Bussi- / ratikkakolari Porvoonkadun risteyksessä 12.5.2007

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
Sturenkadun ja Porvoonkadun risteyksessä on tapahtunut kahden linja-auton ja raitiovaunun kolari lauantaina aamulla noin puoli seitsemän. Helsingin Sanomain uutinen löytyy täältä. Raitiovaunu on HKL 213, toinen bussi HelB 264 ja kolmas osapuoli J. Ahosen Volvo / Star 602.
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - toukokuu 2007

Sturenkadun ja Porvoonkadun risteyksessä on näemmä aamulla sattunut aikamoinen rysäys. Yksi Variotram taisi poistua palveluksesta päivän etuajassa ja lisäksi on vaurioitunut kaksi bussia. Yksitoista matkustajaa on loukkaantunut.

Sattuiko kukaan paikalle? Variotram on ainakin suistunut kiskoilta osittain liikenteenjakajan päälle ja Sturenkadun liikenne on ollut sekaisin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - toukokuu 2007

Sturenkadun ja Porvoonkadun risteyksessä on näemmä aamulla sattunut aikamoinen rysäys. Yksi Variotram taisi poistua palveluksesta päivän etuajassa ja lisäksi on vaurioitunut kaksi bussia.
Tuosta jutusta voisi päätellä, että toinen bussi voisi olla linjan 23 auto. Se kun oli ilmeisestikin siis kääntymässä Porvoonkadulle.
 
Tässä sama juttu pysyvämpänä versiona
Kaksi bussia ja raitiovaunu kolaroivat
Raitiovaunu ja kaksi bussia kolaroivat Helsingissä Sturenkadun ja Porvoonkadun risteyksessä. Onnettomuus sattui puoli seitsemältä aamulla. Törmäyksessä loukkaantui yhteensä 11 ihmistä, joista kuusi toimitettiin sairaalaan tarkistettavaksi tai jatkohoitoon. Yksi loukkaantuneista on raitiovaunun kuljettaja.

Linnanmäen suunnasta Porvoonkatua ajanut raitiovaunu 3T törmäsi Sturenkatua keskustaan päin ajaneeseen linja-autoon. Linja-auto taas törmäsi Sturenkadulla olleeseen toiseen linja-autoon, jolla oli tarkoitus kääntyä Porvoonkadulle Linnanmäen suuntaan.

Poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - toukokuu 2007

Sattuiko kukaan paikalle? Variotram on ainakin suistunut kiskoilta osittain liikenteenjakajan päälle ja Sturenkadun liikenne on ollut sekaisin.

Ajelin h23:sta kolariin joutuneen vuoron perässä. (Autolla 115 muuten: se oli tuuraamassa 401:stä, jonka kuskin palli oli rikki.) Vuorovälin aikana oli jo saapunut pelastuslaitos paikalle - Kallion paloasemaltahan ei ole onnettomuuspaikalle kovinkaan pitkä matka.

Variotram 213 oli mennyt melkoiselle mutkalle. Näytti ihan kuin olisi ollut kääntymässä Sturenkadulle... Vaurioitunut kylki oli poispäin tulosuunnastani, joten en tiedä, paljonko vaunu on vammautunut. J. Ahosen bussin etuosa oli melko pahan näköisesti rutussa. Helsingin bussiliikenteen 264:stä näytti puuttuvan ainakin etupuskuri.

Linja h23 oli poikkeusreitillä noin kello 10.15 asti. Invalidisäätiön suuntaan ajettiin reittiä Sturenkatu - Kirstinkatu - Helsinginkatu - Fleminginkatu - Aleksis Kiven katu - Kajaaninkatu - Viipurinkatu. Rautatientorille päin muuten samaa reittiä, mutta Helsinginkadulta ajettiin Läntisen Brahenkadun ja Kalliolanrinteen kautta Sturenkadulle.

Aika pitkä ylimääräinen lenkki loppujen lopuksi, mutta lähtöaikoihin ehti kyllä ajoissa, koska muuta liikennettä ja matkustajia ei ollut kovinkaan paljon. Tulipahan harjoiteltua Helmi-laitteiston kiertotie-tilan käyttöä ihan oikeasti.

264:n tilalle 23:lle tuli auto 31.

Muutamalla HelB:in vuosimallin 1996 korkelattiaisella Carrus Cityllä ajettiin raitiovaunua korvaavaa 3X:ää Porvoonkadulta. Toinen pääte on luultavasti ollut Eläintarhalla.
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - toukokuu 2007

Yksi Variotram taisi poistua palveluksesta päivän etuajassa ja lisäksi on vaurioitunut kaksi bussia. Yksitoista matkustajaa on loukkaantunut.

Kuka muuten maksaa tämän Variotramin vahingoittumisen? Jos sitä ei ole vielä edes lunastettu tehtaalta, maksaako vakuutus tuon korvauksen täysimääräisenä uuden ratikan hinnan mukaan?
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - toukokuu 2007

Kuka muuten maksaa tämän Variotramin vahingoittumisen?
Korvausvastuu perustuu syyllisyyteen, ei vaunun omistukseen. Vaunun omistaja lienee Bombardier, joka saa vaurioista korvauksen siltä, joka todetaan syylliseksi. Osallisuuden perusteella korvausvastuu on joko HKL:llä tai A Ahosella (eikö Ahosen auto törmännyt ratikkaan ensin?).

Antero
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - toukokuu 2007

Vaunun omistaja lienee Bombardier

Kuvittelisin, että vaunun omistaja on HKL. Harkinnassahan HKL:llä on kaupan purku ja vain tehtyjä kauppoja puretaan. Vaunut on myös maksettu. Kiistaa on siitä ovatko vaunut myyntisopimuksen mukaisia.
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - toukokuu 2007

Korvausvastuu perustuu syyllisyyteen, ei vaunun omistukseen. Vaunun omistaja lienee Bombardier, joka saa vaurioista korvauksen siltä, joka todetaan syylliseksi. Osallisuuden perusteella korvausvastuu on joko HKL:llä tai A Ahosella (eikö Ahosen auto törmännyt ratikkaan ensin?).
Osaako kukaan sanoa millaisia liikennevakuutusmaksuja maksetaan raitiovaunusta /vuosi? Ovatko ne kuinka paljon kalliimpia tai halvempia kuin bussien? Onko ratikoiden vakuutuksissa myös bonuksia, ja ovatko ne vaunukohtaisia, vai lasketanko ne kaikkien HKL:n omistamien spårien vahinkototeutuman mukaan?

t. Rainer
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - toukokuu 2007

Kuvittelisin, että vaunun omistaja on HKL. Harkinnassahan HKL:llä on kaupan purku ja vain tehtyjä kauppoja puretaan.
Aivan oikein, näinhän sen täytyy olla. – Tai olisiko sittenkään? Eikö tilanne ole niin, ettei HKL ole vastaanottanut vaunuja. HKL on täyttänyt osansa kauppasopimuksesta mm. maksamalla kaupan sovitun mukaisesti, mutta Bombardier ei HKL:n mielestä ole täyttänyt kaupan ehtoja eli toimittanut mitä on tilattu. Ja tällöin kai neuvotellaankin ensin siitä, että kauppasopimus puretaan. Sitte pohditaan sitä, mitä tapahtuu kauppasopimuksen purkamisen jälkeen. Sillä onhan HKL:llä ollut käytössään jokin määrä vaunuja, jotka ovat kuluttaneet ylenmääräisesti raiteita jne. Kuka on saanut hyötyä ja kuka haittaa ja minkä arvoisia ne ovat.

Taitaa mennä juridiikan puolelle, ja se ei ole ihan ominta alaani. Vaikka työasioiden kanssa joutuu liikenteen lainsäädäntöä jatkuvasti pohtimaankin. Mutta tässä onkin kyse kaupan alan lainsäädännöstä.

Antero
 
Onnettomuudesta on nyt kulunut vuosi ja päivä. En muista nähneeni vaunua 213 liikenteessä kolarin jälkeen. Onko kellään havaintoa siitä, mitä kyseiselle vaunulle nykyään kuuluu ja missä se sijaitsee?
 
Takaisin
Ylös