Helsingin raideliikennekaavio

Mahtaako jotain perusteellista olla siellä pielessä, en tiedä, mutta pitäkää hyvänänne.
Hieno kartta
Koivukylän vaihtoyhteydet puuttuvat
eli siitä kulkee linjat 52, 53, 54, 67, 71, 77, 87, 99, 611N, 623, 700N, 710N, 873
 
Kaivan vanhan ketjun pinnalle ja laitan näytille uusimman tekeleeni raakileena. Klikkaamalla pikkukuvaa pitäisi avautua suurempana PDF-muodossa (täysikokoista en toistaiseksi laita tukkimaan palvelimia):



Edelliseen versioon oli tarkoitus tehdä seuraavia parannuksia:

- Eri junien pysähtymiskäyttäytyminen
- Vyöhyke- ja kuntarajat selvemmin näkyviin
- Uskottavampi värimaailma ja yleisilme

Informaatiografiikkan vääntäminen on jatkuvaa tasapainottelua akselilla informatiivinen - helposti luettava. Jatkuvasti joutuu pohtimaan, mitä informaatiota pitäisi pelkistää tai jättää kokonaan pois luettavuuden nimissä. Pääkaupunkiseudun verkko on harvinaiseen haastava hajanaisuutensa ansioista.

Saa antaa myös palautetta ratkaisusta erottaa kaupunkiradat seudullisista linjoista värein. Antaako Helsingin päädyssä kartta vaikutelman, että kaikki seudulliset linjat lähtisivät hotellin alta ja kaupunkijunat Kaisaniemen puiston laidalta? Entä syntyykö vaikutelma, että Tikkurilassa pysähtyisivät kaikki junat, jolloin G-junan kanssa voisi syntyä haavereita (mihin ihmeeseen sitäkin linjaa tarvitaan?)?

Safkan kartta meni aikoinaan ohi, ja huomasin juuri, että sehän on rakenteeltaan aivan loistava. Pysähtymiskäyttäytyminen asemakohtaisesti käy ilmi ilman mitään epäselvyyksiä, vaikka värit määräytyvät ilmansuuntien, eivät keskinopeuksien mukaan. Tuollaisia näkisin hyvin mielelläni metro- ja juna-asemien infotauluissa. Mitähän siitä pitäisi jättää pois ajatellen taskukokoista versiota, jonka saisi esimerkiksi aikatauluvihkosiin tai turistioppaiden takakansiin?
 
Oikein kiva reittikaavio.

Klippsta kuuluu kirjoittaa oikeasti kahdella p:llä, tosin joskus asemallakin oli väärällä tavalla kirjoitettuja kilpiä. Mårtensdalissa ei ole h:ta välissä. Masalan vastine toisella kotimaisella on Masaby.
 
jpe:n kartta on fantastinen, toistaiseksi paras näkemäni Helsingin raideliikennekaavio. Safkan kartta oli kyllä hyvä, ja siinä olivat ratikat mukana, mutta jpe:n on selkeämpi joten pakko sanoa että henkilökohtaisesti pidän tästä enemmän.

Huomioita:

  • Helsingin päässä ei ainakaan minun mielestäni synny mielikuvaa siitä että linjojen järjestys välttämättä korreloisi raiteiden järjestyksen kanssa.
  • Mielikuva siitä että kaikki linjat pysähtyvät Tikkurilassa kylläkin syntyy. Tämä on pienoinen ongelma, joka tosin ratkeaisi helpoiten laittamalla kaikki junat pysähtymään Tikkurilassa. (Kun en ole vakiasiakas, vielä muutama vuosi sitten kuvittelin että näin onkin ja jouduin kerran käymään Keravalla kääntymässä.) Muussa tapauksessa siihen viereen voisi laittaa asteriskin ja alas huomautuksen -- tämä on selkeä poikkeama odotetusta pysähtymiskäytännöstä.
  • Metrolla ei ole linjatunnusta. Pitäisi olla. Tosin mistä taikoa kun sellaista ei virallisesti ole olemassa.
  • Junien kirjaintunnukset ovat tässä oikein selkeästi ja hienosti. Tosin laittaisin ne mieluummin väripallon sisään kuin neliön.
  • Minusta tässä on aika hyvin eroteltu metromaiset ja muut linjat kuitenkaan jättämättä niitä muitakaan linjoja huomiotta. Kenties olisin tosin vetänyt pääradan ja rantaradan suuntaiset harmaat linjat päärautatieasemalle erikseen enkä yhdistänyt Pasilassa. Siten vältettäisiin hirveä määrä linjatunnuksia Helsingin aseman vieressä yhdessä rivissä. Molemmat voinevat silti olla harmaita, se ei haittaa.

Erinomaista työtä! Bravo! :D
 
Palautetta jpe:n karttaan:

Itse en yhdistäisi pääradan harmaata viivaa rantaradan harmaaseen, vaan pitäisin ne erillään. Tulisi vähän inhimillisemmän kokoinen lista linjatunnuksiakin Helsingin päähän. Yhdistäisin lisäksi A- ja M-junat samaan viivaan Huopalahteen asti, joko kaksivärisellä viivalla tai käyttäisin molemmilla linjoilla samaa väriä. Ei pääradan harmaakaan tule Keravalta etelään kahtena viivana. Lisäksi A ja M välillä Helsinki-Huopalahti on käyttäjilleen kuin yksi linja, ainakin enemmän kuin pääradan K ja I, jotka on merkitty yhteisellä viivalla.
 
Varsin hienon näköinen kartta. Itse laittaisin luettavuuden nimissä asemien nimitekstit vaakaan kaikkialla missä rataa kuvaava viiva kulkee diagonaalissa, eli esim. Käpylä-Puistola -välin, Huopalahden, Ilmalan, Masala-Karjaa -välin ja kaikki metroasemat paitsi Kalasatama-Itäkeskus -välin.
 
Mielestäni ainoa epäkohta edellämainitussa kaaviossa on laaja tyhjä tila. Maantiedettä voisi liiskata vähän liberaalimmin, vaikka aukkoihin voi sijoittaa muuta infoa kuten paikalliskarttoja, ratikkakartan, liikennetietoja...
 
Yksi tapa indikoida K-junan pysähtymiskäyttäytyminen olisi värittää Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan pallot vain puoliksi, almanakan puolikuun tapaan.
 
Hienoa nähdä, että joku on nähnyt vaivaa tällaisen kanssa. Ensimmäisen vilkaisun jälkeen toivoisin siihen lisäyksenä Riihimäki-Lahti välisen lähiliikenteen rataosan asemia, jotka tällä hetkellä puuttuvat myös oikeasta versiosta...
 
Noh, meikäläinenkin sitten intoutui yrittämään. :)

Ideoita pöllitty härskisti muiden aiemmista tuotoksista, ja kuten huomaatte, esteettiset silmät eivät ole mun päähän eksyneet. Tuoreena ideana eriytin kaupunki- ja muut radat toisistaan.

Saa ja pitää käyttää pohjana teidän muiden jatkokehitelmille.

PDF löytyy 7 päivän ajan täältä: http://wikisend.com/download/457230/Linjakartta.pdf

(PDF vaihdettu, T-juna unohti pysähdellä Keravan pohjoispuolella.)
 

Liitetiedostot

  • Linjakartta.jpg
    Linjakartta.jpg
    70.4 KB · Lukukerrat: 3,099
Viimeksi muokattu:
- Vyöhyke- ja kuntarajat selvemmin näkyviin

YTV-alueen ulkopuoella voisi ennemmin maalata maaston vyöhykkeiden mukaan kuin kuntien. Kuntarajathan ovat sinänsä täysin yhdentekeviä, ja niillä on väliä vain YTV-alueella, jossa ne saatuvat olemaan vyöhykerajat. Paitsi Kauniainen, jonka voisikin oikeastaan siis poistaa kartasta, koska se ei tuo lisäarvoa.
 
Saa antaa myös palautetta ratkaisusta erottaa kaupunkiradat seudullisista linjoista värein. Antaako Helsingin päädyssä kartta vaikutelman, että kaikki seudulliset linjat lähtisivät hotellin alta ja kaupunkijunat Kaisaniemen puiston laidalta? Entä syntyykö vaikutelma, että Tikkurilassa pysähtyisivät kaikki junat, jolloin G-junan kanssa voisi syntyä haavereita (mihin ihmeeseen sitäkin linjaa tarvitaan?)?

Karttahan on mitä oivallisin, mutta värienkäyttöä kannattaisi miettiä: tuolla värimallilla nopealla vilkaisulla näyttäisi siltä, että metro menee Martinlaaksoon - varsinkin kun tuolla saatuu vieläpä olemaan M-tunnus junanakin. Jos metroa ryhdytään laajentaamaan, minusta VR:n pitäisi oikeasti miettiä M-junalle joku toinen kirjain.
 
Karttahan on mitä oivallisin, mutta värienkäyttöä kannattaisi miettiä: tuolla värimallilla nopealla vilkaisulla näyttäisi siltä, että metro menee Martinlaaksoon - varsinkin kun tuolla saatuu vieläpä olemaan M-tunnus junanakin. Jos metroa ryhdytään laajentaamaan, minusta VR:n pitäisi oikeasti miettiä M-junalle joku toinen kirjain.

Metromainen kaupunkijuna menee Martinlaaksoon (Vantaankoskelle) ja kohta sieltä eteenpäinkin. Ison osan matkasta M-juna tulee muutaman vuoden päästä vielä menemään metromaisesti tunnelissa. Mikä estää M-tunnuksen säilyttämisen, kun se sopii vallan mainiosti kyseiselle junalle?

Ehkäpä Helsingin metroksi kutsutun lähijunan linjatunnus pitäisi ennemmin vaihtaa. Vuosaareen menevä juna olisi tietenkin V-juna, mutta Mellunmäkeen en keksi oikeastaan mitään, joten mikä tahansa vapaana oleva kirjain kelpaa minulle.

Mutta sitten, jos halutaan kaikki lähijunat samaan karttaan ja kaikille metroasemille M-tunnukset, tulee kirjaimista metrolinjoilla luopua kokonaan ja siirtyä numerointiin. Erikseen tietenkin metro- ja lähijunat, M ja L.
 
Koska meillä ei ole U-bahnia vaan merto, soisi linjatunnuksien olevan M1 (RL-VS) ja M2 (RL-MM). Säännöllisen epäsäännöliseen poikkeusliikenteeseen sopisi tunnukset M3 (IK-VS) ja M4 (IK-MM).
 
Takaisin
Ylös