Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/69

Viestiketju: Helsingin raideliikennekaavio

  1. #31
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2205

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Mikä tämä järjestelmä silloin olisi?
    Tuohan on jälleen ratikka!

  2. #32
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Helsingin raideliikennekaavio v. 2020

    Pannaas tähän tarpeellisten keskustelujen lomaan taas vähän pehmeämpääkin purtavaa, raitiolinjastosuunnittelua: piirsin uhkaamani näkemyksen n. vuoden 2020 linjastosta, joka on paisunut kuin pullataikina:



    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Minullakin alkoi sormet syyhytä – –

    Perusjuoni on se, että verkoston laajetessa huomattavasti suurin osa linjastosta kannattaa järjestellä kokonaan uudelleen. Varmasti jotkut haluaisivat purkaa mm. nykyisenlaiset kiertävät kolmoset ja seiskat, mutta niin "pyhiin" asioihin en tohtinut kajota. Tyydyin päivittämään heilurilinjoja ottamalla huomioon varsinkin Laajasalon laajennuksen sekä satama-alueet.
    Toisin kuin Rattivaunu omassa suunnitelmassaan, minä olen uskaltanut kajota pyhiin rengaslinjoihin! Sen johdosta syntyi perinteisiä ratikkalinjoja 11 kpl, joista 4 on »tuplia», eli yhteensä tarvittaisiin 15 tunnusta, olkoon numeroiltaan vaikka 1-13,15 ja 50. Noiden lisäksi kartalla on tietysti molemmat Jokerit ja muu raideliikenne.

    Kruunuvuori ja Jätkäsaari sekä Jokerit pois luettuna omaan linjastooni tarvittaisiin n. 18 km uutta rataa. (HKL:n mukaan 36 km.)

    Ajatukseni on, että sininen/vaal.vihreä, pinkki, musta, keltainen, harmaa ja punainen olisivat päälinjoja, joita liikennöitäisiin yötä myöten ja muut linjat ovat nykyisen kaltaisia klo 6-23-linjoja.

    Tasatahtisuunnitelmissa olen päätynyt 7,5 minuutin kannalle, ja arvioisin vuoroja silloin tarvittavan n. 150. 10 minuutin välit taas toteutuisivat n. 115 vuorolla.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4855

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio v. 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Toisin kuin Rattivaunu omassa suunnitelmassaan, minä olen uskaltanut kajota pyhiin rengaslinjoihin!
    Kyllä "pyhyyksiäkin" täytyy uskaltaa joskus uhmata. Olen jossain IRC-keskusteluissa taipunut laittamaan koko ratikkalinjaston täysremonttiin... Rajuimmatkin visiot vaan kannattaa tuoda julkisuuteen mahdollisimman diplomaattisella tavalla.

    Noh, leikki leikkinä... Hieno linjastokaavio, Safka! Kiitos siitä.

  4. #34
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Viilauksia linjoihin:

    9: Päättäri Ilmalantorille. Kääntyy Sturenkadulle ja edelleen Wallininkatua ja 2sen vanhaa reittiä Hakaniemeen. Keskustasta 3sen rittiä Eiraan ja edelleen 1sen päättärin kautta Hernesaareen.

    5: Uusi Linja. Kumpula-Hermannin rantatie-Kalasatama-Sörnäisten rantatie-Hakaniemi-10n nykyinen päättäri.

    6,8: Jatkavat jätkäsaareen.

    4,10: Jatkavat Katajanokan kautta Laajasaloon. Toinen Herttoniemen metroasemalle, toinen Santahaminaan. Mikäli pohjoinen (pika)ratikkalinja Lentoasema-Aviapolis-Pakkala-Tammisto-Torpparinmäki-Paloheinä-Osuuskunnantie-
    Maunula-Metsälä-Pasila-Helsinginkatu-R-asema toteutetaan, se jatkaa laajasaloon, ja 10 ajaa edelleen nykyistä reittiään.

    Lisäksi jatkot: Huopalahden asema(10), Oulunkylän asema ja Viikki (joku nykyisistä linjoista tai 5)

  5. #35

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    700

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    5: Uusi Linja. Kumpula-Hermannin rantatie-Kalasatama-Sörnäisten rantatie-Hakaniemi-10n nykyinen päättäri.
    Toivottavasti, eikä unta.

    ...... -Hakaniemi-Kamppi-Runeberg-Topelius-Hartman, Meilahden sairaala -Pacius-Huopalahdentie-Munkkivuori
    Viimeisin muokkaaja vko; 12.09.2007 kello 08:55. Syy: lainaus korjattu

  6. #36
    jpe
    jpe ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.08.2006
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Tässä uusin luomukseni:



    Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman "uskottavan" näköinen Helsingin seudun raideliikennekartta. YTV-alueen ulkopuolella vyöhykerajat ovat niin sekavat, että pelkistin ne kylmästi yhdeksi vyöhykkeeksi.

    Palautetta ja parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4855

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman "uskottavan" näköinen Helsingin seudun raideliikennekartta. - Palautetta ja parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
    Siistiä jälkeä teit! Kiitos siitä. Joku ehkä voisi kaivata tarkennusta siitä, mitkä lähijunat pysähtyvät milläkin asemilla, mutta ehkäpä se näkyy seuraavassa painoksessa..?

  8. #38
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman "uskottavan" näköinen Helsingin seudun raideliikennekartta. YTV-alueen ulkopuolella vyöhykerajat ovat niin sekavat, että pelkistin ne kylmästi yhdeksi vyöhykkeeksi.
    Jotain ehdotuksia:

    • Lähijunalinjat erikseen, pysähdyskäyttäytyminen vaihtelee joka tapauksessa
    • Helsinki ja Rautatientori yhdeksi
    • Ruotsinkieliset asemanimet mukaan, jos kerran kartalla on myös ruotsinkielinen otsikko


    Yleisesti tykkäisin, jos perusidea olisi sama kuin omassa versiossani, mutta valitsemallasi graafisella ulkoasulla. Jotenkin olisi hyvä saada vielä L/N/T-junatkin kaavioon, ehkä yöliikenteelle täytyy tehdä omansa? Sinun kaaviosi on jo käytännössä yöjunaliikennettä ajatellen valmis, rantametro vain pois

  9. #39

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Palautetta ja parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan.

    Tämä on kyllä mainio ja juuri oikean näköinen väreiltäänkin. Tuo tietyillä asemilla pysähtyminen tuo vähän ongelmia, joista ei välttämättä selviä ilman näkyvää muutosta.

    Ja vielä muutama sana tästä:
    • Mäkkylä on eksynyt Helsingin puolelle
    • Metro voisi liittyä Rautatieasemalla selkeämmin juniin.
    • Vyöhykkeet erottuisivat paremmin, jos joka toinen olisi hieman eri sävyinen, kuten suuressa maailmassa on nähty.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4855

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jotenkin olisi hyvä saada vielä L/N/T-junatkin kaavioon, ehkä yöliikenteelle täytyy tehdä omansa?
    Niin no N kulkee pyhäpäivinä muulloinkin kuin yöllä. L kulkee varsinkin pyhäaamupäivinä ihan "valoisaankin aikaan". Joten kyllä tuollaisten pitäisi näkyä.

    Ja seuraavassa päivityksessä Ultrix pääsee venyttämään E:n Kauklahteen saakka.

  11. #41
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Helsinki ja Rautatientori yhdeksi
    En laittaisi siten kuin Ultrixin versiossa, vaan kansainvälisen käytännön mukaan. Se kansainvälinen on, että jos asemapallukat ovat valkoiset, niin niiden välillä on yhdistävä valkoinen "kanava" joka viestii siitä, että näiden kahden välillä voi kävellä sisätiloissa. Tällainen merkintätapa löytyy ainakin kuuluisasta Lontoon maanalaisen linjakartasta.

    Perustelen tätä sillä, että Rautatientori-niminen metroasema on eri asema kuin Helsinki-niminen rautatieasema, jonne paikallisjunat ajavat. Näiden kahden välinen kävelyaika ja -etäisyys ovat niin pitkät, että on harhaanjohtavaa antaa mielikuva siitä, että ne olisivat samat asiat.

    Yleinen tapa on nimetä kaupunkien tärkeimmät rautatieasemat kaupungin nimellä, koska ne palvelevat myös kaukoliikennettä. Ja jos jossain metrojunat ajavat oikeasti tällaiselle asemalle, ne ajavat sitten sille samannimiselle asemalle. Siten en kannata Helsinki-nimisen aseman nimen muuttamista joksikin muuksi, kaikkein vähiten Rautatientori-nimiseksi, koska se nimi on harhaanjohtava myös metroaseman nimenä. Metrossa muuten Rautatientori on englanniksi Railway station. Minusta oikea nimi olisi Keskusta tai Kaivokatu. Rautatientoriltahan pääsee vain Kaisaniemi-nimiselle metroasemalle.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.10.2007 kello 16:06. Syy: korjattu lainaus

  12. #42
    jpe
    jpe ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.08.2006
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Kiitän kommenteista. Tuota tiettyjen linjojen pysähtymistä tietyillä asemilla olen miettinyt pääni puhki, ja tällä kertaa päädyin mahdollisimman yksinkertaistettuun versioon. Olen yrittänyt myös "Köpis"-tyyliä, jossa kullekin linjalle on oma ohut viivansa, mutta meillä on täällä Helsingissä aivan liika eri linjoja, joiden välillä on liian pieniä eroja. Selkeän kartan tekeminen tuntuu melkeinpä mahdottomalta.

