Lyhyt liikennekysely

Kickbiker, liikennevälineessä on istuimen ergnomia tärkeä kaukoliikenteessä, paikallisliikenteessä vähemän tärkeä. Jalkatila istuinten välillä on aika tärkeää, varsiinkin kaukoliikentessä, edeltävän penkin selkänoja ei mielellään polvissa kiinni. Ja normaali cityreppu saisi mahtua jalkatilaan. Kakasoispenkki mielellään niin leveä että kakasi normaailkokoista miestä voisi mahtua ilman että kyynärpäät osuisivat toisiinsa.
Matkustaessani pitkää matkaa luen mielelläni kirjaa, tästä syystä on joukkoliikenne ehdoton ykkönen, ajaessani en voi lukea. Ja työasioissa liikkuessani saatan tehdä myös kirjallista työtä, joten silloin valitsen junan.
Melutasossa yksityisauton ja joukkoliikennevälineen välillä ei ole niin isoa eroa, mielestäni.
Syy siihen miksi paikallisliiknteessä kelpaa vähäisenmpi matkustusmukavuus on se että matka kestää vähemmän aikaa.
Toivottavasti tarkennukseni edelliseen vastaukseen kelpaa.
 
Vs: Lyhyt liikennekysely, tai siihen liittyen

Melutasossa yksityisauton ja joukkoliikennevälineen välillä ei ole niin isoa eroa, mielestäni.

Voisi pitkästä aikaa harrastaa hieman pilkunviilausta. Jos ajatellaan että autossa on yksi ihminen, ja bussissa 43. Jos lasketaan bussin melutaso ja jaetaan se matkustajienmäärällä, niin yhtä henkilöä kohden melu- ja saastepäästöt ovat moninkertaisesti alemmat kuin vertaillessa yksityisautoon. Toki on olemassa eri näkösiä aurinkoenergiautoja yms, mutta pysytään nyt normaaleissa henkilöautoissa.
 
Vs: Lyhyt liikennekysely, tai siihen liittyen

Jos ajatellaan että autossa on yksi ihminen, ja bussissa 43. Jos lasketaan bussin melutaso ja jaetaan se matkustajienmäärällä, niin yhtä henkilöä kohden melu- ja saastepäästöt ovat moninkertaisesti alemmat kuin vertaillessa yksityisautoon.

M-B Travego -turistibussin melutaso 100 km/h on edestä taakse 65.9 dB - 66.7 dB - 67.9 dB. Normaalisti henkilöautoissa on 67-69 dB. Lexus LS on hiljaisin, 59 dB. Ja kolmen desibelin nousuhan kaksinkertaistaa melun voimakkuuden.
 
Kickbiker, liikennevälineessä on istuimen ergnomia tärkeä kaukoliikenteessä, paikallisliikenteessä vähemän tärkeä... Syy siihen miksi paikallisliiknteessä kelpaa vähäisenmpi matkustusmukavuus on se että matka kestää vähemmän aikaa.

Joo kelpaa mainiosti mutta tuossa on se juttu, että mä tarkoitin pelkästään kaukoliikennettä... En tiedä onko 50 km matka kovin "kauko"liikennettä mutta silti! Sori jos kysymys on muotoiltu hieman huonosti. :icon_frown:
 
Ikä:
a alle 18 v
b 18-34 v
c 35-54 v
d 55-64 v
e yli 65 v
b

Helsinki

1. Kuinka useasti teet yli 50 km pitkiä yhdensuuntaisia matkoja?
a lähes joka päivä
b vähintään kerran viikossa
c kerran-pari kuussa
d joka toinen kuukausi
e harvemmin kuin joka toinen kk
c

12. Matkustatko yli 50 km pitkät matkat yleensä..?
a junalla
b bussilla
c henkilöautolla
d muulla kulkuvälineellä
c

3. Matkustaessasi autolla, matkustatko yksin…
a aina
b useimmiten
c harvemmin
d en koskaan
e en käytä autoa ollenkaan
c

4. Otatko autojen kuluja laskiessa huomioon vain polttoainekulut?
a kyllä
b en
c en laske kuluja
a

5. Kuinka tärkeäksi koet seuraavat junien palvelut? Jokainen kohta erikseen asteikolla 1-5 (1 on todella tärkeä, 3 en osaa sanoa ja 5 on täysin tarpeeton)
a ravintola-vaunu[
b pc-pistokkeet
c lemmikkieläinpaikka
d tupakointitila
e polkupyöräpaikka
f radion kuuntelumahdollisuus
a 1
b 3
c 3
d 1
e 3
f 2

