Helsingin raideliikennekaavio

Metromainen kaupunkijuna menee Martinlaaksoon (Vantaankoskelle) ja kohta sieltä eteenpäinkin. Ison osan matkasta M-juna tulee muutaman vuoden päästä vielä menemään metromaisesti tunnelissa. Mikä estää M-tunnuksen säilyttämisen, kun se sopii vallan mainiosti kyseiselle junalle?

Ei kyse ole M-junan metromaisuudesta vaan siitä, että se on täysin eri linja kuin se Metro(tm). Olisi Lontoonkin linjakartassa aika hämäävää, jos Piccadilly ja Victoria olisivat saman värisiä. Tai jos Lontoon Overgroundissa ajettaisiin Piccadillya, jolla ei ole mitään tekemistä Undergroundin Piccadillyn kanssa. Tunnusten (värien, nimien ja kirjainten) kuuluu olla uniikkeja.
 
Karttahan on mitä oivallisin, mutta värienkäyttöä kannattaisi miettiä: tuolla värimallilla nopealla vilkaisulla näyttäisi siltä, että metro menee Martinlaaksoon - varsinkin kun tuolla saatuu vieläpä olemaan M-tunnus junanakin. Jos metroa ryhdytään laajentaamaan, minusta VR:n pitäisi oikeasti miettiä M-junalle joku toinen kirjain.

Hieno kartta, eittämättä. Mutta itseänikin hieman hämää metron ja M-junan merkintätapa karttaan. Etenkin Rautatieaseman/Rautatientorin kohdalla sekaantumisvaara on ilmeinen.
 
Tunnusten (värien, nimien ja kirjainten) kuuluu olla uniikkeja.

Tämä on selvä. Tartuin vain tuohon kirjainasiaan. M-junalle sopisi mielestäni punainen hyvin, mutta jos metrojunat eivät olisi väreiltään oransseja, ehdottaisin linjavärin muuttamista metrokartassa ja jättäisin M-junan oranssiksi.
 
Hieno kartta, eittämättä. Mutta itseänikin hieman hämää metron ja M-junan merkintätapa karttaan. Etenkin Rautatieaseman/Rautatientorin kohdalla sekaantumisvaara on ilmeinen.

Näin on.

Mielestäni kun kehärata otetaan käyttöön, niin sillä kulkevan linjan tunnus pitäisi olla A niinkuin Airport. Leppävaaran nykyinen A-juna voi ottaa vaikka vapautuvan I-kirjaimen siihen asti kunnes kaupunkirata on jatkettu Espooseen asti ja junat yhistetään nykyisten E-junien kanssa.

Yöllä ja poikkeuksellisina aikoina ajettavat junalinjat T ja L pitäisi ottaa pois kokonaan linjakartalta ja näyttää vain erillisellä yöliikennekartalla, jossa näytettäisiin myös yöbussit.

t. Rainer
 
Mukava nähdä, että keskustelua on syntynyt. Sen verran joudun (syystä kritisoituja) ratkaisujani puolustelemaan, että tässä projektissa tarkoitus oli esittää selkeämmin juuri tämänhetkinen tilanne. Aiheellinen sekoittumisvaara M-junan ja metron kanssa kävi mielessä, mutta kun päätin projektin aloittaessani, että kaupunkiratojen ja metron RGB-värikoodien tulee olla samat kuin tämänhetkisissä virallisissa kartoissa, niin tämä on lopputulos.

Kovalevyllä on toistakymmentä projektia, jotka ovat levähtäneet käsiin siksi, että olen lähtenyt mielivaltaisesti puuttumaan tuollaisiin asioihin pitkin projektin etenemistä. Lopputulos on ollut sitten aina keskeneräinen. Minäkin muuttaisin mielelläni kirjaintunnuksia, brändäyksiä, hinnoittelua vyöhykkeittäin, junien pysähtymiskäyttäytymistä ja vaikka mitä. :)

Virheet ruotsinkielisissä paikan nimissä ja Z:n jääminen pois Keravalta ovat silkkaa huolimattomuutta. Hyvä, että tarkkanäköisemmät huomasivat. Siksi kartan tänne postasinkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sen verran mielenkiintoinen ketju, että täytyy avata oma sanainen arkkukin. Tähän mennessä on tullut oltua aika hiljaa, sillä oma tietotaso ei vielä vastaa innostuksen tasoa. Mutta joukkoliikenteessä yksi suurin intohimoni on juuri kaavio ja kartat.

Jpe:n varsin ammattimainen kartta sai minut esittelemään oman versioni, jonka muutama kuukausi takaperin väsäsin. Tässäpä se. Yritin tehdä siitä kaupallista ja valmista, siksi merkkejä ja selityksiä sun muita. Yksinkertaisen kartan voi kukin piirtää itse lyijykynällä ruutupaperiin. Kyseessä ei ole kuitenkaan huippuunsa viritetty kartta. Ainakin nuo Pasilan jälkeen asemien nimet ja pallukat ovat vähän niin ja näin.

Jpe:n karttaan sellainen kysymys, että miksi väleillä Huopalahti-Leppävaara ja Pasila-Tikkurila, harmailla linjoilla ei ole pallukoita, vaikka sen junia asemilla pysähtyykin? Lähinnä L- ja T-junat siis. Onhan tuo pieni seikka, mutta kysyn kuitenkin. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HSL- ja VR-lähiliikennealueen raideliikennekaavio

Sangen ammattimaisilta näyttävät muiden tekemät kaaviot mutta tässä jälleen uusi rikka ruotsalais-sveitsiläis-veeärrämäisillä vaikutteilla entisten rokkain sekaan: HSL-VR-raideliikennekaavio 2010
 
Mielestäni pitäisi olla 3 erillistä karttaa.

1) PK-seudun nopean raideliikenteen kaaviomainen kartta jossa näytetään metrot, rautatielähiliikenteen linjant, Raide-Jokeri sekä Laajasalon raitiotiet

2) Helsingin keskustan raitiotiekartta joka rajautuu kantakaupunkiin, rajoina pohjoisessa Haaga ja Oulunkylä, idässä ja lännessä meri. Kartalla näytetään kaikki keskustan raitiotielinjat, ja muistuttaa nykyistä ratiotiekarttaa. Metrosta näytetään vain metroasemat ja metron reitti katkoviivana asemien välillä keskusta-alueella ja nuolina pääteasemien nimillä mihin suuntiin se jatkaa, ja junista samalla tavalla vain asemat päärautatieasemalta Oulunkylään ja Huopalahteen asti. Jokeri samalla tavalla katkoviivana Oulunkylän ja Huopalahden välillä. Laajasalon ratikat näytetään Korkeasaareen asti kokonaisina, siitä eteenpäin nuoli ja pääteasemien nimet osoittamaan minne linja jatkaa.

3) Yöliikennekartta: Tässä näytetään ne raitio-, juna- ja bussilinjat HSL:n alueella jotka kulkevat varsinaisen yöliikenteen päättymisen jälkeen eli n klo 2300-2400 jälkeen. Koska yöliikenteen alkamis- ja päättymisajankohta nykyisin vaihtelee kulkuneuvotyypeittäin, pitäisi HSL:n ensin tehdä päätös mitkä ne varsinaiset yöliikenteen linjat ovat. Yöliikennekartta voi olla pelkistetympi eli kaikkia pysäkkejä ei tarvitse näyttää, mutta kartassa pitää olla selityksenä että linjat pysähtyvät kaikilla reittien varrella olevilla pysäkeillä.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös