi näin ei tehdä? Onko tässä taas niitä paljon puhuttuja Suomen erikoisolosuhteita, jotka estävät meitä kehittämästä samanlaista urbaania ja helposti hahmotettavaa joukkoliikennettä kuin muualla Euroopassa?

Mutta takaisin aiheeseen...

Mäkkylä on eksynyt Helsingin puolelle

Se on eksynyt vyöhykkeen 1 puolelle, sillä Wikipedian mukaan siellä käy myös Helsingin lippu, joka siis tässä tapauksessa on vyöhykkeen 1 lippu. Asemahan sijaitsee oikeastaan kaupunkien rajalla.

Vyöhykkeet erottuisivat paremmin, jos joka toinen olisi hieman eri sävyinen, kuten suuressa maailmassa on nähty.

Joo, tämä on täysin totta. Oikeastaan edettyäni projektissa pitkälle kirosin, etten ollut tajunnut heti aloittaessani ottaa tätä huomioon. Tällaisten muutosten tekeminen on jälkikäteen hyvin vaikeaa, ainakin jos pirtää Photoshopilla kuten minä teen.
 
Se on eksynyt vyöhykkeen 1 puolelle, sillä Wikipedian mukaan siellä käy myös Helsingin lippu, joka siis tässä tapauksessa on vyöhykkeen 1 lippu.

Wikipedia on väärässä, siellä ei käy Helsingin sisäinen lippu. Oikeaa tietoa löytyy mm. VR:ltä.
 
Se on eksynyt vyöhykkeen 1 puolelle, sillä Wikipedian mukaan siellä käy myös Helsingin lippu, joka siis tässä tapauksessa on vyöhykkeen 1 lippu. Asemahan sijaitsee oikeastaan kaupunkien rajalla.


Ei ainakaan Wikipedian artikkeli Mäkkylän asemasta ole väärässä (päivitetty viimeksi elokuussa).

Siellä sanotaan seuraavaa:
Wikipedia sanoi:
Mäkkylän asemalta matkaavat saivat aiemmin matkustaa kaupungin sisäisellä lipulla kumpaan suuntaan tahansa (Helsinkiin menevät Helsingin sisäisellä lipulla ja vastaavasti Espooseen menevät Espoon sisäisellä lipulla). Tämä kuitenkin muuttui 28. elokuuta 2005, kun YTV päätti lopettaa kuntien rajapysäkeillä sovelletun kaksoistariffiin. Tämän vuoksi asema kuuluu nykyään pelkästään Espoon alueeseen, ja Helsinkiin matkaavat joutuvat ostamaan seutulipun.
 
Tuota tiettyjen linjojen pysähtymistä tietyillä asemilla olen miettinyt pääni puhki –– Selkeän kartan tekeminen tuntuu melkeinpä mahdottomalta.

Justiinsa niin ja kuvakoko senkun kasvaa kasvamistaan. Tässä nyt yksi versio muiden joukkoon:



Mahtaako jotain perusteellista olla siellä pielessä, en tiedä, mutta pitäkää hyvänänne.
 
Takaisin
Ylös