6. Oletko yleisesti tyytyväinen junien palveluihin ja niiden monipuolisuuteen?
a kyllä
b en
c en osaa sanoa
b

7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen (ajalla ja hinnalla ei ole väliä):
a lentokone, business-luokka
b lentokone, turistiluokka
c InterCity, business-luokka
d InterCity, 2. luokka
e taajamajuna
f express-bussi
g kaupunkibussi (matalalattia)
h metro
i 10v vanha Toyota Corolla
j 5v vanha VW Golf
k uusi BMW 5-sarjalainen
l uusi S-mersu
c d h e g l k i j a b

8. Laita seuraavat kriteerit tärkeysjärjestykseen:
a pääsee ovelta ovelle
b nopeus (ovelta ovelle)
c täsmällisyys
d vähän vaihtoja
e vähän pysähdyksiä
f kokonaiskustannukset
g hyvä palvelu- ja varustetaso
h varma istumapaikka
i matkustusmukavuus
i h b d g c a e f

9. Kuvaile millainen on mukava matkustamo.
Lyhyillä matkoilla, kunhan on riittävän tilava istuin, aivan sama onko pehmustettu (itseasiassa pidän metron sisustuksesta). Pidemmillä pitää päästä jaloittelemaan, ideaali olisi kahvila Engel raiteilla.

10. Kuinka paljon sinulle merkitsee rahassa 10 minuutin aikasäästö 100 km matkalla?
Euron.

11. Juna maksaa Helsingistä Tampereelle noin 26 €. Paljonko olet valmis maksamaan ylimääräistä siitä, että pääset autolla vaivatta ovelta ovelle?
En juuri mitään.
 
Ikä: 35-54 v
Paikkakunta: Helsinki
1. d
2. Vaihtelee riippuen matkustustarpeesta, onko työ- vai vapaa-ajan matka.
3. c
4. b
5. a 4, b 2, c 4, d 5, e 2, f 3
6. a
7. Liian paljon vaihtoehtoja.
8. c b d f e i g h a
9. Tilava, hiljainen, valaistus ja mahdolliset ikkunoiden pimennykset säädettävissä.
10. Riippuu matkatarpeesta, joskus (erittäin harvoin) se merkitsee jopa tuhansia.
11. Tämäkään kysymys ei huomioi matkatarvetta eli miksi pitää matkustaa. Tänään matkustin (erittäin) poikkeuksellisesti pakettiautolla matkan Helsinki - Turku - Tampere - Helsinki. Jos matkan syy olisi ollut eri niin kulkumuotoni valintakin olisi ollut erilainen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ikä: b 18-34 v
Paikkakunta: Tampere

1. Kuinka useasti teet yli 50 km pitkiä yhdensuuntaisia matkoja?
c kerran-pari kuussa

2. Matkustatko yli 50 km pitkät matkat yleensä..?
a junalla

3. Matkustaessasi autolla, matkustatko yksin…
c harvemmin

4. Otatko autojen kuluja laskiessa huomioon vain polttoainekulut?
c en laske kuluja

5. Kuinka tärkeäksi koet seuraavat junien palvelut? Jokainen kohta erikseen asteikolla 1-5 (1 on todella tärkeä, 3 en osaa sanoa ja 5 on täysin tarpeeton)
a ravintola-vaunu 4
b pc-pistokkeet 2
c lemmikkieläinpaikka 5
d tupakointitila 5
e polkupyöräpaikka 2
f radion kuuntelumahdollisuus 4

6. Oletko yleisesti tyytyväinen junien palveluihin ja niiden monipuolisuuteen?
a kyllä

7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen (ajalla ja hinnalla ei ole väliä):

InterCity, 2. luokka (Expt)
InterCity, business-luokka
taajamajuna
express-bussi
metro
lentokone, business-luokka
lentokone, turistiluokka
uusi BMW 5-sarjalainen
uusi S-mersu
kaupunkibussi (matalalattia)
5v vanha VW Golf
10v vanha Toyota Corolla

8. Laita seuraavat kriteerit tärkeysjärjestykseen:

vähän vaihtoja
täsmällisyys
matkustusmukavuus
varma istumapaikka
kokonaiskustannukset
nopeus (ovelta ovelle)
pääsee ovelta ovelle
hyvä palvelu- ja varustetaso
vähän pysähdyksiä

9. Kuvaile millainen on mukava matkustamo.
Pehmeät ja tilavat penkit, tasainen kulku ja tyylikäs, mutta toiminnallinen sisustus.

10. Kuinka paljon sinulle merkitsee rahassa 10 minuutin aikasäästö 100 km matkalla?

1 e.

11. Juna maksaa Helsingistä Tampereelle noin 26 €. Paljonko olet valmis maksamaan ylimääräistä siitä, että pääset autolla vaivatta ovelta ovelle?

0 e.
 

Ikä:
c 35-54 v

Paikkakunta:
Espoo

1. Kuinka useasti teet yli 50 km pitkiä yhdensuuntaisia matkoja?
c kerran-pari kuussa

2. Matkustatko yli 50 km pitkät matkat yleensä..?
c henkilöautolla

3. Matkustaessasi autolla, matkustatko yksin…
c harvemmin

4. Otatko autojen kuluja laskiessa huomioon vain polttoainekulut?
b en

5. Kuinka tärkeäksi koet seuraavat junien palvelut? Jokainen kohta erikseen asteikolla 1-5 (1 on todella tärkeä, 3 en osaa sanoa ja 5 on täysin tarpeeton)
a ravintola-vaunu 2
b pc-pistokkeet 2
c lemmikkieläinpaikka 4
d tupakointitila 4
e polkupyöräpaikka 3
f radion kuuntelumahdollisuus 4

6. Oletko yleisesti tyytyväinen junien palveluihin ja niiden monipuolisuuteen?
a kyllä

7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen (ajalla ja hinnalla ei ole väliä):
c InterCity, business-luokka
d InterCity, 2. luokka
a lentokone, business-luokka
l uusi S-mersu
k uusi BMW 5-sarjalainen
b lentokone, turistiluokka
f express-bussi
e taajamajuna
j 5v vanha VW Golf
h metro
i 10v vanha Toyota Corolla
g kaupunkibussi (matalalattia)

8. Laita seuraavat kriteerit tärkeysjärjestykseen:
c täsmällisyys
f kokonaiskustannukset
b nopeus (ovelta ovelle)
h varma istumapaikka
g hyvä palvelu- ja varustetaso
i matkustusmukavuus
d vähän vaihtoja
a pääsee ovelta ovelle
e vähän pysähdyksiä

9. Kuvaile millainen on mukava matkustamo.

Hillitty sisustus, pehmeät istuimet, hyvä ääneneristys, ilmastointi, kyyti tasaista, matkaseura ei käyttäydy häiritsevästi

10. Kuinka paljon sinulle merkitsee rahassa 10 minuutin aikasäästö 100 km matkalla?
0 €

11. Juna maksaa Helsingistä Tampereelle noin 26 €. Paljonko olet valmis maksamaan ylimääräistä siitä, että pääset autolla vaivatta ovelta ovelle?

Jos matkustan autolla Tampereelle, tai jonkun vastaavan matkan, on syynä useimmiten se, että en matkusta yksin, vaan kyydissä on muita, jolloin autolla kulkeminen tule henkeä kohden edullisemmaksi, tai sitten kuljetan tavaroita, joita ei ole mahdollista kuljettaa muulla kuin autolla. Jos matkustan yksin, niin katson että ei kannata maksaa enemmän kuin 10 € siitä että pääsee mukavasti ovelta ovelle, jos aikasäästö on marginaalinen.

Ei muuten ollut kovin lyhyt kysely. Keräätkö tietoja jotain opinnäytettä varten?
 
b 18-34 v

Paikkakunta: Pirkkala

1. Kuinka useasti teet yli 50 km pitkiä yhdensuuntaisia matkoja?
* c kerran-pari kuussa (aiemmin jopa viitenä päivänä viikossa)

2. Matkustatko yli 50 km pitkät matkat yleensä..?
* b bussilla

3. Matkustaessasi autolla, matkustatko yksin…
* e en käytä autoa ollenkaan

5. Kuinka tärkeäksi koet seuraavat junien palvelut?
* a 3 ravintola-vaunu
* b 1 pc-pistokkeet
* c 5 lemmikkieläinpaikka
* d 1 tupakointitila
* e 5 polkupyöräpaikka
* f 5 radion kuuntelumahdollisuus (aika tarpeeton ominaisuus aikakautena, jolloin useilla on omat mp3-soittimet)

6. Oletko yleisesti tyytyväinen junien palveluihin ja niiden monipuolisuuteen?
* a kyllä

7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen:
* Jätän laittamatta. Matkoja tehtäessä tulee pääasiassa tehtyä kulkuvälineharrastamista. Suoran bussiyhteydenkin korvaa kätevästi Bussi+Metro, sillä vaihtelu virkistää.


8. Laita seuraavat kriteerit tärkeysjärjestykseen:
1 kokonaiskustannukset
2 täsmällisyys / tässä on hyvä syy olla käyttämättä junaa.
3 matkustusmukavuus
4 nopeus (ovelta ovelle)
5 pääsee ovelta ovelle
6 hyvä palvelu- ja varustetaso
7 vähän pysähdyksiä
8 vähän vaihtoja
9 varma istumapaikka

* harvemmin kaukoliikenteessä on ongelmana istumapaikan saaminen, joten tässä tapauksessa se tulee pudotettua suhteellisen alas, koska se on itsestäänselvyys. Paikallis- ja lähiliikenteessä siitä voi tinkiä, onhan kyse JOUKKOliikenteestä.

9. Kuvaile millainen on mukava matkustamo.

* hillityt värit, kone- ja rengasmelu ei kuulu häiritsevästi matkustamoon, ikkunoilla rullaverhot (kaukoliikenne), leveä käytävä ja väljät jalkatilat, penkkikangas ei kovin nuhruinen ja itse penkki ei liian upottava muttei liian kovakaan, mahdolliset penkinkallistukset toimii, matkustamosta näkee myös kulkusuuntaan (tässä jälleen bussi voittaa junan), auton kaiuttimista ei kuulu onnettoman häiriösuojauksen takia laturin ja moottorin saumatonta yhteistyötä, riittävästi poistumisovia... yms

10. Kuinka paljon sinulle merkitsee rahassa 10 minuutin aikasäästö 100 km matkalla?
* ei merkitse mitään, jos matka käsitetään kokonaismatkana. Muulloin se voi merkitäkin, esim jos 100km alkumatkasta on vielä vaihdettava kulkuvälinettä, että tiukkakin vaihtoyhteys myös toimii (eli sellaisetkin itsekehitetyt vaihdot, joita liikennöitsijät eivät lupaa)

11. Juna maksaa Helsingistä Tampereelle noin 26 €. Paljonko olet valmis maksamaan ylimääräistä siitä, että pääset autolla vaivatta ovelta ovelle?
* en euroakaan. Pikemminkin minulle tulisi maksaa bussi- ja junalipun välinen hintaero, jotta valitsisin kalliin junan. Lähtökohta on se, että matka Tampere-Helsinki menee 10,80 euron hintaan. Pirkkala-Tampere siirtymälle en määrittele hintaa, koska omistan seutulipun, joka on autottomassa taloudessa oltava muutenkin. Loppumatka, esim Lauttasaareen menee YTV-matkakortilla hintaan 1,80 euroa. Lisäksi en kaipaa yhtään lisää _turhaa_ autoliikennettä, jotta pääsisin ovelta ovelle esim Helsingin päässä. Tulee tarkastella ennemminkin keinoja, kuinka tällainen typerä autoilu saataisiin karsittua, koska joukkoliikenteen verkosto on riittävä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ikä:
b 18-34 v

Paikkakunta: Tampere

1. Kuinka useasti teet yli 50 km pitkiä yhdensuuntaisia matkoja?
b vähintään kerran viikossa (joskus hieman harvemmin, mutta toisinaan monta kertaa viikossa)

2. Matkustatko yli 50 km pitkät matkat yleensä..?
a junalla (kotimaassa)
d muulla kulkuvälineellä: lentokoneella (ulkomaille)