    Hieman aiheen vierestä täytyykin huomauttaa, että minusta tuota lähiliikennejärjestelmää pitäisi yksinkertaistaa nykyisestä sekavuudestaan. Eikö riittäisi, että ranta- ja pääradoille olisi kullekin kaksi linjaa, joista toisen junat pysähtyvät kaikilla asemilla ja toisen vain merkittävämmillä vaihtoasemilla? Miksi ihmeessä eri vuorokaudenajoille ja viikonpäiville on oltava omat linjat?

    Toinen vaihtoehto olisi halkaista koko järjestelmä kahdeksi eri brändiksi: kaupunkijunat (vaihtoehtoisesti S-junat) ja seutujunat. Kaupunkijunia olisi kullekin ilmansuunnalle vain yksi linja, joka pysähtyy kaikilla asemilla kulkien vain eristetyillä radoilla ja tihennetyillä vuoroväleillä. Leppävaaraa ja Keravaa etäämmälle kulkevat linjat olisivat virallisesti seutujunia.

    Miksi näin ei tehdä? Onko tässä taas niitä paljon puhuttuja Suomen erikoisolosuhteita, jotka estävät meitä kehittämästä samanlaista urbaania ja helposti hahmotettavaa joukkoliikennettä kuin muualla Euroopassa?

    Mutta takaisin aiheeseen...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Mäkkylä on eksynyt Helsingin puolelle
    Se on eksynyt vyöhykkeen 1 puolelle, sillä Wikipedian mukaan siellä käy myös Helsingin lippu, joka siis tässä tapauksessa on vyöhykkeen 1 lippu. Asemahan sijaitsee oikeastaan kaupunkien rajalla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Vyöhykkeet erottuisivat paremmin, jos joka toinen olisi hieman eri sävyinen, kuten suuressa maailmassa on nähty.
    Joo, tämä on täysin totta. Oikeastaan edettyäni projektissa pitkälle kirosin, etten ollut tajunnut heti aloittaessani ottaa tätä huomioon. Tällaisten muutosten tekeminen on jälkikäteen hyvin vaikeaa, ainakin jos pirtää Photoshopilla kuten minä teen.

  13. #43
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7338

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Se on eksynyt vyöhykkeen 1 puolelle, sillä Wikipedian mukaan siellä käy myös Helsingin lippu, joka siis tässä tapauksessa on vyöhykkeen 1 lippu.
    Wikipedia on väärässä, siellä ei käy Helsingin sisäinen lippu. Oikeaa tietoa löytyy mm. VR:ltä.

  14. #44

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Se on eksynyt vyöhykkeen 1 puolelle, sillä Wikipedian mukaan siellä käy myös Helsingin lippu, joka siis tässä tapauksessa on vyöhykkeen 1 lippu. Asemahan sijaitsee oikeastaan kaupunkien rajalla.

    Ei ainakaan Wikipedian artikkeli Mäkkylän asemasta ole väärässä (päivitetty viimeksi elokuussa).

    Siellä sanotaan seuraavaa:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wikipedia
    Mäkkylän asemalta matkaavat saivat aiemmin matkustaa kaupungin sisäisellä lipulla kumpaan suuntaan tahansa (Helsinkiin menevät Helsingin sisäisellä lipulla ja vastaavasti Espooseen menevät Espoon sisäisellä lipulla). Tämä kuitenkin muuttui 28. elokuuta 2005, kun YTV päätti lopettaa kuntien rajapysäkeillä sovelletun kaksoistariffiin. Tämän vuoksi asema kuuluu nykyään pelkästään Espoon alueeseen, ja Helsinkiin matkaavat joutuvat ostamaan seutulipun.

  15. #45
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Tuota tiettyjen linjojen pysähtymistä tietyillä asemilla olen miettinyt pääni puhki –– Selkeän kartan tekeminen tuntuu melkeinpä mahdottomalta.
    Justiinsa niin ja kuvakoko senkun kasvaa kasvamistaan. Tässä nyt yksi versio muiden joukkoon:



    Mahtaako jotain perusteellista olla siellä pielessä, en tiedä, mutta pitäkää hyvänänne.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pirkanmaan raideliikennekaavio
    kirjoittanut ultrix foorumissa Junat
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 11.06.2010, 21:38

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •