Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/69

Viestiketju: Helsingin raideliikennekaavio

  1. #46
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Mahtaako jotain perusteellista olla siellä pielessä, en tiedä, mutta pitäkää hyvänänne.
    Hieno kartta
    Koivukylän vaihtoyhteydet puuttuvat
    eli siitä kulkee linjat 52, 53, 54, 67, 71, 77, 87, 99, 611N, 623, 700N, 710N, 873

  2. #47
    jpe
    jpe ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.08.2006
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Kaivan vanhan ketjun pinnalle ja laitan näytille uusimman tekeleeni raakileena. Klikkaamalla pikkukuvaa pitäisi avautua suurempana PDF-muodossa (täysikokoista en toistaiseksi laita tukkimaan palvelimia):



    Edelliseen versioon oli tarkoitus tehdä seuraavia parannuksia:

    - Eri junien pysähtymiskäyttäytyminen
    - Vyöhyke- ja kuntarajat selvemmin näkyviin
    - Uskottavampi värimaailma ja yleisilme

    Informaatiografiikkan vääntäminen on jatkuvaa tasapainottelua akselilla informatiivinen - helposti luettava. Jatkuvasti joutuu pohtimaan, mitä informaatiota pitäisi pelkistää tai jättää kokonaan pois luettavuuden nimissä. Pääkaupunkiseudun verkko on harvinaiseen haastava hajanaisuutensa ansioista.

    Saa antaa myös palautetta ratkaisusta erottaa kaupunkiradat seudullisista linjoista värein. Antaako Helsingin päädyssä kartta vaikutelman, että kaikki seudulliset linjat lähtisivät hotellin alta ja kaupunkijunat Kaisaniemen puiston laidalta? Entä syntyykö vaikutelma, että Tikkurilassa pysähtyisivät kaikki junat, jolloin G-junan kanssa voisi syntyä haavereita (mihin ihmeeseen sitäkin linjaa tarvitaan?)?

    Safkan kartta meni aikoinaan ohi, ja huomasin juuri, että sehän on rakenteeltaan aivan loistava. Pysähtymiskäyttäytyminen asemakohtaisesti käy ilmi ilman mitään epäselvyyksiä, vaikka värit määräytyvät ilmansuuntien, eivät keskinopeuksien mukaan. Tuollaisia näkisin hyvin mielelläni metro- ja juna-asemien infotauluissa. Mitähän siitä pitäisi jättää pois ajatellen taskukokoista versiota, jonka saisi esimerkiksi aikatauluvihkosiin tai turistioppaiden takakansiin?

  3. #48
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Oikein kiva reittikaavio.

    Klippsta kuuluu kirjoittaa oikeasti kahdella p:llä, tosin joskus asemallakin oli väärällä tavalla kirjoitettuja kilpiä. Mårtensdalissa ei ole h:ta välissä. Masalan vastine toisella kotimaisella on Masaby.

  4. #49
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    jpe:n kartta on fantastinen, toistaiseksi paras näkemäni Helsingin raideliikennekaavio. Safkan kartta oli kyllä hyvä, ja siinä olivat ratikat mukana, mutta jpe:n on selkeämpi joten pakko sanoa että henkilökohtaisesti pidän tästä enemmän.

    Huomioita:

    • Helsingin päässä ei ainakaan minun mielestäni synny mielikuvaa siitä että linjojen järjestys välttämättä korreloisi raiteiden järjestyksen kanssa.
    • Mielikuva siitä että kaikki linjat pysähtyvät Tikkurilassa kylläkin syntyy. Tämä on pienoinen ongelma, joka tosin ratkeaisi helpoiten laittamalla kaikki junat pysähtymään Tikkurilassa. (Kun en ole vakiasiakas, vielä muutama vuosi sitten kuvittelin että näin onkin ja jouduin kerran käymään Keravalla kääntymässä.) Muussa tapauksessa siihen viereen voisi laittaa asteriskin ja alas huomautuksen -- tämä on selkeä poikkeama odotetusta pysähtymiskäytännöstä.
    • Metrolla ei ole linjatunnusta. Pitäisi olla. Tosin mistä taikoa kun sellaista ei virallisesti ole olemassa.
    • Junien kirjaintunnukset ovat tässä oikein selkeästi ja hienosti. Tosin laittaisin ne mieluummin väripallon sisään kuin neliön.
    • Minusta tässä on aika hyvin eroteltu metromaiset ja muut linjat kuitenkaan jättämättä niitä muitakaan linjoja huomiotta. Kenties olisin tosin vetänyt pääradan ja rantaradan suuntaiset harmaat linjat päärautatieasemalle erikseen enkä yhdistänyt Pasilassa. Siten vältettäisiin hirveä määrä linjatunnuksia Helsingin aseman vieressä yhdessä rivissä. Molemmat voinevat silti olla harmaita, se ei haittaa.


    Erinomaista työtä! Bravo!

  5. #50

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Palautetta jpe:n karttaan:

    Itse en yhdistäisi pääradan harmaata viivaa rantaradan harmaaseen, vaan pitäisin ne erillään. Tulisi vähän inhimillisemmän kokoinen lista linjatunnuksiakin Helsingin päähän. Yhdistäisin lisäksi A- ja M-junat samaan viivaan Huopalahteen asti, joko kaksivärisellä viivalla tai käyttäisin molemmilla linjoilla samaa väriä. Ei pääradan harmaakaan tule Keravalta etelään kahtena viivana. Lisäksi A ja M välillä Helsinki-Huopalahti on käyttäjilleen kuin yksi linja, ainakin enemmän kuin pääradan K ja I, jotka on merkitty yhteisellä viivalla.

  6. #51

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Varsin hienon näköinen kartta. Itse laittaisin luettavuuden nimissä asemien nimitekstit vaakaan kaikkialla missä rataa kuvaava viiva kulkee diagonaalissa, eli esim. Käpylä-Puistola -välin, Huopalahden, Ilmalan, Masala-Karjaa -välin ja kaikki metroasemat paitsi Kalasatama-Itäkeskus -välin.

  7. #52

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Mielestäni ainoa epäkohta edellämainitussa kaaviossa on laaja tyhjä tila. Maantiedettä voisi liiskata vähän liberaalimmin, vaikka aukkoihin voi sijoittaa muuta infoa kuten paikalliskarttoja, ratikkakartan, liikennetietoja...

  8. #53

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Yksi tapa indikoida K-junan pysähtymiskäyttäytyminen olisi värittää Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan pallot vain puoliksi, almanakan puolikuun tapaan.

  9. #54

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Hienoa nähdä, että joku on nähnyt vaivaa tällaisen kanssa. Ensimmäisen vilkaisun jälkeen toivoisin siihen lisäyksenä Riihimäki-Lahti välisen lähiliikenteen rataosan asemia, jotka tällä hetkellä puuttuvat myös oikeasta versiosta...

  10. #55

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Noh, meikäläinenkin sitten intoutui yrittämään.

    Ideoita pöllitty härskisti muiden aiemmista tuotoksista, ja kuten huomaatte, esteettiset silmät eivät ole mun päähän eksyneet. Tuoreena ideana eriytin kaupunki- ja muut radat toisistaan.

    Saa ja pitää käyttää pohjana teidän muiden jatkokehitelmille.

    PDF löytyy 7 päivän ajan täältä: http://wikisend.com/download/457230/Linjakartta.pdf

    (PDF vaihdettu, T-juna unohti pysähdellä Keravan pohjoispuolella.)
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja tlajunen; 25.04.2010 kello 23:25.

  11. #56

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    - Vyöhyke- ja kuntarajat selvemmin näkyviin
    YTV-alueen ulkopuoella voisi ennemmin maalata maaston vyöhykkeiden mukaan kuin kuntien. Kuntarajathan ovat sinänsä täysin yhdentekeviä, ja niillä on väliä vain YTV-alueella, jossa ne saatuvat olemaan vyöhykerajat. Paitsi Kauniainen, jonka voisikin oikeastaan siis poistaa kartasta, koska se ei tuo lisäarvoa.

  12. #57

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Saa antaa myös palautetta ratkaisusta erottaa kaupunkiradat seudullisista linjoista värein. Antaako Helsingin päädyssä kartta vaikutelman, että kaikki seudulliset linjat lähtisivät hotellin alta ja kaupunkijunat Kaisaniemen puiston laidalta? Entä syntyykö vaikutelma, että Tikkurilassa pysähtyisivät kaikki junat, jolloin G-junan kanssa voisi syntyä haavereita (mihin ihmeeseen sitäkin linjaa tarvitaan?)?
    Karttahan on mitä oivallisin, mutta värienkäyttöä kannattaisi miettiä: tuolla värimallilla nopealla vilkaisulla näyttäisi siltä, että metro menee Martinlaaksoon - varsinkin kun tuolla saatuu vieläpä olemaan M-tunnus junanakin. Jos metroa ryhdytään laajentaamaan, minusta VR:n pitäisi oikeasti miettiä M-junalle joku toinen kirjain.

  13. #58
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    - Eri junien pysähtymiskäyttäytyminen
    Pieni korsi kekoon: Z-junat pysähtyvät Keravalla.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  14. #59

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Karttahan on mitä oivallisin, mutta värienkäyttöä kannattaisi miettiä: tuolla värimallilla nopealla vilkaisulla näyttäisi siltä, että metro menee Martinlaaksoon - varsinkin kun tuolla saatuu vieläpä olemaan M-tunnus junanakin. Jos metroa ryhdytään laajentaamaan, minusta VR:n pitäisi oikeasti miettiä M-junalle joku toinen kirjain.
    Metromainen kaupunkijuna menee Martinlaaksoon (Vantaankoskelle) ja kohta sieltä eteenpäinkin. Ison osan matkasta M-juna tulee muutaman vuoden päästä vielä menemään metromaisesti tunnelissa. Mikä estää M-tunnuksen säilyttämisen, kun se sopii vallan mainiosti kyseiselle junalle?

    Ehkäpä Helsingin metroksi kutsutun lähijunan linjatunnus pitäisi ennemmin vaihtaa. Vuosaareen menevä juna olisi tietenkin V-juna, mutta Mellunmäkeen en keksi oikeastaan mitään, joten mikä tahansa vapaana oleva kirjain kelpaa minulle.

    Mutta sitten, jos halutaan kaikki lähijunat samaan karttaan ja kaikille metroasemille M-tunnukset, tulee kirjaimista metrolinjoilla luopua kokonaan ja siirtyä numerointiin. Erikseen tietenkin metro- ja lähijunat, M ja L.

  15. #60
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Helsingin raideliikennekaavio

    Koska meillä ei ole U-bahnia vaan merto, soisi linjatunnuksien olevan M1 (RL-VS) ja M2 (RL-MM). Säännöllisen epäsäännöliseen poikkeusliikenteeseen sopisi tunnukset M3 (IK-VS) ja M4 (IK-MM).
    Näin se nyt vaan menee

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pirkanmaan raideliikennekaavio
    kirjoittanut ultrix foorumissa Junat
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 11.06.2010, 22:38

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •