Lyhyt liikennekysely

Jos ajatellaan perinteistä markkinatutkimusta tai gallupia niin 11 kysymystä on jo aika mittava patteristo. Tekijä tyypillisesti aina aliarvioi pituuden, tämä on ihan tavallista. Siksi niitä tyypillisesti kannattaa aina testata pienellä populaatiolla ensin, tehdä korjaukset ja sen jälkeen lanseerata isommasti.
Ehkä nimim kickbikerin tarkoitus oli juuri tuo.

Mutta tutkimuksesta vielä, niin kysymykset olivat mielestäni vähän johdatteleva. Esim kysymys Hki-Tampere junalla vai autolla on harvoja yhteysvälejä Suomessa jossa juna on normaalilla matkalipun hinnallakin kilpailukykyinen auton kanssa.

Harva vastaaja tietää millainen on uusin S-mersu tai 5-sarjainen bemari, vaan joutuu kokonaan arvaamaan, ja eri lentokonetyyppien turisti- ja bisnesluokissa on eroja, kuten on myös kaukoliikenteen bussityypeissä.

t. Rainer
 
Mikä sitten tarkoitus onkaan, suosittelen että pidät mielessä otokseen liittyvät luotettavuusasiat. Esim. voiko valittu väline (Joukkoliikennefoorumi) vinouttaa tuloksia?

Juu pidän pidän. Sen takia olen laittanut pariin muuhunkin paikkaan, jossa on enemmän yksityisautoilijoita, saman kyselyn. Ei tämä loppujen lopuksi kuitenkaan mikään kauhean vakava asia mulle oo. :D

Ehkä nimim kickbikerin tarkoitus oli juuri tuo.
Edelleen, usko mitä huvittaa. :wink:

Mulla ei oo varaa teettää kysymyksiä sadoille ja tuhansille ihmisille. Ja ei ole satoja tuhansia euroja firman käynnistämiseen. Joten tuskinpa tämän tyylistä kyselyä on koskaan tulossa - ainakaan minun tekemänä.

Kyselystä voi sanoa yleisesti, että vastauksista ei oikein selviä mitään. Varsinkaan tuosta mukavuuskysymyksestä. Toisille metro olisi (jos olisi olemassa) mukavampi yli 50 km matkalla kuin InterCity ja toisille 10v vanha Corolla on S-mersua mukavampi. Eli mielestäni hieman erikoisia vastauksia, joille on hankala keksiä selitystä, koska samalla ihmiset haluavat hiljaisuutta, "tunnelmallisuutta" ja istuinmukavuutta. Olen aika pettynyt, jos vanhalla miljoonalla ei saisi mukavampaa kyytiä kuin parin tonnin käytetyllä. :biggrin: Vastauksiin voi vaikuttaa se että useimmat ovat varmaankin kulkeneet Corollalla, mutta eivät mersulla. Mahdollisesti myös "viha" tai ennakkoluulo jotain merkkiä/liikkumistapaa kohtaan. Mielenkiintoisia kysymyksiä markkinointi-ihmisille. Suurin osa on vastannut varmaankin kokemuksen pohjalta, vaikka pyysinkin pelkkiä mielikuvia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
ikä = d paikkakunta = stadi 1 = b , 2 = c , 3 = c , 4 = c , 5 = a1 b5 c5 d1 e5 f5 , 6 = a , 7 = vaikea vertailla kun auto ja lentokone ihan eri matkoilla , 8 = liian vaikea vastata täsmällisesti , 9 = että mahtuu istumaan 10 = ei juuri mitään 11 = jos menen junalla niin maksaa mitä maksaa sama h-autolla
 
8 = liian vaikea vastata täsmällisesti
Sanon vielä joitain asioita...

Ensiksikään ei tarvitsisi vastata, jos ei ole ns. hyödyllistä sanottavaa... :icon_frown:

9 = että mahtuu istumaan
Eli periaatteessa Tupolevin rahtitilassa jonnekin Thaimaan Phuketiin lentäminen olisi tarpeeksi mukavaa? :cool: Siellähän mahtuu istumaan... :D

7 = vaikea vertailla kun auto ja lentokone ihan eri matkoilla
Aika on tässä suhteellinen käsite ja matkan pituus samaten... Mukavimmassa matkustusvälineessä on aina mukavin matkustaa, imho.

Jos esim. IC on mukavin matkustaa pidemmällä matkalla, niin voidaan päätellä että se olisi myös lyhyemmälläkin matkalla (jos olisi vain tarjolla) mukavin, vai kuinka?

Jos kaupunkibussi on loistoautoa epämukavampi 10 km matkalla, on se sitä todennäköisesti myös 100 ja 1000 km (jos käytettäisiin) matkoilla?

Jos turistiluokan lentokonematkustamossa olisi esim. loistoauton tilat ja vermeet (minibaari, televisiot, hierova penkki yms), niin olisiko siellä mukavampi matkustaa kuin nykyisissä turistiluokan koneissa?

Olisiko metro mukavampi, jos se olisi yhtä hiljainen kuin juna, istuimet olisivat pehmeämmät ja tilaa olisi vielä enemmän ympärillä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos kaupunkibussi on loistoautoa epämukavampi 10 km matkalla, on se sitä todennäköisesti myös 100 ja 1000 km (jos käytettäisiin) matkoilla?

Ei välttämättä. 3 km matka olisi hankalaa tehdä pikavuorobussilla ja helpompaa siihen tarkoitukseen tehdyllä kaupunkibusilla, mutta pitkä matka on sillä mukavempi. Samoin auton käyttö voi olla rasittavaa lyhyellä matkalla, mutta pitkällä matkalla sen edut lähtö- ja loppupäässä voittaa nuo rasittavuudet. Esimerkiksi.
 
Juu no toi on makuasia. Tampereella on noita vanhempia Länsiliikenteen pikavuorobusseja. Ja kyllä mä sellasella matkustan 10x mieluummin ku kaupunkibussilla. Paljon paljon paljon mukavampi matkustamo.
 
Jos olisin kiukkuisempi luonne, niin syyttäisin tätä herra (?) kickbaikeria vittuilusta, kun tarjosi Tupolevin rahtitilassa matkustamista kun toivoin että mahtuu istumaan, mutta en viitsi syyttää tällaisella herrasmiespalstalla. Itse asiassa luulin että viestin lukija olisi tajunnut mitä siinä tarkoitin. Vaikka olen vain 185 cm / 100 kg, niin minullakin on joskus vaikeaa saada mukavaa matkustusasentoa joissain kulkuvälineissä. Kohdissa 7 ja 8 olisi saanut paremman lopputuloksen kun olisi pisteyttänyt vastaukset sen sijaan että vaaditaan pistämään niitä järjestykseen, varsinkin kun eri vaihtoehdotkaan eivät ole ihan yksiselitteisiä. Esimerkiksi Ryanairin turistiluokka on tosi ahdas, kun taas Malevilla tai jopa Aeroflotilla turistiluokkakin on ihan mukavan väljä. Junassa, jos joutuu istumaan niska menosuuntaan päin, meikäläinen voi huonosti, mutta jos saa istua nenä menosuuntaan päin, on ihan kivaa. Joskus on sattunut expressbussi. mihin 12 metriin on ahdettu jotain 57 paikkaa, niin ei ole ollenkaan miellyttävää. kun taas esimerkiksi Koiviston Auton expressautot ovat järjestään väljiä. Jos Hesan metrossa olisi plyyshipenkit, olisi oikein mukava väline. Jos ässämersussa saa istua takapenkillä keskipaikalla, on pitempi matka yhtä kidutusta ja vanhassa corollassa, jos saa istua apumiehen tuolilla, on ihan kiva matkata. Mitä tulee autoiluun yleensä. niin en viitsi laskea kuluja ihan sen takia, kun tiedän valmiiksi, että tulisi vaan pahalle tuulelle. Toisaalta minä käyn melkein joka viikko 130 km päässä eukon kanssa, muuten pääsisi bussilla, mutta viimeinen kolme kilsaa pitäisi mennä taksilla, niin miten kulut bussi + taksi / h-auto loppujen lopuksi suhtautuisivat. Lopuksi, jos tämä on tutkimus, niin miksi joka vastauksen jälkeen pitää kirjoittaa kommentteja, eikö tutkimuksissa yleensä odoteta että kaikki ovat vastanneet ja sitten tehdä yhteenvetoja.
 
Toisaalta minä käyn melkein joka viikko 130 km päässä eukon kanssa, muuten pääsisi bussilla, mutta viimeinen kolme kilsaa pitäisi mennä taksilla, niin miten kulut bussi + taksi / h-auto loppujen lopuksi suhtautuisivat.

City Car Club sopisi tällaiseen käyttöön varmaankin aika hyvin, jos auton tarve on satunnaisempaa, niin se kannattaa ottaa "vuokralle". Itse olen siellä jäsenenä ja hyvin toimii. Toinen vaihtoehto on tämä teekkarien Autopooli, joka on edullisempi hinnoiltaan, mutta autot ovat vanhempia.
 
Jos olisin kiukkuisempi luonne, niin syyttäisin tätä herra (?) kickbaikeria vittuilusta, kun tarjosi Tupolevin rahtitilassa matkustamista kun toivoin että mahtuu istumaan, mutta en viitsi syyttää tällaisella herrasmiespalstalla.
No sori, kun luulin, että sun vastaus oli ns. vittuilua. Sama kun itse vastaisin "Kerro itsestäsi?" kysymykseen "Olen mies.".

Sinne rahtitilaan edelleen mahtuu istumaan ;), mutta eihän se varmaan muuten olisi kovin mukava matkustaa (vaikka kuriirina se on mahdollista ja todella halpaa (google ja => air courier)).

Tämä ei ole mikään kovin vakava tutkimus, joten olen heittänyt kommenttia jos siltä on tuntunut. Pidän tästä lähin suuni kiinni (sormeni poissa näppäimistöltä), jos "aktiivisuuteni" niin häiritsee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen (ajalla ja hinnalla ei ole väliä):
a lentokone, business-luokka
b lentokone, turistiluokka
c InterCity, business-luokka
d InterCity, 2. luokka
e taajamajuna
f express-bussi
g kaupunkibussi (matalalattia)
h metro
i 10v vanha Toyota Corolla
j 5v vanha VW Golf
k uusi BMW 5-sarjalainen
l uusi S-mersu

7. Liian paljon vaihtoehtoja.

Ok. Tai sitten sana mukavuus ei ole selkäpiissä mitä se tarkoittaa.. Noista jokainen poikkeaa toisistaa, IMHO.

Tässä auringon noustessa kirkkaalla taivaalla ei yksinkertaisesti pysty esittämään mitään negatiivista. Joten esitän positiivisesti: tämän foorumin jäseniltä kannattaa kysellä hieman vakavammin asiaperustein. "Tai sitten sana mukavuus ei ole selkäpiissä mitä se tarkoittaa" luokittelee varsin vahvasti...
 