3. Matkustaessasi autolla, matkustatko yksin…
c harvemmin

4. Otatko autojen kuluja laskiessa huomioon vain polttoainekulut?
b en --> erityisesti vakuutus yms. maksavat törkeästi!

5. Kuinka tärkeäksi koet seuraavat junien palvelut? Jokainen kohta erikseen asteikolla 1-5 (1 on todella tärkeä, 3 en osaa sanoa ja 5 on täysin tarpeeton)
a ravintola-vaunu 4
b pc-pistokkeet 2
c lemmikkieläinpaikka 5
d tupakointitila 5
e polkupyöräpaikka 5
f radion kuuntelumahdollisuus 3

6. Oletko yleisesti tyytyväinen junien palveluihin ja niiden monipuolisuuteen?
b en --> liian ahtaat penkit, huono nukkua, ja kun monitorit kerran on niin miksi niissä ei voisi pyörittää jatkuvaa sähke-/talousuutiskoostetta kuten lentokoneessa monesti on?

7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen (ajalla ja hinnalla ei ole väliä):
c InterCity, business-luokka
d InterCity, 2. luokka
a lentokone, business-luokka
b lentokone, turistiluokka
h metro
e taajamajuna
f express-bussi
g kaupunkibussi (matalalattia)
j 5v vanha VW Golf

Näistä ei ole kokemusta, en ota kantaa:
i 10v vanha Toyota Corolla
k uusi BMW 5-sarjalainen
l uusi S-mersu

Huom. IC:n (erityisesti IC2:n) bisnesluokassa ei ole mukavuudesta mitään tietoakaan. IC:ssä on vähän paremman penkit, mutta ei useimmiten pysty kallistamaan yhtään. IC2:ssa on tasan samat penkit kuin 2-luokassa, joten eduksi jää vain se, että kalliimpaa hinta maksavat ovat valikoituneempi joukko, jolloin esim. örveltäjiä ei ole joukossa. Kun ei juo kahvia, niin ilmainen kahvikaan ei paljon lämmitä. Pendolinon 1-luokka on vähän parempi, mutta siitäkin saisi miellyttävämmän himmentämällä yleisvalaistusta, tarjoamalla paremman valikoiman lehtiä (mm. Financial Times sekä maakuntalehtiä, ei pelkästään Hesari, KL ja Taloussanomat) ja näyttämällä soveliasta (äänetöntä) uutispainotteista ohjelmaa monitoreissa.

8. Laita seuraavat kriteerit tärkeysjärjestykseen:
b nopeus (ovelta ovelle)
c täsmällisyys
h varma istumapaikka
i matkustusmukavuus
g hyvä palvelu- ja varustetaso
f kokonaiskustannukset
a pääsee ovelta ovelle
e vähän pysähdyksiä
d vähän vaihtoja

Tämä siis pätee niihin > 50 km matkoihin.

9. Kuvaile millainen on mukava matkustamo.

Hillitty yleisvalaistus, riittävän leveät ja pehmeät (mutta ei upottavat) penkit, riittävä jalkatila, riittävä kallistusmahdollisuus ilman että menee takana olevan syliin, riittävät matkatavaratilat, riittävät tilat päällysvaatteille (nykyiset koukut IC:eissä ja Pendolinoissa ovat huonot koska niissä roikkuva takki tulee suoraan kasvoille ikkunapenkillä), rauhalliseen/hillittyyn/hiljaiseen tunnelmaan virittävä ilmapiiri (kaikumattomat pintamateriaalit, valaistus jne.), jotain uutispitoista katsottavaa monitoreissa.

10. Kuinka paljon sinulle merkitsee rahassa 10 minuutin aikasäästö 100 km matkalla?

En osaa sanoa. Yleensä valitsen nopeimman vaihtoehdon ellen sitten nimenomaan halua torkkua 10 min pidempään.

11. Juna maksaa Tampereelta Helsinkiin noin 26 €. Paljonko olet valmis maksamaan ylimääräistä siitä, että pääset autolla vaivatta ovelta ovelle?

Kuljen tuon välin joka tapauksessa junalla. Miksi pitäisi maksaa vielä ekstraa siitä, että näkee ajamisen vaivan? Tarvittaessa jommassa kummassa tai molemmissa päissä voi käyttää taksia / bussia tai Helsingissä myös lähijunaa / metroa.
 
Huom. IC:n (erityisesti IC2:n) bisnesluokassa ei ole mukavuudesta mitään tietoakaan. IC:ssä on vähän paremman penkit, mutta ei useimmiten pysty kallistamaan yhtään. IC2:ssa on tasan samat penkit kuin 2-luokassa, joten eduksi jää vain se, että kalliimpaa hinta maksavat ovat valikoituneempi joukko, jolloin esim. örveltäjiä ei ole joukossa.
Vanhat IC:n Cx-vaunut ovat nykyään lemmikki- ja röökivaunuja (Expt), joten kaikissa InterCity-junissa business-luokka on nykyään Edb-vaunujen yläkerrassa kapeilla ja kovilla IC2-penkeillä.
 
Vanhat IC:n Cx-vaunut ovat nykyään lemmikki- ja röökivaunuja (Expt), joten kaikissa InterCity-junissa business-luokka on nykyään Edb-vaunujen yläkerrassa kapeilla ja kovilla IC2-penkeillä.

Harmillista. Ei todellakaan ole hintansa väärti edes siinä tapauksessa että työnantaja maksaa. Menen siis jatkossakin aina 2-luokkaan. VR:n kannattaisi vähän hioa tätä konseptiansa...

Paradoksaalista kyllä, oikeastaan vanhat siniset vaunut olivat penkkien ja matkustajatilojen osalta paljon mukavampia kuin nämä uudet.
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuten ollut kovin lyhyt kysely. Keräätkö tietoja jotain opinnäytettä varten?
Niin no mä luulin, että se on suht lyhyt kun 11 kysymystä.

Haluan yhteen omaan ideaan liittyen hieman tietoa siitä, mitä ihmiset pitävät itselleen tärkeinä siirtyessään paikasta toiseen. Vai onko se paikasta toiseen siirtyminen ollenkaan se tärkein asia? Olen katsellut netistä hieman tilastoja mutta niistä ei selviä tiettyjä asioita mitä teiltä kyselen.

En halua kertoo siitä enempää, koska siitä ei välttämättä tule mitään ja joku voi ns. pölliä sen. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niin no mä luulin, että se on suht lyhyt kun 11 kysymystä.

Haluan yhteen omaan ideaan liittyen hieman tietoa siitä, mitä ihmiset pitävät itselleen tärkeinä siirtyessään paikasta toiseen. Vai onko se paikasta toiseen siirtyminen ollenkaan se tärkein asia? Olen katsellut netistä hieman tilastoja mutta niistä ei selviä tiettyjä asioita mitä teiltä kyselen.

Jos ajatellaan perinteistä markkinatutkimusta tai gallupia niin 11 kysymystä on jo aika mittava patteristo. Tekijä tyypillisesti aina aliarvioi pituuden, tämä on ihan tavallista. Siksi niitä tyypillisesti kannattaa aina testata pienellä populaatiolla ensin, tehdä korjaukset ja sen jälkeen lanseerata isommasti.

Mikä sitten tarkoitus onkaan, suosittelen että pidät mielessä otokseen liittyvät luotettavuusasiat. Esim. voiko valittu väline (Joukkoliikennefoorumi) vinouttaa tuloksia? Eli kuinka paljon piinttyneimpiä autoilijoita vastaa tällaiseen tällä foorumilla? Pieni otos sinänsäkin heikentää luotettavuutta kvantitatiivisen analyysin kannalta, mihin patteriston monivalintamuoto viittaa. Sinänsä jonkin verran kvalitatiivista aineistoa tästäkin varmaan saa irti (suomeksi sanottuna vastauksista ja kommenteista voi lukea, että vähintään joku yksi ihminen ajattelee näinkin), tai ainakin tulee vähän testattua miten kysely toimii.

Joka tapauksessa suosittelisin varovaisuuteen tulosten tulkinnassa. Lopullista totuutta ihmisten preferensseistä ei saa tässä mittakaavassa ja tällä menetelmällä kaivettua esiin, mutta toisaalta jos taustalla on jokin liikeidea, ei sellaisen markkinapotentiaalia pystykään välttämättä mittaamaan etukäteen vaan on oltava vahva näkemys, että tällaiselle on kysyntää, pitää lanseerata ja markkinoida oikein, ja sen jälkeen markkinat näyttävät miten oli. Kannattaa varautua siihen, että lopputulos voi olla joko menestys tai floppi. Mitään lopullista ei voi taata etukäteen tekemällä tutkimuksia markkinoista, sillä lopputulokseen vaikuttavat niin monet tekijät.
 
Takaisin
Ylös