Viimeksi muokattu:
Ikä: b

Paikkakunta: Tampere

1. Kuinka useasti teet yli 50 km pitkiä yhdensuuntaisia matkoja? d

2. Matkustatko yli 50 km pitkät matkat yleensä..? b

3. Matkustaessasi autolla, matkustatko yksin… d

4. Otatko autojen kuluja laskiessa huomioon vain polttoainekulut? b

5. Kuinka tärkeäksi koet seuraavat junien palvelut?
Jokainen kohta erikseen asteikolla 1-5 (1 on todella tärkeä, 3 en osaa sanoa ja 5 on täysin tarpeeton)
a ravintola-vaunu 3
b pc-pistokkeet 4
c lemmikkieläinpaikka 2
d tupakointitila 5
e polkupyöräpaikka 2
f radion kuuntelumahdollisuus 4

6. Oletko yleisesti tyytyväinen junien palveluihin ja niiden monipuolisuuteen?
b VR palvelutaso on laskenut kuin lehmän häntä

7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen (ajalla ja hinnalla ei ole väliä):
Mä jätän vastaamatta tähän, koska mä tarvin osaa näistä ja osaa en. Kaikille on silti käyttäjänsä ja paikka.

8. Laita seuraavat kriteerit tärkeysjärjestykseen:
a pääsee ovelta ovelle
b nopeus (ovelta ovelle)
c täsmällisyys 2.
d vähän vaihtoja
e vähän pysähdyksiä
f kokonaiskustannukset 1.
g hyvä palvelu- ja varustetaso 4.
h varma istumapaikka
i matkustusmukavuus 3.

Ja kaikkia ei tarvi käyttää...niinhän se oli ?

9. Kuvaile millainen on mukava matkustamo. Sopivan pehmeillä istuimilla varustettu tarpeeksi tilava ja siisti.

10. Kuinka paljon sinulle merkitsee rahassa 10 minuutin aikasäästö 100 km matkalla? Ei yhtään mitään. Mun elämä ei kaadu siihen.
 
Ikä:
a alle 18 v
b 18-34 v
c 35-54 v
d 55-64 v
e yli 65 v

b

Paikkakunta:

Tampere

1. Kuinka useasti teet yli 50 km pitkiä yhdensuuntaisia matkoja?
a lähes joka päivä
b vähintään kerran viikossa
c kerran-pari kuussa
d joka toinen kuukausi
e harvemmin kuin joka toinen kk

a


2. Matkustatko yli 50 km pitkät matkat yleensä..?
a junalla
b bussilla
c henkilöautolla
d muulla kulkuvälineellä

a

3. Matkustaessasi autolla, matkustatko yksin…
a aina
b useimmiten
c harvemmin
d en koskaan
e en käytä autoa ollenkaan

d

4. Otatko autojen kuluja laskiessa huomioon vain polttoainekulut?
a kyllä
b en
c en laske kuluja

a

5. Kuinka tärkeäksi koet seuraavat junien palvelut? Jokainen kohta erikseen asteikolla 1-5 (1 on todella tärkeä, 3 en osaa sanoa ja 5 on täysin tarpeeton)
a ravintola-vaunu
b pc-pistokkeet
c lemmikkieläinpaikka
d tupakointitila
e polkupyöräpaikka
f radion kuuntelumahdollisuus

a=4
b=2
c=1
d=5
e=2
f=2



6. Oletko yleisesti tyytyväinen junien palveluihin ja niiden monipuolisuuteen?
a kyllä
b en
c en osaa sanoa

a


7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen (ajalla ja hinnalla ei ole väliä):
a lentokone, business-luokka
b lentokone, turistiluokka
c InterCity, business-luokka
d InterCity, 2. luokka
e taajamajuna
f express-bussi
g kaupunkibussi (matalalattia)
h metro
i 10v vanha Toyota Corolla
j 5v vanha VW Golf
k uusi BMW 5-sarjalainen
l uusi S-mersu

c,d,f,a,b,e,g,l,k,h,j,i

8. Laita seuraavat kriteerit tärkeysjärjestykseen:
a pääsee ovelta ovelle
b nopeus (ovelta ovelle)
c täsmällisyys
d vähän vaihtoja
e vähän pysähdyksiä
f kokonaiskustannukset
g hyvä palvelu- ja varustetaso
h varma istumapaikka
i matkustusmukavuus

h,f,i,b,g,c,d,a,e

9. Kuvaile millainen on mukava matkustamo.

Hyvä istumapaikka, sopivasti jalkatilaa, penkit eivät ole liian lähellä toisiaan, penkkien leveys on sopiva

10. Kuinka paljon sinulle merkitsee rahassa 10 minuutin aikasäästö 100 km matkalla?

Ei mitään, tuolla matkalla kymmenen minuuttia on aika vähän.

11. Juna maksaa Helsingistä Tampereelle noin 26 €. Paljonko olet valmis maksamaan ylimääräistä siitä, että pääset autolla vaivatta ovelta ovelle?

En mitään, koska työmatkoihin käytän aina junaa ja se on siihen sopiva. Jos lähden autolla Helsinkiin, niin silloin siihen on aina jokin syy esim. matkatavaran paljous yms.
 
Ikä: alle 18 v
Paikkakunta: Haaga, Helsinki
1: E
2: A
3: E
4: C
5: A2, B5, C3, D3, E3, F3
6: A
7: A, B, C, D, F, L, K, G, H, J, I
8: B, C, D, E, G, H, I, A
9: Hyvät penkit, riittävästi jalkatilaa, hiljainen, avara
10:Ei mitään...
11:Menen mieluummin junalla ja ajan sitten kaupunkibussilla tai kävelen perille
 
Ikä:
c 35-54 v

Paikkakunta:
Helsinki

1. Kuinka useasti teet yli 50 km pitkiä yhdensuuntaisia matkoja?
c kerran-pari kuussa

2. Matkustatko yli 50 km pitkät matkat yleensä..?
b bussilla

3. Matkustaessasi autolla, matkustatko yksin…
e en käytä autoa ollenkaan (tai kyyti kyllä kelpaa, mutta sitähän ei tässä taidettu kysyä)

4. Otatko autojen kuluja laskiessa huomioon vain polttoainekulut?
a kyllä

5. Kuinka tärkeäksi koet seuraavat junien palvelut? Jokainen kohta erikseen asteikolla 1-5 (1 on todella tärkeä, 3 en osaa sanoa ja 5 on täysin tarpeeton)
a ravintola-vaunu 1
b pc-pistokkeet 2
c lemmikkieläinpaikka 1
d tupakointitila 2
e polkupyöräpaikka 1
f radion kuuntelumahdollisuus 2

6. Oletko yleisesti tyytyväinen junien palveluihin ja niiden monipuolisuuteen?
b en

7. Laita seuraavat liikkumisvälineet mielikuvasi mukaiseen mukavuusjärjestykseen (ajalla ja hinnalla ei ole väliä):
1 pikajuna, sininen vaunu
2 InterCity, 2. luokka
3 InterCity, business-luokka
4
5 taajamajuna
6 express-bussi
7 metro
8 raitiovaunu
9 kaupunkibussi (matalalattia)
10 henkilöauto (en pane merkkejä järjestykseen)
11 lentokone

8. Laita seuraavat kriteerit tärkeysjärjestykseen:
a pääsee ovelta ovelle
1 kokonaiskustannukset
2 täsmällisyys
3 matkustusmukavuus
4 nopeus (ovelta ovelle)
5 hyvä palvelu- ja varustetaso
Näillä ei ole isoakaan merkitystä:
d vähän vaihtoja
e vähän pysähdyksiä
h varma istumapaikka

9. Kuvaile millainen on mukava matkustamo.
Sellainen, jossa on riittävän mukavat istuimet ja hyvää matkaseuraa, joiden kanssa ajan saa kulumaan.

10. Kuinka paljon sinulle merkitsee rahassa 10 minuutin aikasäästö 100 km matkalla?
Ei mitään.

11. Juna maksaa Helsingistä Tampereelle noin 26 €. Paljonko olet valmis maksamaan ylimääräistä siitä, että pääset autolla vaivatta ovelta ovelle?
En mitään.
 
Takaisin
Ylös